Binnenkort is het de bedoeling dat er meer zelftesten voor het coronavirus is Nederland beschikbaar komen voor de bevolking.
Momenteel wordt er voor zulke testen nog gewerkt aan verschillende keuringen, in het laatste coronadebat gaf Hugo de Jonge aan dat onder andere CE-markeringen voor thuisgebruik van de tests nog een probleem zijn.
Uiteindelijk zouden zelftest beschikbaar moeten worden bij onder andere supermarkten en drogisterijen.
Er zijn verschillende tests: tests voor antilichamen en tests voor antigenen.
De eerste kijkt of je antilichamen tegen het virus hebt, de tweede of je sporen van het virus in je lichaam hebt.
Ook zijn er verschillende manieren waarop tests afgenomen kunnen worden:
Onder andere via blazen, met een neusholte swab of via een bloedprik.
Zelf heb ik vandaag een antibody test (die via een bloedprik in de wijsvinger afgenomen wordt) besteld bij een Nederlandse webshop, ik ben benieuwd wat voor resultaat ik daar uit ga krijgen.
Discussiepunten:
Wat vinden jullie van de verschillende zelftests?
Hebben jullie voorkeur voor een bepaalde soort afname?
Zijn er bepaalde voor / nadelen die gelden voor deze tests?
Wat gaat de rol van zelftests worden zodra deze uitgebreid beschikbaar komen?
Zouden de tests gratis beschikbaar moeten worden voor iedereen?
Momenteel wordt er voor zulke testen nog gewerkt aan verschillende keuringen, in het laatste coronadebat gaf Hugo de Jonge aan dat onder andere CE-markeringen voor thuisgebruik van de tests nog een probleem zijn.
Uiteindelijk zouden zelftest beschikbaar moeten worden bij onder andere supermarkten en drogisterijen.
Er zijn verschillende tests: tests voor antilichamen en tests voor antigenen.
De eerste kijkt of je antilichamen tegen het virus hebt, de tweede of je sporen van het virus in je lichaam hebt.
Ook zijn er verschillende manieren waarop tests afgenomen kunnen worden:
Onder andere via blazen, met een neusholte swab of via een bloedprik.
Zelf heb ik vandaag een antibody test (die via een bloedprik in de wijsvinger afgenomen wordt) besteld bij een Nederlandse webshop, ik ben benieuwd wat voor resultaat ik daar uit ga krijgen.
Discussiepunten:
Wat vinden jullie van de verschillende zelftests?
Hebben jullie voorkeur voor een bepaalde soort afname?
Zijn er bepaalde voor / nadelen die gelden voor deze tests?
Wat gaat de rol van zelftests worden zodra deze uitgebreid beschikbaar komen?
Zouden de tests gratis beschikbaar moeten worden voor iedereen?