Vraag

• Fokkzel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-02 16:58
Hey,

Eerste keer dat ik post op het forum en ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen.
Hopelijk is het goed!

Ik heb een oude externe hardeschijf uit 2009 ongeveer. Ooit laten vallen en daarna heeft deze nooit meer gewerkt. Ik heb t schijfje al die tijd bewaard omdat ik dacht dat misschien in de toekomst het een stuk makkelijker/goedkoper zou zijn om dit te laten maken. Nu was ik laatst aan het opruimen in mijn doos met tech rotzooi en zag ik dit schijfje liggen. Ik heb de behuizing toen opengemaakt en zag ik dat de gesoldeerde mini usb connector met sommige pins los zit van de behuizing.

Nu ben ik dus erg benieuwd of dit misschien het probleem was waarom mijn hardeschijf stopte met werken.

...

Aangezien ik zelf geen soldeerbout heb ben ik naar een paar lokale telefoon reperatie bedrijfjes gegaan om te vragen of zij dit voor mij zouden kunnen fixen. Geen enkele wou dit en zit ik dus nog steeds zonder duidelijkheid.
...

Is er toevallig iemand die mij kan helpen met een gouden tip om dit op te lossen? Of is er een tweaker uit Utrecht die voor mij dit zou kunnen solderen? Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:56

thunder8

Het gedonder begint weer.

Waarschijnlijk zit dit bordje in een SATA aansluiting van de schijf. Zo aan de foto's te zien, tenminste. Als dat zo is, kan je dit bordje uit de SATA aansluiting halen, intern in een PC aansluiten en kijken of je de data kan benaderen. Andere optie is een nieuwe externe behuizing halen en de schijf daar in doen en ook dan kijken of je de data kan benaderen.

Als je hem hebt laten vallen en je kan de data benaderen, dan de data overhevelen naar een andere schijf en de oude schijf daarna leegmaken en vernietigen. Kans is groot dat deze schijf alsnog een tik heeft gehad van de val en alsnog kuren gaat vertonen.

[Voor 26% gewijzigd door thunder8 op 12-03-2021 12:42]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• Fokkzel
Hier nog 2 fotos van de hardeschijf. Zover ik weet zit er geen SATA aansluiting op helaas.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:07
Een soldeerbout bij de bouwmarkt halen met een zo fijn mogelijke punt, en de connector vastsolderen. Schroef wel eerst de print los van de disk, dan kun je beter bij de contactpunten van de connector.

Je kunt ook de connector er in zijn geheel afhalen, en een USB-kabel direct op de print solderen. Ooit eens gedaan om de data van de buurman te redden.

Oh, en als je solderen leuk gaat vinden, koop je een Atten of 2e hands Weller soldeerstation. :Y)

[Voor 16% gewijzigd door PD2JK op 12-03-2021 12:55]

AMD DX4 100 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q6600 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
Nee, dit soort drives heeft vaak geen sata naar USB converter meer. daar gaat direct USB in.

Dit is nog een USB2-schijfje, dat zijn slechts vier draadjes, iemand die een beetje een soldeerbout kan vasthouden moet hier nog wel wat van kunnen maken als de connector echt het enige probleem is.

Als je zelf geen soldeerervaring hebt zoek dan iemand in de buurt die dit voor je kan doen, gezien het toch al mechanisch beschadigd is heb je beste kans om het verder te slopen als je gaat knoeien.

[Voor 25% gewijzigd door Sine op 12-03-2021 12:54]

Repareren doe je zo.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:14

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Eventueel kan je er ook een nieuwe PCB voor bestellen. De vraag is natuurlijk of de data het waard is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:39
Zal dus gaan om data recovery lijkt me, reparatie van zo oude schijf lijkt me het niet waard, Maar als je hem hebt laten vallen kan er intern ook schade zijn uiteraard. Wat is de data je waard? Zelf aan knoeien is geen goed idee meestal, Tenzij je weet wat je doet. Anders maak je Alleen maar meer schade.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 20:50

4POX

Everybody is wired

Standeman schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:00:
Eventueel kan je er ook een nieuwe PCB voor bestellen. De vraag is natuurlijk of de data het waard is.
De harddisk is oud. Maar als die al gebruikt maakt van nieuwe technieken dan is een PCB swap niet voldoende meer. De koppen moeten zo nauwkeurig werken dat er op de pcb waardes aanwezig zijn die deze nauwkeurigheid helpen. De koppen en de software zijn in elke harddrive opelkaar afgesteld. Ik zag in een video dat de expert de waardes van de PCB uit de rom haalde en in de andere pcb plaatste.

AKA Rinkel weblog

• Fokkzel
De data is niet heel erg belangrijk, vooral schoolwerk en vrijwerk die ik toen maakte. Toch zou ik het erg leuk vinden om die files weer te hebben.

Ik wil zeker geen dure Data recovery op dit schijfje doen. Ik dacht dat het opnieuw vast solderen van de aansluiting aardig haalbaar was.Als het dan niet werkt dan is dat ook oké.

Solderen is wel iets waar ik in zou willen duiken maar ik zou toch liever hierbij iemand het laten doen die er enig verstand van heeft.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:27

MsG

Forumzwerver

Dan moet je vaak alsnog de BIOS-chip van de huidige print overzetten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:39

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik zou de stekker eraf solderen en er een usb kabel aan solderen, overzetten* en de kliko in.

*Mits de platters/koppen geen fysieke schade hebben en de schijf dus nog wil lezen.

[Voor 37% gewijzigd door RobIII op 12-03-2021 13:19]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
Precies, als de pads nog op het pcb zitten is dat de makkelijkste optie.

Repareren doe je zo.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:14

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Fokkzel schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:10:
De data is niet heel erg belangrijk, vooral schoolwerk en vrijwerk die ik toen maakte. Toch zou ik het erg leuk vinden om die files weer te hebben.

Ik wil zeker geen dure Data recovery op dit schijfje doen. Ik dacht dat het opnieuw vast solderen van de aansluiting aardig haalbaar was.Als het dan niet werkt dan is dat ook oké.

Solderen is wel iets waar ik in zou willen duiken maar ik zou toch liever hierbij iemand het laten doen die er enig verstand van heeft.
Lijkt me juist een leuk projectje. Koop een soldeerbout, wat soldeer en desoldeer. Sloop ergens een PCB uit en ga zitten klooien a.d.h. van wat youtube filmpjes. Eenmaal genoeg vertrouwen in jezelf kan je er een usb-kabel aan solderen zoals RobIII al zei.

Hoeft je niet meer dan een zondagmiddag en een paar tientjes te kosten. Voordeel: je hebt er weer een skill en misschien een hobby bij :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Fokkzel
Standeman schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Lijkt me juist een leuk projectje. Koop een soldeerbout, wat soldeer en desoldeer. Sloop ergens een PCB uit en ga zitten klooien a.d.h. van wat youtube filmpjes. Eenmaal genoeg vertrouwen in jezelf kan je er een usb-kabel aan solderen zoals RobIII al zei.

Hoeft je niet meer dan een zondagmiddag en een paar tientjes te kosten. Voordeel: je hebt er weer een skill en misschien een hobby bij :)
Fair enough, ik ga wel even er over nadenken!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 19:20
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Je kan ook vrij eenvoudig een vervangende connector bestellen...

[Voor 10% gewijzigd door Meester_J op 12-03-2021 14:52]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
popie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:05:
Zal dus gaan om data recovery lijkt me, reparatie van zo oude schijf lijkt me het niet waard,
Helemaal mee eens. En daarom hebben wij meer dan één externe harde schijf onder het motto één backup is geen backup. En van uiterst belangrijke zaken die hoe dan ook niet gemist mogen worden hebben we zelfs een derde exemplaar, die ergens anders ligt. Hebben we dan een keer pech zoals hier, dan kan ik hem gewoon volledig onklaar maken en in de daarvoor bestemde afvalbak gooien. Uiteraard help ik TS hiermee niet, maar voor sommige lezers kan het volgens mij geen kwaad om hier nog eens op te wijzen. Zeg nooit "dit overkomt me niet". Vergelijk het maar met autogordels.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:22

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Meestal ben je er nog niet met een nieuwe PCB, op de PCB zit een stukje flash geheugen met daarin de exacte eigenschappen van het schijfje. Er zit altijd wat variatie in hoe de kop reageert e.d. en dat wordt in de fabriek in dat stukje geheugen geschreven. Zonder die variabelen kan een nieuwe PCB nooit iets van het schijfje lezen.
Sine schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:23:
Precies, als de pads nog op het pcb zitten is dat de makkelijkste optie.
Dat is misschien nog wel het belangrijkste, bij dit soort schades komen de pads vaak los van de PCB en dan is repareren wel echt een uitdaging.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jrone90
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-05-2021
Hallo,

ik heb een beetje hetzelfde probleem. mijn connector van mijn Seagate Backup Plus Slim is los geraakt van mijn printplaat. de schijf werkt verder naar mijn weten nog wel goed. ik moet deze weer even leeg maken en ready maken voor mn mac maar hoe ga ik dat doen als de connector niet meer te gebruiken is. de printplaat is verder nog wel intact.

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03 15:49

rvanpruissen

rePear.it

Jrone90 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:01:
Hallo,

ik heb een beetje hetzelfde probleem. mijn connector van mijn Seagate Backup Plus Slim is los geraakt van mijn printplaat. de schijf werkt verder naar mijn weten nog wel goed. ik moet deze weer even leeg maken en ready maken voor mn mac maar hoe ga ik dat doen als de connector niet meer te gebruiken is. de printplaat is verder nog wel intact.
Volgens mij staan alle antwoorden hierboven al :) Ik doe dit soort reparaties regelmatig en een nieuwe connector/kabel erop solderen is verreweg het handigst.

Verder geen idee wat 'leegmaken en ready maken voor m'n mac' betekent. Dat klinkt een beetje alsof je de data niet nodig hebt, maar de schijf weer in gebruik wilt nemen. Dan ben je waarschijnlijk beter af me een nieuwe schijf.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee