Toon posts:

SUN 200K build a Dream-Workstation that was too expensive

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-03 07:45
Hi,

Even een korte introductie

Terug in 2005 toen ik nog op de IT opleiding zat hebben we allemaal wel eens een droom PC op een website samengesteld welke we nooit konden betalen.
het was af en toe een wedstrijd wie de duurste PC kon samen stellen.
Die wedstrijd had ik gewonnen toen ik op sun.com een PC tegen kwam welke full config boven de 200.000,- euro uit kwam. _/-\o_
langzamerhand ontstond in die zelfde tijd mijn liefde voor het merk SUN, droomde ik dat als ik ooit veel geld had ik daar me droom PC zou aanschaffen, (niet dat ik die power nodig had).
maar SUN was meer dan een merk dat alleen servers en workstations bouwde, ze maakte veel gratis software, en al gauw raakte ik verliefd op Solaris en hun java platform.

Jaren later, ik denk ergens rond 2015 na de overname van Sun door Oracle, stuite ik op een radio-markt met toeval op een stapel SUN X4100 M1 , en me buik begon meteen te kriebelen, ik vroeg die man: "wat mag dat kosten ? ", hij zij: 5,- :) het zware ding heb ik de rest van de dag tussen me armen mee gesjouwt, (anders had ik er meer van hem gekocht).
Die zelfde dag is mijn verzameling begonnen, intussen heb ik nu heel wat meer materiaal van het voormalige Oracle (Sun Microsystems), waaronder sinds 2020 mijn droom werkstation welke ik nooit had kunnen betalen ;) :*)

De SUN V890

De Sun V890 is een Enterprise systeem uitgebracht in 2005, welke beschikt over meerdere UltraSparc IV processoren, deze 130KG zware workstation/server werd zowel op wieltjes als in een server rack geplaatst.
het unieke aan deze server is dat je in 1 of 2 van de 4 CPU-board sloten een speciale grafische kaart kan plaatsen, (SUN XVR-4000), hiervoor lever je dus wel CPU's voor in.
Elk CPU-board bevat namelijk 2 UltraSparc dual core processoren wat een totaal brengt op maximaal 8 CPU's 16 Cores en 64 dimm sloten.
deze systemen werden voornamelijk gebruikt voor database en scientific computing.

Doel van deze post
Ik zou graag met jullie willen delen hoe en waarrom een SUNV890 de ultieme SPARC Workstation was terug in die tijd.
een paar punten die ik in verdere post ga plaatsen over deze V890.
  • Renovatie
  • FC-AL ZFS
  • SUNPCI
  • ULTRASPARC IV
  • Solaris 10
  • SSD Boot schijf op een Sparc.
  • Audio Support on Sparc
  • XVR4000
  • enzevoort. (Mogelijk me andere SUN's)
Vragen zijn meer dan welkom.
SUN fanaten meld je :*)
SUN's repository, drivers, instal media enz. (Almost got it all) zeg wat je nodig hebt.
VictorBart waar ben je ?

Mijn Config
  • 8x UltraSparc IV 1.5GHZ. (4 CPU boards)
  • 64x Dimm (40GB totaal, heb meer maar moet nog in de server plaatsen).
  • 6x FC-AL 10K 300GB schijven (Fibre-channel). ZFS array.
  • 1x 240GB WD SSD (SATA boot drive)
  • 1x LSI SAS/SATA controller (Boot voor SSD) (moeilijk te vinden voor SPARC)
  • 1x SUN XVR-600 Graphic adapter
  • 1x SUN Dual SCSI adapter.
  • 1X SUN Fibre channel HBA (verbonden met IBM Disk shelfs).
  • 1x Quad Gigabit network adapter (wat een beest is dat op PCIX).
  • 1x SUNPCI III 1GB 1.6GHZ AMD Athlon XP :*)
  • 3x 1629 Watt Power supply (deze puppy lust 3200 Watt, en verbruikt 1800W idle _/-\o_ )
  • Solaris 10 instalatie op SSD !
Voor de rest na een gehele renovatie: Nieuwstaat ! ;)

Oke, ff in het kort wat SUNPCI is
een voorloper op virtualisatie ?
SUNPCI is naar mijn idee het meest fascinerend wat SUN heeft bedacht, je stopt een complete X86 PC op een PCI slot (in mijn geval PCI-X).
hiermee kun je een x86 OS als windows gebruiken binnenin je Solaris Sparc omgeving.
Ik heb hier zelf windows XP op geinstaleerd, en JAZZ Jack rabbit 2 uitgespeeld. :*)
Wikipedia: SunPCi

Let the show begin...

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05-2022
Wat een beest!! Ik heb een Sun X4600 M2

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-03 07:45
victorb schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 00:38:
Wat een beest!! Ik heb een Sun X4600 M2
Dat weet ik toch victor :)
Waarneer slinger jij je sparcs online ?

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05-2022
Na de Compaq Proliant 3000 en de video waar ik de Dual P3 server uittest :) Word nu weleens tijd voor de V100's. heb nu mooi matchende cdrom spelers. en ga denk voor 2x 80gb per machine IDE.

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee