• Sergeant_BoB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 13:14
Hallo,

ik heb een Coolermaster Hyper H412 en gebruikte deze voor mijn i5-7600k. nu heb ik een Ryzen 5 2600 op de kop kunnen tikken maar aangezien dit een andere socket is past deze niet met de stukken die ik nog heb van de I5.

Nu zaten deze wel in de originele verpakking maar deze heb ik niet wegens 2de hands gekocht.

Mijn vraag is vooral, als ik nu iets ontwerp en dan print met PLA zou dit hitteresistent genoeg zijn en sterk genoeg om de koeler op zijn plaats te houden?

hieronder prentjes van de originele stukken.

Bedankt!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:16

TommieW

Numa numa.

PLA wordt twijfelachtig. Maar als het ontwerp stevig genoeg is, denk ik dat PETG wel moet lukken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat deze stukken normaal gesproken van metaal zijn toch ?

Van metaal naar plastic geeft nogal andere eigenschappen. Ik zou zoiets eerder op maat maken van een stuk metaal dan gaan printen met plastic, welk plastic dit dan ook is.

Los van dat nog even kijken naar de oppervlakte van de koeler tegenover de oppervlakte van de CPU. Als de AMD IHS een stuk groter is en de koeler kleiner is dan is het ook niet heel handig.

Verder geen ervaring mee, dus misschien is het mogelijk, maar van metaal naar plastic lijkt mij geen goed plan.

Edit: Even gekeken, inderdaad normaal gesproken van metaal. De schroeven met veren er in geven nogal wat druk en het metaal kan daarbij ook buigen. Nou kan plastic ook wel buigen, maar niet zoals metaal dat kan. Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Het is mogelijk dat het wel werkt maar het plastic na een tijdje knapt. Ook krijg je er mogelijk niet genoeg druk op zonder de boel kapot te maken. Als ik een koeler normaal gesproken op een moederbord heb dan pak ik het moederbord op aan de koeler om deze in de kast te leggen. Durf je dat met plastic ook te doen ? Misschien kan het als je de dikte flink verhoogt, maar dan nog zit je met eigenschappen die metaal wel heeft en plastic niet.

[Voor 38% gewijzigd door PilatuS op 12-03-2021 00:26]

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:06
Ik denk dat dit een kansloze oefening is, ongeacht welk plastic je gebruikt:

1) Die dingen staan constant onder spanning omdat ze vrij hard de koeler op de CPU moeten drukken

2) Die dingen gaan best wel warm worden want ze zitten in een PC en duwen tegen de warme kant van de koeler aan.

de combinatie van deze twee factoren maakt dat ze binnen mum van tijd zullen vervormen. Ook al zullen ze misschien niet tegen het smeltpunt aan komen de warmte maakt ze toch makkelijker vervormbaar. Onder invloed van de warmte plus de constante druk zullen ze langzaam vervormen. Binnen een paar dagen hangt je koeler scheef.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:12
Die dunne stripjes? Dat valt niet te printen. Sowieso is PLA geen optie want dat vervormd na een tijd, dus levert geen druk meer op. PETG is beter maar gaat op den duur ook minder worden bij hogere temperaturen. Ook andere materialen kunnen de krachten gewoon niet aan voor een langere periode.

• Sergeant_BoB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 13:14
Bedankt voor de info, ik denk dat ik even een nieuw model van coolermaster aanschaf. Je kan de stukjes apart bestellen bij coolermaster maar dat is al 15€ terwijl je voor 35€ al een nieuwe hebt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee