Toon posts:

Ontwerp netwerk thuis

Pagina: 1
Acties:

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-03 13:53
Ik ben net verhuisd naar een nieuwe woning met glasvezel waarbij de experiabox met 1 extender niet meer voldoet. Dit heeft er mee te maken dat ik nu verlichting heb die op het 2.4 ghz netwerk werkt welke niet te scheiden is in de experia v10a. Voor mij een reden om mijn hele netwerk aan te pakken en een situatie te creëren die toekomstbestendig is. Ik heb al het een en ander uitgezocht maar wil zeker weten dat ik het goed doe. Hieronder schematisch weergegeven hoe ik het in gedachte heb graag jullie feedback en tips.

Kastje waarop glasvezel binnenkomt
|
KPN Experiabox V10a (Wifi uitgeschakeld) -> 2x tv bekabeld (settop box kpn)
|
16 poort managed switch (8xpoe)
|
2x acces point bedraad aangesloten op de switch

Als ik het goed heb kan ik met de netgear AX1800 2.4ghz en 5ghz scheiden zodat ik met mijn bestaande lampen verbinding kan maken.

Zie ik nu nog iets over het hoofd of vergeet ik nog iets? Graag jullie feedback en suggesties.

• EnricovD
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Als ik het goed begrijp wil je, je verlichting en eventuele andere smart home producten scheiden. Ik zou dit doen door verschillende VLAN's (Virtual LAN).

Door meerdere VLAN's te creëren kan je heel gemakkelijk apparaten scheiden, zo heb je dus je smart home apparatuur op een ander netwerk als je computer(s), telefoon(s), tablet(s), etc. Beide VLAN's kunnen dan gebruik maken van 2.4 en 5 ghz.

Je kunt even op Google zoeken hoe je dit kunt doen met de apparatuur welke je hebt gekozen. Met de switch gaat het denk ik lukken maar met de AP's weet ik het niet. Zelf gebruik ik apparatuur van Ubiquiti en is het makkelijk te regelen.

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-03 13:53
EnricovD schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:40:
Als ik het goed begrijp wil je, je verlichting en eventuele andere smart home producten scheiden. Ik zou dit doen door verschillende VLAN's (Virtual LAN).
Het gaat er mij om dat in de Experiabox je het 2.4 ghz netwerk geen andere naam kunt geven als het 5.0 ghz netwerk. Die experiabox maakt van die 2 1 netwerk, hierdoor werken mijn apparaten die alleen op 2.4 ghz communiceren niet goed of helemaal niet. Ik zoek dus in de nieuwe situatie een methode om die beide netwerken allebei een ander ssid te geven waardoor mijn apparaten gewoon op het 2.4 ghz netwerk kunnen.

• EnricovD
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Dat is wel vreemd? De Experiabox combineert inderdaad de 2 netwerken naar 1 SSID maar dat betekent dus ook dat hij wel gewoon 2.4 ghz uitzend, je apparaten zouden dus gewoon moeten werken...

Zoals je het in je eerste post hebt geschetst gaat het inderdaad werken... Ik weet echter niet of je er gelukkig van gaat worden omdat je dan ook de rest van je apparaten altijd (eenmalig) 2 keer moet verbinden (dus met beide netwerken 2.4 en 5 ghz).

Ik denk dat wanneer je de AP's van Netgear de 2 wifi banden laat combineren dit ook gewoon moet werken, maar nogmaals; bij de Experiabox zou het ook moeten werken...

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28
Ik heb mijn hele huis vol hangen met IoT devices (lampen, schakelaars, sensoren) die allemaal op 2,4Ghz Wifi werken, en dat werkt prima op een gecombineerd 2.4Ghz/5Ghz netwerk.
Voor zover ik weet ondersteunt de Experiabox 10a ook gewoon bandsteering, dus dan herkend hij dat je lamp/schakelaar/whatever alleen op 2.4Ghz werkt, en zet hij hem dus op het 2.4Gzh signaal.

Als ik jou was zou ik gewoon voor Wifi via de Experiabox gaan, en er voor beter bereik wat Experia Wfii punten aan hangen.

Home Assistant configuratie

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee