Toon posts:

mega probleem windows 10 opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moondragon
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-10-2021
Mijn vraag
...Ik heb een mega probleem en wordt er gek van. Ik heb vandaag mijn nieuwe mainboard en processor geinstalleerd en dacht.. ik ga met 1 HD werken en de rest qua opslag op verwisselbare drives HDD in een dock en USB Harde schijven. En dan de interne puur voor programma's en games. Maar zodra ik de drive waar ik win 10 had op geinstalleerd alleen in heb en dan opstart, dan wilt hij gewoon niet opstarten. Toen keek ik in BCDEDIT en zag dat partitie D er ook nog in staat en de pc start wel op als de D: drive er ook bij in zit. Deze was puur voor de opslag van mijn bestanden en mijn PR werk van mijn vrijwilligerswerk. Help??

Relevante software en hardware die ik gebruik
...windows 10 (werkte eerst met Win 7 Ultimate)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Regedit maar dat maakte niks uit, BCDEDIT en dan cmd (als admin uitvoeren) bcdedit /set {bootmgr} timeout 0 en werkte ook niet.

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-03 19:40
"Ik heb vandaag mijn nieuwe mainboard en processor geinstalleerd en dacht.."

Windows is hier geïnstalleerd als MBR/Bios, je nieuwe moederbord is UEFI.
Ofwel moet je legacy boot inschakelen ofwel moet je windows opnieuw installeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:02
Je kunt toch zien wat er aan de hand is? Volg de bootvolgorde. Je PC gaat eerst zoeken naar de bootloader. De bootloader start vervolgens een Windows image. De bootloader staat blijkbaar op de D-schijf bij jou, dus als die schijf er niet in zit, dan wordt er geen bootloader gevonden en start de PC dus niet op.

Wat je moet doen als je de PC wilt kunnen gebruiken zonder de D-schijf:
  1. Zorg dat er op de C-schijf ook een bootloader staat (kun je achteraf toevoegen, je hoeft niet je hele boel te herinstalleren). Als je PC UEFI gebruikt dan moet je eerst een ESP aanmaken, maar dat hoeft niet aan het begin van de schijf, je kunt die prima aan het eind zetten (huidige c-partitie eerst een beetje verkleinen)
  2. Stel de BIOS zodanig in dat hij de bootloader op de C-schijf gaat starten
  3. Stel de bootloader zo in dat hij de Windows-image van de C-partitie start
Er is niks aan de hand met je partities en je data is er ook gewoon nog. Je hebt alleen een configuratieprobleempje. Is gewoon op te lossen met Google, fdisk en bcdedit.

Als je niks geeft om de inhoud van je c-schijf, dan is de makkelijkste manier Windows opnieuw installeren, maar doe dat dan als de d-schijf er niet in zit. Flikker alle partities op de c-schijf weg en laat Windows nieuwe aanmaken.

[Voor 9% gewijzigd door PhilipsFan op 12-03-2021 04:00]

• Moondragon
Heb net alles wat er qua data opstaat overgezet naar een opslag HD, ook ff wat andere dingetjes.. denk dat ik dan toch gewoon een totaal nieuwe installatie doe. Bedankt allen voor de reacties :) Had gehoopt sommige geinstalleerde programma's niet opnieuw te hoeven installeren want ik ben dan wel een paar uurtjes zoet met het installeren van alles.

bedankt ! :)

• Moondragon
probleem verholpen, totale nieuwe installatie gedaan.. bedankt allemaal voor de hulp:)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:28

nelizmastr

Goed wies kapot

Mocht je nog willen weten wat er concreet aan de hand was:

Je bootloader stond op je D: schijf. Daarom kon Windows niet starten zonder die schijf aan te sluiten. De regel voor Windows installaties is altijd alleen de schijf aan te sluiten waar je OS op moet komen, pas daarna de rest. Zo voorkom je dat dit nogmaals gebeurt.

:)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:42
Moondragon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:49:
probleem verholpen, totale nieuwe installatie gedaan.. bedankt allemaal voor de hulp:)
Dit had je via de installatie DVD kunnen oplossen door deze te laten zoeken naar problemen die opstarten verhinderen.

• Moondragon
Ik heb via de installatie van win 10 het probleem laten zoeken maar deze kreeg hij niet verholpen, dat bootloader op D stond had ik gezien ja.. Maar kreeg het gewoonweg niet voor elkaar om naar C te zetten. Ik had met BCDEDIT volgens een site van microsoft dit geprobeerd te fixen.

Ja die D drive zit er nu eventjes niet bij, eerst even kijken hoeveel ruimte ik precies nodig heb voor alleen de C drive. Heb 2 sharkoon docks en nog 2 USB HD 2TB.. Zodra ik weer kan werken en werk gevonden heb dan staat een SSD Sata 1TB boven op de lijst voor mijn PC. :) Maar mocht die 500GB niet genoeg zijn, ik heb nog een lege 1TB Sata liggen.. Ga wel ff lezen hoe ik mijn 500GB dan kan clonen / overzetten naar die 1TB :)

Iedereen bedankt voor al jullie reacties.. Zeer behulpzaam.. Blij dat ik mijzelf geregistreerd heb hier, en hoop zo ook wel iemand te kunnen helpen met dingen die ik weet :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee