Toon posts:

SSD in NUC voor o.a. Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:41
Ik zoek een?
Een SSD voor in een 10e generatie i3 NUC. Deze zal primair gebruikt worden voor Home Assistant, daarbij gebruik makend van InfluxDB, Grafana, MotionEye (of vergelijkbaar), etc. Misschien (waarschijnlijk) in de toekomst meer. Momenteel heb ik nog een budget Crucial 60GB SATA SSD liggen. Op zich qua opslag vooralsnog genoeg. Echter stap ik over naar de NUC om dat beetje extra performance.
Mijn vraag is dan ook of het aanschaffen van een nieuwe (PCi?) SSD me nog een beetje merkbare performance oplevert.

Wat is je budget?
De NUC kan ik al niet aan mezelf verantwoorden qua aanschaffen, laat staan aan m'n vrouw. Dus maximaal 50 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De Kingston A2000 250GB lijkt een goede keuze te zijn, behoudens wat problemen die gemeld worden. Maar ik sta open voor alles.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Intel NUC kit NUC10i3FNH2. Verder, zie boven.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:05
Zo'n Kingston A2000 250GB NVMe SSD is inderdaad 15-20% sneller in lees/schrijfsnelheden, maar ik vraag me af of je dat met de workload van Home assistant gaat merken. Ik zou de Crucial monteren en de disk IO een tijdje monitoren, als je enorme bottlenecks constateert kun je altijd nog upgraden.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:21
Hetzelfde wat @martyw zegt. Ik draai hier op oudere hardware waar de hardeschijf (jaja, geen SSD) de beperkende factor is. Ik merk echter niet dat HA de bottleneck is, eerder influx/nextcloud. Ik zou eerder in geheugen investeren dan in een andere SSD.

Ik monitoor/log mijn systeem gegevens (incl hdd/sdd) met telegraf, sla het op in influx en presenteer het met grafana (dit alles is mooi in dockers op je nieuwe NUC naast de VM van HA OS te draaien ;)).

Kijk het aan voor een maandje en beoordeel dan opnieuw.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:27
Kun je Home Assistant niet op nog lichtere hardware draaien dan een Core i3? Ik weet dat het vaak op Raspberry Pi's gedaan wordt, al heb je daar dan wel de gebruikelijke problemen met betrouwbaarheid van het SD kaartje, dus kan wel begrijpen dat je ets robuuster wilt zoals een NUC. Maar er zijn ook NUCs met Celeron processors, bv pricewatch: Intel NUC Kit NUC7CJYH (met EU-stekker). Die werkt dan wel alleen met een SATA SSD, bv pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GB.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
- laat maar, niet goed gelezen -

[Voor 82% gewijzigd door Bigs op 11-03-2021 13:51]

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:41
MacPoedel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:40:
Kun je Home Assistant niet op nog lichtere hardware draaien dan een Core i3? Ik weet dat het vaak op Raspberry Pi's gedaan wordt, al heb je daar dan wel de gebruikelijke problemen met betrouwbaarheid van het SD kaartje, dus kan wel begrijpen dat je ets robuuster wilt zoals een NUC. Maar er zijn ook NUCs met Celeron processors, bv pricewatch: Intel NUC Kit NUC7CJYH (met EU-stekker). Die werkt dan wel alleen met een SATA SSD, bv pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GB.
Ja natuurlijk kan dat. Maar where's the fun in that? ;)

Die i3 is meer voor als ik toch net wat meer met de NUC wil doen. Wat zien we tegen die tijd wel...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee