Vraag

• Crusader2003
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-11-2022
Mijn internet (bekabeld en wifi) valt weg op overige apparaten als ik met PlayStation 4 of 5 updates/downloads binnenhaal.
Ik kan helaas geen oplossing vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
-Glasvezel (Caywai) modem 250Mbit up en down.
-Unifi USG
-TPlink switch SG108
-TPLINK Archer AC1200

Wat ik geprobeerd heb
- UPNP aan of uit, bekabeld of wifi maakt niet uit
- PS op USG LAN poort 2 of LAN 1 op switch waar de rest ook op zit

Het is vast iets simpels maar ik kan het niet vinden 8)7

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:49
met internet valt weg bedoel je:
1) wifiverbinding valt weg
2) wifi wordt traag
3) alle lan valt weg
4) alle verbindingen worden traag (ook lan)

• Crusader2003
99ruud99 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:20:
met internet valt weg bedoel je:
1) wifiverbinding valt weg
2) wifi wordt traag
3) alle lan valt weg
4) alle verbindingen worden traag (ook lan)
Het verkeer naar internet op mobiele apparaten(wifi) en tv(netflix bekabeld) is niet mogelijk.
LAN blijft volgens mij wel werken dus ik kan nog wel met mijn telefoon op mijn NAS komen.

• 99ruud99
Ah oke, dan wordt je internetverbinding gewoon leeggetrokken - hoeveel mb up/down heb je ?
(https://www.speedtest.net/nl even proberen).

• Crusader2003
99ruud99 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:27:
Ah oke, dan wordt je internetverbinding gewoon leeggetrokken - hoeveel mb up/down heb je ?
Op de pc waar ik nu zit up en down 94Mbps.
Op mijn USG haalt deze wel 200Mbps up en down

• 99ruud99
Je kan je playstation laten begrenzen, op bijvoorbeeld +- 50 mbps , dan hou je nog genoeg snelheid over voor je andere apparatuur. Het probleem is namelijk dat je netwerk het wel aan kan, maar je internetverbinding niet. Alternatief is glasvezel abbo nemen.

• Crusader2003
99ruud99 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:32:
Je kan je playstation laten begrenzen, op bijvoorbeeld +- 50 mbps , dan hou je nog genoeg snelheid over voor je andere apparatuur. Het probleem is namelijk dat je netwerk het wel aan kan, maar je internetverbinding niet. Alternatief is glasvezel abbo nemen.
Dat is op zich geen gek idee, kan ik dat met die Unifi USG doen of heb ik daar een managed switch voor nodig?

• 99ruud99
Ja hoor, met UniFi® Controller (software)

[Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 11-03-2021 10:38]

• Crusader2003
99ruud99 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:38:
Ja hoor, met UniFi® Controller (software)
Bedankt voor het mee denken.
Dan ga ik dat ff uitzoeken. _/-\o_

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-03 15:52
99ruud99 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:32:
Volgens de openings post is er al glasvezel.

Geen ervaring met caiway maar lijkt op zich vreemd dat je hele verbinding dicht klapt bij een beetje downloaden.

Je kan idd begrenzen in de USG. Maar dat lost het achterliggende issue niet op

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-03 15:22
99ruud99 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:27:
Kasper1985 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:38:
[...]

Volgens de openings post is er al glasvezel.

Geen ervaring met caiway maar lijkt op zich vreemd dat je hele verbinding dicht klapt bij een beetje downloaden.

Je kan idd begrenzen in de USG. Maar dat lost het achterliggende issue niet op
Inderdaad, zo werkt het niet. Het is niet normaal dat het internet volledig wegvalt wanneer één toestel een (zware) download start.

Ik ben niet bekend met Caiway, geeft de modem een publiek ip-adres of een privé ip-adres aan de USG?
Die Archer C1200 gebruik je waarschijnlijk voor de WiFi? Is deze ook ingesteld als access point in plaats van router (https://www.tp-link.com/us/support/faq/2066/)?

Doe eens het volgende: start op een computer die met de kabel verbonden is 3 command prompts en typ deze commando's:
code:
1
2
3
ping -t IP_ADRES_VAN_USG (bvb 192.168.1.1)
ping -t IP_ADRES VAN_CAIWAY_MODEM (bvb 192.168.2.1)
ping -t www.google.com

Start dan de download via je Playstation en post de resultaten

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-03 15:22
Crusader2003 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:40:
[...]

Bedankt voor het mee denken.
Dan ga ik dat ff uitzoeken. _/-\o_
Je kan met Unifi niet één toestel beperken tot bvb 50Mbps.
Het makkelijkste om de internet bandbreedte "eerlijk te verdelen" is Smart Queues op je WAN interface inschakelen. Hou er wel rekening mee dat je je snelheid hier sterk mee beperkt, vooral als je de USG3 hebt.

Maar zoals reeds gezegd is wat je nu ervaart niet normaal.

• Crusader2003
Ik denk dat ik het heb gevonden.
Ik heb inderdaad de USG-3P. Ik zag dat daar IPS stond ingeschakeld en heb deze nu uitgezet.
Er staat ook bij dat deze optie de doorvoer beperkt tot ongeveer 85 Mbit. Op zich mooie optie maar jammer van het verlies.
De snelheid van mijn gehele netwerk schoot omhoog en ik ervaar nu geen problemen meer. _/-\o_

Ik heb tevens een Unifi Switch en Unifi Wifi 6 Lite er bij gekocht dus met deze kan ik nu wel per poort / client de snelheid instellen, mocht het toch nog nodig zijn en ben ik gelijk weer voor de toekomst klaar :)

[Voor 15% gewijzigd door Crusader2003 op 15-03-2021 20:19]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee