Toon posts:

Advies beamer sportwedstrijden

Pagina: 1
Acties:

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-02 15:09
Hallo,

In mijn "mancave" zou ik graag een beamer willen monteren, inclusief projectiescherm. Nu ben ik op zoek geweest op diverse sites, maar er zit nogal een prijsverschil in de beamers. Uiteraard is dit te verklaren door de technieken die er in verwerkt zitten. De beamer zal bij mij met name dienst doen voor het kijken van een voetbalwedstrijdje op zijn tijd. Deze moet goed te bekijken zijn.

De beamer kan tot een afstand van 3 meter worden opgehangen van het scherm. Verder moet ik mijn TV decoder er op aan kunnen sluiten (HDMI). De ruimte is al voorzien van een geluidssyteem, en deze zou ik dan ook willen kunnen aansluiten. Naar wat ik heb gelezen moet dit op de decoder van mijn provider. In de ruimte komt nu alleen daglicht binnen. Wel zit er nog een overkapping van plus minnus 1.5 meter voor de ruimte, dus dat maakt het al weer iets donkerder.

Welke eisen zou de beamer minimaal aan moeten voldoen? Ik zie op bol.com een aantal beamers voor rond de €100, wat ook ongeveer mijn budget is voor de 1e beamer. Mocht het goed bevallen kan ik altijd nog een keer een betere aanschaffen.

https://www.bol.com/nl/s/...0&12194=50-130&rating=all

Welke van deze beamers zou kunnen voldoen aan mijn wensen?

Alvast dank!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Hoe donker is de ruimte?

Is tweedehands een optie?

• Swennus
418O2 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:15:
Hoe donker is de ruimte?

Is tweedehands een optie?
Er is sprake van daglicht. Wel wat donkerder doordat het raam onder een stukje overkapping zit,
2e hands is ook een optie hoor.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:46
100 euro is een erg laag budget. Voor dat geld krijg je alleen maar slechte beamers en zal je altijd wel ergens flink op moeten bezuinigen. Een degelijk projectiescherm kost al meer.

Je moet je afvragen of je dat wel wilt. Wellicht is het beter om even door te sparen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 418O2
Of koop gewoon een 2e hands tv. Voor 200 euro heb je volgens mij wel iets van 48" of meer. Die kwaliteit is al gauw beter dan een goedkope beamer

• ChojinZ
418O2 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:27:
Of koop gewoon een 2e hands tv. Voor 200 euro heb je volgens mij wel iets van 48" of meer. Die kwaliteit is al gauw beter dan een goedkope beamer
Enige reden om een beamer te halen is het oppervlakte en bioscoop effect. Maar zelfs mijn 1000 euro beamer legt het kwa kwaliteit af van een 150 euro kostende Salora TV...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Swennus

• 418O2
komen heel veel kosten overheen.

Ik zou het niet doen. Of via marktplaats wat leuks zoeken.

• 418O2
ChojinZ schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:32:
[...]

Enige reden om een beamer te halen is het oppervlakte en bioscoop effect. Maar zelfs mijn 1000 euro beamer legt het kwa kwaliteit af van een 150 euro kostende Salora TV...
Maar die dingen die hij linkt zijn op grote formaten ook gewoon niet goed genoeg.

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@Swennus Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst.

Daarnaast zou het toch wel handig zijn om je topic concreter te maken rondom enkele specifieke modellen. Alleen een linkje met 12 resultaten bij Bol of zelfs 14 pagina’s bij BVA... Dat leidt nergens toe. Alleen maar vragen wat je moet kopen is te kort door de bocht op het forum. Dus iets meer input van jouw kant graag. ;)

• ChojinZ
418O2 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Maar die dingen die hij linkt zijn op grote formaten ook gewoon niet goed genoeg.
Klopt, maar vandaar ook dat ik zeg dat je in die price-range altijd prut krijgt. En zelfs high-end beamers lwinnen het niet van de gemiddelde Samsung Qled.
Teveel verborgen kosten en, hoe oud is de lamp? Met een beetje pech moet deze vervangen worden. En hop.... weer 100 euro lichter voor een lamp..

Niet lullig bedoeld, maar ik krijg het idee dat je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten. Met dat budget gaat dat helaas niet lukken.

Maar heb je al gekeken wat en degelijk projectiescherm kost?

[Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 12-03-2021 14:53]

• Swennus
ChojinZ schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Klopt, maar vandaar ook dat ik zeg dat je in die price-range altijd prut krijgt. En zelfs high-end beamers lwinnen het niet van de gemiddelde Samsung Qled.

[...]

Teveel verborgen kosten en, hoe oud is de lamp? Met een beetje pech moet deze vervangen worden. En hop.... weer 100 euro lichter voor een lamp..

Niet lullig bedoeld, maar ik krijg het idee dat je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten. Met dat budget gaat dat helaas niet lukken.

Maar heb je al gekeken wat en degelijk projectiescherm kost?
Het klopt inderdaad mijn budget niet gigantisch is, en ik "uiteraard" daarvoor het beste wil hebben. Aan jullie reacties te lezen is het niet realistisch om een nieuwe voor dat budget te vinden. Ik zal nog eens rondstruinen op MP, om te kijken of daar nog een leuke 2e hands exemplaar is.

Qua scherm, dit is ook afhankelijk van de beamer toch? Ik had al wel enigzins gekeken, maar ook hier is het afhankelijk van budget :) . Koop ik een scherm die ik handmatig steeds weg moet halen, of koop ik een scherm met een oprolsysteem (handmatig dan wel automatisch)

• H_H
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-03 21:16

H_H

'Tis but a scratch!

Aangezien je bij daglicht wilt kijken, moet je sowieso niet kijken naar een thuisbioscoop beamer (projector noem ik die om het onderscheid te maken), maar een zakelijke presentatie-beamer. Deze laatste hebben een hogere lichtopbrengst, maar minder contrast en kleurechtheid.

Voor 100 euro is echter weinig te vinden, ben ik bang. Misschien ken je in je omgeving EHBO of andere (ZZP) instructeurs die door de coronacrisis gestopt zijn met werken en hun beamer kwijt willen? Beetje cru, maar de een z'n dood...Maar ik zou toch je budget proberen op te schroeven.

Qua scherm, gezien je budget, zou ik een witte muur gebruiken. En anders ergens bij een kringloop een oud dia-scherm of zo halen. Het hoeft voor jouw doel echt geen optimaal gespannen scherm te zijn.

[Voor 15% gewijzigd door H_H op 12-03-2021 15:35]

Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda

• Swennus
En aan welk budget moet ik dan denken?

• ChojinZ
Swennus schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:02:
[...]

Het klopt inderdaad mijn budget niet gigantisch is, en ik "uiteraard" daarvoor het beste wil hebben. Aan jullie reacties te lezen is het niet realistisch om een nieuwe voor dat budget te vinden. Ik zal nog eens rondstruinen op MP, om te kijken of daar nog een leuke 2e hands exemplaar is.

Qua scherm, dit is ook afhankelijk van de beamer toch? Ik had al wel enigzins gekeken, maar ook hier is het afhankelijk van budget :) . Koop ik een scherm die ik handmatig steeds weg moet halen, of koop ik een scherm met een oprolsysteem (handmatig dan wel automatisch)
Goedkope beamers zijn als goedkope smartphones.

Een Nokia van 60 euro kan ook gewoon bellen en whatsappen. Maar meer dan dat moet je ook niet verwachten van zon telefoon. Hetzelfde geld een beetje voor beamers. Een 100 euro beamer zal vast beeld geven. Maar de overige zaken zullen ruk zijn. En dan niet alleen het beeld. Maar ook bv het geluid (fan die de boel koelt). Of cornerstone/shift/zoom functies van de lens.

Maar met een 2e hands exemplaar loop je weer het risico dat de lamp oud is en vervangen moeten worden. En beamer lampen kunnen heel prijzig zijn. Dat is wel iets waar je bij 2e hands rekening mee moet houden.

En redelijk oprolscherm gaat ook al snel richting de 90 euro. En dan nog zit je in het lagere segment. Wellicht is het dan slimmer om te gaan voor 2e hands of DIY. Een strakke muur en een potje verf is vaak al voldoende. ;)
Swennus schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:48:
Voor een redelijke budget beamer, van een bekend merk, zou je al snel richting de 4- a 500 euro (nieuw) gaan. Neem 100 euro voor een redelijk scherm en je bent klaar.

• H_H
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-03 21:16

H_H

'Tis but a scratch!

Swennus schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:48:
Ik denk dat je tweedehands wel iets moet kunnen vinden voor 250 euro. Let er vooral op (voor jouw doel!) dat je een hoge lichtopbrengst hebt. Voor mijn lessen gebruik ik een Benq MW533 met 3300 ANSI-lumen. Daarmee kan ik in een verlicht lokaal prima mijn presentaties en bijbehorende filmpjes tonen. Dus een voetbalwedstrijd gaat ook wel lukken.

Ter vergelijking: de projector in mijn thuisbioscoop heeft maar 2300 lumen. Maar nogmaals: compleet andere doelstelling. En ja, als jij ook de stap wilt maken van "voetbalwedstrijd in kroegsfeer" naar thuisbioscoop, dan zul je echt flink je budget moeten opschroeven. Dan zou ik voor een budget projectorprojector snel 1000-1500 euro rekenen. Dan wil je een heel stille projector, goede kleuren, 4K, hoog contrast, diepe zwarttinten, etc. En dat is technisch veel moeilijker dan een flinke bak licht op HD niveau. Vandaar dat die projectoren een stuk duurder zijn.

[Voor 26% gewijzigd door H_H op 12-03-2021 16:34]

Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mehmeeeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:51
Ik heb afgelopen week de Wanbo T2 Max binnengekregen via Aliexpress. ~130,-

Echt een prima beamer! Heb er een Google Chromecast met Google TV ingestoken. Native 1080p30 werkt prima. In theorie zou hij ook native 1080p60 moeten kunnen, maar dat krijg ik nog niet aan de gang. Kan 120' op 3,5m afstand. Ik gebruik hem zelf op ~2,70m wat resulteerd in ongeveer 100'

Ook gebruik ik de keystone feature, werkt top!

https://nl.aliexpress.com/item/1005001962480967.html

Hierbij een foto van mijn opstelling:

[Voor 27% gewijzigd door Mehmeeeh op 12-03-2021 16:46]

• ChojinZ
Mehmeeeh schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:42:

Echt een prima beamer! Heb er een Google Chromecast met Google TV ingestoken. Native 1080p30 werkt prima. In theorie zou hij ook native 1080p60 moeten kunnen, maar dat krijg ik nog niet aan de gang. Kan 120' op 3,5m afstand. Ik gebruik hem zelf op ~2,70m wat resulteerd in ongeveer 100'

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En kan je nu dezelfde foto maken met wat daglicht erbij?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mehmeeeh
ChojinZ schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:54:
[...]

En kan je nu dezelfde foto maken met wat daglicht erbij?
Haha dat krijg ik niet eens in beeld. Nu heb ik toevallig een hele lichte kamer met direct zonlicht op die muur, maar ik kan je vertellen dat deze beamer niet heel fel is.

Ik zal vanavond een foto maken waarbij een plafondlamp aan staat (aangezien TS dit ook wil gebruiken in zijn mancave, ga ik er van uit dat er geen buitenlicht is ;) )

Edit: nog de startpost goed doorgelezen :F , had niet gelezen dat TS specifiek had genoemd dat er wel daglicht binnenkomt. Dan is deze kleine beamer daar niet geschikt voor -O-

[Voor 14% gewijzigd door Mehmeeeh op 12-03-2021 17:00]

• ChojinZ
Mehmeeeh schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:58:
[...]

Haha dat krijg ik niet eens in beeld. Nu heb ik toevallig een hele lichte kamer met direct zonlicht op die muur, maar ik kan je vertellen dat deze beamer niet heel fel is.

Ik zal vanavond een foto maken waarbij een plafondlamp aan staat (aangezien TS dit ook wil gebruiken in zijn mancave, ga ik er van uit dat er geen buitenlicht is ;) )
Beetje flauw van mij... sorry.....

Maar dat is wel een beetje het probleem wat TS heeft: De beamer gaat bij daglicht gebruikt worden. En dan heb je veel lumen nodig. En daar schieten de budget beamers een beetje te kort. :)

Maar eerlijk is eerlijk: Ik ben verbaasd over de beeldkwaliteit. Het is minder erg dan ik dacht.
Deze is echt 1080P? geen gekke (marketing) trucjes?

Tijdje geleden een 4k beamer op Ali gezien. Bleek dat de input enkel 4K aankon. Het beeld werd gedownscaled naar 1080p. Maar omdat de input 4K accepteerde werd de beamer ook zo geadverteerd. :+

[Voor 13% gewijzigd door ChojinZ op 12-03-2021 17:05]

• Swennus
Mehmeeeh schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er inderdaad prima uit. Er komt inderdaad daglicht binnen, maar over het algemeen zal er voornamelijk savonds in het weekend naar de voetbal worden gekeken, waarbij ik eventueel overdag nog wel het een kan verduisteren.

Ik ga het eens even op me in laten werken :)

Bedankt voor alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mehmeeeh
Zoals beloofd hierbij nog twee foto's:

Een met alle lampen uit:

En een met een plafondlamp aan:

Hierbij nogmaals de boodschap dat dit zeker niet de helderste beamer is, maar in mijn mening wel de beste bang-for-buck!
ChojinZ schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Maar eerlijk is eerlijk: Ik ben verbaasd over de beeldkwaliteit. Het is minder erg dan ik dacht.
Deze is echt 1080P? geen gekke (marketing) trucjes?

Tijdje geleden een 4k beamer op Ali gezien. Bleek dat de input enkel 4K aankon. Het beeld werd gedownscaled naar 1080p. Maar omdat de input 4K accepteerde werd de beamer ook zo geadverteerd. :+
Dat klopt, normaliter vertrouw ik de beamers op Aliexpress ook niet, aangezien ze vaak wel een 2160p60 signaal accepteren, maar niet kunnen weergeven. Dit is vaak alleen in 480p.

Deze Wanbo T2 Max is de eerste die ik tegen kwam voor een schappelijke prijs die ook 1080p60 output heeft. Er zijn twee verschillende varianten op de markt; de chinese en international. Het verschil tussen deze beamers is de software die er op staat. Deze gebruik ik echter niet, ik gebruik alleen de HDMI input.

Succes met de zoektocht TS!

• Swennus
Toeval bestaat niet; vandaag via via te horen gekregen dat bij de kringloop een epson eb-580 voor weinig te koop was. Nadat ik er naar toe was gegaan bleek ie er een stuk of 20 te hebben, ik kon alleen niet zien hoeveel uur er al mee was gedraaid.

Toch maar 1 meegenomen voor €35, en het aantal uren was 2.000

Morgen maar eens een beetje prutsen😀

• ChojinZ
Swennus schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:47:
Toeval bestaat niet; vandaag via via te horen gekregen dat bij de kringloop een epson eb-580 voor weinig te koop was. Nadat ik er naar toe was gegaan bleek ie er een stuk of 20 te hebben, ik kon alleen niet zien hoeveel uur er al mee was gedraaid.

Netjes hoor! Das echt een koopje. Al zou je de lamp moeten vervangen, dan nog is de prijs goedkoop! d:)b

• Swennus
ChojinZ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:01:
[...]

Netjes hoor! Das echt een koopje. Al zou je de lamp moeten vervangen, dan nog is de prijs goedkoop! d:)b
Dat leek mij inderdaad ook een koopje!

Nu dus op zoek naar een projectiescherm. Zitten hier nog grote verschillen in de kwaliteit, behalve de techniek qua oprollen? Waar moet ik vooral op letten?

[Voor 4% gewijzigd door Swennus op 13-03-2021 22:29]

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:01
Swennus schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:47:

Waar is die kringloop? Dat is wel echt een koopje :9~
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee