Toon posts:

Toekomst vast 10Gbit netwerk met Ubiquiti-apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-03 13:46
Goedemorgen allemaal,

Ik ben druk bezig met het inrichten van mijn nieuwe huis.
Een 2 kapper van ongeveer 170m2 gebouwd in 2013. Aangezien we een aannemer hebben die aan de slag gaat met verbouwingen (nieuwe kamers maken e.d.) maar ook het inrichten van alle stroom en utp verbindingen in het huis goed om dit vooraf goed uit te denken.

Momenteel heb ik een eengezinswoning van 120m2 en heb ik echt op elke verdieping een aparte Unifi lite om fatsoenlijke wifi te hebben en nog steeds is het niet geweldig.

Concreet mijn vraag: Dit is mijn plan en hebben jullie daar op of aanmmerkingen op.

Meterkast:
Glasvezel KPN 500mbit up en down met KPN modem er tussen (volgens mij is dit niet anders)
10gbe Switch (vind die van ubiquiti wel erg duur dus zoek nog alternatieF)
Dream Machine pro tbv management en camera systeem.

UTP 10gbe:
vanuit de 10gbe switch wil ik cat6 naar aantal belangrijke punten in het huis.
1. Kantoor 1e etage
2. Hoofd Slaapkamer
3. 2e etage kamer 1 (kids)
4. 2e etage kamer 2 (kids)
5. Hoe van de woning tbv tv.
6. vlak achter meterkast zit een soort speelkamer, huiswerkkamer, beneden kantoortje.
Op deze manier wil ik een 10gbe basis hebben door het hele huis als toekomstbestendigheid.
Basis reden voor 10gbe is grote synology nas met 10gbe voor mijn fotografie en videografie data. + media server.

UTP 1Gbe
Uiteraard allemaal cat6
1. Vanuit poe switch hoek van de woning (punt 5) naar volgende punten
- camera buiten unifi protect
- camera binnen unifi protect
- utp voor tv
- utp voor setup box (kpn)
- utp voor ander media systeem (appletv, nvidea shield ofzo)
- Access point, maar weet niet of dit een slimme plek is. voor de hele woonkamer. Unifi 6 Lite of LR
2. UTP plafond hal 1e etage voor Unifi 6 Lite, boven etage is zo'n 50m2, 3 kamers + badkamer. lijkt me volgdoende voor een lite.
3. UTP plafond hal 2e etage voor Unifi 6 Lite voor wifi voor de 2 kids kamers.
4. UTP naar butien voor de tuin overkapping, heb nog een Unifi HD liggen anders een Unifi 6 LR (zo groot is de tuin niet hoor haha)
5. UTP naar bijkeuken voor klein wifi puntje omdat dit buitenmuren betreft denk slecht bereik, dus misschien een simpele Nanon HD die ik nog heb liggen + UTP naar buiten voor camera voor en zijkant huis middels kleine POE switch.

Verder om dit nog even compleet te maken G4 doorbell

Andere opties voor wifi waren evt ook de in-wall, maar deze is langzamer dan de LR en geen wifi6.
Verder ben ik benieuwd of het meerwaarde is om een managed switch te nemen van Unifi voor een thuisnetwerkje. Lijkt me erg onnodig. Alhoewel volgens mij is de hele setup redelijk overkill. maar liever wat overkill dan te weinig.

Ik heb nu op de overloop een gewone Unifi AC Lite hangen, en soms is het 5g netwerk niet helemaal geweldig. Kan me bijna niet voorstellen. Volgensd mij moet door een hout deurtje prima verbinding komen toch?

Alle reacties

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-03 16:45
mr3000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:55:
Concreet mijn vraag: Dit is mijn plan en hebben jullie daar op of aanmerkingen op.
Ik zou persoonlijk niet opteren voor 10GBe. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je dit nodig gaat hebben.

Thuis hebben we in een 2004 huis van 180m2 elke etage een AP. (twee Lite's en één IW-HD). Overal goed bereik en snelheden, zelfs met suboptimale plaatsing van APs.
Een en ander hangt sterk af hoe je je wifi inricht en welke verstoringen er zijn vanuit de omgeving (buren etc).

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:46

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

mr3000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:55:
Goedemorgen allemaal,

Ik ben druk bezig met het inrichten van mijn nieuwe huis.
Een 2 kapper van ongeveer 170m2 gebouwd in 2013. Aangezien we een aannemer hebben die aan de slag gaat met verbouwingen (nieuwe kamers maken e.d.) maar ook het inrichten van alle stroom en utp verbindingen in het huis goed om dit vooraf goed uit te denken.

Momenteel heb ik een eengezinswoning van 120m2 en heb ik echt op elke verdieping een aparte Unifi lite om fatsoenlijke wifi te hebben en nog steeds is het niet geweldig.

Concreet mijn vraag: Dit is mijn plan en hebben jullie daar op of aanmmerkingen op.

Meterkast:
Glasvezel KPN 500mbit up en down met KPN modem er tussen (volgens mij is dit niet anders)
10gbe Switch (vind die van ubiquiti wel erg duur dus zoek nog alternatieF)
Dream Machine pro tbv management en camera systeem.

UTP 10gbe:
vanuit de 10gbe switch wil ik cat6 naar aantal belangrijke punten in het huis.
1. Kantoor 1e etage
2. Hoofd Slaapkamer
3. 2e etage kamer 1 (kids)
4. 2e etage kamer 2 (kids)
5. Hoe van de woning tbv tv.
6. vlak achter meterkast zit een soort speelkamer, huiswerkkamer, beneden kantoortje.
Op deze manier wil ik een 10gbe basis hebben door het hele huis als toekomstbestendigheid.
Basis reden voor 10gbe is grote synology nas met 10gbe voor mijn fotografie en videografie data. + media server.

UTP 1Gbe
Uiteraard allemaal cat6
1. Vanuit poe switch hoek van de woning (punt 5) naar volgende punten
- camera buiten unifi protect
- camera binnen unifi protect
- utp voor tv
- utp voor setup box (kpn)
- utp voor ander media systeem (appletv, nvidea shield ofzo)
- Access point, maar weet niet of dit een slimme plek is. voor de hele woonkamer. Unifi 6 Lite of LR
2. UTP plafond hal 1e etage voor Unifi 6 Lite, boven etage is zo'n 50m2, 3 kamers + badkamer. lijkt me volgdoende voor een lite.
3. UTP plafond hal 2e etage voor Unifi 6 Lite voor wifi voor de 2 kids kamers.
4. UTP naar butien voor de tuin overkapping, heb nog een Unifi HD liggen anders een Unifi 6 LR (zo groot is de tuin niet hoor haha)
5. UTP naar bijkeuken voor klein wifi puntje omdat dit buitenmuren betreft denk slecht bereik, dus misschien een simpele Nanon HD die ik nog heb liggen + UTP naar buiten voor camera voor en zijkant huis middels kleine POE switch.

Verder om dit nog even compleet te maken G4 doorbell

Andere opties voor wifi waren evt ook de in-wall, maar deze is langzamer dan de LR en geen wifi6.
Verder ben ik benieuwd of het meerwaarde is om een managed switch te nemen van Unifi voor een thuisnetwerkje. Lijkt me erg onnodig. Alhoewel volgens mij is de hele setup redelijk overkill. maar liever wat overkill dan te weinig.

Ik heb nu op de overloop een gewone Unifi AC Lite hangen, en soms is het 5g netwerk niet helemaal geweldig. Kan me bijna niet voorstellen. Volgensd mij moet door een hout deurtje prima verbinding komen toch?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Waarom een 10Gbps switch? Wat ga je aansluiten op 10Gbps dan???

Edit: Ik had niet goed gelezen. Niet relevant dus. Je werkplek zal geen 10Gbps hebben. Ik zou het geld in je zak houden en lekker voor 1Gbps gaan.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• mr3000
Tylen schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Waarom een 10Gbps switch? Wat ga je aansluiten op 10Gbps dan???

Edit: Ik had niet goed gelezen. Niet relevant dus. Je werkplek zal geen 10Gbps hebben. Ik zou het geld in je zak houden en lekker voor 1Gbps gaan.
loeberce schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Ik zou persoonlijk niet opteren voor 10GBe. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je dit nodig gaat hebben.

Thuis hebben we in een 2004 huis van 180m2 elke etage een AP. (twee Lite's en één IW-HD). Overal goed bereik en snelheden, zelfs met suboptimale plaatsing van APs.
Een en ander hangt sterk af hoe je je wifi inricht en welke verstoringen er zijn vanuit de omgeving (buren etc).
Niet helemaal mee eens, zoals ik in mijn post omscheef bezit mijn Synology DS1819+ weldegelijk over 10gbe functionaliteit. Ik ben fotograaf en maak heel veel foto en video bestanden, met tientalle TB's aan data als gevolg. 10gbe is dan zeker wel fijn om data te kunnen overpompen van kantoortje beneden of kantoor boven naar de Synology en terug.

Daarnaast is het idee hier 15/20 jaar te gaan wonen en wil ik liever iets meer geld uit geven.
Aan de andere kant zolang ik cat6 leg kan het voor nu ook gewoon de dreammaschine switch gebruiken en die 10gbe later toevoegen.

Zoals je op de tekeningen ziet ga ik 10gbe slechts op een aantal enkele punten neerleggen. de rest, access points enzo zijn gewoon prima 1gbe

[Voor 4% gewijzigd door mr3000 op 11-03-2021 11:22]

• Tylen

Tylen

mr3000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:21:
[...]

[...]

Niet helemaal mee eens, zoals ik in mijn post omscheef bezit mijn Synology DS1819+ weldegelijk over 10gbe functionaliteit. Ik ben fotograaf en maak heel veel foto en video bestanden, met tientalle TB's aan data als gevolg. 10gbe is dan zeker wel fijn om data te kunnen overpompen van kantoortje beneden of kantoor boven naar de Synology en terug.

Daarnaast is het idee hier 15/20 jaar te gaan wonen en wil ik liever iets meer geld uit geven.
Aan de andere kant zolang ik cat6 leg kan het voor nu ook gewoon de dreammaschine switch gebruiken en die 10gbe later toevoegen.

Zoals je op de tekeningen ziet ga ik 10gbe slechts op een aantal enkele punten neerleggen. de rest, access points enzo zijn gewoon prima 1gbe
De UDMP heeft 2 SFP+ poorten. Dus als je daar je synology aanhangt. Maar dan moet alsnog je werkplek ook 10Gbps zijn. ;)

• mr3000
Tylen schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:40:
[...]

De UDMP heeft 2 SFP+ poorten. Dus als je daar je synology aanhangt. Maar dan moet alsnog je werkplek ook 10Gbps zijn. ;)
Vandaar een 5 of 6 port 10gbe switch in de meterkast. Zodat minimaal kantoor benedeen en boven 10gbe zijn. de rest is 1gbps meer dan prima. zolang alles in de meterkast komt en cat 6 is kunnen die eenvoudig geupgrade worden.

Volgens mij is 1 port de wan port op de udmp dus een switch is wel echt noodzakelijk anders zou voorlopig 1 plek (kantoor boven) 10gbe meer dan prima zijn.

Het gaat puur om 1 use case nu en future proof zijn.

• Tylen

Tylen

mr3000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:44:
[...]

Vandaar een 5 of 6 port 10gbe switch in de meterkast. Zodat minimaal kantoor benedeen en boven 10gbe zijn. de rest is 1gbps meer dan prima. zolang alles in de meterkast komt en cat 6 is kunnen die eenvoudig geupgrade worden.

Volgens mij is 1 port de wan port op de udmp dus een switch is wel echt noodzakelijk anders zou voorlopig 1 plek (kantoor boven) 10gbe meer dan prima zijn.

Het gaat puur om 1 use case nu en future proof zijn.
Volgens mij snappen we elkaar niet ;) Stel je heb die 10Gbps switch in de meterkast. Wat sluit je er dan op aan op 10Gbps behalve de Synology?

• mr3000
Tylen schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:45:
[...]

Volgens mij snappen we elkaar niet ;) Stel je heb die 10Gbps switch in de meterkast. Wat sluit je er dan op aan op 10Gbps behalve de Synology?
De machine waar de content vandaan komt. Macbook Pro met 10gbe aansluiting bijvoorbeeld.

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:58
Waarom kies je dan niet voor een UDM Pro met daar onder een USW Aggeration switch (€250) deze heeft 8 aansluitingen SFP+ hiervan gebruik je er 1 voor de udm pro 1 voor een 24 poorts (POE) switch en 1 voor de aansluiting van je nas je NAS.
Op deze manier houd je nog 5 10GBe aansluitingen over voor andere apparatuur.
en heb 24 poorten beschikbaar voor normaal 1gb gebruik...

Als je device niet over een SFP+ poort beschikt kan je er gewoon een gbic naar RJ45 in zetten bvb UF-RJ45-10.

Denk dat dit niet echt een dure oplossing is aangezien je de meeste spullen uit deze setup toch al wou aanschaffen zal het je zn 300 euro extra kosten..

ps. Je krijgt een vergelijkbare setup als ik vanmorgen boven jou vraag gepost heb.

• Tylen

Tylen

mr3000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:07:
[...]

De machine waar de content vandaan komt. Macbook Pro met 10gbe aansluiting bijvoorbeeld.
Ahh dat was niet duidelijk.

• mr3000
K!K schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:22:
Waarom kies je dan niet voor een UDM Pro met daar onder een USW Aggeration switch (€250) deze heeft 8 aansluitingen SFP+ hiervan gebruik je er 1 voor de udm pro 1 voor een 24 poorts (POE) switch en 1 voor de aansluiting van je nas je NAS.
Op deze manier houd je nog 5 10GBe aansluitingen over voor andere apparatuur.
en heb 24 poorten beschikbaar voor normaal 1gb gebruik...

Als je device niet over een SFP+ poort beschikt kan je er gewoon een gbic naar RJ45 in zetten bvb UF-RJ45-10.

Denk dat dit niet echt een dure oplossing is aangezien je de meeste spullen uit deze setup toch al wou aanschaffen zal het je zn 300 euro extra kosten..

ps. Je krijgt een vergelijkbare setup als ik vanmorgen boven jou vraag gepost heb.
Lol deze kwam ik nog niet tegen. staat ook niet in de EU site volgens mij. maar top oplossing indd.

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:58
mr3000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Lol deze kwam ik nog niet tegen. staat ook niet in de EU site volgens mij. maar top oplossing indd.
Staat er gewoon in hoor! En is ook gewoon te koop via meerder webwinkels hier in nederland!
https://eu.store.ui.com/c.../unifi-switch-aggregation

• mr3000
K!K schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:47:
[...]

Staat er gewoon in hoor! En is ook gewoon te koop via meerder webwinkels hier in nederland!
https://eu.store.ui.com/c.../unifi-switch-aggregation
Besteld en onderweg. Ook waren de Unifi 6 LR eindelijkw eer op voorraad.
Gelijk ook maar 2 van besteld ;-)

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-03 18:35
mr3000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:21:
[...]
Maar je vind het wel te duur, dus het is het je nog niet waard ;-)

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• mr3000
mash_man02 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:30:
[...]

Maar je vind het wel te duur, dus het is het je nog niet waard ;-)
Tja het blijft een overweging, het ging er in ieder geval om dat ik het future proof wilt hebben. Dat het nu nog 1gbe is, is prima. maar als ik volgend jaar bedenk dat ik op 2 plekken 10gbe wil hebben wil ik puur een switch ofzo vervangen en niet nieuwe kabels trekken e.d.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-03 18:35
mr3000 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:16:
[...]

Tja het blijft een overweging, het ging er in ieder geval om dat ik het future proof wilt hebben. Dat het nu nog 1gbe is, is prima. maar als ik volgend jaar bedenk dat ik op 2 plekken 10gbe wil hebben wil ik puur een switch ofzo vervangen en niet nieuwe kabels trekken e.d.
Dat begrip ik, bekabeling goed op orde is het halve werk. Er zijn tegenwoordig ook multirate switches die 2,5 , 5 en 10Gb boven op gigabit ondersteunen, maar daar moet een netwerk kaart wel specifieke ondersteuning voor hebben wat in het geval van 1 / 10 Gbps only niet het geval is.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee