Toon posts:

Toekomstbestendige game computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• axtg
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-02 14:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou graag Flight Simulator 2020 en games als Assassin's Creed Valhalla op een boven gemiddelde kwaliteit willen runnen. Daarnaast een Docker draaien voor het nodige devwerk, maar nooit tegelijkertijd ;-). Als het allemaal in een zo compact mogelijke form factor kan: bonus!

Wat mag het systeem gaan kosten?
900 max, liever 800.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb:
- 2 x M2 geheugen (2 x 500Gb)
- Een Aorus Gaming Box met een GTX 1070 (connect via Thunderbolt 3)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn onderzoek so far - met focus op kleine form factor - leidde mij tot onderstaande:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 320,44€ 320,44
1MoederbordenASRock Z590M-ITX/ax€ 169,-€ 169,-
1ControllersASUS ThunderboltEX 3€ 56,15€ 56,15
1BehuizingenJonsbo A4 Grijs€ 132,65€ 132,65
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX426C16FB3K2/16€ 84,70€ 84,70
1VoedingenCorsair SF450€ 90,05€ 90,05
Totaal€ 891,98

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ben verder ook geen mod'der, dus RGB enzo doen mij niet zo veel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Allereerst, hoe compacter hoe beter. Op 50m2 telt elke meter.

Maar ook: ik ben graag toekomstbestendig. Zo realiseer ik me dat de Z590 beter geschikt is voor de 11e generatie (490 werkt prima voor 10e). Maar als het even kan upgrade ik bovenstaand voorstel over X tijd met een betere GPU (als die dan beter beschikbaar/ betaalbaar zijn, via PCI4). Wat mogelijk alleen een nieuwe kast en power vraagt. Om vervolgens ook na nog een jaar de CPU te upgraden naar 11e of dan 12e generatie (immers, de 590 is ook backwards compatibel met Intel 10).

Tuurlijk is dit een beetje glazenbol-werk, maar ik zou graag eens 3, 4 of 5 jaar - met upgrades - vooruit kunnen. Mijn huidige NUC + eGPU keuze staat dat in ieder geval niet toe. Les geleerd.

Ga je overklokken?
Ik ga in ieder geval Googl'en hoe dat zou moeten :).

Wat verwacht je van ons?[i]
Okay, hier komt 'ie:

1. Past mijn voorstel bij elkaar, wetende dat de eGPU en SSD's er zijn?
2. Van power en koeling weet ik weinig, daar zou ik specifiek graag horen of ik goed op weg ben. Uit stroomzuinigheid kies ik nu voor 450, maar wellicht is dat onnodig en dus alvast 750?;
3. Ook de behuizingwereld is erg groot, is mijn keuze een logisch en compact?
4. En tot slot: ben ik inderdaad een beetje future-proof (los van kast en power upgrade)?

Dank!

Beste antwoord (via axtg op 12-03-2021 17:28)

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:25
axtg schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:14:
Okay, hier komt 'ie:

2. Van power en koeling weet ik weinig, daar zou ik specifiek graag horen of ik goed op weg ben. Uit stroomzuinigheid kies ik nu voor 450, maar wellicht is dat onnodig en dus alvast 750?;
4. En tot slot: ben ik inderdaad een beetje future-proof (los van kast en power upgrade)?

Dank!
1. Ik ben niet zo bekend met eGPU's. Kan je de GPU uit die doos halen en in je kast zetten? Maakt je setup nog compacter en fraaier. Scheelt je ook weer een controllerkaartje, maar je haalt wel de hitte van de GPU in de kast.
Er is plek voor 2 M.2 schijven. Als je in de toekomst meer opslag wilt moet je er eentje vervangen voor een grotere.
2. een 450 watt voeding is niet per se zuiniger dan een 750 watt voeding. Het is een aanduiding voor het maximaal leverbare vermogen, het wordt niet continue verbruikt. Zuinigheid, efficientie eigenlijk, wordt aangeduid met 80+ labels. Als je er voor kiest om de GPU ook in de kast te zetten (of dit in de toekomst wilt) zou ik voor een 750 watt model kiezen. Zo niet, dan is 450 watt ruimschoots voldoende.
3. Compact is ie zeker en hij mag gezien worden, echt een mooi kastje. Kleine behuizingen zijn per definitie lastiger te koelen dan grote behuizingen. Dus wat betreft is een 'grote bak' een logischere keuze.
4. Je videokaart zal je als eerste willen vervangen. In principe kan je met deze set een aardige poos vooruit en biedt het moederbord, zoals je zelf ook al hebt vastgesteld, een upgradepath.

Paar op- en aanmerkingen:
Je CPU koeler gaat niet passen. Neem de aller beste luchtkoeler die je kan vinden onder de 71mm of kijk naar de mogelijkheden voor AIO waterkoeling. Volgens mij kan je een redelijke radiator bovenin de kast plaatsen.
Ook als je je CPU niet overclockt, kan je met een Z590 chipset je RAM wel hoger clocken dan 2666Mhz. Neem bijvoorbeeld 3600mhz cl16.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Baardhaas
axtg schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:14:
Okay, hier komt 'ie:

Dank!
1. Ik ben niet zo bekend met eGPU's. Kan je de GPU uit die doos halen en in je kast zetten? Maakt je setup nog compacter en fraaier. Scheelt je ook weer een controllerkaartje, maar je haalt wel de hitte van de GPU in de kast.
Er is plek voor 2 M.2 schijven. Als je in de toekomst meer opslag wilt moet je er eentje vervangen voor een grotere.
2. een 450 watt voeding is niet per se zuiniger dan een 750 watt voeding. Het is een aanduiding voor het maximaal leverbare vermogen, het wordt niet continue verbruikt. Zuinigheid, efficientie eigenlijk, wordt aangeduid met 80+ labels. Als je er voor kiest om de GPU ook in de kast te zetten (of dit in de toekomst wilt) zou ik voor een 750 watt model kiezen. Zo niet, dan is 450 watt ruimschoots voldoende.
3. Compact is ie zeker en hij mag gezien worden, echt een mooi kastje. Kleine behuizingen zijn per definitie lastiger te koelen dan grote behuizingen. Dus wat betreft is een 'grote bak' een logischere keuze.
4. Je videokaart zal je als eerste willen vervangen. In principe kan je met deze set een aardige poos vooruit en biedt het moederbord, zoals je zelf ook al hebt vastgesteld, een upgradepath.

Paar op- en aanmerkingen:
Je CPU koeler gaat niet passen. Neem de aller beste luchtkoeler die je kan vinden onder de 71mm of kijk naar de mogelijkheden voor AIO waterkoeling. Volgens mij kan je een redelijke radiator bovenin de kast plaatsen.
Ook als je je CPU niet overclockt, kan je met een Z590 chipset je RAM wel hoger clocken dan 2666Mhz. Neem bijvoorbeeld 3600mhz cl16.

• axtg
Thanks @Baardhaas

Eerlijk? Dat was mijn vraag ook: kan ik de gpu in deze kast plaatsen. Qua lengte wel in ieder geval. Het lijkt verder niet veel te gebeuren, maar ik las op Reddit wel dat iemand 'm swapte, dus mijn aanname is vooralsnog ja.
  • Dan gaat de controller eruit en 750w erin
  • 3600mhz makes sense, scheelt verrassend weinig
  • Waterkoeling is helemaal nieuw voor me, dus een zetje in de juiste richting zou helpen. Bedoel je een CPU waterkoeler? Je schrijft namelijk ook "radiator bovenin de kast hangen" wat ik dan niet kan rijmen met CPU-koeling. Of bedoel je stock CPU koeler en los waterkoeling in de kast? Of toch de Noctua l9i Chromax?
Thanks!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:25
ik zou zelf niet voor waterkoeling gaan... is niet veel beter dan luchtkoeling voor jouw doel.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:24
axtg schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:30:

Eerlijk? Dat was mijn vraag ook: kan ik de gpu in deze kast plaatsen.
Als het goed is zit pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 Mini ITX 8G in de Gaming Box en die is gewoon los in de pc te gebruiken.

@99ruud99 er is geen geschikte (max 71mm lage) luchtkoeler voor een 10700K in de Jonsbo A4. Een AIO is de enige juiste oplossing.

@axtg pricewatch: Noctua NH-L9I chromax.black is nog niet eens geschikt voor de helft van de warmte die een 10700K kan genereren. Kijk eens naar pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 240 of pricewatch: be quiet! Pure Loop 240mm
Neem sneller ram en 32GB want FS2020 heeft daar zeker wat aan. pricewatch: PNY XLR8 MD32GK2D4320016XR bijvoorbeeld.

[Voor 51% gewijzigd door Uszka op 12-03-2021 15:58]

• Baardhaas
axtg schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:30:
• Waterkoeling is helemaal nieuw voor me, dus een zetje in de juiste richting zou helpen. Bedoel je een CPU waterkoeler? Je schrijft namelijk ook "radiator bovenin de kast hangen" wat ik dan niet kan rijmen met CPU-koeling. Of bedoel je stock CPU koeler en los waterkoeling in de kast? Of toch de Noctua l9i Chromax?
Een AIO CPU watercooler heeft een block wat je op de CPU schroeft en 2 slangen die naar de radiator lopen. Eentje voert gekoeld water aan, dit loopt door het block, absorbeert de warmte en de tweede slang voert het warme water weer naar de radiator.
Zie deze afbeelding voor details. Hier wordt zo te zien een 240mm radiator gebruikt in jouw kast.

Zo iets als de Fractal Design Celsius S24 bijvoorbeeld.

• axtg
Potverdorie, wordt 't toch weer duurder 😇.
Dank voor de intro en begeleidende afbeelding.

Dit logisch dan. Koos dan ook maar meteen voor 2x16 a 3600mhz. Zelfde prijs, tenzij het merk niet aan te raden is?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 321,44€ 321,44
1MoederbordenASRock Z590M-ITX/ax€ 169,-€ 169,-
1BehuizingenJonsbo A4 Grijs€ 132,65€ 132,65
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 240€ 77,92€ 77,92
1Geheugen internTeam Group T-Force Dark Zα TDZAD432G3600HC18JDC01€ 138,42€ 138,42
1VoedingenCooler Master V750 SFX Gold€ 145,20€ 145,20
Totaal€ 984,63

• Baardhaas
axtg schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:33:
Dit logisch dan. Koos dan ook maar meteen voor 2x16 a 3600mhz. Zelfde prijs, tenzij het merk niet aan te raden is?
Het merk is prima, maar ik denk dat je meer hebt aan RAM met een lagere latency. Prijzen zijn enorm gestegen de afgelopen maanden en een setje van 32gb 3600mhz cl16 kost nu al meer dan € 200,-.

Het setje wat Uszka aanraadt lijkt me ook prima en zal ondanks de lagere clocksnelheid in de meeste situaties beter presteren dankzij de lagere latency. Staat niet op de QVL van de fabrikant, maar Intel is in de regel niet kieskeurig met RAM.
pricewatch: PNY XLR8 MD32GK2D4320016XR

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:24
axtg schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:33:

Het merk is wel aan te raden alleen de verkoper waar de prijs zo laag is niet.

• Baardhaas
Nog één laatste tip, leg 2 120mm fans onderin. Met zo'n kleine kast wil je zo veel mogelijk airflow.
Dit zijn volgens mij dezelfde fans die ook op je koeler zitten.
pricewatch: Arctic P12, 120mm

Succes met bouwen axtg!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee