Windows op tweede HDD installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-06 14:09
Dag tweakers!

Mijn PC is aan een verse reïnstall toe. Ik heb een tweede storage HDD van 2TB in mijn setup en omdat dit een snellere HDD betreft, had ik deze graag gebruikt als primary schijf waar eveneens een verse installatie van W10 mag komen.

Hoe pak ik dit best aan?

Kan ik nu reeds W10 installeren op de tweede HDD "d:", deze schijf als primary instellen en nadien mijn huidige "c:" gaan formatteren? Kan ik mijn bestanden behouden op mijn tweede HDD wanneer W10 er op geïnstalleerd wordt?

Of moet ik fysiek een HDD gaan loskoppelen?

Ik wil ergens vermijden om 1TB aan gegevens te gaan backuppen indien mogelijk, want dan moet ik een externe HDD gaan aanschaffen louter voor de backup?

Maar ik weet niet of mijn PC gaat begrijpen dat de nieuwe HDD de primary wordt en dat dit de nieuwe c: wordt...

Ik vond zoveel verschillende info online, waardoor ik het helemaal niet meer weet!

Jullie weten ongetwijfeld hoe dit aan te pakken, waarvoor dank _/-\o_ _/-\o_

Beste antwoord (via Stijnley op 17-03-2021 23:09)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35
Stijnley schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:37:
Wel, het betreft een oude PC en ik had graag de aankoop van een nieuwe setup nog even uitgesteld, in de hoop dat een verse reïnstall weer wat leven in de pc zou blazen. Dus ik hoop de HDD swap te kunnen doen zonder enige bijkomende kosten indien mogelijk.
Van HHD naar HHD zal je dat nooit krijgen. Alleen met een SSD zal je echt veel verschil merken. Ik had destijds een 7 jaar oude i3 laptop met een HHD. Enorm traag en bijna onbruikbaar.
Oude SSD erin gezet en hij was weer bruikbaar en misschien zelf snel (zeker opstarten).

Voor zo'n 35 euro heb je een sata SSD van 240 GB, ruim voldoende voor windows:
pricewatch: Crucial BX500 240GB
Voor onder de 20 euro kan je zelf nog 1 kopen van 120 GB, ook daar past windows prima op.

Het installeren is dan heel simpel:
- Alle oude schijven even loskoppelen
- Nieuwe SSD erin en aansluiten
- Windows installeren
- Oude schijven aansluiten
- Alle oude schijven zullen een andere letter krijgen maar je kan alle data er nog afhalen. Soms starten zelfs programma's nog op als je die in de oude C program files opent.

Dit is jaren mijn standaard methode geweest.
Bij een upgrade van mijn pc kocht is altijd een nieuwe hardeschijf en later een nieuwe SSD.
Dan had ik voor windows de snelste hdd of later SSD.
Ik kon met een verse installatie beginnen en ik had al mijn oude data nog.

Kortom: wees verstandig, koop een simpele en goedkope SSD.
Sneller dan wat je nu heb gaat het niet worden zonder een SSD.
Stijnley schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:05:
Dankjewel, ik zal de ssd dan nog even heroverwegen.

Mijn mobo is dermate verouderd dat de nieuwste ssd niet te installeren zijn, waardoor dit opnieuw een nadeel zou zijn naar een toekomstige dekstop toe.

Maar voor de bedragen kan ik inderdaad niet sukkelen, zo’n ssd kost evenveel als de externe hdd die onderweg is en ik enkel eenmalig nodig heb eigenlijk.

Bedankt voor de tip, ik ga verder op onderzoek!
De snelste SSD's hebben inderdaad een M.2 aansluiting en die vind je alleen op nieuwe moederborden. Maar een SATA-SSD gebruikt dezelfde aansluiting als je oude hardeschijven.
Via het sata protocol kan je max 550 MB/s (6gbit) aan snelheid krijgen maar dat is voor veel zaken snel genoeg. Vooral het snel benaderen van je data, wat voor het opstarten van windows en programma's belangrijk is, is het grootste voordeel.
Daarom komt naar voren uit veel test dat je het verschil tussen een sata-ssd en een m.2 ssd (NVME) bijna niet merkt. De stap van HDD naar SSD is de grootste die je zal maken. Ik ging van opstarttijden van 2 a 3 minuten naar 20 seconden. Laat het met de allersnelste SSD 15 seconden worden, die 5 seconden zal je bijna niet merken.

Zelf heb ik een m.2 ssd (512GB) voor windows en een sata-ssd (1 TB) voor opslag van games.

Dus nu investeren in een SSD is geen weggegooit geld. Want de SSD die je nu koopt voor je windows installatie kan je in een nieuwe pc prima gebruiken voor opslag van je games of bepaalde programma's.
Je kan zelfs je sata-ssd in een externe behuizing stoppen (die kost maar 10 euro) en je hebt een super snelle externe SSD!

[ Voor 33% gewijzigd door chrisborst op 14-03-2021 11:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-06 11:07
Stijnley schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:31:
want dan moet ik een externa HDD gaan aanschaffen louter voor de backup?
goed plan!

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Eigenlijk moet je een SSD kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Wel, het betreft een oude PC en ik had graag de aankoop van een nieuwe setup nog even uitgesteld, in de hoop dat een verse reïnstall weer wat leven in de pc zou blazen. Dus ik hoop de HDD swap te kunnen doen zonder enige bijkomende kosten indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-06 11:07
Wel of geen back-up is je eigen keuze uiteraard.

Een ssd (in elk geval een sata versie) kun je zo overzetten naar een nieuwe pc, heb je er meteen al veel profijt van.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
En is het mogelijk om windows te installeren zonder de schijf te formatteren? Er is nog 1TB vrij van de 2TB.
Ik kan eventueel de belangrijkste documenten backuppen op een kleine externe hdd en de mediabestanden laten staan. Zoniet kan ik misschien wel een externe HDD gaan lenen als backup of the onedrive gebruiken van mijn werk.

Hoe pak ik het dan aan om secondary de primary c: the maken? Haal ik de oude eruit en installeer ik alles vers op de nieuwe? En hoe zal de pc reageren als ik dan de tweede terug aansluit?

[ Voor 28% gewijzigd door Stijnley op 12-03-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Stijnley schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:31:
...Ik heb een tweede storage HDD van 2TB in mijn setup en omdat dit een snellere HDD betreft, had ik deze graag gebruikt als primary schijf ...
Ga je geen verbetering van merken. Windows is optimized for SSD; met een mechanische schijf blijft 't traag
...Of moet ik fysiek een HDD gaan loskoppelen?...
Dat is het verstandigste voor mensen die er geen kaas van hebben gegeten
...Maar ik weet niet of mijn PC gaat begrijpen dat de nieuwe HDD de primary wordt en dat dit de nieuwe c: wordt...
Dat is een instelling in de UEFI/BIOS van je PC. Lees de handleiding even door
Stijnley schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:43:
... En hoe zal de pc reageren als ik dan de tweede terug aansluit?...
Dat wordt je d: schijf

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Dankje, externe harde schijf voor backup is onderweg.

Ik koppel mijn c: los en installeer w10 op de grotere d:

Dien ik de connectoren aan de hdd te wisselen, of maakt de volgorde van aansluiting geen belang?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35
Stijnley schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:37:
Van HHD naar HHD zal je dat nooit krijgen. Alleen met een SSD zal je echt veel verschil merken. Ik had destijds een 7 jaar oude i3 laptop met een HHD. Enorm traag en bijna onbruikbaar.
Oude SSD erin gezet en hij was weer bruikbaar en misschien zelf snel (zeker opstarten).

Voor zo'n 35 euro heb je een sata SSD van 240 GB, ruim voldoende voor windows:
pricewatch: Crucial BX500 240GB
Voor onder de 20 euro kan je zelf nog 1 kopen van 120 GB, ook daar past windows prima op.

Het installeren is dan heel simpel:
- Alle oude schijven even loskoppelen
- Nieuwe SSD erin en aansluiten
- Windows installeren
- Oude schijven aansluiten
- Alle oude schijven zullen een andere letter krijgen maar je kan alle data er nog afhalen. Soms starten zelfs programma's nog op als je die in de oude C program files opent.

Dit is jaren mijn standaard methode geweest.
Bij een upgrade van mijn pc kocht is altijd een nieuwe hardeschijf en later een nieuwe SSD.
Dan had ik voor windows de snelste hdd of later SSD.
Ik kon met een verse installatie beginnen en ik had al mijn oude data nog.

Kortom: wees verstandig, koop een simpele en goedkope SSD.
Sneller dan wat je nu heb gaat het niet worden zonder een SSD.
Stijnley schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:05:

Mijn mobo is dermate verouderd dat de nieuwste ssd niet te installeren zijn, waardoor dit opnieuw een nadeel zou zijn naar een toekomstige dekstop toe.

Maar voor de bedragen kan ik inderdaad niet sukkelen, zo’n ssd kost evenveel als de externe hdd die onderweg is en ik enkel eenmalig nodig heb eigenlijk.

De snelste SSD's hebben inderdaad een M.2 aansluiting en die vind je alleen op nieuwe moederborden. Maar een SATA-SSD gebruikt dezelfde aansluiting als je oude hardeschijven.
Via het sata protocol kan je max 550 MB/s (6gbit) aan snelheid krijgen maar dat is voor veel zaken snel genoeg. Vooral het snel benaderen van je data, wat voor het opstarten van windows en programma's belangrijk is, is het grootste voordeel.
Daarom komt naar voren uit veel test dat je het verschil tussen een sata-ssd en een m.2 ssd (NVME) bijna niet merkt. De stap van HDD naar SSD is de grootste die je zal maken. Ik ging van opstarttijden van 2 a 3 minuten naar 20 seconden. Laat het met de allersnelste SSD 15 seconden worden, die 5 seconden zal je bijna niet merken.

Zelf heb ik een m.2 ssd (512GB) voor windows en een sata-ssd (1 TB) voor opslag van games.

Dus nu investeren in een SSD is geen weggegooit geld. Want de SSD die je nu koopt voor je windows installatie kan je in een nieuwe pc prima gebruiken voor opslag van je games of bepaalde programma's.
Je kan zelfs je sata-ssd in een externe behuizing stoppen (die kost maar 10 euro) en je hebt een super snelle externe SSD!

[ Voor 33% gewijzigd door chrisborst op 14-03-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Wat zijn je specificaties dan?

Iedere SSD past in iedere PC van zeg de afgelopen 15 jaar. Soms ben je beperkt tot SATA2 (SATA-300) en in zeer extreme gevallen SATA1 (SATA-150), maar in het laatste geval, moet je je echt afvragen of de overige hardware niet een keer vervangen moet worden. Niet omdat het niet compatibel is, maar dergelijke hardware is nu ernstig verouderd. Echt een enkeling die daar nog mee kan werken.

SATA1 en SATA2 zijn gewoon compatibel met SATA3. Het enige is dat de maximale throughput lager ligt. Het is zelfs de zelfde stekker. Dus je hebt zelfs geen verloopjes nodig.

Ik heb echt bijzonder slechte ervaringen met W10 i.c.m. een HDD. Veelal wordt een HDD 100% belast, waardoor de PC echt stronttraag wordt. Verder laadt een SSD programma's vrijwel instant, waar een HDD makkelijk 5-10 seconden delay geeft. Voor 40 euro heb je een leuke schijf van 240GB voor Windows en office en 1-2 games/programma's. Die kun je gewoon meenemen naar een volgende build.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijnley
Ik zit met een i5 750 op een Gigabyte GA-P55-UD3 moederbord. 10 jaar geleden één van de betere setups, aangekocht voor 1000€ incl randapparatuur. Nu een verouderde setup maar de nood aan een nieuwe investering is nog niet groot genoeg, dus hoop ik er wat nieuw leven in te blazen met beperkte investering.

Ik stootte al een tijdje tegen een 100% bezette hdd aan, zonder dat ik iets speciaal deed. Ssd is iets nieuw voor mij en lijkt hier de oplossing dankzij jullie advies. Ik staarde mij blind op de nieuwste ssd die niet op mijn mobo passen, maar de eerder vermelde sdd van 250gb past eigenlijk wel, en dat voor amper 31€.

Dus de externe hdd voor mijn backup (50€) gaat terug en morgen verwacht ik de ssd. 20€ uitgespaard en dankzij jullie kan ik een nieuwe desktop hopelijk nog even uitstellen.

Ik geef nog even feedback later deze week, met dank!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijnley
Zo, alles vlot gegaan. Ssd erin, W10 erop en nadien de hdd terug aansluiten. Alles voelt vlotjes aan, super bedankt voor de tip!

Natuurlijk mij onvoldoende ingeleerd en de bios staat niet in ahci-mode. Er is een truukje om dit te doen met windows10 geïnstalleerd, door in registry te gaan wijzigen.

Al is dit niet zonder risico natuurlijk, er zijn wat mensen die klagen dat er geen boot meer mogelijk is nadien.

Is het de moeite om toch te wisselen naar ahci nu ik een ssd heb, in combinatie met een opslag-hdd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Stijnley schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:08:
...
Is het de moeite om toch te wisselen naar ahci nu ik een ssd heb, in combinatie met een opslag-hdd?
Ik zou het niet doen: de performance winst wordt uitgedrukt in tienden van procenten.
Hou het vooral in je achterhoofd voor het geval je windows nog eens opnieuw gaat installeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1