Vraag

• appollonius333
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-03 23:00
Helaas krijg ik geen antwoord op mijn vraag in een ander topic, vandaar mijn eigen topic maar aanmaken gezien ik al enige tijd met het probleem zit.

Hieronder een beschrijving van mijn netwerk:

Op het moment ga ik de ER-X vervangen door een R210 II met OPNsense, mijn netwerk ziet er als volgt uit:

NTU (KPN) -> OPNsense -> Switch

Op de switch heb ik 1 poort getagd voor VLAN 7 (KPN Telefonie), op deze poort heb ik de ExperiaBox aangesloten voor telefonie.
en ik heb een poort ge-untagged voor VLAN 4 (KPN IPTV)

Hieronder een beschrijving van het probleem:

Zodra ik de WAN_PPPoE interface aanzet dan is er nog niks aan de hand en heb ik gewoon internet. Wanneer ik de WAN_IPTV Vlan Interface aanzet dan stopt het internet en kan ik niet meer het internet bereiken... Maar zodra ik de WAN_IPTV interface uitzet heb ik plots weer internet.

Dit heb ik niet wanneer ik de WAN_VOIP interface aanzet, er is dus niks aan de hand zodra ik de WAN_VOIP interface aan laat staan. Ga ik de WAN_IPTV interface aanzetten dan knikkert het internet er weer uit. In dit geval ligt het dus aan de WAN_IPTV interface.

Nu ben ik al bezig geweest met het troubleshooten op de interface en schijnbaar ligt het aan de 'Lease Requirements' parameters. Wel apart want die staan gewoon volgens de volgende handleidingen geconfigureerd.

Venxblog: KPN glasvezel via PFSense
sWORDs: pfSense 2.4.4-P1 met KPN wholesale

Ik begin met nu echt af te vragen wat dit is en hoe het komt. Want ik heb braaf de handleidingen van hierboven gevolgd en krijg tot nu toe alleen het internet aan de praat..

Daarbij heb ik ook nog een dingetje met telefonie, heeft iemand hier toevallig ook een handleiding voor want hierover kan ik niks vinden op het internet...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem, wanneer meer informatie nodig is dan geef ik dat gerust.

Alle reacties

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Heeft je WAN_IPTV interface misschien een lagere metric waardoor de default route daarover geprefereerd wordt?

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om telefonie zelf te doen, buiten VLAN7 tagged aan te bieden op de WAN-poort van de Experiabox.

• appollonius333
LanTao schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:54:
Heeft je WAN_IPTV interface misschien een lagere metric waardoor de default route daarover geprefereerd wordt?

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om telefonie zelf te doen, buiten VLAN7 tagged aan te bieden op de WAN-poort van de Experiabox.
Oh sorry, had denk ik dat beter moeten verwoorden.

Ik heb de experiabox aangesloten op de switch voor telefonie.
Poort 13 in dit geval heeft VLAN 7 tagged voor de experiabox. Het aparte is dat dit ook niet werkt.
Dus ik ben bang dat er nog iets mis is in de configuratie van mijn OPNsense waardoor WAN_IPTV en WAN_VOIP niet werken.

Tevens heb ik WAN_IPTV en WAN_VOIP gebridged naar de LAN interface waarop de switch is aangesloten.

Qua WAN_IPTV heb ik nog niet zo heelveel verstand van binnen OPNsense. Binnen de ER-X blijkt het gewoon te werken..

[Voor 6% gewijzigd door appollonius333 op 11-03-2021 17:11]

• appollonius333
Ah, heb even verder gekeken. Zodra ik de WAN_IPTV interface aanzet krijg ik zodra ik vanaf mijn PC naar 8.8.8.8 ping een 'TTL Expired in transit'

Ik heb sowieso het idee dat er iets niet lekker zit bij de VLANS, want VOIP doet het ook niet.

[Voor 25% gewijzigd door appollonius333 op 11-03-2021 17:48]

• LanTao
  • Niet online
Je moet VLAN7 op je OPNsense-server bridgen van je WAN naar je LAN interface naar je switch, niet routeren.

En ik bijf het vermoeden hebben dat de DHCP-client die in VLAN4 draait de default route van PPPoE in VLAN6 overschrijft. Hoe je dat in OPNsense moet fixen weet ik helaas niet.

• appollonius333
LanTao schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:36:
Je moet VLAN7 op je OPNsense-server bridgen van je WAN naar je LAN interface naar je switch, niet routeren.

En ik bijf het vermoeden hebben dat de DHCP-client die in VLAN4 draait de default route van PPPoE in VLAN6 overschrijft. Hoe je dat in OPNsense moet fixen weet ik helaas niet.
Ik ben nu vandaag overgestapt van OPNsense naar PFsense en alles werkt perfect op de VOIP na...
Ik heb al een bridge gemaakt van WAN_VOIP -> LAN
Ik heb op de switch die aan de LAN poort hangt ook VLAN 7 toegewezen aan een poort, voor de ExperiaBox waarop ik nog telefonie heb zitten. Ik weet niet of dat goed is?

[Voor 3% gewijzigd door appollonius333 op 12-03-2021 20:37]

• LanTao
  • Niet online
appollonius333 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:35:
Ik ben nu vandaag overgestapt van OPNsense naar PFsense en alles werkt perfect op de VOIP na...
Ik heb al een bridge gemaakt van WAN_VOIP -> LAN
Ik heb op de switch die aan de LAN poort hangt ook VLAN 7 toegewezen aan een poort, voor de ExperiaBox waarop ik nog telefonie heb zitten. Ik weet niet of dat goed is?
Ik vermoed dat de switchpoort naar de Experiabox VLAN7 tagged moet hebben, en je zal ook de WAN-poort van de Experiabox moeten gebruiken. Heb je dat allebei?

• appollonius333
LanTao schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:47:
[...]

Ik vermoed dat de switchpoort naar de Experiabox VLAN7 tagged moet hebben, en je zal ook de WAN-poort van de Experiabox moeten gebruiken. Heb je dat allebei?
Ja dit heb ik allebei... Zelfs een reboot uitgevoerd om te kijken of dat iets uithaalde maar helaas ook niet...

EDIT: Ik heb nu ook op poort 1 van de switch die naar de LAN poort gaat van PFsense VLAN 7 op tagged gezet. Poort 13 heeft ook VLAN 7 tagged gezien deze naar de Experiabox verbindt.

[Voor 19% gewijzigd door appollonius333 op 12-03-2021 23:58]

• mauricepwnd
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-03 14:00
Ik denk dat je deze config had moeten uitvoeren voor je orignele probleem:
DaydreamBelieve schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:40:
[...]

Ik heb me ook rot gezocht, maar uiteindelijk gevonden ;) . Je moet je ppoe interface een hogere prioriteit geven in gateways. Zie ook https://docs.opnsense.org...D%3EGateways%2D%3ESingle.

[Afbeelding]
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee