Hallo Tweakers,
Allereerst bedankt voor het lezen van mijn topic. Hopelijk kunnen jullie mij met wat adviezen de juiste kant opsturen en wat knopen door laten hakken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Fotobewerking met Adobe Lightroom en Photoshop CS
Videobewerking (momenteel grotendeels 1080p, maar verwachting is dat dit 4K wordt) via Premiere Elements (Huidige versie die ik heb is 2018, maar overweeg een upgrade naar 2021)
Ik overweeg een overstap naar Cyberlink PowerDirector
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht tussen 750 en 1000 kwijt te zijn. Wordt het meer, dan stel ik het een paar maanden uit.
rond de €1250,- exclusief videokaart
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige systeem:
Kast, voeding, videokaart en beide SSD's wil ik meenemen. HDD's ben ik nog over aan het twijfelen. Wellicht dat ik die in een externe case plaats, als externe HDD's
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik er nog niet uit ben of Intel of AMD de beste keuze is, heb ik voor beide systemen een configuratie geselecteerd:
Die van de Intel is gebaseerd op een Upgrade kit van Alternate, die €749,- kost (dit is excl. de SSD)
Intel systeem:
AMD systeem:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb verder geen specifieke voorkeuren. Het moet een stabiel systeem zijn dat gewoon zijn werk doet.
Inmiddels herzien:
Intel processor en Asus/Corsair ivm RGB-verlichting
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet stil zijn, maar fluitstersil hoeft ook weer niet (Ik denk dat dat voor huidige configuraties je daar al snel aan voldoet)
Ga je overklokken?
Ik wil vooral een stabiel systeem. In het verleden heb ik met overklokken meer problemen dan voordeel gehad. Als het systeem geïnstalleerd is, wil ik er geen omkijken meer naar hebben.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag de volgende vragen beantwoord willen hebben:
Voldoet mijn huidige voeding van 500Watt, of moet ik hier echt uitbreiden?
Volgens mij is mijn huidige videokaart voldoende voor mijn gebruik ( buiten het feit dat videokaarten op het moment aardig aan de prijs zijn ), klopt dat of kan ik hem beter uitfaseren en voorlopig gebruik maken van de interne GPU van de CPU
AMD v Intel: Als ik benchmarks vergelijk, komt het volgens mij aardig bij elkaar in de buurt en is het maar om het even wat je belangrijk vindt. Ik neig naar Intel vanwege ervaring met huidige processor en slechte ervaring in het verleden met AMD.
Omdat ik nog niet weet hoe ik mijn schijven in wil delen, heb ik aan beide configuraties een 1TB M.2 SSD toegevoegd. ( Of ik dan een opstartpartitie op die SSD maak of dat ik een van mijn oude SSD's gebruik als windows/programma's-schijf, weet ik nog niet ). Ik vermoed dat een optimale configuratie hiervoor wel te vinden is op Tweakers, dat ga ik nog onderzoeken.
Allereerst bedankt voor het lezen van mijn topic. Hopelijk kunnen jullie mij met wat adviezen de juiste kant opsturen en wat knopen door laten hakken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Fotobewerking met Adobe Lightroom en Photoshop CS
Videobewerking (momenteel grotendeels 1080p, maar verwachting is dat dit 4K wordt) via Premiere Elements (Huidige versie die ik heb is 2018, maar overweeg een upgrade naar 2021)
Ik overweeg een overstap naar Cyberlink PowerDirector
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht tussen 750 en 1000 kwijt te zijn. Wordt het meer, dan stel ik het een paar maanden uit.
rond de €1250,- exclusief videokaart
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-4690K Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | MSI Z97 GAMING 5 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 750 2GB LP | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Sharkoon VS4-V USB 3.0 | € 37,90 | € 37,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical BT2CP8G31608T1TX0C | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Sharkoon WPM500 V2 | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial BX200 480GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 37,90 |
Kast, voeding, videokaart en beide SSD's wil ik meenemen. HDD's ben ik nog over aan het twijfelen. Wellicht dat ik die in een externe case plaats, als externe HDD's
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik er nog niet uit ben of Intel of AMD de beste keuze is, heb ik voor beide systemen een configuratie geselecteerd:
Die van de Intel is gebaseerd op een Upgrade kit van Alternate, die €749,- kost (dit is excl. de SSD)
Intel systeem:
1 | Processors | Intel Core i9-10850K Avengers Edition Boxed | € 379,- | € 379,- |
1 | Moederborden | Gigabyte Z490 Gaming X | € 155,05 | € 155,05 |
1 | Waterkoeling | Corsair iCUE H100i Elite Capellix Liquid CPU Cooler. 240 mm | € 149,66 | € 149,66 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2E3200C16 | € 193,81 | € 193,81 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 119,- | € 119,- |
Totaal | € 996,52 |
AMD systeem:
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 465,- | € 465,- |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B550-PLUS | € 129,- | € 129,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-U14S | € 64,95 | € 64,95 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC | € 214,90 | € 214,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 119,- | € 119,- |
Totaal | € 992,85 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb verder geen specifieke voorkeuren. Het moet een stabiel systeem zijn dat gewoon zijn werk doet.
Inmiddels herzien:
Intel processor en Asus/Corsair ivm RGB-verlichting
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet stil zijn, maar fluitstersil hoeft ook weer niet (Ik denk dat dat voor huidige configuraties je daar al snel aan voldoet)
Ga je overklokken?
Ik wil vooral een stabiel systeem. In het verleden heb ik met overklokken meer problemen dan voordeel gehad. Als het systeem geïnstalleerd is, wil ik er geen omkijken meer naar hebben.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag de volgende vragen beantwoord willen hebben:
Voldoet mijn huidige voeding van 500Watt, of moet ik hier echt uitbreiden?
Volgens mij is mijn huidige videokaart voldoende voor mijn gebruik ( buiten het feit dat videokaarten op het moment aardig aan de prijs zijn ), klopt dat of kan ik hem beter uitfaseren en voorlopig gebruik maken van de interne GPU van de CPU
AMD v Intel: Als ik benchmarks vergelijk, komt het volgens mij aardig bij elkaar in de buurt en is het maar om het even wat je belangrijk vindt. Ik neig naar Intel vanwege ervaring met huidige processor en slechte ervaring in het verleden met AMD.
Omdat ik nog niet weet hoe ik mijn schijven in wil delen, heb ik aan beide configuraties een 1TB M.2 SSD toegevoegd. ( Of ik dan een opstartpartitie op die SSD maak of dat ik een van mijn oude SSD's gebruik als windows/programma's-schijf, weet ik nog niet ). Ik vermoed dat een optimale configuratie hiervoor wel te vinden is op Tweakers, dat ga ik nog onderzoeken.
[Voor 1% gewijzigd door ph03nix80 op 28-04-2021 12:24. Reden: Gewijzigde inzichten]