Toon posts:

CV slaat af vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• LVP_0548
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-02 13:45
Het valt mij op dat de vloerverwarming benedenverdieping voor geen meter werkt. Zie foto voor huidige afstelling vloerverwarming.

Inmiddels ben ik erachter dat de CV aangeeft dat er geen afname is en dus aan het pendelen is. Hoe kan ik dit voorkomen? Is de vloerverwarming wel correct ingesteld?

Feiten:
- Doorvoer temperatuur is 45 graden
- CV Intergas Kompakt levert 65 graden
- Aanvoer buis (boven blauwe dopjes) wordt ook daadwerkelijk heet (niet constant overigens).
- Temperatuur in huis wordt niet hoger dan 19 graden
- Temperatuur niet constant in huis (vaak in de ochtend weer 18 graden)
- Honeywell round wireless thermostaat

Bovenverdieping heeft ook vloerverwarming, daar zit een zoneverdeling (op retour) op en lijkt alles goed en accuraat te doen.

[Voor 4% gewijzigd door LVP_0548 op 12-03-2021 09:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:54
a ik mis een onluchter op het hoogste punt in je aanvoer en je retour.
b thempertuur moet constanter zijn. (thermostaat gewoon op 22 zetten en een aantal dagen laten staan)
c graag een totaal overzich van de instatie. (waar gaan de witteleidingen heen omlaag of omhoog ?
d is alles ingeregdt. ? (ja not dus anders was je hier niet geweest.)
e waarop staat je ketel vermogen ? kwa kw. en waarop staat je cv pomp afgesteldt ?
(genoeg begin vragen denk ik zo.)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-04 00:20
Bij ons loopt de boel ook niet lekker. Het valt mij op dat meer mensen problemen hebben met vloerverwarming. Ik heb het idee dat de kennis bij installateurs erg tekort schiet. De oplossing is vaak keteltemperatuur en pompsnelheid omhoog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miciel
gron74 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 00:24:
Bij ons loopt de boel ook niet lekker. Het valt mij op dat meer mensen problemen hebben met vloerverwarming. Ik heb het idee dat de kennis bij installateurs erg tekort schiet. De oplossing is vaak keteltemperatuur en pompsnelheid omhoog.
exact dat is het vaak het verhaal veel vloerverwarming units kunnen niet tegen een een te lage aanvoer temperatuur. tegenwoordig hebben we ook nieuwe vloerverwarming units. welke een extra inregelventiel hebben. deze kunnen wel met een lagere ketel temperatuur werken. zoals de robot pro bijv.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ziet er ook nog behoorlijk nieuw uit ?

Heb je de bouwer / installateur al om advies gevraag ?

Daarnaast wat meer info zou wel handig zijn, wordt die witte slang boven die blauwe doppen wel warm ?
(Dat lijkt me namelijk de aanvoer).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• LVP_0548
Klopt, de installatie is zo goed als nieuw. Heb alleen idee dat mijn installateur er geen verstand van heeft kijkende naar de problematiek van de afgelopen maanden.

De buis boven de blauwe doppen is inderdaad de aanvoer. Die word ook goed warm! Alleen hierin zit geen constante in. Ene moment warm, andere moment weer koud.

• LVP_0548
ZeRoC00L schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:52:
Ziet er ook nog behoorlijk nieuw uit ?

Heb je de bouwer / installateur al om advies gevraag ?

Daarnaast wat meer info zou wel handig zijn, wordt die witte slang boven die blauwe doppen wel warm ?
(Dat lijkt me namelijk de aanvoer).
Klopt, de installatie is zo goed als nieuw. Heb alleen idee dat mijn installateur er geen verstand van heeft kijkende naar de problematiek van de afgelopen maanden.

De buis boven de blauwe doppen is inderdaad de aanvoer. Die word ook goed warm! Alleen hierin zit geen constante in. Ene moment warm, andere moment weer koud.

• LVP_0548
miciel schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 00:00:
a ik mis een onluchter op het hoogste punt in je aanvoer en je retour.
b thempertuur moet constanter zijn. (thermostaat gewoon op 22 zetten en een aantal dagen laten staan)
c graag een totaal overzich van de instatie. (waar gaan de witteleidingen heen omlaag of omhoog ?
d is alles ingeregdt. ? (ja not dus anders was je hier niet geweest.)
e waarop staat je ketel vermogen ? kwa kw. en waarop staat je cv pomp afgesteldt ?
(genoeg begin vragen denk ik zo.)
Bedankt voor je reactie, ik kom hier asap op terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
volgens mij is toch juist de buis met blauwe doppen de afvoer? warm water gaat via de thermostaatknop rechts door de bovenste buis naar de pomp en juist naar de onderste buis om vandaar je vloer in te gaan.
de reden dat het water eerst ook door de bovenste buis gaat is om koud water bij te kunnen mengen zodat er geen te warm water in je vloer gaat

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:34

Waarom is dat?

Als je overal vloerverwarming hebt zet hem dan aub op ~40 graden... als er 65 graden bij de vvw aankomt gaat de thermostaat dicht en heb je inderdaad geen afgifte.

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• LVP_0548
Daannn1987 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:28:

Waarom is dat?

Als je overal vloerverwarming hebt zet hem dan aub op ~40 graden... als er 65 graden bij de vvw aankomt gaat de thermostaat dicht en heb je inderdaad geen afgifte.
Ik meen dat die waardes standaard zijn ingesteld. Ik vraag mij ook af waarom het zo hoog is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online

Waarom is dat?

thermostaat gaat alleen dicht als de temperatuur van het water hoger is dan wat de vloer in mag (externe voeler na de pomp die meet het aanvoer water wat al gedeeltelijk vermengt is met retourwater) en dan heb je toch al warmteafgifte in je vloer

[Voor 6% gewijzigd door Leipo op 12-03-2021 09:34]

• LVP_0548
Leipo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:28:
volgens mij is toch juist de buis met blauwe doppen de afvoer? warm water gaat via de thermostaatknop rechts door de bovenste buis naar de pomp en juist naar de onderste buis om vandaar je vloer in te gaan.
de reden dat het water eerst ook door de bovenste buis gaat is om koud water bij te kunnen mengen zodat er geen te warm water in je vloer gaat
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. De witte buis die naar rechts gaat levert inderdaad warm water naar de pomp. De andere witte buis die uit beeld verdwijnt is dan de afvoer (deze heeft nooit echt warm aangevoeld overigens).

• Daannn1987
LVP_0548 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:33:
[...]

Ik meen dat die waardes standaard zijn ingesteld. Ik vraag mij ook af waarom het zo hoog is.
Zet maar naar 40..
Leipo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:33:
[...]

thermostaat gaat alleen dicht als de temperatuur van het water hoger is dan wat de vloer in mag (externe voeler na de pomp die meet het aanvoer water wat al gedeeltelijk vermengt is met retourwater) en dan heb je toch al warmteafgifte in je vloer
te vaak gezien dat een CV toch behoorlijk hard naar de 60+ blaft met deze gevolgen van dien.
Gevolg is dat de temperatuur nooit onder de 50 komt en de cv in een eindeloze start stop cyclus hangt en jij een koude woonkamer hebt

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Daannn1987 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Zet maar naar 40..

[...]

te vaak gezien dat een CV toch behoorlijk hard naar de 60+ blaft met deze gevolgen van dien.
Gevolg is dat de temperatuur nooit onder de 50 komt en de cv in een eindeloze start stop cyclus hangt en jij een koude woonkamer hebt
dat maakt echt niet uit: de thermostaat heeft een externe voeler (na de pomp) en die zal open blijven zolang het water in de vloer onder de 45 graden is ongeacht temperatuur van de ketel. als hij dicht gaat heb je dus al 45 graden water in de vloer zitten en wordt je vloer echt wel warm

als de ketel 65 aanlevert dan mengt de vvw dit met retourwater uit de vloer van op dat moment 18/19 graden en zolang dat onder de 45graden blijft zal er warm water in je vloer gepompt worden ;)

[Voor 12% gewijzigd door Leipo op 12-03-2021 09:43]

• Leipo
  • Niet online
LVP_0548 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:35:
[...]

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. De witte buis die naar rechts gaat levert inderdaad warm water naar de pomp. De andere witte buis die uit beeld verdwijnt is dan de afvoer (deze heeft nooit echt warm aangevoeld overigens).
ik zie trouwens geen bypass of iets dergelijks: heb je nog andere radiatoren? waarschijnlijk moet 1 daarvan wel altijd open staan

• Daannn1987
Leipo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:38:
[...]

dat maakt echt niet uit: de thermostaat heeft een externe voeler (na de pomp) en die zal open blijven zolang het water in de vloer onder de 45 graden is ongeacht temperatuur van de ketel. als hij dicht gaat heb je dus al 45 graden water in de vloer zitten en wordt je vloer echt wel warm
Toch heb ik een andere ervaring, zeker icm een pompschakelaar (maar die lijkt de TS niet te hebben).
Tevens als je overal vloerverwarming hebt, zou je CV niet boven de 45 moeten leveren.

• LVP_0548
Leipo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:40:
[...]

ik zie trouwens geen bypass of iets dergelijks: heb je nog andere radiatoren? waarschijnlijk moet 1 daarvan wel altijd open staan
Wij hebben alleen vloerverwarming in het huis (benenden en boven). Een bypass heb ik niet gezien in het systeem. Ga het even nalopen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:13
Probleem is dat vloerverwarming vaak weinig vermogen nodig heeft ( bij ons 12KW). De ketel hoeft dus maar heel klein te zijn. Echter voor het douchen moet je juist weer een flinke ketel hebben. En daar zit dan ook meteen het probleem. De ketel is in startvermogen al te hoog afgesteld en daardoor loopt je retourtemp te snel op waardoor de ketel meteen in de pendelstand valt en even niets meer doet.

Wij hebben een Intergas 36. Wat we aangepast hebben is dat de ketel op minimaal vermogen start en de pomp meteen snel gaat draaien. Moduleren moet je dan doen op retour temperatuur.
Op de vloerverdeler zit een hybride pomp die op basis van belasting harder kan gaan lopen.

Dat werkt eigenlijk best OK (na 2 jaar ploeteren)

• Leipo
  • Niet online
Daannn1987 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:42:
[...]

Toch heb ik een andere ervaring, zeker icm een pompschakelaar (maar die lijkt de TS niet te hebben).
Tevens als je overal vloerverwarming hebt, zou je CV niet boven de 45 moeten leveren.
bij een pompschakelaar kan ik het me voorstellen: dan moet de pomp wel snel genoeg aangeschakeld worden, anders schakelt de ketel al uit voordat de vvw pomp aanspringt

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dus je hebt een nieuwe CV installatie, alleen vloerverwarming, en de installateur laat de aanvoer op 65 staan? Hoe knullig. En overal maar hameren op warmtepompen en gasloos, laten we eerst eens zorgen dat installateurs zorgen dat systemen fatsoenlijk ingeregeld zijn.
(Idem bij woning van kennis, lekker de WTW op 24/7 hoog, warmhoudfunctie water altijd aan IPV slim, aanvoer te hoog etc.)

• Daannn1987
Leipo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:44:
[...]

bij een pompschakelaar kan ik het me voorstellen: dan moet de pomp wel snel genoeg aangeschakeld worden, anders schakelt de ketel al uit voordat de vvw pomp aanspringt
Dat was bij mijn zwager niet eens het geval, die pomp gaat al bij TA 25 gr aan..
Er hangt een Intergas 36kw.

Ze passen nachtverlaging toe en de ketel stond op 60 graden en geen vermogensbeperking.

Na een goede winternacht, smorgens de thermostaat 2 graden omhoog en toen begon het geneuzel.

Er wordt zoveel energie de VVW ingepropt dat de menging niet eens in werking werd gesteld voordat de thermostaat dicht sloeg.

En toen was het 48 uur lang pendelen met een koud huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:13

Tens

My brain hurts

Waarom is dat?

dat dus;

cv aanvoer naar beneden,
- wat is het verschil tussen aanvoer en retour? (als da cv lang genoeg aanblijft om te meten)
- pompsnelheid misschien omhoog
- hoe staat je thermokop op de verdeler?
- niet te zien op de foto; waar zit de voeler van de thermokop?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• LVP_0548
Tens schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:48:
[...]

dat dus;

cv aanvoer naar beneden,
- wat is het verschil tussen aanvoer en retour? (als da cv lang genoeg aanblijft om te meten)
- pompsnelheid misschien omhoog
- hoe staat je thermokop op de verdeler?
- niet te zien op de foto; waar zit de voeler van de thermokop?

- Verschil aanvoer en retour onbekend
- Pompsnelheid zie foto
- Thermoknop staat op 45 graden.
- Voeler zit onder de pomp

[Voor 10% gewijzigd door LVP_0548 op 12-03-2021 09:54]

• Berendd
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-03 11:44
Is de pomp wel continu in bedrijf of slaat deze steeds af? (eventueel een energiemeter tussen de stekker plaatsen dan kan je dit makkelijk aflezen)
Is de thermostaat modulerend aangesloten ipv aan/uit?

Kan je bij deze Honeywell de PI waardes ook instellen? Ik krijg het niet gevonden in de zeer beknopte handleidingen die her en der online staan.

• LVP_0548
Berendd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:57:
Is de pomp wel continu in bedrijf of slaat deze steeds af? (eventueel een energiemeter tussen de stekker plaatsen dan kan je dit makkelijk aflezen)
Is de thermostaat modulerend aangesloten ipv aan/uit?

Kan je bij deze Honeywell de PI waardes ook instellen? Ik krijg het niet gevonden in de zeer beknopte handleidingen die her en der online staan.
- De pomp lijkt continu te draaien aan het geluid te horen, zal een meter er tussen zetten om dit te valideren.
- Thermostaat bevalt mij sws al niet wegens geringe mogelijkheden, heb vermoeden dat het aan/uit is.. (not sure) Ga ik checken.
- Niet dat ik weet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 13:31
Als je overal in huis vloerverwarming hebt of lage temp radiatoren die 45 graden krijgen dan kun je net zo goed de ketel op 45 graden zetten. Mijn ketel staat op 40 graden.

De vloerverwarming in mijn nieuwbouw huis (1 jaar oud) heeft niet eens temperatuur regeling. De temperatuur uit de ketel bepaald de temperatuur door de vloerverwarming. Het idee is dan ook dat het op lage temperatuur gaat. Naar mijn idee werkt de termperatuur regeling voor je vloerverwarming nu dus tegen aangezien je geen componenten in je systeem hebt zitten dat hoge temperaturen vereist. En het systeem zijn warmte dus niet kwijt kan waardoor de ketel steeds afslaat.

Daarnaast, lagere temperatuur scheelt je ook weer stookkosten.

Alleen je tapwater moet minimaal 60 graden zijn.

• pbertens
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 07:49
Je hebt dus warm water toevoer en de pomp draait. Worden de leidingen vanuit de rode aansluitingen warm? Wellicht moeten ze daar nog opengedraaid worden om daadwerkelijk het warme water naar de vloer te sturen?

• LVP_0548
pbertens schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:18:
Je hebt dus warm water toevoer en de pomp draait. Worden de leidingen vanuit de rode aansluitingen warm? Wellicht moeten ze daar nog opengedraaid worden om daadwerkelijk het warme water naar de vloer te sturen?
Ja dat lijkt wel prima te werken. Het is alleen zo dat de aanvoer warm water niet constant is. Ik denk doordat de CV doorslaat en niet meer functioneert zoals zou moeten. De melding dat er te weinig afname is komt de afgelopen dagen regelmatig naar voren.

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:57
Sowieso de aanvoertemperatuur voor de verwarming op de CV ketel aanpassen naar 40 graden, dat is ruim voldoende.

Heb je 1 Honeywell round voor het hele huis? per verdieping? Wat voor schema staat hierin ingesteld?
Op welke stand staat de pomp beneden (en boven?)

Gaat het om nieuwe vloerverwarming in een nieuw huis of tijdens een verbouwing aangelegd? is daar nog een stook protocol gebruikt (waarbij het wel warm werd).

Is de vloer verwarming in de dekvloer of gefreesd? Wat voor type vloer ligt erop?

• pbertens
Je zou denken dat (iig bij een 'standaard CV ') zolang er een aanvraag is (vanaf Thermostaat) wordt er water verwamd. Dat dit warme water vervolgens niet wordt afgenomen ligt volgens mij buiten die scope. Stopt de CV dan dus omdat de temperatuur te warm wordt (omdat er dus niks wordt afgenomen)? Bij mij staat de radiator aanvoer op 50graden (tbv vloer en radiatoren).

Mijn voeler zit overigens voor de pomp volgens mij. Komt de aanvoertemperatuur boven de 35 graden wordt hiermee de pomp pas ingeschakeld (anders pomp je relatief koud water door de vloer). De thermostaat zit er voor te hoger temperaturen!

• LVP_0548
Firetrooper schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:41:
Sowieso de aanvoertemperatuur voor de verwarming op de CV ketel aanpassen naar 40 graden, dat is ruim voldoende.

Heb je 1 Honeywell round voor het hele huis? per verdieping? Wat voor schema staat hierin ingesteld?
Op welke stand staat de pomp beneden (en boven?)

Gaat het om nieuwe vloerverwarming in een nieuw huis of tijdens een verbouwing aangelegd? is daar nog een stook protocol gebruikt (waarbij het wel warm werd).

Is de vloer verwarming in de dekvloer of gefreesd? Wat voor type vloer ligt erop?
Bedankt voor je reactie. Ik kom hier met een gedetailleerd overzicht op terug.

Benedenverdieping:
- De Honeywell round is voor de benedenverdieping. Schema onbekend. De pomp staat nu op Verschildruk constant Δp-c stand lll
- Het is om nieuwe vloerverwarming in een nieuwbouwhuis. Stookprotocol hebben we uitgevoerd maar toen had ik al vermoeden van hetgeen hierboven gebeurt.
- De vloerverwarming is in de dekvloer gelegd, we hebben in de gehele beneden verdieping tegels.

Bovenverdieping:
- hebben we een Watts zone regeling die alle kamers apart kan bedienen. Per kamer is daar een thermostaat. De zoneregeling en zit daar op de uitvoer.
- De vloerverwarming is in de dekvloer gelegd, boven ligt PVC vloer
- De pomp staat nu op Verschildruk constant Δp-c stand lll

• LVP_0548
pbertens schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:14:
Je zou denken dat (iig bij een 'standaard CV ') zolang er een aanvraag is (vanaf Thermostaat) wordt er water verwamd. Dat dit warme water vervolgens niet wordt afgenomen ligt volgens mij buiten die scope. Stopt de CV dan dus omdat de temperatuur te warm wordt (omdat er dus niks wordt afgenomen)? Bij mij staat de radiator aanvoer op 50graden (tbv vloer en radiatoren).

Mijn voeler zit overigens voor de pomp volgens mij. Komt de aanvoertemperatuur boven de 35 graden wordt hiermee de pomp pas ingeschakeld (anders pomp je relatief koud water door de vloer). De thermostaat zit er voor te hoger temperaturen!
De melding van de CV is inderdaad dat er geen afname is van het warme water. Terwijl die er wel zou moeten zijn.

De voeler zit bij ons dus na de pomp, hoe zit dit?

• pbertens
Ik zou hem eens voor de pomp zetten (in de aanvoerleiding) als dat lukt... is de aanvoer warm, schakelt de pomp in

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daannn1987
Wat een vreemde adviezen allemaal. Zet nou eerst maar eens die aanvoertemperatuur naar 40 @LVP_0548 en ga dan verder tunen / tweaken.

• Berendd
Is het een pompschakelaar of een maximaal thermostaat? in het eerste geval dan zou deze op de aanvoerleiding moeten zitten, maar als de pomp blijft lopen dan zit daar het probleem niet.

Als de watts regeling op de bovenverdieping de groepen afknijpt dan kan het goed zijn dat de pomp van de ketel de flow niet kwijt kan, terwijl de thermostaat blijft vragen maar er dus te weinig afname is. Dan gaat de ketel pendelen.

Als je de aanvoer temperatuur van de ketel begrenst op 40 graden en daarna de thermostaatknop op de vloerverwarming verwijdert dan zou de ketel zijn flow altijd kwijt moeten kunnen. De maximaalthermostaat van de pomp beveiligd de vloer.

• Leipo
  • Niet online
pbertens schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:30:
Ik zou hem eens voor de pomp zetten (in de aanvoerleiding) als dat lukt... is de aanvoer warm, schakelt de pomp in
dit zou ik dus niet doen ;)

ik heb dezelfde pomp en deze draait altijd en regelt zichzelf. de thermostaat voeler is alleen voor de thermostaatknop (en daarmee de aanvoer van warm water). de pomp heeft hier verder niets mee van doen

• Leipo
  • Niet online
LVP_0548 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:28:

De voeler zit bij ons dus na de pomp, hoe zit dit?
dat is normaal: hij meet de watertemperatuur die de vloer in gaat en dat gaat daar het beste want daar is het water al gemengd met het retourwater.

het is een nieuwe installatie: ik zou de boel eerst eens goed ontluchten, wat een hele uitdaging gaat zijn aangezien er dus geen ontluchtingspunten op de aan en afvoer leiding zitten zo te zien.....
grote kans namelijk dat je een lekkere luchtbel in de leiding hebt zitten die de boel in de war schopt

• LVP_0548
Leipo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:24:
[...]

dat is normaal: hij meet de watertemperatuur die de vloer in gaat en dat gaat daar het beste want daar is het water al gemengd met het retourwater.

het is een nieuwe installatie: ik zou de boel eerst eens goed ontluchten, wat een hele uitdaging gaat zijn aangezien er dus geen ontluchtingspunten op de aan en afvoer leiding zitten zo te zien.....
grote kans namelijk dat je een lekkere luchtbel in de leiding hebt zitten die de boel in de war schopt
Dat laatste verklaart wellicht dat we de afgelopen weken met regelmaat het een en ander moesten bijvullen..?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pbertens
Het zou inderdaad een ander werkend systeem kunnen zijn. Excuus voor de verwarring! Er zit, als ik op Wilo Para zoek, zelf een ontluchtingsfunctie op :-)

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:09
pbertens schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:36:
Het zou inderdaad een ander werkend systeem kunnen zijn. Excuus voor de verwarring! Er zit, als ik op Wilo Para zoek, zelf een ontluchtingsfunctie op :-)
Dat is alleen een pomp-stand, waarbij hij steeds harder en zachter pompt om de luchtbellen te kunnen verplaatsen. De pomp kan de lucht er niet uit laten.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

LVP_0548 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:32:
[...]

Dat laatste verklaart wellicht dat we de afgelopen weken met regelmaat het een en ander moesten bijvullen..?
Heeft de installateur niet even de moeite genomen om je wat uitleg over zijn creatie te geven? Wij hebben hier een redelijk simpele vloerverwarming, maar bij de ingebruikname hebben ze wel even uitgelegd hoe ik hem moest opstoken en waar ik verder nog even op moest letten (vooral in het begin regelmatig even kijken of er lucht in zit.

Ik zou echt maar eens beginnen om je ketel op 40 of 45 graden te zetten als je alleen maar vloervewarming hebt. Bij onze vloerverwarming (alleen benedenverdieping) staat de thermostaatknop nu op 35 graden en daar doet hij het echt al prima op. Maar wij hebben ook nog radiatoren en die in de gang staat altijd vol open. Dus de ketel kan zijn warmte altijd wel kwijt waardoor hij dus ook nooit uit zal schakelen. Een bypass is volgens mij wel verstandig in een systeem zonder "iets" wat altijd open staat.

Zodra het dak hier geïsoleerd is ga ik ook proberen of de keteltemperatuur naar beneden kan. De radiatoren zullen dan waarschijnlijk de bottleneck gaan worden, want dat zijn oude krengen.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +2Henk 'm!

• storeman
Ik hoor niemand over de flow-meters. Op die onderste balk zitten flow-meters. Hier kun je ook het debiet mee regelen. Zie je de rode schuifjes zakken en geven die dan de flow aan?

65 graden aanvoer kan echt geen probleem zijn. Ik heb twee jaar lang alleen onze bovenverdieping gestookt op een open verdeler met een aanvoertemperatuur van 44 graden. De verlegafstand is hier nog 15cm, er ligt dus denk ik maar 300m leiding. Nooit enig probleem.

Bij een temperatuurverlaging, moet de flow omhoog. De ketel heeft namelijk een minimaal afgiftevermogen. Het verlagen van de uitgangstemperatuur verhoogt juist het rendement van de ketel, en zal als het een vermogensafgifteprobleem is, nog eerder een probleem vormen.

Even een check-list:
  • Zit de pomp goed-om gemonteerd? Op het pomphuis staat een pijl met de stroomrichting, deze moet naar beneden wijzen
  • Zie je de flow-meters bewegen. Deze moeten een constante waarde aangeven. Welke waardes meet je? Je kunt de pomp een keer uit en aan zetten, dan zou je meteen verschil moeten zien
  • Worden de retourleidingen warm?
  • Hoor je nog luchtbellen borrelen?

Anoniem: 112755

Prutswerk als ik de foto's zo bekijk. Had hier vergelijkbaar knoeiwerk zitten. Er stonden bij mij zelfs ventielen nog volledig dicht. Bij jou zitten deze onder de blauwe dopjes. linksom is open, rechtsom dicht!
Aardige kans dat deze dicht staan, als ik je verhaal zo lees.

Er ontbreken ontluchters op de juiste punten (hoog) zoals eerder gemeld.
Tevens hoort er een maximaal thermostaat te zitten die dichtslaat bij een te hoge temperatuur na de pomp. Niet een groot probleem, zeker niet voor de werking, maar is wel ter bescherming van je vloerverwarmingslang zodat deze nooit te heet kunnen worden.

Met alleen vloerverwaming zou ik de CV inderdaad instellen op 40 graden, dat is voor een modern huis echt voldoende. Scheelt je een hoop gependel en bespaart flink gas. Wordt eenvoudig uitgelegd in de handleiding en is gemakkelijk zelf te doen.
Als je daar toch meteen mee bezig bent; tip meteen het sanitaire warm water af op 60, stond bij mij op 70 ingesteld.

Dus het is naar mijn idee een van onderstaande:
1- de voetventielen staan dicht
2- er zit lucht in het systeem wat je zo niet gemakkelijk laat verdwijnen.
3- de aanvoer en retour zijn verwisseld of nog gekker; de pomp is verkeerd om gemonteerd :)

blauw is retourbalk, rood is aanvoerbalk.

Ik wens je succes.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 112755 op 13-03-2021 04:56]

• Daannn1987
@LVP_0548 al een update ?

• LVP_0548
Ik heb de CV op 40 graden gezet, wat mij opviel is het volgende:

Bovenverdieping
- werkt perfect, voelbaar warm water door het systeem

Benedenverdieping
- Zelfde opstelling als boven (op de zoneverdeling na)
- Aanvoer water nog steeds niet stabiel. Ene moment warm, andere moment koud.
- Het lijkt dus alsof het ergens stokt.... (Thermostaat regelelement defect?!)
- Als ik de pomp eraf haal zie je direct de metertjes omhoog springen, dus neem aan dat dit het gewoon doet.

Voorlopige conclusie:
Het lijkt alsof het stokt in het systeem beneden. Alsof de aanvoer geblokkeerd is?

[Voor 10% gewijzigd door LVP_0548 op 13-03-2021 18:55]

• LVP_0548
storeman schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:37:
Ik hoor niemand over de flow-meters. Op die onderste balk zitten flow-meters. Hier kun je ook het debiet mee regelen. Zie je de rode schuifjes zakken en geven die dan de flow aan?

65 graden aanvoer kan echt geen probleem zijn. Ik heb twee jaar lang alleen onze bovenverdieping gestookt op een open verdeler met een aanvoertemperatuur van 44 graden. De verlegafstand is hier nog 15cm, er ligt dus denk ik maar 300m leiding. Nooit enig probleem.

Bij een temperatuurverlaging, moet de flow omhoog. De ketel heeft namelijk een minimaal afgiftevermogen. Het verlagen van de uitgangstemperatuur verhoogt juist het rendement van de ketel, en zal als het een vermogensafgifteprobleem is, nog eerder een probleem vormen.

Even een check-list:
  • Zit de pomp goed-om gemonteerd? Op het pomphuis staat een pijl met de stroomrichting, deze moet naar beneden wijzen
  • Zie je de flow-meters bewegen. Deze moeten een constante waarde aangeven. Welke waardes meet je? Je kunt de pomp een keer uit en aan zetten, dan zou je meteen verschil moeten zien
  • Worden de retourleidingen warm?
  • Hoor je nog luchtbellen borrelen?
Heb de flow-meters zo goed als opengedraaid. Stond in het begin (weken geleden) minimaal open. Als ik de pomp aan/uit zet zie je ze inderdaad verschieten.

De retourleiding is koud, erg koud zelfs.

Luchtbellen hoor ik niet, heb systeem vandaag nogmaals ontlucht.

• storeman
LVP_0548 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:53:
[...]

Heb de flow-meters zo goed als opengedraaid. Stond in het begin (weken geleden) minimaal open. Als ik de pomp aan/uit zet zie je ze inderdaad verschieten.

De retourleiding is koud, erg koud zelfs.

Luchtbellen hoor ik niet, heb systeem vandaag nogmaals ontlucht.
Erg vreemd verhaal.

Zou het kunnen dat je volledige debiet door alles behalve de verdeler beneden gaat? Dit lijkt mij op zich qua vermogens niet heel waarschijnlijk, maar is zeker het onderzoeken waard, dan zou bijvoorbeeld je circulatiepomp niet sterk genoeg zijn. Je moet alles dichtzetten, behalve de verdeler beneden. Ik zie geen hoofdafsluiters bij de verdeler, zou wel handig zijn als die er zitten. Anders zou je het misschien kunnen knijpen d.m.v. de thermostaatknop op verdeler boven.

De retourleiding zou wel iets van een temperatuursverhoging moeten krijgen, en hiermee hoop ik dat dat in ieder geval gaat spelen...

• Daannn1987
Als je boven eens alles dichtzet krijg je dan beneden wel warmte ?

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zomaar een ideetje, trek even de voeler van de thermostaat kraan uit zijn holletje zo kun je zien of de kraan de boel blokkeert.

En niet vergeten de ketel temperatuur op 50 graden te zetten.
En dan even afwachten wat er gebeurt, aanvoer slangen warm, retour is bijna altijd bij een vloerverwarming 25 graden.

Overigens prachtige doorstroom meters op je unit zitten, maar probeer ze eens te gebruiken.
Want heb je geen doorstroom staan ze op nul.

Maar ik denk of de kraan blokkeert of de pomp, of er staat nog een aanvoer of retour ventiel op je unit dicht of bijna dicht.

[Voor 30% gewijzigd door Supertip op 13-03-2021 21:36]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• LVP_0548
Heb nu de gehele bovenverdieping afgesloten, keep you posted!

En als dat in niks resulteert trek ik die voeler eruit ;)

• Supertip
  • Niet online
LVP_0548 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:32:
Heb nu de gehele bovenverdieping afgesloten, keep you posted!

En als dat in niks resulteert trek ik die voeler eruit ;)
Ik heb nog wat toegevoegd in mijn vorige post.

En deze even open draaien met imbus, dekseltje er af draaien en even onthouden hoeveel slagen je hem open gedraaid hebt met de inbus.

Het kan zijn dat er vuil voor het ventiel zit, en dat als de doorstroming goed is hij evt terug kan op de oude stand.

[Voor 53% gewijzigd door Supertip op 13-03-2021 21:48]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• LVP_0548
Supertip schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:37:
[...]

Ik heb nog wat toegevoegd in mijn vorige post.

En deze even open draaien met imbus, dekseltje er af draaien en even onthouden hoeveel slagen je hem open gedraaid hebt met de inbus.[Afbeelding]

Het kan zijn dat er vuil voor het ventiel zit, en dat als de doorstroming goed is hij evt terug kan op de oude stand.
Deze staat helemaal “open” naar mijns inziens!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LVP_0548
Ik heb de thermostatisch regelelement vervangen, direct warm water op de aanvoer leiding! Zou deze ‘simpele’ handeling dé oplossing zijn? Keep you all posted!

• miciel
LVP_0548 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:55:
Ik heb de thermostatisch regelelement vervangen, direct warm water op de aanvoer leiding! Zou deze ‘simpele’ handeling dé oplossing zijn? Keep you all posted!
meestal niet. wat wel kan is dat je kraan vast zit. beweegt het pintje gewoon naar behoren ?
oftewel beweegt het pinnetje soepel als je deze indrukt. of moet je veel kracht zetten ?
indrukken met een muntje op je vinger. om het oppervlakte te vergroten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LVP_0548
Inmiddels paar uur later. Ik zou bijna willen stellen dat het euvel verholpen is. De kou begint uit de vloer te raken, aanvoer is warm (niet constant echter niet meer koud). Looking good!

• storeman
Wat @miciel zegt. Die thermostatische elementen gaan wel eens stuk, maar meestal sluiten ze juist niet meer goed af. Volledig open is eigenlijk altijd volledig open. Tenzij het ventiel vast zit, maar dat kun je checken met die methode.

Maar als het nu goed lijkt, dan is het mooi toch :).

• Berendd
LVP_0548 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:55:
Heb je deze ook getest en was deze echt kapot? (voeler in warmkoud water leggen en checken of de actuator beweegt.)

kans is ook reeel dat de kraan vervuild was en dat dit door het verwijderen van de knop is losgekomen, dan is de kans dus groot dat het opnieuw vervuild.

• LVP_0548
Inmiddels word de vloer beetje bij beetje warmer. Duurt wat langer waarschijnlijk doordat de cv naar 40 graden is gezet? Temperatuur in huis is nu rond de 19 graden. Even geduld nog ;)

• LVP_0548
Hi allen, op een of andere manier is het in de ochtend een stuk kouder beneden (17 graden as we speak). Er stroomt warm water naar de vloer nu. Lijkt wel alsof er in de avond niks gebeurd. Ideeën?

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 23:19
LVP_0548 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:28:
Hi allen, op een of andere manier is het in de ochtend een stuk kouder beneden (17 graden as we speak). Er stroomt warm water naar de vloer nu. Lijkt wel alsof er in de avond niks gebeurd. Ideeën?
Dat moet je in je thermostaat zoeken beneden denk ik. Als die af slaat snachts dan blijft het koud natuurlijk, die is de "master" waarschijnlijk. Zit er nog een electrische afsluiter die beneden en boven apart houd
? Die waren ze in mijn huis vergeten waardoor je juist het omgekeerd krijgt. Dan gaan de thermostaten in de slaapkamers boven de CV aansturen en werd het beneden in de woonkamer een sauna.

Dit is niet echt antwoord op je vraag nu, maar waarom heb je uberhaupt nog een vloerverwarmingspomp ?
In mijn nieuwbouw huis uit 2013 had ik 3 verdiepingen met op elke verdieping vloerverwarming.
Daar waren op elke verdieping gewoon open verdelers, want de CV pomp is meer dan sterk genoeg om het gehele huis van water te voorzien. Dat maakt de gehele installatie veel eenvoudiger, goedkoper en je heb geen pomp die steeds voor lul staat te draaien en elektriciteit verbruikt.

Die installatie was trouwens ook aangelegd door een ex-gedetineerde die volgens mij net op verlof was uit de TBS kliniek, maargoed. Nadat ik ze 10 keer heb laten terug komen klopte het wel en werkte het uiteindelijk goed.

Ze waren een elektrische afsluiter vergeten tussen beneden / boven, geen maximaal temperatuur beveiliging, ketel stond op 65 graden (ja inderdaad met open verdelers ... wat een rukkers) etc. etc. echt en stel ontiechelijke prutsers. Vertrouw 100% niks van wat die kloothommels in je huis hebben gedaan dat is les 1, nieuwbouw of niet dat maakt niet uit.

[Voor 28% gewijzigd door Lollercopter op 18-03-2021 09:42]

• Supertip
  • Niet online
Berendd schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:13:
[...]

Heb je deze ook getest en was deze echt kapot? (voeler in warmkoud water leggen en checken of de actuator beweegt.)

kans is ook reeel dat de kraan vervuild was en dat dit door het verwijderen van de knop is losgekomen, dan is de kans dus groot dat het opnieuw vervuild.
Om die reden ook een CV filter plaatsen, is de nieuwe norm van de 21e eeuw.
Zonder filter tel je niet mee(grapje) je modulerende pomp kan erg slecht tegen vuil.

• LVP_0548
@Anoniem: 106933 Inmiddels kan ik wel stellen dat de vloerverwarming werkt! Heerlijk elke dag rond de 20/21 graden. Bedankt voor al jullie input! De installateur komt donderdag langs om het systeem nogmaals na te lopen en te ontluchten. Thanks again!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee