Toon posts:

Iemand kennis van M.2 adapters en de beste poort hiervoor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luniek
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
Hallo,

Ik ben een leek en heb wat hulp nodig.
Ik wil graag een 2TB M.2 PCIe SSD (Samsung NVMe) aansluiten op mijn computer. Maar ik heb echter geen m.2 slot beschikbaar.
Daarom zou ik graag een M.2 adapter aanschaffen, maar voor welke poort kan ik het beste een adapter kopen?

Ik heb tot mijn beschikking op mijn moederbord de volgende poorten:
PCI-Express x16 mechanische/x8 elektrische slot
PCI-Express x4-slot
SATA 6 Gbps schijfconnector

En in de behuizing de volgende ingangen:
USB 3.1 Gen 1
USB 3.2 Gen 2 Type-C
PCI-Express X16-slot met X8-banen

Ik hoor het graag 😊

http://www.luniek.com

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-03 13:45
Als het een van deze drives is, is een x4 PCI-express slot goed genoeg lijkt me?
(In combinatie met een adapter zoals deze)
Wat ik niet weet, is of je er dan ook per se van kunt opstarten, dat was een dingetje begreep ik, dat hoeft niet elk moederbord te ondersteunen. Maar hopelijk heb ik dat verkeerd begrepen :)

[Voor 35% gewijzigd door 0siris op 12-03-2021 14:28]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:05
Welk merk en type moederbord heb je?

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Luniek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:17:
Hallo,

Ik ben een leek en heb wat hulp nodig.
Ik wil graag een 2TB M.2 PCIe SSD (Samsung NVMe) aansluiten op mijn computer. Maar ik heb echter geen m.2 slot beschikbaar.
Daarom zou ik graag een M.2 adapter aanschaffen, maar voor welke poort kan ik het beste een adapter kopen?

Ik heb tot mijn beschikking op mijn moederbord de volgende poorten:
PCI-Express x16 mechanische/x8 elektrische slot
PCI-Express x4-slot
SATA 6 Gbps schijfconnector

En in de behuizing de volgende ingangen:
USB 3.1 Gen 1
USB 3.2 Gen 2 Type-C
PCI-Express X16-slot met X8-banen

Ik hoor het graag 😊
In ieder geval past diegene die @0siris laat zien ook in de brede sloten. Daar hoef je geen zorgen om te maken.

...

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:08
Waarom niet gewoon gaan voor een Sata SSD schijf?

• Luniek
Thanks voor de reacties!

@0siris Thanks. Hij komt fysiek overeen met die "Samsung PM981 2TB", alleen ander model: "MZ-VLB2T0C". Ik hoef er niet mee op te starten :) Ik ga eens kijken naar de adapter van je advies: ik steek de module daarin en dan in de PCIE slot neem ik aan. En ik begrijp van @Luxicon dat het niet uitmaakt welk PCIE slot. Ik dacht dat er verschil in snelheid zou zitten in al die poorten/aansluitingen die ik in mijn topicstart noemde...?

@Uszka Ik heb een Dell Aurora R10. Het is mij niet helder in de documentatie wat voor type moederbord ik heb.

@D-dark Omdat ik een 2TB M.2 PCIe SSD heb.

[Voor 4% gewijzigd door Luniek op 12-03-2021 22:03]

• Uszka
Luniek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:59:

@Uszka Ik heb een Dell Aurora R10. Het is mij niet helder in de documentatie wat voor type moederbord ik heb.
Volgens mij heeft die naast de sata aansluitingen een M2 slot. Nummer 9 op de afbeelding.

• Luniek
@Uszka Klopt maar die is al bezet. Ik heb een extra 2TB M.2 PCIe SSD :) Daarom vroeg ik me af hoe ik deze toch kan gebruiken via een adapter. Alleen weet ik niet wat de snelste/beste optie is om te gebruiken (=PCI-Express x16 mechanische/x8 elektrische slot, PCI-Express x4-slot, SATA 6 Gbps schijfconnector, USB 3.1 Gen 1, USB 3.2 Gen 2 Type-C, PCI-Express X16-slot met X8-banen)

[Voor 67% gewijzigd door Luniek op 12-03-2021 22:12]

• 0siris
Speciale aandacht voor plaatje op pagina 4:
NOTE: The PCI-Express X4 slot 3 works at X2 lanes only

• Luniek
@Uszka Thanks voor je link. Ik geloof echter dat de oplossing in die topic boven mijn pet gaat...

@0siris Dus daar niet in stoppen? En wel in slot4? Maar daar staat 'at X8 lanes only'. Maar ik geloof dat dat ook niet gaat werken als ik de link lees van @Uszka

[Voor 17% gewijzigd door Luniek op 12-03-2021 22:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
Slot 3 is aangesloten met 2 lanes wat de snelheid van de ssd halveert. In slot 4 kan de volledige snelheid behaald worden. Slot 4 is aangesloten met 8 lanes waarvan je er probleemloos 4 kunt gebruiken. Je zou een adapter voor 2 NVME's kunnen nemen zodat je nog een upgrademogelijkheid hebt mocht je 2TB vol raken.

• 0siris
@0siris Dus daar niet in stoppen? En wel in slot4? Maar daar staat 'at X8 lanes only'. Maar ik geloof dat dat ook niet gaat werken als ik de link lees van @Uszka
dat "X8 lanes only" klinkt als een bovengrens, niet een minimum en maximum tegelijk.
bekijk pagina 3 van dat topic eens: benchmarks met verschillende opties.

• Luxicon
Luniek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:09:
@Uszka Klopt maar die is al bezet. Ik heb een extra 2TB M.2 PCIe SSD :) Daarom vroeg ik me af hoe ik deze toch kan gebruiken via een adapter. Alleen weet ik niet wat de snelste/beste optie is om te gebruiken (=PCI-Express x16 mechanische/x8 elektrische slot, PCI-Express x4-slot, SATA 6 Gbps schijfconnector, USB 3.1 Gen 1, USB 3.2 Gen 2 Type-C, PCI-Express X16-slot met X8-banen)
De specificatie van de adapter geeft x4 aan. Dat betekend dat deze op x4 functioneert, ook al gebruik je de kaart in een x16 slot.

...

• Luniek
@Uszka Gezien je link (=https://www.dell.com/comm...PCIe-adapter/td-p/7498311) en het antwoord in die thread - wat boven mijn pet gaat...- kan ik dan niet beter dit kopen?: https://www.allekabels.nl...naar-usb-a-behuizing.html
Of verlies ik dan alle snelheid van zo'n m.2 ssd en kan ik beter naar een andere oplossing zoeken?

[Voor 17% gewijzigd door Luniek op 12-03-2021 22:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luxicon
Luniek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:51:
@Uszka Gezien je link (=https://www.dell.com/comm...PCIe-adapter/td-p/7498311) en het antwoord in die thread - wat boven mijn pet gaat...- kan ik dan niet beter dit kopen?: https://www.allekabels.nl...naar-usb-a-behuizing.html
Of verlies ik dan alle snelheid van zo'n m.2 ssd en kan ik beter naar een andere oplossing zoeken?
Daar zou ik niet aan beginnen als je PCIe sloten beschikbaar hebt (daar zijn ze tenslotte voor). Slot 2 is PCIe x4, en functioneert op x4. Dat is een perfecte match. Je kunt inderdaad ook voor 1 kiezen met 2 sloten van x4, en die in het grote slot gebruiken. Net wat je wil.

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
Dat is voor een Sata M2. Daarmee gaat een NVME niet werken.

Zelfs met USB-C 10Gb breng je de snelheid van de ssd terug van 3500 naar 1000MB dus lever je heel veel snelheid in plus dat de latency via USB veel hoger is dan via een PCI-e slot.

Met pricewatch: Supermicro AOC-SLG3-2M2-O kan je 2 NVME's kwijt in slot 4. Met pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01 is er plaats voor één.

[Voor 42% gewijzigd door Uszka op 12-03-2021 23:05]

• Luxicon
Bovendien vraag ik mij af of de test wel klopt van deze pagina. Het zal wel kloppen, maar het punt is dat slot 3 = PCIe x4 (functioneert op x2). Boven zijn test staat slot #3 aangegeven namelijk. Slot 2 functioneert wel op x4. Ik heb het idee dat de tester dat niet heeft geweten en daardoor denkt dat het x16 (functioneert op x8 maximaal) slot meer prestatie oplevert. Een x4 blijft een x4 kaart, of je deze in een x4 x8 of x16 slot toepast, maakt geen verschil. De test is dus het verschil van x2 en x4.

[Voor 6% gewijzigd door Luxicon op 12-03-2021 23:05]

...

• Luniek
@Uszka @Luxicon Ok ok... dat was dus niet zo'n beste gedachte van me ;)

Kan iemand me aangeven wat voor adapter ik dan het beste moet kopen?

• Uszka
Luniek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:05:

Zie de aanvulling in mijn vorige reactie.
Luxicon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:04:
Bovendien vraag ik mij af of de test wel klopt van deze pagina. Het zal wel kloppen, maar het punt is dat slot 3 = PCIe x4 (functioneert op x2). Boven zijn test staat slot #3 aangegeven namelijk. Slot 2 functioneert wel op x4. Ik heb het idee dat de tester dat niet heeft geweten en daardoor denkt dat het x16 (functioneert op x8 maximaal) slot meer prestatie oplevert. Een x4 blijft een x4 kaart, of je deze in een x4 x8 of x16 slot toepast, maakt geen verschil. De test is dus het verschil van x2 en x4.
Slot 2 is niet bruikbaar omdat de videokaart in de weg zit.

[Voor 64% gewijzigd door Uszka op 12-03-2021 23:08]

• Luxicon
Luniek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:05:
@Uszka @Luxicon Ok ok... dat was dus niet zo'n beste gedachte van me ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op dat kaartje staat PCIe gen3 x4 aangegeven. Het kaartje dat @0siris aangeeft, voldoet daar exact aan. pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-02.
Uszka schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:06:
[...]

Zie de aanvulling in mijn vorige reactie.

[...]

Slot 2 is niet bruikbaar omdat de videokaart in de weg zit.
Ah, dat had ik nog niet meegekregen. Dan kan het kaartje nog in het andere x16 slot. Of de videokaart omwisselen misschien.

[Voor 15% gewijzigd door Luxicon op 12-03-2021 23:09]

...

• Uszka
Luxicon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:08:

Dan kan het kaartje nog in het andere x16 slot.
In het 4e slot dus
Of de videokaart omwisselen misschien.
Waar naartoe?

• Luxicon
Uszka schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:13:
[...]

In het 4e slot dus

[...]

Waar naartoe?
Het 4e slot inderdaad. Of de 1e of de 2e. Zolang de videokaart maar in slot 1 of slot 4 zit, en de adapter niet in het 3e slot, toch?

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
Videokaart moet je niet in het 4e slot willen want tragere chipset lanes en slechts 8 lanes ipv 16. Enige juiste configuratie is de videokaart in slot 1 en de ssd in slot 4.

• Luniek
Ok dus met het oog op de toekomst is
pricewatch: Supermicro AOC-SLG3-2M2-O
de beste optie en die stop ik in slot 4 (afbeelding nr 15)

En dan herkent hij hem als harde schijf? Of loop ik dan alsnog tegen dit verhaal aan: https://www.dell.com/comm...PCIe-adapter/td-p/7498311 @Uszka ?

@Luxicon Ik neem aan dat jij met bovenstaande ook kunt leven? Jullie hebben er nl beduidend meer verstand van dan ik ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luxicon
Uszka schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:18:
Videokaart moet je niet in het 4e slot willen want tragere chipset lanes en slechts 8 lanes ipv 16. Enige juiste configuratie is de videokaart in slot 1 en de ssd in slot 4.
Ah, ik dacht toch in de specificaties te lezen dat beide x16 sloten, maximaal gebruik maken van x8..

@Luniek Dat hoort zeker te gaan werken. Supermicro is bovendien een topmerk (zie de server moederborden). Volgens mij heb je zo 1,2,3 niet goedkopere mogelijkheden met 2 sloten.. maar goed, ik kwam hier eigenlijk alleen om je aan te geven dat de PCIe ook in de bredere sloten past, en dat je je niet zorgen hoeft te maken of je computer daar mogelijkheden voor heeft. :)

[Voor 32% gewijzigd door Luxicon op 12-03-2021 23:24]

...

• Luniek
Luxicon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:19:
[...]

Ah, ik dacht toch in de specificaties te lezen dat beide x16 sloten, maximaal gebruik maken van x8..

@Luniek Dat hoort zeker te gaan werken. Supermicro is bovendien een topmerk (zie de server moederborden). Volgens mij heb je zo 1,2,3 niet goedkopere mogelijkheden met 2 sloten.. maar goed, ik kwam hier eigenlijk alleen om je aan te geven dat de PCIe ook in de bredere sloten past, en dat je je niet zorgen hoeft te maken of je computer daar mogelijkheden voor heeft. :)
Dank @Luxicon

Ik wacht nog even de reactie van @Uszka af op mijn vorige post (mbt die thread op dell.com waarbij de m2 ssd niet gevonden wordt) en dan sluit ik de topic _/-\o_

[Voor 4% gewijzigd door Luniek op 12-03-2021 23:43]

• Uszka
Zou kunnen dat je daar tegenaan loopt. De fix wordt vermeld dus onoverkomelijk is het niet.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:49
Dat vereist PCIe bifurcatie, wat de R10, zover ik kan vinden, niet ondersteunt.

• Luxicon
@hcQd Dat las ik ook net hier bij de reviews.

[Voor 92% gewijzigd door Luxicon op 13-03-2021 00:09]

...

• Luniek
Thanks @hcQd

Dan toch maar weer terug naar
pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01

En die past ook in slot 4 (afbeelding nr 15)?

(En hopen dat ik niet tegen het probleem aanloop dat de SSD niet wordt herkend...)

[Voor 7% gewijzigd door Luniek op 13-03-2021 00:30]

• Luxicon
Luniek schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 00:25:
Thanks @hcQd

Dan toch maar weer terug naar
pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01

En die past ook in slot 4 (afbeelding nr 15)?

(En hopen dat ik niet tegen het probleem aanloop dat de SSD niet wordt herkend...)
Dat zou prima gaan werken. Het lijkt mij niet een standaard scenario, dat de SSD niet herkend wordt in eerste instantie. Dat komt omdat de SSD moet initialiseren. Ik heb het topic niet doorgelezen, maar ik denk dat bijvoorbeeld Diskpart (onderdeel van Windows) of GParted (met Rufus op een USB-disk plaatsen voor live booten) de disk wel ziet, zonder dat het nodig is om de SSD tijdelijk naar het moederbord te switchen.

pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01 (zonder passief koel element)
pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-02 (met passief koelelement)

...

• Luniek
Thanks @Luxicon , fijn dat je zo behulpzaam bent geweest! _/-\o_

• Luniek
Het is gelukt! Schijfbeheer herkende de M2ssd-kaart, toen heb ik hem geformatteerd en hij werkt nu :)
Hij zit alleen erg dicht op de videokaart (halve centimeter) maar volgens mij heeft de ventillator van de videokaart toch wel voldoende luchtstroom tot zijn beschikking. Thanks @Luxicon @Uszka

[Voor 8% gewijzigd door Luniek op 20-03-2021 14:44]

• Luxicon
Luniek schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:42:
Het is gelukt! Schijfbeheer herkende de M2ssd-kaart, toen heb ik hem geformatteerd en hij werkt nu :)
Hij zit alleen erg dicht op de videokaart (halve centimeter) maar volgens mij heeft de ventillator van de videokaart toch wel voldoende luchtstroom tot zijn beschikking. Thanks @Luxicon @Uszka
Top, goed om te horen! :)

...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee