Toon posts:

Halogeen spotjes die niet altijd aan gaan

Pagina: 1
Acties:

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-05 13:12
Situatie: in het plafond van de slaapkamer heb ik 4 halogeen spotjes. Deze kon ik voorheen op twee plekken aan en uit doen. Ik heb er voor gekozen een van deze schakelaars te vervangen voor een dimmer.

Sindsdien komt het voor dat het licht niet altijd aan gaat. Soms helpt het als je een van de schakelaars meerdere keren aan en uit doet waardoor het opeens gaat branden. Daarna werkt dimmen, aan uit na behoren. Het lijkt net of die even wakker moet worden om te bepalen wat die toch alweer moet doen.

Ik heb exact dezelfde combinatie van schakelaars, dimmer, kabels ook ik de woonkamer en daar geen enkele problemen. Ik heb dan ook geen idee waar ik het moet zoeken.

Excuus als ik hiervoor een post moest plaatsen in een bestaand topic, maar wist niet welke hiervoor geschikt zou zijn

LOETKE

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 21:56

M2M

medicijnman

heb je 1 dimmer geplaatst op de plek waar normaal de ene helft van de hotelschakeling zit?

-_-

• RudyL
M2M schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:54:
heb je 1 dimmer geplaatst op de plek waar normaal de ene helft van de hotelschakeling zit?
Kijk dat is dus een vraag wat ik echt niet zou weten, waarbij ik aanneem dat een van de twee schakelaars dat zou moeten zijn?

LOETKE

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
RudyL schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:04:
[...]

Kijk dat is dus een vraag wat ik echt niet zou weten, waarbij ik aanneem dat een van de twee schakelaars dat zou moeten zijn?
https://info.elektroshop....akeling/wisselschakeling/

Als je dimmer niet geschikt is voor een hotelschakeling, is dit het probleem.

• RudyL
ChinaGeek schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:13:
[...]

https://info.elektroshop....akeling/wisselschakeling/

Als je dimmer niet geschikt is voor een hotelschakeling, is dit het probleem.
Maar ik heb dezelfde dimmer, dezelfde halogeen spotjes, dezelfde hoeveelheid spotjes. Tevens zou ik dan verwachten dat het nooit zou werken, of is dat een foutieve aanname?

LOETKE

• ChinaGeek
RudyL schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:17:
[...]

Maar ik heb dezelfde dimmer, dezelfde halogeen spotjes, dezelfde hoeveelheid spotjes. Tevens zou ik dan verwachten dat het nooit zou werken, of is dat een foutieve aanname?
Je hebt een schakelaar voor een dimmer ingewisseld. Die schakelaar was geschikt voor een hotelschakeling, die dimmer waarschijnlijk niet.

• RudyL
ChinaGeek schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Je hebt een schakelaar voor een dimmer ingewisseld. Die schakelaar was geschikt voor een hotelschakeling, die dimmer waarschijnlijk niet.
Maar juist daarom geef ik aan dat ik exact dezelfde opstelling heb in de woonkamer. Zelfde aantal spotjes, zelfde dimmer, ook 1 schakelaar en 1 dimmer. Dus dat vind ik dan niet logisch dat die op plek a wel werkt maar op plek b niet.

LOETKE

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Welke dimmer is het? merk/type?

Of de lampen aangaan, kan zomaar afhangen van hoe ver er gedimd is. Dimmers voor hotelschakelingen hebben dit niet.

Andere optie: schakelaar weer terugzetten, en in de laatste schakeldraad de dimmer opnemen.

Wise enough to play the fool

• RudyL
teacher schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:36:
Welke dimmer is het? merk/type?

Of de lampen aangaan, kan zomaar afhangen van hoe ver er gedimd is. Dimmers voor hotelschakelingen hebben dit niet.

Andere optie: schakelaar weer terugzetten, en in de laatste schakeldraad de dimmer opnemen.
Berker 286710

Je andere optie begrijp ik even niet, is dat de dimmer wisselen met de schakelaar? Dus beide van plek wisselen?

LOETKE

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Die dimmer lijkt geschikt voor een hotelschakeling. Gaan er nu drie draden in? Zeker weten ook in de juiste volgorde?

Life is not about specs, it is about joy!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zo aangesloten?

Wise enough to play the fool

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hoeveel halogeen spots van hoeveel watt hangen er aan? Is het aantal en het ‘wattage’ gelijk aan de situatie beneden?

Life is not about specs, it is about joy!

• RudyL
Ik heb de drie kabels op alle drie de mogelijkheden geprobeerd. Dit lijkt de enige waarop die werkt, maar niet altijd.

Ja woonkamer en slaapkamer zijn exact dezelfde spotjes. Weet zo even niet welk type exact, kan ik morgen nakijken.

LOETKE

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:22

keur0000

-------- N O N E --------

1 van de 3 zwarte draden gaat naar de lampen, dat is dus de draad die op ~ moet worden aangesloten. De andere op L maakt niet uit welke.
Verder alleen 230V halogeenlampen toepassen, 12V met trafo kan problemen geven tenzij je exact weet wat je aan het doen bent. Vaak zijn electronische trafo's alleen met een hele speciale dimmer te dimmen en moeten de trafo's er ook nog geschikt voor zijn.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:20
ho ho ho. sommige dimmers willen perse via de fase gevoed worden. zoals jung.
maar berker wil inderdaad met 2 draden gevoerdt worden. (feitelijk eentje)

• RudyL
keur0000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:20:
1 van de 3 zwarte draden gaat naar de lampen, dat is dus de draad die op ~ moet worden aangesloten. De andere op L maakt niet uit welke.
Verder alleen 230V halogeenlampen toepassen, 12V met trafo kan problemen geven tenzij je exact weet wat je aan het doen bent. Vaak zijn electronische trafo's alleen met een hele speciale dimmer te dimmen en moeten de trafo's er ook nog geschikt voor zijn.
De halogeen lampjes die hier inzitten zijn 12v 35w lampjes van Osram

LOETKE

• keur0000

keur0000

RudyL schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:31:
[...]

De halogeen lampjes die hier inzitten zijn 12v 35w lampjes van Osram
Dan zou ik eerst maar eens naar de transformator kijken die van 230V naar 12V gaat, ben bang dat daar een andere is toegepast. Geef het merk en typenummer / foto door ;)
Is de trafo zwaar dan is het een gewikkelde 'ouderwetse' magnetische trafo, en daar kan je berker dimmer niet mee omgaan :)

[Voor 14% gewijzigd door keur0000 op 12-03-2021 09:36]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• RudyL
keur0000 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:34:
[...]

Dan zou ik eerst maar eens naar de transformator kijken die van 230V naar 12V gaat, ben bang dat daar een andere is toegepast. Geef het merk en typenummer / foto door ;)
Is de trafo zwaar dan is het een gewikkelde 'ouderwetse' magnetische trafo, en daar kan je berker dimmer niet mee omgaan :)
Dus dan is de trafo die in de slaapkamer zit een andere tov de trafo in de woonkamer. Althans dat lijkt mij dan een logisch gevolg?

Nadeel is dat de trafo is weggewerkt boven de plafondplaat en ik geloof niet heel makkelijk te bereiken is. Laat staan dat we exact weten welke plaat het is.

Wellicht een hele domme vraag, het wisselen naar 230v halogeen spotjes gaat ook niet werken?

LOETKE

• ChinaGeek
RudyL schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Dus dan is de trafo die in de slaapkamer zit een andere tov de trafo in de woonkamer. Althans dat lijkt mij dan een logisch gevolg?

Nadeel is dat de trafo is weggewerkt boven de plafondplaat en ik geloof niet heel makkelijk te bereiken is. Laat staan dat we exact weten welke plaat het is.

Wellicht een hele domme vraag, het wisselen naar 230v halogeen spotjes gaat ook niet werken?
Nee, want die krijgen 12V vanuit die trafo.

• keur0000

keur0000

RudyL schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Nee, gaat niet werken want er zit een trafo tussen... die moet er tussenuit en de bedrading vervangen naar 230V uitvoering
Alternatief is deze proberen:
https://www.klemko.nl/pro...g-tussen-lr60-600w/891050

Het gaat dan om fase aansnijding, mag ook een ander type zijn, dit is voor magnetische trafo's

[Voor 17% gewijzigd door keur0000 op 12-03-2021 09:48]

• RudyL
keur0000 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Nee, gaat niet werken want er zit een trafo tussen... die moet er tussenuit en de bedrading vervangen naar 230V uitvoering
Alternatief is deze proberen:
https://www.klemko.nl/pro...g-tussen-lr60-600w/891050

Het gaat dan om fase aansnijding, mag ook een ander type zijn, dit is voor magnetische trafo's
En als ik er zo een zou willen hebben met een lager wattage, bestaan die er ook met fase aansnijding? De Berker vind ik ideaal met zijn lage 20w vermogen (althans ik denk dat ik ze daardoor nog lager kan dimmen tov een vorige dimmer die ook tot 60w kon)

LOETKE

• keur0000

keur0000

Lager kan MAAR dan zal je bestaande halogeenlampen moeten vervangen voor LED lampen, meestal kunnen die dimmers max 60-100W aan.

Bestaand 4x35W=140W dat zal je dimmer minimaal moeten aankunnen anders gaat hij kapot ;), dus ?W - 140W (hoger mag)

Nieuw 4x5W LED=20W, dat is het minimale vermogen van de nieuwe dimmer aan moeten kunnen, dus 20W (lager mag) - ??W

en een 60W dimmer gaat kapot bij 4x35W lampen want 4x35W=140W, dus 2 keer zoveel als hij max kan

[Voor 5% gewijzigd door keur0000 op 12-03-2021 11:04]

• RudyL
keur0000 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:02:
Lager kan MAAR dan zal je bestaande halogeenlampen moeten vervangen voor LED lampen, meestal kunnen die dimmers max 60-100W aan.

Bestaand 4x35W=140W dat zal je dimmer minimaal moeten aankunnen anders gaat hij kapot ;), dus ?W - 140W (hoger mag)

Nieuw 4x5W LED=20W, dat is het minimale vermogen van de nieuwe dimmer aan moeten kunnen, dus 20W (lager mag) - ??W

en een 60W dimmer gaat kapot bij 4x35W lampen want 4x35W=140W, dus 2 keer zoveel als hij max kan
Nu snap ik je niet. Mijn berker kan geloof ik 20w - 360w aan? Dat valt mijn som van 4x 35 toch binnen die waarden?

Of bedoel je het specifiek op die fase aansnijding dimmer?

LOETKE

• keur0000

keur0000

De bestaande kan het aan, echter niet met een magnetische trafo ertussen ;)

De nieuwe dimmer met tevens LED lampen van minimaal 5W:
- Nieuw 4x5W LED=20W, dat is het minimale vermogen van de nieuwe dimmer aan moeten kunnen, dus 20W (lager mag) - ??W

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee