Toon posts:

Gebeld door malafide partij om coronatest uitslag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Loderunner
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:40
Afgelopen woensdag heb ik me laten testen op COVID-19, keurig de aanvraag gedaan op coronatest.nl maar verder niemand laten weten dat dit zou plaatsvinden. Ik heb de test laten afnemen, en thuis uiteraard in halve spanning zitten wachten op de uitslag. Uiteindelijk de volgende ochtend (donderdag) een mailtje gekregen dat ik mijn uitslag kon bekijken op coronatest.nl. Akkoord, ik vul zelf altijd mijn url's in ipv deze uit mails te volgen, en mijn uitslag bleek negatief.

Nu het volgende; ondanks de negatieve uitslag werd ik donderdagmiddag plots gebeld maar heb niet opgenomen. Een snelle zoekopdracht op het nummer (+31850659075) leert me dat deze door een aantal mensen als malafide wordt aangetekend en ze vragen naar gegevens die bij de GGD zelf bekend zou moeten zijn. Het lijkt me ook raar dat ze na een negatieve uitslag nog bellen, en dit lijkt niet een nummer van de GGD te zijn.

Alles wel en aardig, maar zie ik hier een onderliggend probleem? Het lijkt alsof er partijen met minder goede intenties nog altijd toegang hebben tot databases van de GGD, gezien de timing van het belletje en het feit dat ze uberhaupt mijn telefoonnummer weten. Zijn er meer die hier last van hebben ondervonden?

Beste antwoord (via Loderunner op 29-03-2021 09:36)

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09:25
Loderunner schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:07:
Het blijkt dat ik niet geheel paranoïde ben, ik heb gister van een GGD-medeweker vernomen dat ze hoe dan ook nooit telefonisch om het BSN dan wel een deel daar van vragen.
Dit kan ik tegenspreken. Onderdeel van het bco is ook het koppelen aan bsn.

Tegelijkertijd bellen we met een 070 nummer, waar dan in je scherm komt te staan "GGD ... ".

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 08:24

thorgal21

Forum Noob

Ik heb mijzelf meerdere keren laten testen en altijd bij een negatieve uitslag kreeg ik alleen een mailtje. Laatst in contact geweest met iemand die achteraf Corona bleek te hebben en toen werd ik gebeld door het volgende nummer; +31707006472. Zij vertelde mij meteen de naam van de persoon waarmee ik in contact ben geweest waardoor ik vrijwel meteen wist dat dit legitiem was. De GGD vroeg alleen gegevens ter verificatie (geboortedatum en e-mail adres) in dit gesprek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09:38

Tens

functie elders

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• TMDC
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17-09 17:11
Loderunner schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:24:
Alles wel en aardig, maar zie ik hier een onderliggend probleem? Het lijkt alsof er partijen met minder goede intenties nog altijd toegang hebben tot databases van de GGD, gezien de timing van het belletje en het feit dat ze uberhaupt mijn telefoonnummer weten. Zijn er meer die hier last van hebben ondervonden?
Alternatieve mogelijkheid: dubieuze orga's/mensen bellen random nummers als phishing. De kans dat je toevallig iemand aan de lijn krijgt die zich recent heeft laten testen is best hoog.

• Loderunner
Ja en als je bij die eerste link een paar pagina's verder kijkt regent het klachten. Misschien ben ik te paranoïde, of anderen te goedgelovig. ik wil gewoon zeker weten dat hier niet op grote schaal gegevens worden ontfutseld, of mensen onterecht weer de straat op gestuurd worden met een negatieve uitslag omwille het verkrijgen van die gegevens.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09:38

Tens

functie elders

Het is natuurlijk niet gek dat ze wat gegevens vragen, om te checken of ze de juiste persoon aan de lijn hebben.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:03

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Loderunner schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:55:
[...]
Ja en als je bij die eerste link een paar pagina's verder kijkt regent het klachten. Misschien ben ik te paranoïde, of anderen te goedgelovig. ik wil gewoon zeker weten dat hier niet op grote schaal gegevens worden ontfutseld, of mensen onterecht weer de straat op gestuurd worden met een negatieve uitslag omwille het verkrijgen van die gegevens.
Ik denk dat je selectief te goedgelovig bent om een paar random mensen die op internet iets posten op een telefoon nummer check website te geloven.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-09 15:05

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

Tens schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:17:
Het is natuurlijk niet gek dat ze wat gegevens vragen, om te checken of ze de juiste persoon aan de lijn hebben.
Ik denk dat ze niet om gegevens vragen, maar de gegevens die zij hebben verifiëren. Daar zit natuurlijk wel een verschil in. Als ze daadwerkelijk naar zaken gaan vragen zal het inderdaad phishing zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:39
Standeman schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat ze niet om gegevens vragen, maar de gegevens die zij hebben verifiëren. Daar zit natuurlijk wel een verschil in. Als ze daadwerkelijk naar zaken gaan vragen zal het inderdaad phishing zijn.
het verschil is dat je niet kan zien wat ze hebben. Je moet het aan hen vertellen zodat zij het kunnen verifieren, maar wat kan jij dan gebruiken om te verifieren dat ze die gegeven uberhaupt al hebben?

Verificatie-paradox

Woont in Helsinki

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Kan het zijn dat oplichters hun telefoonnummer spoofen, zodat het gelijk is aan het officiële nummer van de GGD, en dat daar de klachten vandaan komen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 16:22
Je weet toch zelf wat je aan gegevens hebt achtergelaten bij de GGD.
Zodra men gaat vragen naar andere gegevens is het verdacht.
Als er ook al oplichters langs de deur gaan en inentingen aanbieden voor geld, dan verbaast de telefoonfraude mij ook niet.
https://www.politie.nl/ni...wat-ze-ook-verzinnen.html

Soms ben ik bijna gelukkig

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:39
JukeboxBill schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:33:
Je weet toch zelf wat je aan gegevens hebt achtergelaten bij de GGD.
Zodra men gaat vragen naar andere gegevens is het verdacht.
Als er ook al oplichters langs de deur gaan en inentingen aanbieden voor geld, dan verbaast de telefoonfraude mij ook niet.
https://www.politie.nl/ni...wat-ze-ook-verzinnen.html
Wil je dat die gegevens die je aan GGD hebt gegeven, ook bekend zijn bij oplichters?

Je verwacht geen telefoontje en ze vragen naar gegevens. Je kan onmogelijk inzien of ze die gegevens al hebben, want verificatie.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:06
GGD heeft alle data al:
- je meldt aan met DigID om een afspraak te maken, GGD krijgt dan onder meer je BSN
- je toont je ID, paspoort of rijbewijs bij het afnemen van de test, daarop staat je BSN, ter controle of jij degene bent die aangemeld is voor de test

Vervolgens gaan ze je opbellen en moet je ter verificatie je BSN opnoemen. Als ze willen verifiëren noemen ze zelf maar het BSN op dat ze hebben, mag jij zeggen of dat klopt. Hebben ze die niet? Jammer dan, hang op, loop weg...

• Loderunner
Ik weet welke gegevens ik heb achergelaten, namelijk mijn telefoonnummer en e-mailadres. Dat het BSN bij de GGD bekend is lijkt me door de DigiD koppeling ook logisch. Wat me opvalt is de procedure, bij aanvang van de test vragen ze enkel om de laatste 4 cijfers van je BSN. Ditzelfde kan ook via de telefoon, echter schijnen ze vanaf dit telefoonnummer te vragen naar het volledige BSN, en daar wordt het verdacht.

En die verificatieparadox, tja, als ze mij de eerste 2-3 cijfers kunnen geven, dan ik de laatste vier wel.

Het was me voornamelijk om de timing te doen, en schijnbaar de gevraagde gegevens. Dit zou, als er meer mensen hetzelfde voorval herkennen, een patroon kunnen zijn dat duidt op een eventueel lek in het hele zootje.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:06
@Loderunner Er worden nu nog steeds zo nu en dan mensen gepakt die GGD data verkopen. Het lek is nog steeds niet 100% gedicht, er is alleen meer toezicht op. Kan best zijn dat een ingeleend studentje jouw gegevens heeft verkocht en alleen de laatste 4 cijfers van je BSN heeft.

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17-09 16:30
Onze kinderen zijn laatst ook getest ivm verkoudheid en school, die hebben nog geen DIGID en ik werd door dit telefoonnummer gebeld om mede te delen dat de uitslag negatief was.
Ze vroegen om geboortedatum en geboorteplaats en stelden een aantal vragen met wie ze in aanraking zijn geweest en waarom er getest was.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Apache4u
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Je kunt misschien als eerste vragen waarom ze die gegevens willen hebben?
Als ze aangeven dat het ter verificatie is, zou je met opzet een foute geboortedatum of plaats kunnen doorgeven om te checken of ze die gegevens inderdaad hebben. Als ze die al blijken te hebben, dan kun je het risico wel nemen de datum door te geven, ze hebben hem immers toch al ;-).

Als ze naar een bsn gaan vragen zou ik dat nooit telefonisch doorgeven. Misschien op basis van de laatste 4 cijfers oid. En ook daar kun je met opzet een fout maken om te kijken of het ze triggert. Als dat blijkt, zelfde verhaal.

Dat betekent, stam + t .

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:53
Intelligo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:21:
[...]

het verschil is dat je niet kan zien wat ze hebben. Je moet het aan hen vertellen zodat zij het kunnen verifieren, maar wat kan jij dan gebruiken om te verifieren dat ze die gegeven uberhaupt al hebben?

Verificatie-paradox
Verificatie kan prima door een deel van de gegevens te noemen.
Laatste twee nummers van een bankrekening/bsn. Zo doet mijn bank het ook als je ze spreekt.

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Het nadeel is dat een nummer heel makkelijk te spoofen is, dus welk nummer het is zegt niet persé iets over wie er belt. Veel Indiase Microsoft scammers bellen ook met lokale nummers zodat het lijkt of je door de lokale afdeling van Microsoft gebeld wordt ofzo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Loderunner schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:45:
Ik weet welke gegevens ik heb achergelaten, namelijk mijn telefoonnummer en e-mailadres. Dat het BSN bij de GGD bekend is lijkt me door de DigiD koppeling ook logisch. Wat me opvalt is de procedure, bij aanvang van de test vragen ze enkel om de laatste 4 cijfers van je BSN. Ditzelfde kan ook via de telefoon, echter schijnen ze vanaf dit telefoonnummer te vragen naar het volledige BSN, en daar wordt het verdacht.

En die verificatieparadox, tja, als ze mij de eerste 2-3 cijfers kunnen geven, dan ik de laatste vier wel.

Het was me voornamelijk om de timing te doen, en schijnbaar de gevraagde gegevens. Dit zou, als er meer mensen hetzelfde voorval herkennen, een patroon kunnen zijn dat duidt op een eventueel lek in het hele zootje.
Ik zou gewoon opnemen en aangeven dat je niet je volledige BSN via de telefoon gaat doorgeven. Als ze je de eerste drie cijfers geven ter bevestiging dat ze inderdaad van de GGD zijn en jij de laatste drie of vier cijfers geeft, lijkt me dat ter verificatie wel genoeg.

Hangt er niet ook een unieke code aan die tests? Dat lijkt me namelijk altijd de eerste stap, anders mogen ze fijn via het kanaal waarmee ze al gecommuniceerd hebben (de website, en een notificatie van een nieuw bericht per mail) hun verhaal doen, en niet ineens gaan bellen zonder dat je kan bevestigen wie het is

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Ik heb een verzoek ingediend voor inzage persoonsgegevens. Ben 2 weken later terug gebeld: spreek ik met die en die? Jij hebt dat ingediend? Is dit je postcode? Ja mooi dan is 'ie legit, zet ik hem door. Was ook een 06-nummer, snap het wel, die lui moeten ook thuiswerken, opschalen etc. Verder wist niemand dat ik een verzoek had ingediend. Maar ook ik ga niet zomaar een bsn-nummer geven, die heeft bijna niemand nodig.

[Voor 3% gewijzigd door Nox op 12-03-2021 13:56]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Je bent paranoïde.

• Loderunner
Het blijkt dat ik niet geheel paranoïde ben, ik heb gister van een GGD-medeweker vernomen dat ze hoe dan ook nooit telefonisch om het BSN dan wel een deel daar van vragen.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Maar was het nou de GGD?

• Loderunner
Ja daar heb ik dus geen antwoord op gekregen, kon ze niet nakijken.

• FSSF
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 11-09 12:54
Ik werd laatste keer na een (negatieve) test ook nog gebeld door het GGD. Geloof niet dat ze mijn BSN vroegen maar de rest van de vragen vond ik allemaal maar raar. Wat gaat het hun waar ik ben geweest etc. als de uitslag negatief is? Heb het gesprek afgekapt en gezegd dat ik het maar een vreemd gesprek vond. Ondanks dat geloof ik niet dat het een rare truuk was maar gewoon een niet zo capabele medewerker van het GGD.

www.facebook.com/cncdepartment CNC gerelateerde DIY projecten

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:03

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Maar je had de telefoon toch niet opgenomen?
Dus dan heeft de GGD idd nooit om jouw BSN gevraagd telefonisch toch?
werd ik donderdagmiddag plots gebeld maar heb niet opgenomen.

[Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 23-03-2021 19:40]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Loderunner
Klopt, daarom vroeg ik om ervaringen van mensen die wel hebben opgenomen en dit wel hebben gesignaleerd. Het lijkt me hierbij bevestigd, ook voor andere forumbezoekers, dat ze hoe dan ook niet om je BSN mogen vragen in een gesprek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:15
@Loderunner
Jij lijkt last te hebben van confirmation bias, je zoekt bevestiging van een mening die je al gevormd hebt: het zijn oplichters

Als ik zo kijk dan ben ik 99.99% zeker dat het legitiem is. Wel heeel toevallig dat ze vlak na een test bellen.

Waarom dan negatieve reacties op internet mbt nummer?

a) omdat mensen dom zijn en niet luisteren
b) mensen graag negatieve reacties achterlaten
c) de ggd fouten maakt (bv per ongeluk bsn vragen door slechte getrainde medewerker)
d) ggd medewerkers niet op de hoogte zijn van alle nummers die gebruikt worden
E) het ggd beleid niet consistent is
F) je anti corona mensen hebt die lekker gaan stangen
Etc....

Het is goed om waakzaam te zijn, wereld zit vol met oplichters maar dat maakt niet alles verdacht

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09:25
Dit kan ik tegenspreken. Onderdeel van het bco is ook het koppelen aan bsn.

Tegelijkertijd bellen we met een 070 nummer, waar dan in je scherm komt te staan "GGD ... ".
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee