Toon posts:

Elektor weerstation bouwpakket - Verkeerde condensator

Pagina: 1
Acties:

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-03 21:58
Ik heb hier een weerstation bouwpakket van Elektor. https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-72/42284

Ligt al een tijdje op de plank en nu eens aan begonnen. Om te leren. Ik weet verder zo goed als niets over elektronica en kan ook niet echt solderen :P . Nou heb ik het idee dat ze een verkeerde condensator hebben meegeleverd. Volgens de handleiding heb ik nodig.

Condensatoren:
C1 = 10 µF/50 V
C2 = 1 µF/10 V
C3,C4 = 100nF

Nou heb ik 2 hele kleine gele condensatoren met opschrift 104. Ik ga ervan uit dat dit C3 en C4 zijn. 1tje met opschrift 50V 10µF dat moet dan C1 zijn. En dan 1 van 1µF 50V, waarvan ik dus denk dat ie verkeerd is. Of kan die toch gebruiken als C2?

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-03 20:51
dat kan. De capaciteit is hetzelfde, alleen de maximale werkspanning ligt hoger. Dat is uiteraard geen probleem.

Een te lage spanning zou wel een probleem kunnen zijn. Maar dat is hier niet aan de orde

• borbit
daniel75 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:07:
dat kan. De capaciteit is hetzelfde, alleen de maximale werkspanning ligt hoger. Dat is uiteraard geen probleem.

Een te lage spanning zou wel een probleem kunnen zijn. Maar dat is hier niet aan de orde
Kijk weer wat geleerd. En ik kan direct verder met het pakket. Dank!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-03 13:54

AlexanderB

7800 rpm

104 is trouwens 10-met-vier-nullen, in picoFarad. 100.000 pF is 100nF. :)

• borbit
Nou ik heb alle componentjes inmiddels op de printplaat gesoldeerd. Ik denk dat mijn soldeerskils er in ieder geval er een stuk op vooruit zijn gegaan. :)

Hier de eerste poging:

En de laatste:

De hele plaat:

Nu moet ik nog zorgen dat het geheel stroom krijgt. In de handleiding raden ze een 12volt lead acid accu aan of een 12 volt zonnepaneel. Beiden heb ik niet. Volgens de handleiding zet ie het om naar 5 volt dc/dc. Zou het misschien mogelijk zijn om een oude telefoon adapter te gebruiken en dan een usb kabeltje te strippen om zo plus en min aan te sluiten?

Ik zou ook mijn auto accu kunnen gebruiken, die is 12 volt. Maar dat is natuurlijk verre van praktisch omdat ik dan steeds moet gaan slepen met de accu als ik een stukje wil rijden :P Als het met USB kan heb ik ergens in de opslag ook nog een wakawaka powerbank met zonnepaneel. Die kan dan misschien als vaste stroomvoorziening dienen. (al betwijfel ik of ie waterdicht is)

De stroom aansluiting op het board:

De uitleg hoe de stroom aan te sluiten volgens de handleiding:
Als voeding neemt de schakeling genoe-
gen met een 12V-loodaccu. Wanneer je
deze accu wilt opladen met behulp van
een 12V-zonnepaneel, hebben we nog
iets handigs ingebouwd: de ESP32 kan
een relais inschakelen als de accu leeg
is en uitschakelen als de accu weer op
spanning is. De spanning meet de ESP32
met behulp van een spanningsdeler met
weerstandswaarden van 470 k en 100 k.
Hiermee kun je het starten en stoppen
van het laden eventueel zelf nog aan-
passen in de software. Led3 geeft aan
of de accu opgeladen wordt of niet. Om
het relais aan te sturen, gebruiken we
een eenvoudige FET (T1) als buffer. D3
fungeert als blusdiode om de spannings-
piek van de bekrachtigingsspoel van het
relais af te vangen en T1 te behoeden
voor een voortijdig einde. R10 beperkt
de stroom naar de basis en R7 doet dat
voor LED3, net als R8 en R9 voor res-
pectievelijk LED2 en LED1.
Een DC/DC-converter (IC1) regelt de
spanning terug naar 5 V. Deze conver-
ter is een stuk efficiënter dan een stan-
daard 7805 en dus beter geschikt voor
een schakeling op accu. De 5 V wordt op
het ESP32 Pico-board door een stabilisa-
tor-IC van het type 1117 omgezet naar
3,3 V, die het board beschikbaar maakt
voor verder gebruik via zijn aansluitpen-
nen (hier komt de 3V3 in het schema
vandaan).
D4 beschermt de ESP32 tegen een even-
tueel te hoge spanning afkomstig van de
accu (via spanningsdeler R11/R12), ter-
wijl C4 korte storingspieken onderdrukt
en daarmee een stabiele uitlezing van
de accuspanning bevordert.
R4 t/m R6 zijn pull-up-weerstanden die
nodig zijn voor een goede werking van
de betreffende signalen.
In 1 van de sensoren kunnen wel 2 AA batterijen maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat die het moederboardje van stroom gaat voorzien? (ik weet ook nog niet goed hoe ik die aan moet sluiten. Wind en regen gaan met een r11? aansluiting en die 3de heeft wel een soort netwerkpoorten maar moet via een andere connector aangesloten. De handleiding is hier niet heel duidelijk in. Maar als ik daar niet uitkom volgt er nog wel een uitgebreidere post hier :>

[Voor 9% gewijzigd door borbit op 12-03-2021 09:02]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
Voor de voeding verwacht men een 12V accu EN eventueel een zonnepaneel, alleen een zonnepaneel gaat niet werken. Een 12V accu zonder zonnepaneel ga je ook niet blij van worden, dat is iets van dagen voordat die standaard (7Ah blokjes) leeg zijn. Het gebruik van een relais om het zonnepaneel bij te schakelen is een tikje ... lomp.
Als je een externe adapter wilt gebruiken zorg dan voor een 12V adapter die je op de plaats van de accu aansluit, 5V zal die DCDC waarschijnlijk niet blij mee zijn, 5V aansluiten na die converter heeft zo zijn eigen problemen, dus dat zou ik ook niet aanraden.

Ik neem aan dat je voor de bouw van het geheel hebt gekeken naar welke sensors er aan kunnen? Zo te zien gebruikt men een commercieel iets voor de wind/regen sensors.

-edit-

Dit ding blijkbaar:

https://www.elektor.nl/pa...te&utm_medium=ProductLink

[Voor 30% gewijzigd door Sine op 12-03-2021 10:18]

Repareren doe je zo.

• borbit
Sine schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:12:
Voor de voeding verwacht men een 12V accu EN eventueel een zonnepaneel, alleen een zonnepaneel gaat niet werken. Een 12V accu zonder zonnepaneel ga je ook niet blij van worden, dat is iets van dagen voordat die standaard (7Ah blokjes) leeg zijn. Het gebruik van een relais om het zonnepaneel bij te schakelen is een tikje ... lomp.
Als je een externe adapter wilt gebruiken zorg dan voor een 12V adapter die je op de plaats van de accu aansluit, 5V zal die DCDC waarschijnlijk niet blij mee zijn, 5V aansluiten na die converter heeft zo zijn eigen problemen, dus dat zou ik ook niet aanraden.

Ik neem aan dat je voor de bouw van het geheel hebt gekeken naar welke sensors er aan kunnen? Zo te zien gebruikt men een commercieel iets voor de wind/regen sensors.

-edit-

Dit ding blijkbaar:

https://www.elektor.nl/pa...te&utm_medium=ProductLink
Oké uiteindelijk zou ik liever een accu gebruiken als ik hem op het dak mag hangen (woon in een flat dus dat zou via de VVE moeten. Ik heb al wel gekeken op het dak maar daar is geen stroompunt.)

Maar voor nu wil het eerst testen op mijn balkon en dan is netvoeding wel een optie. Je zegt dat de DCDC niet blij wordt van 5V. Ik heb nog wel een oude laptop lader zou dat een optie zijn? Dat is dan wel 19.5V dat is dan weer overkill of kan het dat wel aan?

Of een acculader die neem ik aan wel 12 volt geeft. Maar die geeft neem ik aan veel meer stroom dan zo'n klein printplaatje aankan?

Het gaat inderdaad om de sensors die je linkt. Ik heb het gekocht als compleet bouwpakket.
https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-72/42284

Nou komen er uit de wind en regensensor ieder een R11 kabeltje. En op het printplaatje zitten ook 2 R11 aansluitingen. Zover duidelijk. Echter zou er volgens de beschrijving een "BME280 breakout board, I2C-versie" bijzitten. Maar ik denk dat ze in plaats daarvan een kastje met ook 2 R11 aansluitingen "rain" en "wind" hebben geleverd. Zover ik uit het artikel kan halen moet ik die met losse draadjes aansluiten op een 4 pin header. In dat kastje moeten ook de AA batterijen.

In het kastje zit een WHP0063G1V01 printplaatje. Wat mij meer een soort zender lijkt er zit ook een antenne op. Maar het lijkt mij toch niet dat ie via WiFi verbinding kan maken met de ESP32. Volgens het artikel moet ie ook bedraad aangesloten.

Ik heb trouwens wel het artikel via email gekregen van Elektor. Maar die post ik liever niet openbaar. Kan het wel via DM sturen.

• Sine
Ik gok dat je dat doosje met die antenne helemaal niet nodig hebt, dat is om het eea te koppelen met een commercieel weerstation.

Wat de ingaande voeding betreft, dat kan ik van hier uit zonder het artikel inderdaad niet inschatten, die DCDC zal wel een bereik hebben waarin hij happy blijft.

Je mag het me eventueel wel in een DM sturen, wellicht is wat meer prik geen probleem.

Repareren doe je zo.

• borbit
Sine schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:53:
Ik gok dat je dat doosje met die antenne helemaal niet nodig hebt, dat is om het eea te koppelen met een commercieel weerstation.

Wat de ingaande voeding betreft, dat kan ik van hier uit zonder het artikel inderdaad niet inschatten, die DCDC zal wel een bereik hebben waarin hij happy blijft.

Je mag het me eventueel wel in een DM sturen, wellicht is wat meer prik geen probleem.
Grappig. Ik zou denken dat meer Volt problematischer zou zijn als minder. Zeker omdat die ESP32 wel op USB spanning draait. Ik heb je een DM gestuurd.

• borbit
A oke het zou dus gaan om dit onderdeel.

I/P 8 - 28V =
O/P 5V=1000mA

En dan zou ik denken de input moet tussen 8 en 28V wezen. En de output is op 5V en 1000mA. (de output lijkt mij dus ongeveer gelijk met een telefoonlader?)

Mijn oude laptop adapter heeft 19.5V dus dat zou in de range vallen. En dan 3.33 ampere en 65 watt.

[Voor 107% gewijzigd door borbit op 12-03-2021 12:36]

• Sine
Jep, 8 - 28V inderdaad, er zijn er ook die een veel kleiner spanningsbereik hebben.

Dus die laptop voeding (hoewel flinke overkill) kan, zo lang je onder de 25V van C1 blijft gaat er niets stuk.
Heb je niet ergens nog een random adapter liggen met wat minder oomph? Alles tussen 9 en 28V en groter dan een 500mA is goed.

De constructie rond de accu en de laad "regelaar" is overigens EXTREEM smerig :r

1. De spanning die wordt gemeten is niet die van de accu maar de hoogste spanning achter D2 en D1, dus afhankelijk van welke het meeste levert, dus bij een lege accu en een bak zon zal de laadregelaar niet starten.
2. Er is geen ontlaadbeveiliging voor de loodaccu, die accutjes gaan kapot als je ze langdurig onder de 10 a 11V lading laat komen, deze schakeling trekt de accu vrolijk verder leeg totdat de DCDC besluit het voor gezien te houden, en dat is flink lager dan 10V en dodelijk voor de accu.
3. Het relais om de het paneel bij te schakelen is een van de meest lompe oplossingen ooit, als de accu leeg is en er is geen zon dan zal het relais ook aantrekken ... en de accu nog wat sneller leeg trekken 8)7
Buiten dat, een relais hiervoor anno 2021?

Gezien de voeding/laadregeling ongeveer de enige elektronica op dit printje is buiten de ESP is het best knap dat ze dit zo gruwelijk hebben kunnen verprutsen.

[Voor 10% gewijzigd door Sine op 12-03-2021 13:25]

Repareren doe je zo.

• borbit
Sine schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:44:
Jep, 8 - 28V inderdaad, er zijn er ook die een veel kleiner spanningsbereik hebben.

Dus die laptop voeding (hoewel flinke overkill) kan, zo lang je onder de 25V van C1 blijft gaat er niets stuk.
Heb je niet ergens nog een random adapter liggen met wat minder oomph, alles tussen 9 en 28V is goed.

De constructie rond de accu en de laad "regelaar" is overigens EXTREEM smerig.

1. De spanning die wordt gemeten is niet die van de accu maar de hoogste spanning achter D2 en D1, dus afhankelijk van welke het meeste levert, dus bij een lege accu en een bak zon zal de laadregelaar niet starten.
2. Er is geen ontlaadbeveiliging voor de loodaccu, die accutjes gaan kapot als je ze langdurig onder de 10 a 11V lading laat komen, deze schakeling trekt de accu vrolijk verder leeg totdat de DCDC besluit het voor gezien te houden, en dat is flink lager dan 10V en dodelijk voor de accu.
3. Het relais om de het paneel bij te schakelen is een van de meest lompe oplossingen ooit, als de accu leeg is en er is geen zon dan zal het relais ook aantrekken ... en de accu nog wat sneller leeg trekken 8)7

Gezien de voeding/laadregeling ongeveer de enige elektronica op dit printje is buiten de ESP is het best knap dat ze dit zo gruwelijk hebben kunnen verprutsen.

[Afbeelding]
Nee dit zijn de enige adapters die ik hier heb. Ik heb nog wel een bak draadjes en laders e.d. maar die ligt aan de andere kant van het land. :P

Ik had eigenlijk niet eens goed door dat de meeste componenten met het voeding / laad gedeelte te maken hebben. De DCDC is dus een omvormer? En ik had ook de R11 porten direct op de ESP aan kunnen sluiten en dan voeden via de micro usb poort?

• Sine
Het lijkt er op dat je dit prima kunt voeden via de USB poort, ik zou dan wel softwarematig zorgen dat het relais niet kan aantrekken ... of een bolletje tin tussen de G en de S van T1 gooien.

Het enige wat verder 5V nodig heeft is de SDS011, en ik vermoed stiekem dat die pico ook 5V levert als je hem via de USB prik geeft, ik heb alleen geen idee of die genoeg kan leveren voor die SDS011.

Als je die toch niet wilt gebruiken heb je geen probleem verder.

[Voor 17% gewijzigd door Sine op 12-03-2021 13:03]

Repareren doe je zo.

• borbit
Sine schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:59:
Het lijkt er op dat je dit prima kunt voeden via de USB poort, ik zou dan wel softwarematig zorgen dat het relais niet kan aantrekken ... of een bolletje tin tussen de G en de S van T1 gooien.

Het enige wat verder 5V nodig heeft is de SDS011, en ik vermoed stiekem dat die pico ook 5V levert als je hem via de USB prik geeft, ik heb alleen geen idee of die genoeg kan leveren voor die SDS011.

Als je die toch niet wilt gebruiken heb je geen probleem verder.
De SDS011 was optioneel bij het bouwpakket. De BME280 hoort er wel bij. Ik dacht eerst dat luchtvochtigheid / temperatuur e.d. in dat kastje zou zitten. Maar dat lijkt niet zo te zijn. Op de foto's zie je wel dat ze het kastje aangesloten hebben met losse draadjes. Misschien het verkeerde onderdeel geleverd.

Ik heb hem nu aangesloten gekregen op de laptop adapter. Er gaat 1 ledje branden op de pico. Maar geen van de ledjes op het board. Maar het functioneert wel lijkt mij? (de pico krijgt stroom).

• Sine
De ledjes op het bord zijn afhankelijk van de software, verder heb ik me er niet in verdiept ;)

Repareren doe je zo.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:30
@Sine zou dit een oplossing zijn? Denk het wel he :)

[Voor 43% gewijzigd door Damic op 12-03-2021 21:24]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Sine
Daarmee los je 1 probleem op, accu's slopen op donkere dagen kan ie dan nog steeds prima.

Repareren doe je zo.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:30
Ja er zou een batterij bewaking moeten opzitten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:20

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is ook wel een hele bijzonder manier om de charge led te koppelen. Zo weet je iig zeker dat de gate Vcc niet ziet 8)7 :+
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee