[WiFi6] Kanaal breedte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nepkenny
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-12-2023
Ik begreep eerst dat je de kanaal breedte in een drukke omgeving zo klein HE20 mogelijk moet zetten voor het stabielste en snelste resultaat. Maar ik begrijp na wat inlezen dat dat bij wifi6 anders werkt en er niet gewacht wordt tot het hele kanaal vrij is maar een klein stukje van 2mhz. En je daardoor juist het kanaal weer beter op HE80 kan zetten.

wat is hier nu de juiste werking (wifi6) en jullie advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 10:56
Voor die kleine stukjes heb je RU support nodig, en HE20 levert niet potentieel de snelste, maar met goede calibratie welk de meest stabiele verbinding op.

Ik zit zelf in een heel drukke buurt met wifi6, gebruik 3 AP's in huis en draai 80Mhz zonder problemen.

De beste instellingen zijn ook afhankelijk van hoe het spectrum in jou omgeving belast word, dus ik zou zeggen installeer Winfi op een laptop en kijk eens even wat je tegenkomt op de plekken waar jij wifi wilt gebruiken en bij je AP.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mash_man02 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:17:
Voor die kleine stukjes heb je RU support nodig, en HE20 levert niet potentieel de snelste, maar met goede calibratie welk de meest stabiele verbinding op.

Ik zit zelf in een heel drukke buurt met wifi6, gebruik 3 AP's in huis en draai 80Mhz zonder problemen.

De beste instellingen zijn ook afhankelijk van hoe het spectrum in jou omgeving belast word, dus ik zou zeggen installeer Winfi op een laptop en kijk eens even wat je tegenkomt op de plekken waar jij wifi wilt gebruiken en bij je AP.
Ik vraag me serieus af hoe jij nú al in een drukke WiFi6 buurt kunt zitten. Het meeste Consumer Grade spul wat nu nieuw uitgeleverd wordt door providers draait nog gewoon WiFi5 :9

WiFi5 op 160Mhz kan overigens ook gewoon stabiel draaien in de meeste omgevingen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 21:39
ik vermoed dat je refereert naar de OFDMA technologie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 10:56
Will_M schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:29:
[...]

Ik vraag me serieus af hoe jij nú al in een drukke WiFi6 buurt kunt zitten. Het meeste Consumer Grade spul wat nu nieuw uitgeleverd wordt door providers draait nog gewoon WiFi5 :9

WiFi5 op 160Mhz kan overigens ook gewoon stabiel draaien in de meeste omgevingen.
Tis maar net hoe je het leest, maar verder maakt het niet uit of je hoge channel utulisation oploopt door wat voor signaal dan ook in het te gebruiken spectrum. Het enige voordeel van Wifi6 zou zijn dat als het 2e bonded 20Mhz kanaal naast je home channel uitvalt door storing de andere kanalen nog operationeel blijven wat bij Wifi5 niet het geval is.

Maar home channel down is alles down, ook voor Wifi6,

160Mhz kan zeker, maar met 2 unieke kanalen is een roaming masker uitgesloten voor alle deplyoments met meer dan 2 Radio's in het 5Ghz spectrum. Als je dat toch wilt kun je beter op wifi6E wachten.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+