Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymous2021
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-09-2021
Hoi allen,

Ik heb speciaal voor dit topic een nieuw tweakers account aangemaakt omdat ik graag anoniem wil blijven.

Ik ben 20 jaar oud en werk inmiddels bijna 2 jaar in een grote organisatie als developer. Hiernaast volg ik een part time HBO opleiding in de IT.

De opleiding is naar mijn mening erg lastig om online te volgen en dit doet mijn motivatie niet ten goede. Mede door de lestijden en lesstof die ik krijg. Ik merk dat de opleiding mij ongelukkig maakt ondanks dat ik goede resultaten behaal en software ontwikkelen mijn passie is.

Ik zal graag stoppen met de part-time opleiding om full-time te gaan werken en zal dan eventueel online cursussen gaan volgen. Zal dit grote gevolgen hebben voor mijn toekomst? Hoe zwaar weegt het 'papiertje' tegenwoordig? Is (HBO) werkervaring voldoende?

Graag hoor ik van jullie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:12
HBO is het nieuwe MBO. Waar 15 jaar geleden HBO-ers voor gezocht werden, zoeken ze nu WO-ers. Waar MBO-ers voor gezocht werden zoeken ze nu HBO-ers voor. Ik denk dat het de kans op een baan enorm beperkt, als je geen HBO opleiding afrond. Ik zie in mijn omgeving (niet IT) dat mensen werkend op HBO-niveau, maar zonder HBO-diploma, veroordeelt zijn tot hun werkgever.

De coronacrisis is over zijn hoogtepunt en over een paar maanden wordt alles weer normaler. Lukt het je echt niet om nog even door te bijten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 14:34
Of cursussen en/of werkervaring voldoende zijn en hoe zwaar een diploma meeweegt ligt aan de werkgever. De ene kijkt zonder diploma niet naar je sollicitatie ongeacht hoeveel ervaring je hebt, de ander maakt het niet zoveel uit.

Stoppen kan, maar houd rekening met het volgende: Mocht je ooit via bijvoorbeeld een vacaturesite solliciteren en je hebt geen HBO diploma terwijl dat wel wordt gevraagd, dan is de kans groot dat je sollicitatie nog niet eens bij het bedrijf terecht komt. Daar komt bij dat er bedrijven zijn die misschien geen diploma vereisen om aangenomen te worden, maar die wel een diploma vereisen om door te kunnen groeien naar een nieuwe en/of senior functie.

Voor de korte termijn is het misschien aantrekkelijk om lekker geld te verdienen, vooral omdat je toch al als developer aan de slag kan. Of het gevolgen heeft voor je toekomst is lastig te bepalen, voor hetzelfde geld werk je de komende 40 jaar bij je huidige werkgever en hoef je je helemaal geen zorgen te maken om diploma's. Maar het kan ook zijn dat over 5 jaar de arbeidsmarkt voor developers compleet instort, dat je de werkgevers niet meer voor het uitkiezen hebt en dat werkgevers dan kunnen selecteren (en jij staat dan misschien dan al met 1-0 achter op andere sollicitanten die wel een diploma hebben).

Mijn persoonlijke mening: je bent 'pas' 20. Ik weet niet hoe lang je al bezig bent met deze parttime opleiding, maar laten we stellen dat je in je eerste jaar zit. Nu even door de zure appel heen bijten betekent dat je uiterlijk op je 24e een HBO diploma op zak hebt en je je daar helemaal geen zorgen meer om hoeft te maken voor je verdere carrière. Houd daarmee rekening dat je nog een jaar of 40 zult moeten gaan werken en de arbeidsmarkt er over een aantal jaren compleet anders uit kan zien. Toegegeven, een diploma is geen holy grail, maar het helpt je wel om te bewijzen dat je een bepaalde basis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Mint schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:03:
(...)

Stoppen kan, maar houd rekening met het volgende: Mocht je ooit via bijvoorbeeld een vacaturesite solliciteren en je hebt geen HBO diploma terwijl dat wel wordt gevraagd, dan is de kans groot dat je sollicitatie nog niet eens bij het bedrijf terecht komt.
(...)
voor mij was dit de reden om het af te maken...

.... nadat ik alle vakken had gehaald en geen puf had om af te studeren. tig jaar later kreeg ik een brief dat mijn vakken gingen vervallen als ik niet binnen x jaar zou afstuderen. Toen heb ik het afstuderen weer opgepakt.

Met andere woorden: je behaalde cijfers zijn best lang geldig. Neem contact op met je mentor/school en onderzoek of je de opleiding op pauze kan zetten tot de lessen weer "live" worden gegeven.

[ Voor 10% gewijzigd door burnedhardware op 11-03-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kloon-accounts zijn niet toegestaan, daarom gaat dit op slot.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Dit topic is gesloten.