Vraag

• KenanKonings
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-02 19:46
Goeie avond mede tweakers!!

Ik heb een aantal vragen en ben na flink zoeken op het inet niet wijzer geworden dus misschien dat jullie mij kunnen helpen

ik heb me helehuis bedraad met cat5e en meerdere switchen ...

Nu wilde ik eigenlijk een upgrade uitvoeren dus eerst mijn opstelling en plan .

We hebben 1gbps internet van caiway ( fiber )
Dit alles naar een asus raptor GT-AC5300 van daar naar 2 switchen in de meterkast die alles verdelen door mijn huis heen... dan hangt er in elke kamer ( 5 totaal ) een switch die het signaal verdeelt naar alle apparaten

dus zoals jullie al snappen is het een wirwar aan kabels overall :X

Het plan was om de switchen in de meterkast en de router te vervangen door een Mikrotik CRS328-24P-4S+RM en een patch panel in een 4u box .. dan alles met cat 6e naar alle kamers en de 4 spf+ poorten met fiber naar me server kast op zolder waar 2 nas boxen in hangen en me gameroom waar 2 pc's staan te trekken ...

MAAR nu lees ik op steeds meer plekken dat de mikrotik NIET een volwaardige router is en ook niet de snelheid zal halen die ik zoek als ik hem al router inzet ( als Switch wel ) heb ook de test results bekeken en kom hier verder niet uit .. zo ver gaat me kennis niet

Is er iemand die me hier meer over kan vertellen ???

P.S.
Nu heb ik ook de tip gehad om te kijken naar een goedkoper model aangezien ik nog geen nut heb aan de 24 poe poorten aangezien ik niks met poe doe .... (MikroTik CRS326-24G-2S+RM) en eigenlijk aan 2 spf+ poorten ook genoeg heb .. en dan de asus gewoon te houden als router

Mvg
Kenan Konings

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:47

lier

MikroTik nerd

Deze MikroTik is (inderdaad) niet gechikt als router (bij deze snelheden). Bij de testresultaten kan je zien wat de performance is bij bepaalde pakketgroootte: https://mikrotik.com/prod...p_4s_rm#fndtn-testresults

Je zal dan beter kunnen kiezen voor een RB4011 (die het routing deel met twee vingers in de neus doet) in combinatie met een switch, bijvoorbeeld de https://mikrotik.com/product/crs326_24g_2s_in. Dan zou je zelfs je glas direct in de RB4011 kunnen steken. Hangt er natuurlijk van af hoeveel bandbreedte je als backbone wil hebben.

Doet de Asus ook draadloos?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• KenanKonings
Hee bedankt voor de snelle reactie !!

had de test resultaten gezien ja maar is een beetje abracadabra voor mij ...
Was al een beetje bang voor dit antwoord ... heb vanmiddag een crs328 besteld en dus niet verder gekeken als me neus lang is |:( |:( |:( .....

dus eigenlijk moet ik een RB4011 hebben .. en dan de crs326 erachter hangen ( denk niet dat ik de PoE nodig ga hebben van de Crs328 en zo wel kan ik ook een PoE injector gebruiken toch ??...)

En ja de Asus doet ook het wifi gedeelte dus daar zal ik ook iets anders voor moeten zoeken ...

Glas direct in RB4011??? mogelijk ??? moeilijk ??? ervaring ??

• lier

lier

MikroTik nerd

Ja, je kan altijd een PoE injector gebruiken.

Glas direct in RB4011??? mogelijk ??? moeilijk ??? ervaring ??
Heb ooit een post geschreven: lier in "MikroTik en Caiway met een eigen mediaconverter"

Inmiddels kan je VLAN101 achterwege laten (heb je ook tv?) aangezien dat routed geworden is. Heb je ook telefoon, want dan wordt het iets lastiger.

Goed...en ervaring: inmiddels ruim een half jaar zo ingericht, werkt super. En scheelt toch weer een overbodig apparaat.

• KenanKonings
presies... elk apparaat minder is er 1 en zo denk ik er ook over!

die post ga ik zeker even door spitten en toepassen ( neem aan dat hij nog steeds gangbaar is )
heb ook tv maar dat doe ik nu via een ci+ module ( again hoe minder apparaten hoe beter) maar wil overstappen naar een hd homerun in plex vast gewikkeld (plex gebruiken we al )

en gelukkig geen telefoon meer

wat is de beste aanpak voor Wifi ?? denk niet dat me kinderen / vrouw / google mini's / chomecast's ( ach je snapt me ) het zo leuk vinden als we geen wifi meer hebben ...

Ga ik dan de asus puur gebruiken voor een wifi signaal ? kan dat ? ga ik vol gas alles van mikrotik kopen ( wifi ac's? en welke )

Zo ja is het dan misschien slim om gewoon de crs 328 optehangen als "head switch" ( "merkbaar" beter als de CRS326?? Toch PoE voor ac's Points??) met de asus as router + wifi ervoor ... en dan op mijn gemakt me te verdiepen voor de RB4011 icm wifi accespoints?

Ken mezelf een beetje .. als ik de RB nu hals overkop bestel ga ik lopen kutten met de glasvezel aansluiting en denk dat ik me beter ff goed kan inlezen hoe of wat voor ik wat verziek

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:53
De CRS3xx zijn super switches. Vrijwel alle L2 functionaliteit kan middels hardware offloading worden gedaan. Hierdoor komt er geen CPU aan te pas voor veel functionaliteit. Denk aan VLAN filtering, dit gebeurt allemaal tegen wirespeed en verbruikt geen CPU cycles. Dit maakt ook dat deze switches geen zware CPU nodig hebben, en daarop wordt dan ook bespaard. Hiervan ondervind je wat last als je L3 functionaliteit gaat benutten, zoals routing of VPN. RouterOS maakt heel veel mogelijk op alle mikrotik devices, maar dat betekent niet dat ieder device geschikt is om voor iedere functie te worden ingezet. Je kunt prima van je switch een DHCP server maken, maar om gigabit WAN te routen heb je een zwaardere CPU nodig, anders haal je misschien 200Mb/s, of minder naar gelang je meer firewall rules hebt (ook een slecht idee op een switch).

De genoemde RB4011 heeft een super CPU, maar geen bijzonder geweldige switch chips. VLAN filtering gebeurt hier bijvoorbeeld op de CPU. Dat klinkt jammer, want in hardware haal je gegarandeerd 10GB/s op je SFP+'en. Maar de 4011 is écht krachtig, en z'n CPU kan makkelijk 10G afhandelen én gbit WAN routen.
Kortom, de RB4011 is een super aanvulling op je CRS328.

• lier

lier

MikroTik nerd

Voor wat betreft Wifi, MikroTik heeft een centraal geadministreerde oplossing in de vorm van CAPsMAN. Heel veelzijdig en enorm te tweaken. Wel is het zo dat MikroTik enigszins achterloopt qua performance en ondersteuning. Voor eenvoudig mobiel gebruik geen probleem (zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld een cAP ac ongeveer 50 euro kost), maar snelheden boven de 300Mbps moet je niet verwachten. Als je (veel :P ) op het forum leest dan zie je dat er regelmatig naar TP-Link verwezen wordt voor de Wifi. Zelf heb ik 2x cAP ac en 1x wAP ac (buiten) draaien en dat draait echt superstabiel. Dan is het wel heel lekker om met PoE te werken.

[Voor 12% gewijzigd door lier op 12-03-2021 10:13]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee