Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moondragon
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-10-2023
Mijn vraag
...Mijn broer heeft een laptop Lenovo Z50-70 model nr 20354 laatst gekocht een refurbished, kreeg hem thuis maar dat ding doet helemaal niks. Voeding er in etc alles zit er in een HD (met win 10) maar dat ding wilt gewoon niet opstarten. Wat kan er mis gaan, het bedrijf heeft zijn geld grotendeels terug gestort gekregen en hij mocht de laptop verder houden. Hij heeft hem niet bij een bedrijf in nederland gekocht. Wat zou het probleem kunnen zijn want kan hem wel open maken maar dacht.. ik vraag het eerst hier even.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... Andere passende voeding gebruikt, huidige voeding doorgemeten en deze is goed.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-04 11:35
Het enige wat je nog kan doen, zonder de laptop te openen is de accu verwijderen, adapter ontkoppelen en 30 seconden de aan- en uitknop indrukken. Vervolgens enkel de adapter aansluiten en de laptop aanzetten.

Maar, als ik het goed begrijp heb je geen garantie en is het apparaat nu onbruikbaar. Dus dan kan je hem net zo goed even openmaken. Op dit filmpje wordt voor gedaan hoe je dit model uit elkaar haalt.

Tip: leg je schoefjes op wiskunde papier in dezelfde layout als je ze er uit hebt gehaald. Vaak staat er wel bij welk type schroefje waar moet, maar dit bespaart je een hoop gedoe. Bovendien zou je niet de eerste zijn die zijn apparaat om zeep helpt door het te 'longscrewen'.
Gebruik na het verwijderen van de schroeven een dun stukje plastic, bijvoorbeeld een gitaarplectrum of een hele dunne klantenkaart om de clipjes van het plastic uit te haken.

Je hebt de adapter doorgemeten. Meet dan ook even de DC-jack door aan de zijde van het moederbord. Dezelfde output als de adapter geeft (zal rond de 20v zijn) moet ook op het moederbord aankomen.

Verwijder de BIOS batterij, zet de laptop aan. Zet de laptop uit, doe de batterij terug en zet hem nogmaals aan.

koppel zo veel mogelijk onderdelen los die niet noodzakelijk zijn voor de basics. Je wilt beeld, opstarten van een HDD komt later wel. Dus WiFi module, HDD etc. kunnen allemaal eruit.
Ook de lcd-connector kan je loshalen. Vaak wil een laptop dan niet opstarten, maar geeft hij wel een postcode (piepjes). Als deze voorheen kortsluiting gaf, heb je op deze manier je probleem gevonden.

Uiteindelijk is het verdomd lastig om een laptop te diagnosticeren. Tenminste, als je een bevredigender antwoord wilt dan:'zal wel iets op het moederbord zijn'.
Je kan niet eenvoudig onderdelen uitwisselen en schema's van het moederbord zijn vaak niet of slecht beschikbaar.

Succes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moondragon
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-10-2023
Bedankt ik ga het morgen uitvoeren :) Laat het dan nog wel weten