Goedemiddag,
Ik heb een probleem met mijn programma dat ik programmeer in BlueJ.
Dit is wat ik heb:
Wat ik wil laten gebeuren is dat als 'M' of 'V' ingevuld word bij geslacht. Geslacht 'M' of 'V' wordt, maar als er iets anders wordt ingevuld geslacht 'O' word. Weet iemand hoe ik dit kan programmeren?
Wat ik al heb geprobeert is om verderop in het programma neer te zetten:
Dit lijkt overigens niet te werken en ik heb geen idee hoe ik het anders zou moeten doen.
Alvast bedankt
Ik heb een probleem met mijn programma dat ik programmeer in BlueJ.
Dit is wat ik heb:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| public class Klanten { private String voornaam; private String achternaam; private char geslacht; private int leeftijd; private int spaarsaldo; public boolean gotKlantenpas; public Klanten(char geslacht, String voornaam, String achternaam) { this.geslacht = geslacht; this.voornaam = voornaam; this.achternaam = achternaam; leeftijd = 0; spaarsaldo = 0; gotKlantenpas = false; } |
Wat ik wil laten gebeuren is dat als 'M' of 'V' ingevuld word bij geslacht. Geslacht 'M' of 'V' wordt, maar als er iets anders wordt ingevuld geslacht 'O' word. Weet iemand hoe ik dit kan programmeren?
Wat ik al heb geprobeert is om verderop in het programma neer te zetten:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
| public void geslacht() { if ((geslacht != 'M') || ( geslacht != 'V') { geslacht = 'O'; } } |
Dit lijkt overigens niet te werken en ik heb geen idee hoe ik het anders zou moeten doen.
Alvast bedankt
[Voor 2% gewijzigd door RobIII op 14-03-2021 14:39. Reden: Code tags toegevoegd]