Toon posts:

Dual NVIDIA GPU in Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-03 22:58
Algemene informatie:
Ik loop wat vast met het fatsoenlijk werkend krijgen van een desktop binnen Linux met 6 schermen. Het gaat her om een computer met 2 NVIDIA kaarten, die in totaal dus 6 schermen moeten aansturen.

In Windows is het letterlijk na installatie van Windows gewoon al mogelijk om 6 schermen aan te zwengelen en vensters over alle schermen te slepen. Met Linux ben ik nu denk ik twee dagen verder en ik loop wel vast.

Wellicht dat iemand hier wat meer ervaring heeft en me op weg kan helpen. Ik heb wel redelijk wat ervaring en gebruik Linux ook gewoon op dagelijkse basis. Multi monitor is nooit een probleem geweest omdat het altijd over één kaart ging.

Het probleem:
- Na het activeren van de 3 schermen op de 2e kaart via nvidia-settings, waar je dus alleen een nieuwe Xserver voor kan starten, moet je iets configureren om te zorgen dat je van de ene kaart schermen naar de andere kaart kan slepen. Ik begreep dat Xinerama wat oud is, maar wel moet doen wat ik wil. Na het aanvinken van Xinerama boot de computer niet meer en hang ik voor het inlogscherm vast op 6 werkende schermen met een cursor.

Wat gaat goed:
- Beide videokaarten worden herkend
- 6 schermen worden herkend
- Na activatie van de 2e xserver heb ik na een reboot op 3 schermen een desktop, op de andere 3 schermen kan ik alleen via een terminal iets starten. Ik heb dus iets nodig zodat beide xsessies met elkaar praten, zoals xinerama.

Wat heb ik geprobeerd:
- Verschillende distros geprobeerd om problemen met distro's, compatibiliteit of zelfs window managers uit te sluiten. Uiteindelijk ben ik nu gestrand bij Ubuntu 20.10, met dezelfde problemen die ik in Manjaro, mint, opensuse of fedora tegenkwam. Het lijkt dus wel echt een driver/configuratieprobleem te zijn.
- Het zijn twee identiteke RTX kaarten uit de 30 serie.
- Nouveau driver lijkt heel kansloos, daar kom ik eigenlijk niet verder dan het werkend krijgen van 1 scherm.
- Nvidia drivers heb ik zowel oude, recente als beta's geprobeerd. Allemaal met dezelfde uitkomst.

Waar dus het probleem zit:
- Het moet dus mogelijk zijn om beide Xservers met elkaar te laten praten. Ik begreep dat Xinerama de oplossing is, maar dan boot de computer gewoon niet meer.
- Als er andere/betere oplossingen zijn dan Xinerama, dan hoor ik het graag.
- Kortom: 6 schermen werken, drivers werken, alleen ik krijg beide xserver sessies niet aan elkaar gelinkt. Xinerama zorgt er vooral voor dat ik niet verder kan.

Het is wat moeilijk Googlen, ik zie wel veel mensen met het probleem die vooral overstappen naar 1 videokaart, maar dat is op dit moment geen optie.

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:36

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik stel voor dat je een hele simpele xorg.conf maakt waarbij je alleen het broodnodige opgeeft. Dat is voor beide videokaarten de driver. Je zal waarschijnlijk ook met een BusID moeten werken om de twee apart te definiëren.

Je zou in /etc/X11/xorg.conf.d een bestand kunnen maken, iets als '20gpu' (geef 't een naam, boeit niet wat), met 2 Device secties, een voor elke GPU. En dat is 't. Werkt dat?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-03 22:42
En een AMD met Eyefinity? Kan je het met één kaart af.
Heeft goede open source drivers die in de Linux-kernel zitten, itt de proprietary meuk van Nvidia.

There is no replacement for displacement!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-03 22:58
_eXistenZ_ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:53:
En een AMD met Eyefinity? Kan je het met één kaart af.
Heeft goede open source drivers die in de Linux-kernel zitten, itt de proprietary meuk van Nvidia.
Tsjah ik snap dat je het zegt, maar dan vraag je me dus om 2x een vrij nieuwe nvidia kaart weg te gooien. En lukt dat, 6 schermen op 1 kaart? In dat geval kan ik best wennen aan Windows. Het is niet echt een oplossing voor m'n probleem, alsof je bij een BSOD zegt: koop maar een nieuwe computer.
Hero of Time schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:42:
Ik stel voor dat je een hele simpele xorg.conf maakt waarbij je alleen het broodnodige opgeeft. Dat is voor beide videokaarten de driver. Je zal waarschijnlijk ook met een BusID moeten werken om de twee apart te definiëren.

Je zou in /etc/X11/xorg.conf.d een bestand kunnen maken, iets als '20gpu' (geef 't een naam, boeit niet wat), met 2 Device secties, een voor elke GPU. En dat is 't. Werkt dat?
Op allerlei manieren geprobeerd. Ik kom ver genoeg dat 6 schermen aan gaan, op de juiste positie staan en ik mijn cursor over alle 6 kan bewegen. Alleen een browservenster van een scherm op kaart A naar een scherm op kaart B slepen werkt niet. Ik las dus dat xinerama dat moet oplossen, maar dan boot ie helemaal niet meer. Kan ik iets van logs delen misschien die nuttig zijn?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Boyd schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:13:
[...]

Op allerlei manieren geprobeerd. Ik kom ver genoeg dat 6 schermen aan gaan, op de juiste positie staan en ik mijn cursor over alle 6 kan bewegen. Alleen een browservenster van een scherm op kaart A naar een scherm op kaart B slepen werkt niet. Ik las dus dat xinerama dat moet oplossen, maar dan boot ie helemaal niet meer. Kan ik iets van logs delen misschien die nuttig zijn?
Je huidige config zou al enorm helpen, want die heb je in de TS ook niet genoemd. Het zou namelijk niet nodig hoeven zijn om 2x een Xserver te hebben draaien. Het is prima mogelijk om twee aparte videokaarten te hebben om schermen aan te sturen. Of dat er nou 2 of 6 zijn, maakt niet uit.

Als je loginscherm het goed doet, met dus een enkele Xserver/Xorg instance, dan heb je wat je wilt. Gaat het na inloggen de mist in, dan komt het door de display instellingen van je desktopomgeving.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 07:16
Welke distributie gaat het om?
Een kennis had ook problemen met het gebruik van 2 videokaarten onder Debian maar in Mint draaide het out of the box.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jbhc schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:26:
Welke distributie gaat het om?
Een kennis had ook problemen met het gebruik van 2 videokaarten onder Debian maar in Mint draaide het out of the box.
Ubuntu 20.10, aldus de TS:
Verschillende distros geprobeerd om problemen met distro's, compatibiliteit of zelfs window managers uit te sluiten. Uiteindelijk ben ik nu gestrand bij Ubuntu 20.10, met dezelfde problemen die ik in Manjaro, mint, opensuse of fedora tegenkwam.
Mint is ook al geprobeerd.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 07:16
@Hero of Time Ah, daar had ik overheen gelezen.

Deze link belooft niet veel goeds:

https://forums.developer....-dual-nvidia-gpus/72547/3

Deze ook niet:

https://github.com/pop-os/nvidia-graphics-drivers/issues/49

[Voor 18% gewijzigd door jbhc op 15-03-2021 21:16]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee