Toon posts:

Welk KPN router/modem zonder DHCP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Voetleiding
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-01 09:23
Hallo

Ik heb gister van KPN een Experiabox v12 gekregen maar daar kan DHCP niet van uit. Ik ben een tijdje aan het rondkijken maar hoe langer ik kijk, hoe minder bomen ik in het bos zie.

Ik ben op zoek naar een modem/router waar OpenWRT/DD-WRT op kan lopen. Maar wat in ieder geval belangrijk is: DHCP moet uit kunnen. Ik draai een eigen DHCP-server dus dat vloekt. Bij Ziggo ging dat bijna goed maar daar kan DHCPv6 niet uit. DHCPv4 wel. 8)7

De functionaliteit van de Experia Boxen is dusdanig opgezet dat de "gewone" abonnee deze eenvoudig in gebruik kan nemen en kan beheren. KPN heeft daarom besloten haar Experia Boxen met een minimum aan configurabele opties uit te leveren.

Zo gaat dat blijkbaar in 2021. Heeft iemand een idee welke modems interessant zijn om te bekijken? Wifi is totaal onbelangrijk. Dat gaat gelijk uit. Het ding hoeft ook niet als switch te werken. 1 poort is dus genoeg. Al zag ik dat de meeste er 4 hebben.

Beste antwoord (via Voetleiding op 12-03-2021 20:42)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
Voetleiding schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:29:
Ik heb nog een Catalyst 2900 XL. Maar die laat maar 100 mbit door. En het maakt een takkeherrie. Dus daarom dacht ik dus aan een ander modem/router want ik moet de hardware toch opnieuw kopen.

Nee, ik heb geen tv en telefoon. Het gaat puur om internet.

"De FritzBox van KPN is eigenlijk niks anders dan een meer geavanceerde ExperiaBox. Die kan je overigens ook los kopen, maar zo'n ding is dus weer een modem, switch, access point en router in een."

Daar dacht ik dus ook aan maar die fritzbox die KPN heeft is niet te koop voor particulieren.Ik ben juist op zoek naar een alles in een modem/router.

Ik draai trouwens een eigen DHCP server omdat je van die Connectbox DNS van Ziggo toegewezen krijgt en dat is niet te veranderen. Ik draai ook een eigen DNS-server. Gaat veel sneller en al mijn queries hoeven niet zo perse bij Ziggo te blijven hangen in hun logs. O-)
In principe hoef je dan alleen maar als wens te hebben dat je wel zelf DNS servers kan opgeven in je DHCP configuratie maar ook upstream. In de AVM software van de FritzBox kan dat, dus dat zou dan wel een oplossing kunnen zijn.

In plaats van huur kan je deze aanschaffen: pricewatch: AVM FRITZ!Box 7530 zolang je niet meer dan 300Mbit VDSL neemt. As je meer wil zijn er ook modellen die dat nog kunnen. Als je geen IPTV en geen telefonie neemt komt het helemaal goed!

Het lastige aan het hele verhaal is dat ook hier dus weer allerlei beperkingen gelden (waar je in dit geval in jouw situatie geen last van hebt - je krijgt gewoon internet met DHCP en DNS naar smaak). Voor andere opstellingen zou dit niet geweldig werken.

[Voor 7% gewijzigd door johnkeates op 12-03-2021 20:35]

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:56
Heb je een vdsl of een glasvezel verbinding?

• Voetleiding
Nielson schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:17:
Heb je een vdsl of een glasvezel verbinding?
Bedankt voor je megasnelle antwoord! :)

VVDSL 200/20 mbit als ik het goed heb begrepen. Daar zou op mijn belabberde locatie dan 150 down van overblijven. Die 20 up zal hopelijk blijven wat het is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voetleiding schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:10:
[...]

Bij Ziggo ging dat bijna goed maar daar kan DHCPv6 niet uit. DHCPv4 wel. 8)7
Beetje mosterd na de maaltijd als je al een andere provider hebt, maar daar klopt weinig van. De optie in de modemGUI om IPv6 stateful vs stateless te maken doet exact dat: met stateful staat DHCPv6 aan, met stateless staat het uit, stuurt de modemrouter RA's uit en als je DHCP-server het ondersteunt kun je netjes via prefix subdelegation een eigen /64 krijgen om uit te delen.

Soittakaa Paranoid!

• Voetleiding
dion_b schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:27:
[...]

Beetje mosterd na de maaltijd als je al een andere provider hebt, maar daar klopt weinig van. De optie in de modemGUI om IPv6 stateful vs stateless te maken doet exact dat: met stateful staat DHCPv6 aan, met stateless staat het uit, stuurt de modemrouter RA's uit en als je DHCP-server het ondersteunt kun je netjes via prefix subdelegation een eigen /64 krijgen om uit te delen.
Dat heb ik dus meermaals getest maar het ding bleef me v6 toewijzen. Ook contact met de helldesk vertelde me iets in die richting. Daar heb ik mijn besluit op gebaseerd. Maar dat was niet de enige reden dat ik er vertrek. De starheid en clueloze helldesk + regelmatige uren lange downtime, meestal rond een uur of 3 's nachts de laatste tijd, waarvan ik steeds de schuld kreeg hebben daaraan meegeholpen.

• johnkeates
Wat je wil is het makkelijkste te bereiken door achter je EB een 2e router te zetten en in de EB aan de hand van de interface van die 2e router die als DMZ host instellen. Eigenlijk is dat gewoon NAT met een zachte catch-all regel, maar die doet in principe precies wat jij wil. Alle verkeer gaat gewoon naar 'jouw' router en je kan zelf je faciliteiten beheersen. Waarom je DHCP niet op je CPE of gateway appliance zou willen draaien is weer een ander verhaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voetleiding schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:33:
[...]

Dat heb ik dus meermaals getest maar het ding bleef me v6 toewijzen.
Zeker dat je apparaat dat niet gewoon zelf deed via SLAAC? Dat (en niet DHCPv6) is tenslotte de default manier om een IPv6 te krijgen...
Ook contact met de helldesk vertelde me iets in die richting. Daar heb ik mijn besluit op gebaseerd. Maar dat was niet de enige reden dat ik er vertrek. De starheid en clueloze helldesk + regelmatige uren lange downtime, meestal rond een uur of 3 's nachts de laatste tijd, waarvan ik steeds de schuld kreeg hebben daaraan meegeholpen.
Dat zijn inderdaad behoorlijk zwaarwegende redenen ja.

Soittakaa Paranoid!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:54
johnkeates schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:37:
Wat je wil is het makkelijkste te bereiken door achter je EB een 2e router te zetten en in de EB aan de hand van de interface van die 2e router die als DMZ host instellen. Eigenlijk is dat gewoon NAT met een zachte catch-all regel, maar die doet in principe precies wat jij wil. Alle verkeer gaat gewoon naar 'jouw' router en je kan zelf je faciliteiten beheersen. Waarom je DHCP niet op je CPE of gateway appliance zou willen draaien is weer een ander verhaal.
Zo heb ik het ook gedaan, met een MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX. Voor mij was de voornaamste reden voor deze oplossing dat KPN ook DNS afschermt, ik wilde graag een Pi-Hole in mijn netwerk zonder overal lokaal DNS te hoeven aanpassen. Wel voeg je een extra hop toe - zeer fanatieke gamers zullen daar niet mee kunnen leven.

• Voetleiding
dion_b schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:39:
[...]

Zeker dat je apparaat dat niet gewoon zelf deed via SLAAC? Dat (en niet DHCPv6) is tenslotte de default manier om een IPv6 te krijgen...
Ik heb geen verstand van IPv6. Dus ik weet zelfs niet waar je het over hebt ;). Ik weet alleen dat als ik mijn dozen DHCP liet vragen dat ze altijd een werkend IPv6 adres kregen. Ben daar dagen mee bezig geweest en ik kon maar 1 reden bedenken en dat was dat modem. However, als ik toch nieuwe hardware moet gaan halen, wil ik liever niet met dubbel NAT aan de slag maar gelijk iets pakken waar mee mogelijk is wat in mijn eerste bericht staat. Het zal ondertussen wel beter zijn maar ik heb trauma's van dubbel of zelfs triple NAT (VM's)

• johnkeates
Voetleiding schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:48:
[...]

Ik heb geen verstand van IPv6. Dus ik weet zelfs niet waar je het over hebt ;). Ik weet alleen dat als ik mijn dozen DHCP liet vragen dat ze altijd een werkend IPv6 adres kregen. Ben daar dagen mee bezig geweest en ik kon maar 1 reden bedenken en dat was dat modem. However, als ik toch nieuwe hardware moet gaan halen, wil ik liever niet met dubbel NAT aan de slag maar gelijk iets pakken waar mee mogelijk is wat in mijn eerste bericht staat. Het zal ondertussen wel beter zijn maar ik heb trauma's van dubbel of zelfs triple NAT (VM's)
Dat is je enige keuze als je VVDSL wil behouden. En dubbel NAT is alleen een probleem als je dat verkeerd instelt. In de praktijk zou een client device het verschil tussen 1x NAT en 1000000x NAT niet moeten kunnen zien, behalve als je het verkeerd doet. Maar als je een reden hebt om zelf met DHCP aan de slag te gaan heb je vast ook de kennis om dat goed in te stellen. Als dat niet het geval is, is het waarschijnlijk ook geen briljant plan om zelf DHCP te gaan draaien. En als je dan ook nog niet weet hoe IPv6 werkt, kan je dan niet beter gewoon dat ding van KPN as-is gebruiken en gewoon lekker internetten?

[Voor 28% gewijzigd door johnkeates op 12-03-2021 18:12]

• Voetleiding
johnkeates schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:10:
[...]

Dat is je enige keuze als je VVDSL wil behouden.
Goed, dan ben ik daarmee geïnformeerd. Bedankt voor het meedenken allemaal.

• johnkeates
Laat ik er een asterisk bij plaatsen: de enige realistische keuze.

Er zijn wel apparaten waarmee je een pseudo-WAN-VDSL bridge kan opzetten, maar dat is eigenlijk gewon 1:1 NAT. Dat kan je dan bijv. met deze doen: pricewatch: ZyXEL VDSL2 17a Bonding and 35b Single Line Bridge (B50A) maar die is niet echt leverbaar. Deze kan het in theorie ook, maar in de praktijk niet: pricewatch: DrayTek Vigor 130 er zou een firmware update komen maar dat had DrayTek 5 jaar geleden gemeld en nog steeds niet gedaan (wat overigens met zo'n beetje alle Vigor VDSL modems aan we hand is). De stap daarna is een Cisco kopen van een paar honderd euro en daar dan een pseudo PPPoE tunnel op configureren. Maar dan mag je oom meteen een paar honderd (als niet meer) uitgeven aan support en lesmateriaal om dat voor elkaar te krijgen ;-)

KPN zegt wel zo leuk dat het kan (https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm) maar dat betekent niet dat het ook altijd haalbaar is.

De ExperiaBox met je eigen router in DMZ aangegeven werkt prima, dat is eigenlijk 1:1 NAT. Als je dan dNAT (of Poort Forwarding) wil doen werkt dat ook gewoon - op je eigen router.

[Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 12-03-2021 18:19]

• Voetleiding
johnkeates schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:18:
Laat ik er een asterisk bij plaatsen: de enige realistische keuze.

Er zijn wel apparaten waarmee je een pseudo-WAN-VDSL bridge kan opzetten, maar dat is eigenlijk gewon 1:1 NAT. Dat kan je dan bijv. met deze doen: pricewatch: ZyXEL VDSL2 17a Bonding and 35b Single Line Bridge (B50A) maar die is niet echt leverbaar. Deze kan het in theorie ook, maar in de praktijk niet: pricewatch: DrayTek Vigor 130 er zou een firmware update komen maar dat had DrayTek 5 jaar geleden gemeld en nog steeds niet gedaan (wat overigens met zo'n beetje alle Vigor VDSL modems aan we hand is). De stap daarna is een Cisco kopen van een paar honderd euro en daar dan een pseudo PPPoE tunnel op configureren. Maar dan mag je oom meteen een paar honderd (als niet meer) uitgeven aan support en lesmateriaal om dat voor elkaar te krijgen ;-)

De ExperiaBox met je eigen router in DMZ aangegeven werkt prima, dat is eigenlijk 1:1 NAT. Als je dan dNAT (of Poort Forwarding) wil doen werkt dat ook gewoon - op je eigen router.
Maar wat is met die fritzbox die KPN zelf levert? Die kunnen hun snelheden ook aan. Kost me alleen 75 Euro huur per jaar. Iets wat ik dus van plan was te doen nu. Verder zijn er ook devices te krijgen die 100/10 doen. Ook nog een optie. https://callvoip.shop/192-vectoring-vvdsl maar die had ik dus terzijde geschoven voor de snelheid.

Ik heb ooit CCNA gedaan. Maar dat was vóór het ipv6 tijdperk. Dus ik zou daar uit moeten kunnen komen.

• Voetleiding
Maar ik heb al in de gaten dat ik dus niet voor niets zo lang heb zitten googlen. Het probleem is ingewikkelder als ik in eerste instantie dacht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johnkeates
Voetleiding schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:24:
[...]

Maar wat is met die fritzbox die KPN zelf levert? Die kunnen hun snelheden ook aan. Kost me alleen 75 Euro huur per jaar. Iets wat ik dus van plan was te doen nu. Verder zijn er ook devices te krijgen die 100/10 doen. Ook nog een optie. https://callvoip.shop/192-vectoring-vvdsl maar die had ik dus terzijde geschoven voor de snelheid.

Ik heb ooit CCNA gedaan. Maar dat was vóór het ipv6 tijdperk. Dus ik zou daar uit moeten kunnen komen.
In principe denk ik dat je er wel uit komt als je eerst met KPN's "DMZ" functie aan de slag gaat in combinatie met een eigen router. Die "DMZ" is eigenlijk een 1:1 NAT met laagste prioriteit zodat als je dan ook nog extra port forwards en UPNP forwards op de Experia Box zou maken die ook nog blijven werken, maar als je dat niet doet maakt dat niets uit.

Die DMZ kan je op MAC adres doen, dat vertaalt ie intern nog naar IP maar dat is niet erg, want je IP kan dan gewoon veranderen zonder dat je die DMZ configuratie bij moet werken. Als je dan de WiFi van de Experia Box uit zet merk je niet eens meer dat die er tussen zit.

Heb je al een eigen router? Want wat voor setup je uiteindelijk gaat doen; je zal er een router tussen moeten zetten.

De FritzBox van KPN is eigenlijk niks anders dan een meer geavanceerde ExperiaBox. Die kan je overigens ook los kopen, maar zo'n ding is dus weer een modem, switch, access point en router in een.

Gebruik je overigens ook telefonie of TV van KPN?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voetleiding schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:48:
[...]

Zoals gezegd, je hebt geen DHCP(v6) nodig om een IPv6-adres te krijgen. Als er een router aanwezig is die IPv6 ondersteunt kunnen apparaten erachter zelf een IPv6-adres regelen zonder tussenkomst server. Dat is geen bug maar een feature RFC4862 om precies te zijn ;)

Ook is er bij IPv6 geen NAT ongeacht hoeveel routers je gebruikt, elk apparaat heeft sowieso eigen publieke IP. Je kunt zelfs totaal verschillende modems en internetverbindingen voor v4 en v6 gebruiken als dat zinnig is. Lijkt me handig je wat verder in IPv6 te verdiepen voordat je op basis daarvan besluiten gaat nemen over providers enzo. Geen zin in? Dan gewoon negeren wat er met v6 gebeurt.

Soittakaa Paranoid!

• Voetleiding
Ik heb nog een Catalyst 2900 XL. Maar die laat maar 100 mbit door. En het maakt een takkeherrie. Dus daarom dacht ik dus aan een ander modem/router want ik moet de hardware toch opnieuw kopen.

"De FritzBox van KPN is eigenlijk niks anders dan een meer geavanceerde ExperiaBox. Die kan je overigens ook los kopen, maar zo'n ding is dus weer een modem, switch, access point en router in een."

Daar dacht ik dus ook aan maar die fritzbox die KPN heeft is niet te koop voor particulieren.Ik ben juist op zoek naar een alles in een modem/router.

Ik draai trouwens een eigen DHCP server omdat je van die Connectbox DNS van Ziggo toegewezen krijgt en dat is niet te veranderen. Ik draai ook een eigen DNS-server. Gaat veel sneller en al mijn queries hoeven niet zo perse bij Ziggo te blijven hangen in hun logs. O-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• johnkeates
Voetleiding schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:29:

In principe hoef je dan alleen maar als wens te hebben dat je wel zelf DNS servers kan opgeven in je DHCP configuratie maar ook upstream. In de AVM software van de FritzBox kan dat, dus dat zou dan wel een oplossing kunnen zijn.

In plaats van huur kan je deze aanschaffen: pricewatch: AVM FRITZ!Box 7530 zolang je niet meer dan 300Mbit VDSL neemt. As je meer wil zijn er ook modellen die dat nog kunnen. Als je geen IPTV en geen telefonie neemt komt het helemaal goed!

Het lastige aan het hele verhaal is dat ook hier dus weer allerlei beperkingen gelden (waar je in dit geval in jouw situatie geen last van hebt - je krijgt gewoon internet met DHCP en DNS naar smaak). Voor andere opstellingen zou dit niet geweldig werken.

[Voor 7% gewijzigd door johnkeates op 12-03-2021 20:35]

• Voetleiding
Kijk, dat bedoel ik.Dat verdien ik na 1,5 jaar terug. Harder als 150 mbit gaat het toch niet worden hier. Ik zit in een buitenwijk.

Het propagandakassie is definitief de deur uit. Ik heb geen tv meer sinds maart vorig jaar. Ik heb een Nokia 105 als telefoon. Dat ding doet alles wat ik wens.

Bedankt! Hier ga ik verder mee. Topic kan gesloten worden wat mij betreft.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:49
Er is ook nog de draytek 165 die prima een pppoe wan verbinding op kan zetten. De draytek 130 heb ik geen recente ervaring mee.

Zelf draai ik een draytek 2862B met daarachter een edgerouter. Dat werkt prima. De edgerouter X (SFP) doet precies wat jij wil voor 80 euro.

Met een snelheid van 200mbit is het van belang om te weten of je bonding of super vectoring hebt.

Met super vectoring kom je uit bij de draytek 165 en met bonding bij de draytek 2862B.

Kijk eens in de topics van cheapconnect en freedom. Dat zijn providers die standaard geen modem/router leveren of als optie tegen meer kosten per maand. Erg veel informatie daar. Alles wat met een freedom/cheapconnect verbinding mogelijk is kan ook met een KPN verbinding.

• Voetleiding
Kasper1985 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:04:
Er is ook nog de draytek 165 die prima een pppoe wan verbinding op kan zetten. De draytek 130 heb ik geen recente ervaring mee.

Zelf draai ik een draytek 2862B met daarachter een edgerouter. Dat werkt prima. De edgerouter X (SFP) doet precies wat jij wil voor 80 euro.

Met een snelheid van 200mbit is het van belang om te weten of je bonding of super vectoring hebt.

Met super vectoring kom je uit bij de draytek 165 en met bonding bij de draytek 2862B.

Kijk eens in de topics van cheapconnect en freedom. Dat zijn providers die standaard geen modem/router leveren of als optie tegen meer kosten per maand. Erg veel informatie daar. Alles wat met een freedom/cheapconnect verbinding mogelijk is kan ook met een KPN verbinding.
Zo te zien, doet dat het zelfde als die Fritzbox. Alleen 100 mbit trager. Bovendien heb ik met die Fritzbox gewoon KPN support. Zou dat nodig zijn. Dat heb ik met Draytek niet. En aangezien ik niet meer zo up to date ben heb ik gemerkt, kon dat wel eens goed van pas komen.

Evengoed bedankt voor de reactie. Ik heb het op mijn lijst gezet als mogelijke oplossing.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voetleiding schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 05:20:
Zo te zien, doet dat het zelfde als die Fritzbox. Alleen 100 mbit trager. Bovendien heb ik met die Fritzbox gewoon KPN support. Zou dat nodig zijn. Dat heb ik met Draytek niet. En aangezien ik niet meer zo up to date ben heb ik gemerkt, kon dat wel eens goed van pas komen.
Volgens mij heb je niet direct support hoor bij KPN, daarvoor moet je een abbo hebben op de TechDesk van 5euro in de maand ofzo.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee