Toon posts:

Buurweg buurpad

Pagina: 1
Acties:

• Zordoon
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-03-2021
Hoi,
Bij de aankoop van het huis heeft de notaris niets gezegd over de erfdienstbaarheid op mijn perceel. In akte van levering er alleen:
'Bij deze worden door de gemeente tot buurwegen in de zin van artikel 719 van het Burgerlijk Wetboek bestemd de op voormelde schetskaart gearceerd aangegeven paden, welke zullen strekken ten gebruike en ten nutte van de eigenaren en/of gebruikers (waaronder begrepen bezoekers en personeel) van de kavels waarvan de tot buurwegen bestemde stroken grond deel uitmaken. Ten aanzien van welke buurwegen nog het volgende wordt bepaald:- Het gebruik van de buurwegen bestaat uit het gaan van en naar de openbare straat, te voet en al dan niet met aan de hand gevoerde rijwielen, bromfietsen.'
Maar in Akte van levering is geen schetskaart...
Ik weet niet of er een buurweg op mijn perceel staat of misschien ergens ernaast.

Ik zou graag een schuur willen bouwen op mijn perceel, maar ik weet niet of er op deze plek geen buurweg zijn.
Als het uit mijn akte van levering niet duidelijk is waar de buurweg is, kan ik dan veilig een schuur bouwen?
Een buurman heeft voor het huis toegang tot een openbare weg. De achterkant heeft een kleine tuin zonder toegang tot de weg.
Toen ik een huis kocht, was er geen zichtbare weg/pad en niemand gebruikte mijn perceel voor een paar jaar.
Gemeente weet ook niet waar die weg is...

Wat als ik begin met bouwen en de buurman vindt een oude kaart met weg op mijn perceel? Moet ik verantwoordelijk zijn voor een onvolledig akte van levering?

Mvg,
zordoon

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Zordoon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:00:
Hoi,
Bij de aankoop van het huis heeft de notaris niets gezegd over de erfdienstbaarheid op mijn perceel. In akte van levering er alleen:
'Bij deze worden door de gemeente tot buurwegen in de zin van artikel 719 van het Burgerlijk Wetboek bestemd de op voormelde schetskaart gearceerd aangegeven paden, welke zullen strekken ten gebruike en ten nutte van de eigenaren en/of gebruikers (waaronder begrepen bezoekers en personeel) van de kavels waarvan de tot buurwegen bestemde stroken grond deel uitmaken. Ten aanzien van welke buurwegen nog het volgende wordt bepaald:- Het gebruik van de buurwegen bestaat uit het gaan van en naar de openbare straat, te voet en al dan niet met aan de hand gevoerde rijwielen, bromfietsen.'
Maar in Akte van levering is geen schetskaart...
Ik weet niet of er een buurweg op mijn perceel staat of misschien ergens ernaast.

Ik zou graag een schuur willen bouwen op mijn perceel, maar ik weet niet of er op deze plek geen buurweg zijn.
Als het uit mijn akte van levering niet duidelijk is waar de buurweg is, kan ik dan veilig een schuur bouwen?
Een buurman heeft voor het huis toegang tot een openbare weg. De achterkant heeft een kleine tuin zonder toegang tot de weg.
Toen ik een huis kocht, was er geen zichtbare weg/pad en niemand gebruikte mijn perceel voor een paar jaar.
Gemeente weet ook niet waar die weg is...

Wat als ik begin met bouwen en de buurman vindt een oude kaart met weg op mijn perceel? Moet ik verantwoordelijk zijn voor een onvolledig akte van levering?

Mvg,
zordoon
Ik zou eens beginnen met bij de notaris navragen waar die schetskaart is, want zo te lezen zou er een buurweg naar het perceel van de buurman moeten zijn.

• Zordoon
De notaris zei dat ze alleen kopieerden van de vorige akte en dat er ook geen kaart in de vorige akte zat.
Ik kan de eerste akte uit 1986 kopen, maar waarom ben ik verantwoordelijk voor de notarisfouten? Bij het kopen van het huis verzekerde de notaris dat er geen erfdienstbaarheden bekend waren...
Mag ik aannemen dat deze weg er niet is, aangezien ik hem niet op de mijn kaart heb staan?

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:57
Kan het Kadaster geen uitsluitsel geven?

• ChinaGeek
Zordoon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:15:
De notaris zei dat ze alleen kopieerden van de vorige akte en dat er ook geen kaart in de vorige akte zat.
Ik kan de eerste akte uit 1986 kopen, maar waarom ben ik verantwoordelijk voor de notarisfouten? Bij het kopen van het huis verzekerde de notaris dat er geen erfdienstbaarheden bekend waren...
Mag ik aannemen dat deze weg er niet is, aangezien ik hem niet op de mijn kaart heb staan?
Nee, dat mag je niet. Als jij een schuur bouwt op een buurweg en de buren gaan hierover klagen en kunnen aantonen dat die er wel is, moet je schuur er af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChinaGeek
bas-r schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:17:
Kan het Kadaster geen uitsluitsel geven?
Buurwegen staan niet zelden niet ingetekend in het kadaster.

• Zordoon
Kan ik de weg afsluiten als mijn buurman er al enkele jaren geen gebruik van heeft gemaakt en er visueel geen weg op mijn perceel staat?
Hij heeft toegang tot een openbare weg voor het huis.
De definitie van een buurweg is dat minimaal twee buren een buurweg moeten gebruiken. Ik heb mijn tuinpoort in voortuin dus als de buurweg op mijn perceel ligt (achtertuin), zou er maar één buurman gebruik van maken.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:33
ChinaGeek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Nee, dat mag je niet. Als jij een schuur bouwt op een buurweg en de buren gaan hierover klagen en kunnen aantonen dat die er wel is, moet je schuur er af.
klinkt terecht. alleen als TS niet in staat is om aan te tonen/uit te vinden dat die buurweg er is, is dat voor de buren denk ik ook niet te doen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ChinaGeek
Zordoon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:35:
Kan ik de weg afsluiten als mijn buurman er al enkele jaren geen gebruik van heeft gemaakt en er visueel geen weg op mijn perceel staat?
De definitie van een buurweg is dat minimaal twee buren een buurweg moeten gebruiken. Ik heb mijn tuinpoort in voortuin dus als de buurweg op mijn perceel ligt (achtertuin), zou er maar één buurman gebruik van maken.
Ja. En jij. Das dus 2.

https://www.cassel-advoca...met_recht_van_overpad.pdf

• ChinaGeek
Bockelaar schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:40:
[...]

klinkt terecht. alleen als TS niet in staat is om aan te tonen/uit te vinden dat die buurweg er is, is dat voor de buren denk ik ook niet te doen.
Als de buren die schets wel hebben liggen, is het vrij simpel natuurlijk.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Zordoon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:35:
Riskant. Een erfdienstbaarheid opgenomen in een akte verdwijnt niet door verjaring. Daarvoor moet je actie ondernemen (waarbij het niet meer relevant zijn een rol kan spelen).

Je moet gewoon de originele akte (laten) opvragen/kopen. Mocht de schets daarbij naar voren komen dan zal de notaris die mogelijk alsnog met liefde betalen om jouw tuchtklacht te voorkomen.

Niet voor niets moet je de akte zelf fatsoenlijk lezen. Ik kwam in mijn concept akte ook een verwijzing tegen naar erfdienstbaarheden die beschreven stonden in een ander document. Die heb ik vervolgens gevraagd en gekregen.

Overigens kan het ook een algemene zin zijn voor een groter project die in de praktijk voor de situatie van topicstarter niet van toepassing is.

[Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 12-03-2021 14:48]

• Zordoon
Weeten u hoe ik deze weg kan afsluiten?
Ik moet met mijn buurman naar de notaris of kunnen wij thuis een toestemming op papier schrijven?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Als je het goed wil regelen naar de notaris om de erfdienstbaarheid op te heffen. Als je buurman de boel verkoopt en de nieuwe bewoner wil wel dat pad, dan moet je het gewoon toestaan. Overigens komt de omschrijving overeen met een achterpad van ca 1 meter breed. Genoeg om aan de hand een fiets te voeren.

Maar vraag dit anders eens na bij de verkopende partij en laat zij de kaart dan aanleveren?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 23:17
Zordoon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:15:
Dan moet je de notaris opdracht geven om zijn werk correct uit te voeren. Dat zijn voorganger het werk niet correct heeft uitgevoerd, is geen reden voor jouw notaris om zijn werk niet goed uit te voeren.
Er staat een erfdienstbaarheid in de akte beschreven waarbij verwezen wordt naar een bijlage. Het is aan jouw notaris om de juiste bijlage aan de akte te hechten.

Sterker nog: de notaris had de overdracht bij het ontbreken van documenten helemaal niet mogen laten plaatsvinden. De notaris is namelijk verplicht samen met de koper de akte door te nemen en te vragen of alles voor de koper duidelijk is. Hoe kan de notaris dit naar eer en geweten doen wanneer er een document ontbreekt, waardoor de volledige inhoud waarvoor getekend wordt zelfs voor de notaris niet duidelijk is?

Wanneer de notaris weigert om nu duidelijkheid te scheppen: formele klacht indienen en een oplossing (= duidelijkheid ten aanzien van de inhoud van het ontbrekende document) eisen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Zordoon
Ivow85 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:03:
[...]

Dan moet je de notaris opdracht geven om zijn werk correct uit te voeren. Dat zijn voorganger het werk niet correct heeft uitgevoerd, is geen reden voor jouw notaris om zijn werk niet goed uit te voeren.
Er staat een erfdienstbaarheid in de akte beschreven waarbij verwezen wordt naar een bijlage. Het is aan jouw notaris om de juiste bijlage aan de akte te hechten.

Sterker nog: de notaris had de overdracht bij het ontbreken van documenten helemaal niet mogen laten plaatsvinden. De notaris is namelijk verplicht samen met de koper de akte door te nemen en te vragen of alles voor de koper duidelijk is. Hoe kan de notaris dit naar eer en geweten doen wanneer er een document ontbreekt, waardoor de volledige inhoud waarvoor getekend wordt zelfs voor de notaris niet duidelijk is?

Wanneer de notaris weigert om nu duidelijkheid te scheppen: formele klacht indienen en een oplossing (= duidelijkheid ten aanzien van de inhoud van het ontbrekende document) eisen.
Kan ik het bij een notaris claimen als ik het huis 3 jaar geleden heb gekocht? pas nu kwam ik erachter dat er op mijn perceel mogelijk een buurweg bestaat.

• Zordoon
De waarheid is dat als ik op mijn perceel had geweten van een buurweg is, ik dit huis niet zou hebben gekocht. Als deze weg is waar de buurman zegt, dan verlies ik bijna 1/3 van mijn tuin.
Dus zelfs als de notaris de kaart vindt, is dat geen troost voor mij.
Eigenlijk een oplichterij, want ik vroeg de notaris naar de erfdienstbaarheid en hij zei dat er geen was.
Er zijn 3 jaar verstreken sinds ik het huis heb gekocht, dus ik weet niet of ik op enige vergoeding kan rekenen...

• ChinaGeek
Ja dat kan sowieso. Eerste stap nu is de notaris aan zijn onderzoeksplicht houden. Je hebt grif voor zijn diensten betaald.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
Zordoon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:30:
Als deze weg is waar de buurman zegt
Dat betekent dat de buurman al ge-alarmeerd is?

Dan kun je net zo goed de buurman even vragen of hij wellicht een kopie van zijn akte met schets kan delen.

Daarnaast weet je waarschijnlijk inmiddels ook wel hoe de buurman erin staat. Wil hij van de erfdienstbaarheid gebruik maken, of maakt het hem niets uit en wil hij eventueel meewerken aan het opheffen ervan? (Hierbij ga ik er vanuit dat er geen andere belanghebbenden/percelen zijn.)

Ben wel heel benieuwd hoe een doorgang ten koste kan gaan van het overgrote deel van een tuin terwijl het originele plan nog het bouwen van een schuur was.

• Zordoon
Rukapul schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:46:
[...]

Dat betekent dat de buurman al ge-alarmeerd is?

Dan kun je net zo goed de buurman even vragen of hij wellicht een kopie van zijn akte met schets kan delen.

Daarnaast weet je waarschijnlijk inmiddels ook wel hoe de buurman erin staat. Wil hij van de erfdienstbaarheid gebruik maken, of maakt het hem niets uit en wil hij eventueel meewerken aan het opheffen ervan? (Hierbij ga ik er vanuit dat er geen andere belanghebbenden/percelen zijn.)

Ben wel heel benieuwd hoe een doorgang ten koste kan gaan van het overgrote deel van een tuin terwijl het originele plan nog het bouwen van een schuur was.
De buurman heeft ook een akte zonder kaart. Hij gebruikt deze weg niet maar wil hem niet sluiten omdat hij het huis binnenkort wil verkopen.
Achter mijn huis is er een strook van 2,5 x 12 meter. Daar zou een schuur worden gebouwd (2,5x5m). Ervan uitgaande dat er buurweg is, zal ik een nutteloze rijstrook van 1,5 mx12 m overhouden.

• ChinaGeek
Zordoon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:53:
[...]

De buurman heeft ook een akte zonder kaart. Hij gebruikt deze weg niet maar wil hem niet sluiten omdat hij het huis binnenkort wil verkopen.
Achter mijn huis is er een strook van 2,5 x 12 meter. Daar zou een schuur worden gebouwd (2,5x5m). Ervan uitgaande dat er buurweg is, zal ik een nutteloze rijstrook van 1,5 mx12 m overhouden.
Hoe weet hij dan waar die weg loopt?

• Zordoon
ChinaGeek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:16:
[...]

Hoe weet hij dan waar die weg loopt?
Dit is niet bekend. Ik weet dat hij geen kaart hebt, maar op hij akte van levering staat dezelfde vermelding als de mijne akte.
Toen ik wilde beginnen met bouwen, vertelde hij me dat daar een pad was en gaf me een fragment van akte.

• ChinaGeek
Hoe kan hij dat dan claimen? Als helemaal niet bekend is waar dat loopt?
Maar goed, eindstand is dat je de notaris moet manen de stukken boven tafel te krijgen. Die heb je daarvoor betaald. En als die stukken er niet zijn, is er ook geen buurpad.

[Voor 54% gewijzigd door ChinaGeek op 12-03-2021 17:28]

• ChinaGeek
Is die tekst in de akte trouwens gespecificeerd? Wat volgens mij is dat gewoon een algemeen stukje tekst wat zonder specificatie niets betekent...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:56
En als er wel een pad is betekend dit niet dat dit volledig op jouw grondgebied hoeft te zijn. Ik zou toch eens achter de notaris aan gaan. En ook de buurman even vragen om hetzelfde te doen. Hij komt ermee. Laat hem dan ook maar voor de tekeningen zorgen. Misschien ligt dat pad wel op zijn grond.

• Zordoon
Als blijkt dat er een buurweg is, dan verliest mijn stuk grond zijn waarde en kan ik geen schuur bouwen. Dergelijke dingen moeten duidelijk zijn bij het kopen van een huis.
In mijn akte er zijn ook netwerk, pijp erfdienstbaarheidbeschreven, maar er zijn geen gegevens over welk perceel of waar.
Daarom zou het voor mij redelijk zijn om aan te nemen dat, aangezien de buurweg niet is gemarkeerd met een perceelnummer, welke buurman etc. deze niet bestaat. Maar dat kan ik niet doen.
Ik wou dat ik de buurweg in mijn eentje kon afsluiten...

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Zordoon
ChinaGeek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:32:
Is die tekst in de akte trouwens gespecificeerd? Wat volgens mij is dat gewoon een algemeen stukje tekst wat zonder specificatie niets betekent...
Ik wou dat het zo was. Maar als een buurman een kaart in een van de oude akte vindt, wil hij misschien nog steeds dit buurweg.
Ik had nooit gedacht dat een buurman mijn stuk land zou mogen gebruiken, aangezien er geen details in mijn akte stonden. Nu kunnen dingen veranderen als hij een kaart met een buurweg vindt. Dergelijke situaties zouden niet mogen voorkomen. Alles moet duidelijk zijn bij het kopen van een huis...

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Klinkt mij inderdaad als een slordige copy/paste. Hier een appartement met dezelfde tekst (tab Voorwaarden): https://veilingnotaris.nl...e/?tab=fotos&foto=1#fotos
Maar wellicht dat buren met kruiwagen door de berging mogen rijden :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ChinaGeek
Zordoon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:42:
Als blijkt dat er een buurweg is, dan verliest mijn stuk grond zijn waarde en kan ik geen schuur bouwen. Dergelijke dingen moeten duidelijk zijn bij het kopen van een huis.
In mijn akte er zijn ook netwerk, pijp erfdienstbaarheidbeschreven, maar er zijn geen gegevens over welk perceel of waar.
Daarom zou het voor mij redelijk zijn om aan te nemen dat, aangezien de buurweg niet is gemarkeerd met een perceelnummer, welke buurman etc. deze niet bestaat. Maar dat kan ik niet doen.
Ik wou dat ik de buurweg in mijn eentje kon afsluiten...
Wanneer blijkt dat er een buurweg is, is niet aan de medelelingsplicht voldaan door de verkoper en kun je een procedure starten. Maar eerst moet je duidelijkheid hebben. Dat doe je door de notaris aan te schrijven. Je kunt wel allerlei dingen verzinnen maar je kunt je beter focussen op feiten en zorgen dat die boven tafel komen. Als er geen specificaties zijn, is er geen recht op een buurweg. Als ze er wel zijn heb je pech en kun je de oud verkopers in de zaak betrekken.

• Zordoon
Djordjo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:10:
Klinkt mij inderdaad als een slordige copy/paste. Hier een appartement met dezelfde tekst (tab Voorwaarden): https://veilingnotaris.nl...e/?tab=fotos&foto=1#fotos
Maar wellicht dat buren met kruiwagen door de berging mogen rijden :)
Serieus, ik dacht er al aan om een ​​extra deur aan de schuur toe te voegen :) hun tuin is 8m2, terrastegels, dus geen kruiwagen nodig

• Zordoon
ChinaGeek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:20:
[...]

Wanneer blijkt dat er een buurweg is, is niet aan de medelelingsplicht voldaan door de verkoper en kun je een procedure starten. Maar eerst moet je duidelijkheid hebben. Dat doe je door de notaris aan te schrijven. Je kunt wel allerlei dingen verzinnen maar je kunt je beter focussen op feiten en zorgen dat die boven tafel komen. Als er geen specificaties zijn, is er geen recht op een buurweg. Als ze er wel zijn heb je pech en kun je de oud verkopers in de zaak betrekken.
De verkoper is al 5 jaar dood, de bank heeft namens hem het huis verkocht. Een moeilijke zaak. Ik zal opnieuw naar de notaris schrijven en dan voldoende proberen om tot overeenstemming te komen met mijn buurman.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ChinaGeek
Maar je hebt het 3 jaar geleden gekocht, zeg je net. Er is iig een verkopende partij. Die moet je dan dagen.

• Zordoon
Zordoon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:33:
[...]

https://veilingnotaris.nl...jkenisse/?tab=fotos#fotos

Serieus, ik dacht er al aan om een ​​extra deur aan de schuur toe te voegen :) hun tuin is 8m2, terrastegels, dus geen kruiwagen nodig
Het heel vreemd, want ze hebben een weg achter de huizen. Er gaat geen buurweg door hun percelen.
Er is ook een pad in de kant van mijn huis, wat zou het een geluk zijn als bleek dat het is buurweg!

[Voor 8% gewijzigd door Zordoon op 12-03-2021 18:59]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ChinaGeek
Ik haak af. Ik kan je niet volgen.

• Zordoon
ChinaGeek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:04:
Ik haak af. Ik kan je niet volgen.
Dank u voor uw hulp.
Ik heb de notaris aangeschreven en wacht tot de zaak zich ontwikkelt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-06 11:35
Kan je een schetsje maken van je tuin, tuin buren, de wegen achter de huizen en waar jij je schuur neer wil zetten en waar het pad zou moeten lopen volgens de buurman? Dat maakt het wat duidelijker voor iedereen.

• Rukapul
Zordoon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:11:
[...]

Dank u voor uw hulp.
Ik heb de notaris aangeschreven en wacht tot de zaak zich ontwikkelt.
We wachten af.

Overigens hadden we nog het advies moeten geven om dat verzoek door iemand anders te laten opstellen / nalezen. Het is voor ons al bijna onmogelijk om je te begrijpen door de warrige manier van schrijven.

• Zordoon
Rukapul schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:24:
[...]

We wachten af.

Overigens hadden we nog het advies moeten geven om dat verzoek door iemand anders te laten opstellen / nalezen. Het is voor ons al bijna onmogelijk om je te begrijpen door de warrige manier van schrijven.
Sorry, ik spreek niet goed nederlands. Ik gebruik google vertaler en daarom zijn er onduidelijkheden.

• Zordoon
Jaer schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:22:
Kan je een schetsje maken van je tuin, tuin buren, de wegen achter de huizen en waar jij je schuur neer wil zetten en waar het pad zou moeten lopen volgens de buurman? Dat maakt het wat duidelijker voor iedereen.

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 13:42
Hmm maar dan zou zijn buurman ook kunnen eisen dat hij een buurtweg kan krijgen door buurmans zijn tuintje, weg tuin voor hem :X

• ChinaGeek
Je kan geen buurweg meer krijgen sinds 1992.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:48
ChinaGeek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:32:
Je kan geen buurweg meer krijgen sinds 1992.
Maar bestaande buurwegen zijn niet verdwenen. Dus als deze er inderdaad al was in 1992 is hij er nu nog steeds.

• ChinaGeek
Hielko schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:42:
[...]

Maar bestaande buurwegen zijn niet verdwenen. Dus als deze er inderdaad al was in 1992 is hij er nu nog steeds.
Dat klopt, maar dat was niet opmerking waar ik op reageerde. Die ging over het krijgen van een buurweg.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 13:59
De gemeente/kadaster heeft toch een kaart van de eigendommen? Hoe berekenen ze anders je belasting? Ik had een gelijkaardig probleem, de kaart van mijn akte had mijn buurmans oprit in mijn eigendom, volgens hem was dat gedeeld vanwege leidingen op zijn kaart. De vorige 50 jaar waren beide eigendommen nooit verkocht dus alles nog analoog, gemeten met een elastiek en blijkbaar hadden de vorige eigenaars dit met een handschudding opgelost.

Uiteindelijk opgelost met een kaart met de indelingen en afmetingen van elke eigendom voor de hele straat, laten meten, dan vragen waar de leidingen lagen en mijn buurmans oprit eindigde juist op de scheiding, dus technisch gezien iets te ver maar ja, zolang hij zijn auto van het gras houdt.

[Voor 7% gewijzigd door Guru Evi op 13-03-2021 01:23]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Geldt het alleen voor de directe buurman, of ook voor de buurman daarnaast?

Als het alleen de directe buurman betreft zou je wellicht de blauwe lijn wat verder omhoog kunnen plaatsen. Dan kun je een schuur plaatsen op de door jou gewenste plek, en daar boven het buurpad maken en behoudt de directe buurman de mogelijkheid om bij de gele lijn van de gezamenlijke buurweg te komen.

hmmz

• ChinaGeek
Guru Evi schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 01:21:
De gemeente/kadaster heeft toch een kaart van de eigendommen? Hoe berekenen ze anders je belasting? Ik had een gelijkaardig probleem, de kaart van mijn akte had mijn buurmans oprit in mijn eigendom, volgens hem was dat gedeeld vanwege leidingen op zijn kaart. De vorige 50 jaar waren beide eigendommen nooit verkocht dus alles nog analoog, gemeten met een elastiek en blijkbaar hadden de vorige eigenaars dit met een handschudding opgelost.

Uiteindelijk opgelost met een kaart met de indelingen en afmetingen van elke eigendom voor de hele straat, laten meten, dan vragen waar de leidingen lagen en mijn buurmans oprit eindigde juist op de scheiding, dus technisch gezien iets te ver maar ja, zolang hij zijn auto van het gras houdt.
Een buurweg is weg over jouw stuk land. Dus in het kadaster staat keurig dat het jouw stuk land is, maar niet altijd dat er een buurweg overheen loopt. Maar als die er wel is, mag je hem niet zomaar blokkeren.

• Zordoon
Guru Evi schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 01:21:

De kadaster en de akte van eigendom zeggen dat het hele perceel van mij is, ik betaal belasting. De buureg kan op mijn perceel liggen, het kan mijn eigendom zijn, maar de buurman mag er gebruik van maken.

• Zordoon
DJ^ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:56:
[...]

Geldt het alleen voor de directe buurman, of ook voor de buurman daarnaast?

Als het alleen de directe buurman betreft zou je wellicht de blauwe lijn wat verder omhoog kunnen plaatsen. Dan kun je een schuur plaatsen op de door jou gewenste plek, en daar boven het buurpad maken en behoudt de directe buurman de mogelijkheid om bij de gele lijn van de gezamenlijke buurweg te komen.
Er is slechts 2,5 meter achter mijn huis. Als ik daar een weg maak, pas ik de schuur niet.

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Zordoon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:33:
[...]

Serieus, ik dacht er al aan om een ​​extra deur aan de schuur toe te voegen :) hun tuinpostzegel is 8m2, terrastegels, dus geen kruiwagen nodig
Woon je in Amsterdam/Almere?

Ik zou gewoon tegen die buurman zeggen dat hij dan maar met een akte moet komenb waarop staat dat er "een buurweg" is.

En probeer het desnoods in het engels als die taal wel beheerst.

Dat "nederlands" komt niet echt goed uit de verf.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• Zordoon
Koos2009 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:39:
[...]

Woon je in Amsterdam/Almere?

Dat "nederlands" komt niet echt goed uit de verf.
Nee, ik woon in Zuid- Holland.
Ik weet dat mijn "nederlands" zwak is, sorry.
Engels is veel beter.

• Rukapul
Koos2009 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:39:
Ik zou gewoon tegen die buurman zeggen dat hij dan maar met een akte moet komenb waarop staat dat er "een buurweg" is.
Dat kun je proberen. Het risico is echter dat elke willekeurige toekomstige eigenaar dat kan doen met alle negatieve consequenties om de weg te herstellen. Dat risico kun je afkopen door een paar euro voor die akte/kaart te betalen.

Overigens zou ik preventief het er in elk geval niet als weg uit laten zien. Als de buurman het huis te koop zet is het het handigst om geen suggestie van een achterom te geven.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maar als je tuin maar 2,5 meter is mag je er dan wel een schuur van die afmeting plaatsen. Zou ook zeker de gemeentelijke verordening nagaan. Want misschien heb je wel een vergunning nodig, is ook afhankelijk van het type schuur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Zordoon
Frogmen schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:29:
Maar als je tuin maar 2,5 meter is mag je er dan wel een schuur van die afmeting plaatsen. Zou ook zeker de gemeentelijke verordening nagaan. Want misschien heb je wel een vergunning nodig, is ook afhankelijk van het type schuur.
In september kreeg ik toestemming van de gemeente. Ik heb ze om de buurweg gevraagd, maar ze hebben geen informatie...

• Zordoon
bericht van Gemeente:

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:31
Zordoon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:30:

Eigenlijk een oplichterij, want ik vroeg de notaris naar de erfdienstbaarheid en hij zei dat er geen was.
Heb je hier bewijs van? Dit is wel een belangrijk punt, dat je dat gevraagd hebt.

• Zordoon
NimRod1337 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:23:
[...]

Heb je hier bewijs van? Dit is wel een belangrijk punt, dat je dat gevraagd hebt.
Mijn partner kan dit bevestigen omdat hij de mede-eigenaar is en hij bij dit interview was.
Helaas heb ik het niet op schrift.

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Zordoon schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Er is slechts 2,5 meter achter mijn huis. Als ik daar een weg maak, pas ik de schuur niet.
Ik bedoel een alternatief pad naar de buurman 'boven' de potentiele plek voor je schuur. Zie onderstaand voorbeeld in het rood. Daarbij is het dan wel cruciaal dat het recht van overpad alleen voor de directe buurman is en niet voor de buurman daarnaast.

Zo maar een idee als blijkt dat de directe buurman van het overpad gebruik wil blijven kunnen maken. (en geef hem eens ongelijk als hij binnenkort de woning te koop gaat zetten)
Op deze manier heb je én het recht van overpad geboden en heb je de gewenste plek voor je schuur.

hmmz

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:48
Zordoon schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Mijn partner kan dit bevestigen omdat hij de mede-eigenaar is en hij bij dit interview was.
Helaas heb ik het niet op schrift.
Volgens mij heb je daar niks aan, want zover ik begrijp is een buurtweg geen erfdienstbaarheid en hoeft deze dus ook niet vastgelegd te worden bij het kadaster.

• Zordoon
DJ^ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Ik bedoel een alternatief pad naar de buurman 'boven' de potentiele plek voor je schuur. Zie onderstaand voorbeeld in het rood. Daarbij is het dan wel cruciaal dat het recht van overpad alleen voor de directe buurman is en niet voor de buurman daarnaast.

Zo maar een idee als blijkt dat de directe buurman van het overpad gebruik wil blijven kunnen maken. (en geef hem eens ongelijk als hij binnenkort de woning te koop gaat zetten)
Op deze manier heb je én het recht van overpad geboden en heb je de gewenste plek voor je schuur.

[Afbeelding]
Mijn perceel 1, het perceel van mijn buurman 2, mijn huis is oranje, het huis van mijn buurman is paars

• Zordoon
Hielko schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Volgens mij heb je daar niks aan, want zover ik begrijp is een buurtweg geen erfdienstbaarheid en hoeft deze dus ook niet vastgelegd te worden bij het kadaster.
De buurweg hoeft niet geregistreerd te worden, maar in mijn akte heb ik verwijzing naar een kaart die ontbreekt. Het lijkt mij dat de notaris verplicht is de documentatie in te vullen, aangezien er een verwijzing in de akte staat "Bij deze worden door de gemeente tot buurwegen in de zin van artikel 719 van het Burgerlijk Wetboek bestemd de op voormelde schetskaart gearceerd aangegeven paden, welke zullen strekken ten gebruike en ten nutte van de eigenaren en/of gebruikers (waaronder begrepen bezoekers en personeel) van de kavels waarvan de tot buurwegen bestemde stroken grond deel uitmaken."
Ik wacht op het antwoord van de notaris.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Zo'n achterom lijkt me wel heel praktisch voor een koper dus ik begrijp dat de buurman dat niet gratis wil opgeven.

Anderzijds denk ik niet dat een nieuwe buurman dat overpad zo snel zal willen afdwingen; meteen grote ruzie met twee buren. Ik zou de gok op moeten slopen/ verplaatsen wel durven wagen met een betaalbare schuur.
DJ^ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:49:
Ik bedoel een alternatief pad naar de buurman 'boven' de potentiele plek voor je schuur. Zie onderstaand voorbeeld in het rood.
Je laat de weg dan voor de schuur langslopen ipv erachter. Vind ik wel een slimme oplossing. En voldoet aan het idee van de schuur helemaal achterin de tuin. Al heb je wel het nadeel dat buren dan in potentie door de tuin heenlopen, staat de schuur naar voren, mis je meters maar is de tuin ook echt privé.

[Voor 14% gewijzigd door bombadil op 13-03-2021 19:20]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• ChinaGeek
bombadil schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:18:
Zo'n achterom lijkt me wel heel praktisch voor een koper dus ik begrijp dat de buurman dat niet gratis wil opgeven.

Anderzijds denk ik niet dat een nieuwe buurman dat overpad zo snel zal willen afdwingen; meteen grote ruzie met twee buren. Ik zou de gok op moeten slopen/ verplaatsen wel durven wagen met een betaalbare schuur.

[...]

Je laat de weg dan voor de schuur langslopen ipv erachter. Vind ik wel een slimme oplossing. En voldoet aan het idee van de schuur helemaal achterin de tuin. Al heb je wel het nadeel dat buren dan in potentie door de tuin heenlopen, staat de schuur naar voren, mis je meters maar is de tuin ook echt privé.
Hij heeft er 2,5 meter en de schuur wordt 2,5 meter. Er is dus geen loopruimte meer naar de buren. Of hij moet een trap aan de beide zijkanten van de schuur maken en de buurman moet over het dak.

• Zordoon
Een week is verstreken, de notaris negeert mijn berichten.
Ik heb een oude akte van een oude buurman. kan ik het naar sommigen van jullie sturen?
De akte is opgesteld voor meerdere percelen op twee verschillende plaatsen. Er zijn getekende paden, maar die zijn niet getekend als buurweg, dus ik zou graag willen dat sommigen van jullie de akte voorlezen en me vertellen dat het 100% buurweg is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee