Vraag

• larsehh
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-11-2021
Beste tweakers,

Binnen een kantoorcomplex van 12 kantoren (verschillende bedrijven) komt 1 glasvezel verbinding binnen die vervolgens opgedeeld wordt via een managed switch naar alle bedrijven. Elke bedrijf heeft bij de binnenkomst van de utp kabel een router zitten en bouwt vervolgens daar hun eigen netwerk op.

Nu is een vraag van ons allen eigenlijk: Hoe gaan wij straks via vpn van afstand verbinden naar ons kantoor.
Naar ons idee hebben we namelijk allemaal het zelfde public IP.

Elk bedrijf maakt gebruik van een Unifi dream machine pro.

Iemand een idee hoe dit goed te organiseren is?

Met vriendelijke groet,

Beste antwoord (via larsehh op 12-03-2021 17:50)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij de provider gewoon netjes 12 IP adressen afnemen. Of als iedereen alleen VPN wil gebruiken er netjes een netwerk van maken met seperate VLAN's maar dat vraagt wel samenwerking. Heeft wel als voordeel dat je ook 1 wifi netwerk kan maken met VLAN's en je dus door het hele gebouw wifi hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een oplossing: Elk bedrijf op een andere poort zijn VPN laten opzetten en dat netjes routeren.

• lier
  • Laatst online: 21:32

lier

MikroTik nerd

Aangezien er een managed switch tussen de aansluiting en de kantoren zit, lijkt het me dat alle kantoren een publiek IP adres krijgen. Maar dat kan je natuurlijk zelf eenvoudig controleren. Wat is jouw rol in dit verhaal?
pagani schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:18:
Een oplossing: Elk bedrijf op een andere poort zijn VPN laten opzetten en dat netjes routeren.
De TS vraag om "goed te organiseren", niet een houtje-touwtje oplossing.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:29
12 bedrijven op 1 IP adres? Dat is naar mijn mening vragen om problemen later. Vroeg of laat zullen er bedrijven zijn die poort 443 of 80 nodig hebben naar binnen toe en dan ben je klaar voor de rest van de bedrijven.

Kan je geen subnet aanvragen met extra ip adressen?

Daarnaast is het vaak mogelijk om op 1 verbinding meerdere EVC's te leveren en dus ook de bedrijven apart aan te sluiten en te voorzien van eigen adressen.

Denk ook even aan zaken als: Wat gebeurd er als de provider of een dienst het IP blokkeert omdat er zaken gebeuren die niet horen? Dan zijn alle bedrijven daar de dupe van.

Dit wil je volgens mij echt niet ;)

[Voor 40% gewijzigd door Tribunus op 12-03-2021 15:23]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Google even "what is my ip" binnen minimaal twee van de bedrijven en Google geeft je je publieke IP. Dan weten we in ieder geval of je meer IP-adressen hebt naar buiten.
lier schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:20:
Aangezien er een managed switch tussen de aansluiting en de kantoren zit, lijkt het me dat alle kantoren een publiek IP adres krijgen. Maar dat kan je natuurlijk zelf eenvoudig controleren. Wat is jouw rol in dit verhaal?

[...]

Het is dus maar de vraag of de bestaande installatie al niet houtje touwtje is. Ik heb direct na de glasvezel ook een managed switch maar naar buiten toe toch echt één IP.

[Voor 63% gewijzigd door pagani op 12-03-2021 15:24]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Bij de provider gewoon netjes 12 IP adressen afnemen. Of als iedereen alleen VPN wil gebruiken er netjes een netwerk van maken met seperate VLAN's maar dat vraagt wel samenwerking. Heeft wel als voordeel dat je ook 1 wifi netwerk kan maken met VLAN's en je dus door het hele gebouw wifi hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tribunus
Frogmen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:24:
1 WLAN netwerk met meerdere vlan's. Dan zal je toch iets van een radius oplossing nodig hebben die er voor zorgt dat de diverse bedrijven kunnen inloggen met eigen credentials en dus ook een ander vlan meegestuurd krijgen.

Iets zegt mij dat dit geen gesneden koek is voor TS.
lier schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:20:

[...]

Lijkt me een gepaste vraag. En; hoeveel kennis heeft TS qua networking etc?

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:00
Ik kan mij niet voorstellen dat je allemaal hetzelfde IP-adres hebt. Dat zou ik inderdaad als eerste controleren. Mocht het wel zo zijn dan zou ik dit zeker aan laten passen. Want dit is anders vragen om moeilijkheden. Afhankelijkheid tussen bedrijven wil je niet. Op geen enkel vlak.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Als je inderdaad allemaal samen één IP-adres deelt dan zal een VPN-oplossing dus ook centraal geregeld moeten worden. In ieder geval qua routing, want dat ga je nooit georganiseerd krijgen tussen 12 bedrijven.

• lier

lier

MikroTik nerd

pagani schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:23:
Het is dus maar de vraag of de bestaande installatie al niet houtje touwtje is. Ik heb direct na de glasvezel ook een managed switch maar naar buiten toe toch echt één IP.
En heb jij ook 12 Unifi dream machine pro's staan die naast elkaar werken?

• Frogmen
  • Niet online
Tribunus schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:27:
[...]

1 WLAN netwerk met meerdere vlan's. Dan zal je toch iets van een radius oplossing nodig hebben die er voor zorgt dat de diverse bedrijven kunnen inloggen met eigen credentials en dus ook een ander vlan meegestuurd krijgen.

Iets zegt mij dat dit geen gesneden koek is voor TS.
[...]

Lijkt me een gepaste vraag. En; hoeveel kennis heeft TS qua networking etc?
Waarom zou je radius moeten gebruiken kan wel, het enige is wel dat iedere SSID die je aanmaakt zijn eigen credentials heeft.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54
Dit. Het zal zeker een zakelijk aansluiting zijn en dan kan je vaak IP adressen afnemen. Kan dit niet andere ISP overwegen waar dit wel kan. Even coördineren met de andere toko's.

• Tribunus
Frogmen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:57:
[...]

Waarom zou je radius moeten gebruiken kan wel, het enige is wel dat iedere SSID die je aanmaakt zijn eigen credentials heeft.
12 SSID's is niet bepaald best practice. Heeft vooral impact qua frames in de lucht. over het algemeen is het advies niet meer dan 3 SSID's te gebruiken. Mits je systeem (accesspoints) het ondersteunen kan je 1 SSID aanmaken en doormiddel van radius (of local usernames) zorgen dat de users in andere vlans terechtkomen.

• lier

lier

MikroTik nerd

Waar komt Wifi opeens vandaan...daar heb ik de TS niet over gehoord.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:38
Frogmen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:57:
[...]

Niet noodzakelijk, PPKS kan dat ook voor je oplossen zonder enige client complexity. of backend radius complexiteit.

het is alleen wel een beetje raar dat we eerst appratuur en inrichting doen en vervolgens iets anders nodig blijken te hebben.

[Voor 19% gewijzigd door mash_man02 op 12-03-2021 16:28]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:38
Je kunt ook een product gebruiken wat SSL vpn's termineert op basis van dat 1e ip en aan de hand van de groep membership firewall policy's toekennen waardoor er isolatie ontstaat. Je kunt dan zelfs per bedrijf bepalen of je access wilt toekennen op basis van radius, ldap, of lokaal voor de bedrijven die wat minder middelen hebben.

Ik zie wel terdege mogelijkheden maar het is verstandig omdat met de eigenaar van het pand te bespreken omdat je het beheer van die oplossing ook als faciliteit wilt aanbieden zodat er gelijke behandeling van alle tennants geborgd is.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

Acties:
  • +2Henk 'm!

• larsehh
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-11-2021
Contact gehad met de provider en deze kunnen per verbonden router een public ip afgeven. De bedrijven die dit willen kunnen dit dus zo regelen. Bedankt voor de tip!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee