Vraag

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:06
Sinds afgelopen zomer heb ik een nieuwe monitor (LG 38WN95C) gekocht. Ik heb deze aangesloten via DP 1.4 (bijgeleverd bij de monitor) op mijn GTX 1080. De monitor functioneert meestal erg goed en ik ben er tevreden mee. Ik draai hem op 3860*1600 @ 144hz.

Ik heb echter ook een paar vreemde gezien bij het scherm. Soms maakt hij wat vreemde geluiden (harde korte tik) en zie je dan heel even vreemde artifacts op het scherm.

Afgelopen maand had ik hier vrijwel geen last van, maar sinds kort zie ik weer nieuwe vreemde dingen. Na het opstarten van mijn computer zie ik de volgende (zie image) vreemde artifacts. Deze blijven een minuut of anderhalf zichtbaar, waarna ze compleet verdwijnen.

Zo juist heb ik dit ook weer geconstateerd maar veranderde ik mijn refresh rate naar 60/75 waarbij de artifacts verdwenen. Na het terugdraaien naar 120/144 kon ik de artifacts weer zien. Na wat verloop van tijd zijn de artifacts nu ook verdwenen onder 144hz.

Ik ben bang dat het scherm mogelijk defect is, heeft iemand hier ervaring mee?

Beste antwoord (via Robertobananas op 12-03-2021 21:28)

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Kijk eens of de DP poorten van je gpu een update nodig hebben.
Nvidia heeft hier een handig tooltje voor: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Alle reacties

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 09:59
Volgens mij vallen de specs die je vereist net buiten de dp 1.4 en zal je op zoek moeten naar een dp 2.0 kabel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Nvidia heeft hier een handig tooltje voor: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 11:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Therazor schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:43:
Volgens mij vallen de specs die je vereist net buiten de dp 1.4 en zal je op zoek moeten naar een dp 2.0 kabel
Moeten het scherm en de videokaart dat wel ondersteunen. De videokaart sowieso niet :)

I reject your reality and substitute my own

• Robertobananas
Volgens de specs die ik bij de monitor heb gekregen kan je via Thunderbolt 3 en DP 1.4 op 3840*1600 @144hz.
M!chel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:02:
Heb dit tooltje gedraaid. Hij vermelde inderdaad dat de poorten geupdate moesten worden. Ik zal de komende dagen even in de gaten houden of deze artifacts nog terugkeren.

Edit: Nu voor het eerst sinds dagen dat ik de dag niet met artifacts start, het lijkt er op dat de firmware update nodig was. Ik merk nu ook dat ik mijn UEFI splash screen kan zien bij het opstarten

[Voor 11% gewijzigd door Robertobananas op 12-03-2021 07:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:54
Volgens mij ben je in de war met HDMI. Want DP 2.0 komt pas eind dit jaar naar de consumenten markt. En de huidige DP 1.4
Kan 4k 120hz of 4k 144hz kan hij met DSC of chroma subsampling

Loki Gaming Mmo pvp channel

• atthias
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:02
loki504 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:24:
[...]

Volgens mij ben je in de war met HDMI. Want DP 2.0 komt pas eind dit jaar naar de consumenten markt. En de huidige DP 1.4
allen bij 8bit colour toch met 10 (inclusief Earc geloof ik) bit kom je op 90HZ uit als ik het goed heb

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 09:59
loki504 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:24:
[...]

Je hebt gelijk, ik zit gewoon verkeerd te kijken.

• Robertobananas
Helaas, een aantal dagen na het updaten van mn DP firmware krijg ik opnieuw rare artifacts in beeld. Ik merkte ook al dat ik af en toe die vreemde klik geluiden met hele korte beeldstoringen zag langs komen.

Ik ga nog eens kijken of een andere DP kabel werkt.

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 22:50
Maar de specs spreken van 3840x1600 en jij zelf geeft aan 3860x1600 ?
Typo of wordt je monitor nu toch op een iets hogere reso aangesproken?

• Robertobananas
Tmaster schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:44:
Maar de specs spreken van 3840x1600 en jij zelf geeft aan 3860x1600 ?
Typo of wordt je monitor nu toch op een iets hogere reso aangesproken?
Dat was inderdaad een fout. Ik vergis me nog met 2560*1440.
Een andere DP 1.4 kabel werkte helaas ook niet, daar kreeg ik helemaal vreemde resultaten bij.

Ik vraag me echter nog steeds af of dit een probleem is van de monitor of toch de GPU. Ik heb helaas geen andere apparaten hier liggen welke via display port werken.

Als iemand nog een suggestie heeft, hoor ik het graag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tmaster
Ik heb zelf exact dit soort rare artifacts gezien en toen was mijn DP kabel niet helemaal fris. Een andere kabel lostte bij mij het probleem op.

• Tmaster
PS probeer ook even een andere DP op je GTX1080 als je meerdere poorten hebt tenminste
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee