Wil op mijn tuinhuis welke met een maandje geplaatst gaat worden zonnepanelen leggen. Heb al 22 panelen op mijn woning verdeeld tussen oost (6 stuks), zuid (10 stuks) en west (6 stuks).
Nu bouwen we ook een behoorlijk tuinhuis/veranda erbij, geheel is 12x5 meter.
Dak van tuinhuis gedeelte zal geisoleerd worden waardoor er wat hoogteverschil ontstaat, vandaar de streep in het midden.
Heb getwijfeld of ik er niet 12 stuks op wil leggen maar gezien de kosten is het veel slimmer hem vol te leggen: ik ga daarmee wel duidelijk meer opwekken dan ik verbruik.
Beide partijen komen qua prijzen aardig in de buurt (~€6700 ex btw).
Partij 1: 24 panelen 360Wp = 8640Wp (€200 goedkoper)
Partij 2: 24 panelen 320Wp = 7680Wp
Beide bieden een omvormer aan van Goodwe (met 2 strings, dus denk oost/west gescheiden?)
Situatie van het geheel:
Tuinhuis ligt zo’n 14 meter vrij van mijn woning en ~8 meter vrij van de buren. Aan het noord en oosten zit een weiland, zuiden zitten de buren (met in de toekomst mogelijk een tuinhuis met dak) en het zuiden natuurlijk mijn eigen woning.
In rood het perceel, blauw plek waar tuinhuis grofweg komt.
Ik heb eigenlijk 2 vragen:
Zou het zinvol zijn er een optimizer tussen te zetten (solaredge)? Vooral omdat er een oost/west opstelling gekozen is? Mogelijke schaduw van de buren in de toekomst? Kosten ~€1300 ex.
Is het niet slimmer om 18 panelen vol op het zuiden te nemen?
Nu bouwen we ook een behoorlijk tuinhuis/veranda erbij, geheel is 12x5 meter.
Dak van tuinhuis gedeelte zal geisoleerd worden waardoor er wat hoogteverschil ontstaat, vandaar de streep in het midden.
Heb getwijfeld of ik er niet 12 stuks op wil leggen maar gezien de kosten is het veel slimmer hem vol te leggen: ik ga daarmee wel duidelijk meer opwekken dan ik verbruik.
Beide partijen komen qua prijzen aardig in de buurt (~€6700 ex btw).
Partij 1: 24 panelen 360Wp = 8640Wp (€200 goedkoper)
Partij 2: 24 panelen 320Wp = 7680Wp
Beide bieden een omvormer aan van Goodwe (met 2 strings, dus denk oost/west gescheiden?)
Situatie van het geheel:
Tuinhuis ligt zo’n 14 meter vrij van mijn woning en ~8 meter vrij van de buren. Aan het noord en oosten zit een weiland, zuiden zitten de buren (met in de toekomst mogelijk een tuinhuis met dak) en het zuiden natuurlijk mijn eigen woning.
In rood het perceel, blauw plek waar tuinhuis grofweg komt.
Ik heb eigenlijk 2 vragen:
Zou het zinvol zijn er een optimizer tussen te zetten (solaredge)? Vooral omdat er een oost/west opstelling gekozen is? Mogelijke schaduw van de buren in de toekomst? Kosten ~€1300 ex.
Is het niet slimmer om 18 panelen vol op het zuiden te nemen?
[Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 11-03-2021 20:19]
22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp