Toon posts:

Advies bij inrichten NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gotharan
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Graag wil ik jullie advies en tips over het indelen van een 4-bay Asustor NAS. Ik heb al wat zitten lezen over de verschillende RAID mogelijkheden, maar het hier vragen helpt mij hopelijk een stuk sneller.

Wat is de situatie
Het is dus een 4-Bay NAS waarin nu een 2TB en 3TB harddisk zitten. Het is voor thuisgebruik dus dingen als opgenomen video's, 3D modellen, foto's en archief bestanden. Beide schijven raken nu vol en dus ben ik aan het bekijken wat ik het beste kan doen. Zoals m'n oude schijven vervangen voor grotere schijven of nog 1 of 2 schijven erbij plaatsen.

Ik heb nog een externe schijf, waar ik de belangrijkste bestanden zo af en toe als backup naar toe zet, maar wellicht is het ook verstandig om de NAS ook als een soort backup te gebruiken met een RAID 1.

Dus dan dacht ik aan de volgende indeling:
2TB & 3TB beide als losse schijven behouden, en 2 nieuwe schijven van 8TB of 10TB in RAID 1 mirroring.
Maar ik weet eigenlijk niet of je 2 'losse' schijven zo kan combineren met 2 schijven in RAID 1 ?

Beste antwoord (via Gotharan op 12-03-2021 20:00)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:01

DarkSide

theres no place like ::1

als eerste RAID is geen backup!

Raid1 zorgt dat je data over twee disks verspreid wordt.
Dus gaat er 1 disk stuk. Ben je niet je data kwijt. Dat staat nog op de andere.
Maar......
Gooi je perongeluk een map weg op disk 1. Dan ben je hem ook kwijt op de andere.
Zelfde voor crypto of andere zaken die met je data kunnen gebeuren.

Je zou verder prima 2 grote disks in RAID 1 kunnen zetten. En daarnaast nog je oude disks gebruiken voor erbij.

Verder zou ook nadenken over een "echte" BU Strategie.
Zo af en toe data (1:1) kopieren naar je externe disk is ook niet echt een backup.
Ook dan zul je fouten mee kopieren.

Het liefst wil je gewoon "terug in de tijd" kunnen gaan. Dus meerdere versies van je bestanden bewaren.
Dus als er iets corrupt raakt of als je per ongeluk een folder verwijderd.
Dat je terug kunt gaan naar een datum toen het nog goed was.

Als laatste dien je ook na te denken om te kijken of je e.e.a. off site wilt bewaren.
Mogelijke blikseminslag, Brand, diefstal en al je locale HW is stuk en weg is je data.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:01

DarkSide

theres no place like ::1

als eerste RAID is geen backup!

Raid1 zorgt dat je data over twee disks verspreid wordt.
Dus gaat er 1 disk stuk. Ben je niet je data kwijt. Dat staat nog op de andere.
Maar......
Gooi je perongeluk een map weg op disk 1. Dan ben je hem ook kwijt op de andere.
Zelfde voor crypto of andere zaken die met je data kunnen gebeuren.

Je zou verder prima 2 grote disks in RAID 1 kunnen zetten. En daarnaast nog je oude disks gebruiken voor erbij.

Verder zou ook nadenken over een "echte" BU Strategie.
Zo af en toe data (1:1) kopieren naar je externe disk is ook niet echt een backup.
Ook dan zul je fouten mee kopieren.

Het liefst wil je gewoon "terug in de tijd" kunnen gaan. Dus meerdere versies van je bestanden bewaren.
Dus als er iets corrupt raakt of als je per ongeluk een folder verwijderd.
Dat je terug kunt gaan naar een datum toen het nog goed was.

Als laatste dien je ook na te denken om te kijken of je e.e.a. off site wilt bewaren.
Mogelijke blikseminslag, Brand, diefstal en al je locale HW is stuk en weg is je data.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Gotharan
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Dankjewel @DarkSide !
Je opmerking dat RAID geen backup is kon ik zien aankomen. 8)7 Had dat ook gelezen en begrijp nu ook dat je RAID 1 niet als backup mag zien. Het ging er mij om dat als een schijf kapot gaat, dat je dan niet alles in één keer kwijt bent.

Goed om te horen dat ik 2 nieuwe schijven in RAID 1 naast de 2 oude zou kunnen gebruiken. Dat maakt het flexibel in gebruik.

Aan een 'echte' backup had ik op die manier nog niet gedacht. Goed advies dus waar ik ook nog eens verder in ga duiken en dan ook wat er qua online backup te vinden is en wat daar de kosten van zijn.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee