Toon posts:

[Advies/Discussie] Thuisnetwerk/NAS/Barebone/PC/Consoles

Pagina: 1
Acties:

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe PC in mekaar gestoken, Windows 10 (kom van Windows 8.1 af).
Na installatie heb ik zitten zoeken naar handige apps via Windows Store om te installeren op m'n PC.
Ik stuitte hierbij op de 'Plex Media Server', ietswat mij wel interessant lijkt, maar wel op een NAS.

Wat is mijn bestaande apparatuur:
Woonkamer:
- https://tweakers.net/pric...00l-zilver/specificaties/ + Chromecast (Woonkamer).
- PS4 + VR
- Wii U
- LG Surround (5.1)
Slaapkamer:
- LG (type even onbekend) + Chromecast (Slaapkamer).
Zolder:
- PC (Dual screen)
- A3 sublimatieprinter netwerkprinter
- A4 fax/scan/copy/netwerkprinter
- Plotter (Brother scan&cut)
- Hitte drukpers
- SNES mini
- NES mini
- Nintendo Switch

Op zolder hoop ik in de toekomst wel een PS5 neer te zetten.
Mijn oude PC gaat dan een nieuw leven leiden bij mijn broertje, het deel wat ik hiermee qua vergoeding krijg wil ik graag investeren in een NAS (naar mijn informatie is Synology het bekendste merk).
Op die NAS wil ik dan graag Flex Media Server installeren zodat ik deze middels de Google Chromecast op de tv kan streamen (Google Chromecast al in bezit vanwege Disney+).
Dit lijkt me de ideale oplossing voor mijn hoeveelheid films, foto's.

Nu ben ik ook zeer geinteresseerd in de barebone, mini-pc, die ik dan zou aansluiten bij de TV in de woonkamer, alleen dan draaiende op Android OS.

Qua netwerk is mijn modemrouter (draadloos uitgeschakeld) met 1x LAN naar woonkamer en 1x LAN naar een slaapkamer. Beide LAN kabels op locatie uitgevoerd met een switch en een accesspoint.

Nu gaat de PC naar zolder en het bereik met WiFi moet hier nog getest worden.
Ik heb er meerdere mogelijkheden, want er ligt nu cat 6, wat wel voldoende moet zijn.
Maar de accesspoints zijn WiFi 5 (ac) en de nieuwe is WiFi 6 (ax), hier zijn dus upgrademogelijkheden.
Ik kan natuurlijk ook naar PoE, alleen heb ik gelezen dat het weleens wat frictie kan geven met zonnepanelen.
Dit allemaal ivm plaatsing NAS, zolder zou ideaal zijn maar dan afhankelijk van WiFi of PoE, terwijl in meterkast dit een LAN aansluiting zou kunnen zijn als er plek is.

Dus ik zit met een paar vragen/discussies:
- NAS, via LAN of WiFi?
- Barebone, mini-pc, met Android OS bijvoorbeeld, meerwaarde bij tv?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Ja plex werkt op een DS720+
Bedenk wel dat plex met DLNA werkt en als je video's hebt die een DLNA profiel hebben dat niet native op je TV zit, plex gaat trancoderen en dat is een bijzonder heftige belasting voor een simpele celeron cpu.
Om dat wat beter werkzaam te maken zul je dan een plexpass abbonnement moet aanschaffen en jaarlijks vernieuwen.

Als je een barabone PC bij je TV zet en die via HDMI aan de tv aansluit zou ik geen plex nemen maar Kodi op die PC zetten.
Je kunt dan een video folder op je Nas als share aanmaken op die PC en daar de Kodi video library op zetten.
Heb je die tussenslag met die google chrome niet meer nodig en loopt alles over kabels.
Toekomst bestendig als je ooit een 4K tv wilt hebben.
Als alternatief kun je een mediaplayer overwegen, die sluit je ook via hdmi aan op je tv en via het netwerk op je Nas.

Waarom Android en geen Windows of eventueel Linux op die barebone?

Nas altijd via Lan aansluiten, wifi is gewoon minder betrouwbaar, dus gewoon in de meterkast zetten.
Poe en frictie met zonnepanelen lijkt mij een broodje aap verhaal.
Upgrade naar Wifi 6 is zinloos, alleen Wifi 6 overwegen als je nieuw moet kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
Ben(V) schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:28:
Ja plex werkt op een DS720+
Bedenk wel dat plex met DLNA werkt en als je video's hebt die een DLNA profiel hebben dat niet native op je TV zit, plex gaat trancoderen en dat is een bijzonder heftige belasting voor een simpele celeron cpu.
Om dat wat beter werkzaam te maken zul je dan een plexpass abbonnement moet aanschaffen en jaarlijks vernieuwen.

Als je een barabone PC bij je TV zet en die via HDMI aan de tv aansluit zou ik geen plex nemen maar Kodi op die PC zetten.
Je kunt dan een video folder op je Nas als share aanmaken op die PC en daar de Kodi video library op zetten.
Heb je die tussenslag met die google chrome niet meer nodig en loopt alles over kabels.
Toekomst bestendig als je ooit een 4K tv wilt hebben.
Als alternatief kun je een mediaplayer overwegen, die sluit je ook via hdmi aan op je tv en via het netwerk op je Nas.

Waarom Android en geen Windows of eventueel Linux op die barebone?

Nas altijd via Lan aansluiten, wifi is gewoon minder betrouwbaar, dus gewoon in de meterkast zetten.
Poe en frictie met zonnepanelen lijkt mij een broodje aap verhaal.
Upgrade naar Wifi 6 is zinloos, alleen Wifi 6 overwegen als je nieuw moet kopen.
Werking van Plex op deze DS720+ dacht ik ook, bol.com zegt dat die niet ondersteund wordt maar coolblue.nl zegt weer van wel.
Gelukkig zegt Tweakers en YouTube van wel :D
Ook stond hier dan DLNA en uPnP niet ondersteund werden, maar naar mijn inzien is dat wel zo (staat ook enigzins zo op Synology website).
Is een mogelijkheid om te bekijken of het DLNA profiel hetzelfde is aan de tv en kan ik deze aanpassen?
Toch zit er een chromecast tussen, als er afgespeeld wordt via de chromecast doet hij de transcodering?
Of zou een zelfbouw NAS dan een optie zijn?
Flexpass ziet er niet echt interessant uit qua kosten (doorgaand).

Qua barebone aan de PC (Android/Linux/Windows) ben ik er nog niet helemaal over uit wat ik ermee wil.
Ik heb momenteel al een 4K tv maar nog niet echt 4K content.
Chromecast is hoofdzakelijk vanwege Disney+ aangeschaft.
Android leek me wel handig als OS, vanwege PC kan ik altijd middels screen mirrorring en teamviewer mijn beeld op tv casten.
Linux ben ik nog niet bekend mee.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Plex is per definitie dlna en als er een plexversie voor een Nas is dan wordt per definitie dlna gebruikt.
Verder heeft elke Synology Nas in de vorm van Video Station en ook de media server dlna software aan boord.
Er zijn heel veel dlna profielen mogelijk.

Zo'n profiel bestaat uit zaken als resolutie, bitrate , video codec, audio codec en nog een paar zaken.
Dus elke video heeft een eigen dlna profiel.
En welke dlna profielen je tv ondersteund is bijna niet achter te komen, want tv fabrikanten zijn heel terughoudend om zulke specs vrij te geven.
Maar plex zonder plexpass gaat zeker tegenvallen.

En die chromecast ertussen is natuurlijk overbodig en een chromecast transcodeert niet, die sluit je via hdmi aan.
Als je de chromecast ertussen zet dan gaat het erom welke profielen die chromecast ondersteund om transcoding door plex te voorkomen.

Zelfbouw Nas zou ik niet aan beginnen, de kracht van een Synology Nas zit in de software die er bij zit.

Android is nogal gesloten( gemaakt voor telefoons) en voor Windows is echt heel veel meer software beschikbaar en wat je met Android kunt, kun je zeker ook met Windows.

Maar als je die barebone enkel voor de tv hebt, dan zou ik eerder voor een mediaplayer zoals een nvidia shield kiezen.
Die spelen alles af rechtstreeks vanaf de Nas naar de tv en niets geen gezeur met transcoderen en profielen net als Kodi op een Barbone.

En 4K via plex op een Nas gaat je echt niet blij maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee