• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb nog nooit een goed verhaal gehoord over onbeperkte vakantiedagen. Vooral dat het in de praktijk als minder vrij wordt ervaren. Want je collega's moeten harder werken en je wil niet gezien worden als degene die het meeste vrij neemt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
g0tanks schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:09:
Ik heb nog nooit een goed verhaal gehoord over onbeperkte vakantiedagen. Vooral dat het in de praktijk als minder vrij wordt ervaren. Want je collega's moeten harder werken en je wil niet gezien worden als degene die het meeste vrij neemt.
Dat denk ik dus ook. Dan komt het dus neer op de wettelijke 20(?) dagen en een dagje vrij pakken als je wat hebt opgeleverd

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-03 10:54
Ik weet dat er bij mijn werkgever een pilot wordt gedraaid met dit concept, en dat ook de vakbonden met smart zitten te wachten op de uitkomst daarvan. Als ik 't niet vergeet zal ik morgen eens kijken of ik intern niet al wat ervaringen kan vinden.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:34
Ervaring bij ons op het werk is ook dat er dan minder verlof opgenomen wordt iig

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Heb 5 jaar bij een bedrijf gewerkt (bestond al 30 jaar toen) waar dat naar mijn idee prima liep.
Men was er ook duidelijk in dat ze verwachten dat je wel gewoon vrij neemt en niet continu werkt.
Ook als je eigen werk er onder zou lijden als je vaak vrij was, dan volgde er een gesprek.
Vergelijkbaar met dat er genoeg eten en drinken was voor gebruik op kantoor. Nam je dat mee naar huis, dan paste je niet in het bedrijf en mocht je gaan.

Was een kleiner bedrijf ook. Wellicht dat dat uitmaakt en ook het gros van de medewerkers was HBO+ geschoold.
Tevens was de strekking daar dat je eigen ondernemer bent binnen het bedrijf. Beviel prima verder.

Werk inmiddels bij een veel groter bedrijf (wilde doorgroeien, kon helaas niet binnen dat MKB bedrijf) en daar is dat niet meer zo. Niet dat ik het mis, is flexibiliteit met uren opnemen en ook met tijd voor tijd wordt rekening gehouden.
Zie zoiets als geen vakantiedagen niet zo snel binnen een grote multidisciplinaire organisatie landen. Wel bij kleinere bedrijven.

Vergeet alleen niet dat de wet nog steeds eist dat je een x-aantal vrije dagen hebt/krijgt etc. Zo een interne policy is leuk, maar juridisch gezien kan het nog wel eens anders zitten.
Zelf geen ervaring mee. Toen ik weg ging netjes alles over gedragen en vervolgens een maand vrij geweest voor ik elders aan de slag ging.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:16
Zelf nu twee jaar werkzaam bij een bedrijf met onbeperkt vrije dagen. Voor mij werkt het super, maar dat is ook omdat je niet raar aangekeken wordt als je bijvoorbeeld zegt: "ik heb een slechte nacht gehad ik stop ermee" of "volgende week heb ik een week voor mezelf nodig.

Zo ben ik na de geboorte van mijn zoon ruim 3 maanden vrij geweest. Waarvan ik de laatste maand 8 uur bereikbaar was per week. Ging zo goed dat ik uiteindelijk zelf wat eerder meer uren ging maken en mijn collega's zeiden: "stop met werken en ga genieten van je zoon".

Dus ik ben voorstander, maar dan moet er inderdaad geen afgunst zijn vanuit je collega's of jij richting je collega's als zij hetzelfde doen.

• K-aroq
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05-2021
Als je dit soort zaken invoert moet het personeel ook van behoorlijk hoog niveau zijn. De keerzijde van onbeperkt vakantiedagen kunnen opnemen cq. vrij nemen wanneer je dat wilt is dat je behoorlijk goed kunt inschatten hoeveel werk je aan kunt in een bepaalde tijd. Dat is de basis van vrijheid. De leidinggevende plant je werk niet meer voor je.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-03 17:44
Als je wilt dat dit goed wordt geimplementeerd, moet je ervoor zorgen dat het management/leadership meer dan genoeg dagen vakantie neemt en dat ook duidelijk communiceert. In het boek over de Netflix cultuur "No rules rules" wordt het goed beschreven, mocht je er wat meer over willen lezen.

Do what you love, do it often

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:50
Als je iemand bent die vaak korte snipper uurtjes opneemt, dan valt het niet zo op.

Ben je iemand die juist van het sparen is om lange vakanties te nemen, dat "valt" het wel op. Onder de streep heb je wellicht net zoveel vrij.

Misschien een rare vergelijking:
Ik heb veel Lean trainingen gedaan, en veel bedrijven noemen zich Lean omdat het hip is. Maar eigenlijk is het gewoon ruk. Er zijn maar weinig bedrijven/werknemers die de filosofie volledig omarmen en waar het ook echt werkt.

Ken je een bedrijf waar het wel werkt (regio Rotterdam), contact mij gerust

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:42
Bij mijn vrouw op het werk hebben ze dit. Het is weliswaar in de VS maar het idee blijft hetzelfde. Wat blijkbaar goed werkt is dat men ook daadwerkelijk een goed aantal vrije dagen opneemt ipv ze op te sparen en uit laten betalen, of aan het einde van het jaar massaal opnemen. Het wil niet zeggen dat men 10 weken per jaar vrij neemt. Ook dat iemand anders harder moet werken zie ik niet, want die persoon kan daaropvolgend ook gewoon vrij nemen.
Ik weet dat het daar als een erg positief iets ervaren wordt.

[Voor 4% gewijzigd door The Realone op 13-03-2021 00:07]

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:49

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Ik werk bij een (Amerikaans) bedrijf met ongelimiteerde vakantie. In normale jaren heb ik makkelijk 6-7 weken vrij genomen elk jaar, dat kon en niemand die daar ooit wat van heeft gezegd. Meestal een goeie drie weken rond de feestdagen als alles toch op z'n gat ligt, en daarbuiten nog een week hier en daar, soms twee. Ik werk ook vaak zat langer door dan 8 uur, maar dat houd ik niet meer bij. Vind dat ook geen ramp, als ik verder toch niks beters te doen heb "spaar" ik die tijd liever op zodat ik een week extra op vakantie kan.

Toen ik bij dit bedrijf begon zag ik het als een risico, maar voor mij heeft het goed uitgepakt. De manier waarop het werkt is voor mij uitstekende regeling en een van de betere voordelen van m'n huidige bedrijf dat ik niet snel zou laten schieten.

[Voor 14% gewijzigd door Scott op 13-03-2021 00:16]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee