• ALDS
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-03 12:49
Ik ben een 21 jarige icter.

Ik heb mijn niv 3 diploma als medewerk beheer ict behaald in 2020. Nu volg ik een opleiding ict beheer niv 4 en daarna wil ik ook nog hbo doen maar weet nog niet welke richting.

Maar alleen, zit ik nu thuis omdat met niv4 onze eerste stage kon ik geen stage vinden. Volgens mijn mentor is het voor nu nog geen probleem, omdat het geen afstudeer stage is. Ik vond het wel een probleem omdat ik geen ervaring opdoe en nu eigenlijk niet echt ervaring heb.

Ik ben wel iemand die alles heel snel leert, zeg maar ik had mijn niv 3 diploma gehaald met maar 30% op school en dat meer omdat en die tijd was mijn vader overleden en was het gewoon heel zwaar voor mij en alsnog behaald. Niet met de hoogste cijfer maar wel behaald.

En ik heb geen certificaten, maar wat nu de probleem is: ik wordt vader.

Over 1 maand is de eerste echo en ik moet nu wel mijn verantwoordelijkheden nemen en met mijn bij baantjeals auto bezorger kom ik met een 500-800 euro niet uit. Plus nog school jaah voor mij begint school pas 30 april weer want dan is stage voorbij dus ik ga tot die tijd extra werken. Maar mijn vraag is nu zeg maar wat kan ik het beste doen?

Kijk ik wil verder met school gaan en ervaring op lopen doen, maar ik moet ook gaan werken zodat ik financieel sterk ga staan en dan een eigen plekje heb zodat ik niemand tot last ben mn moeder.

Dus zoals jullie weten heb ik geen ervaring en wil ik ict werk gaan doen maar ook naar school dus moet ik bbl zoeken maar mijn vraag is dan waar moet ik beginnen ik heb niet echt ervaring maar wil wel al werken op mijn niv 3 diploma en nog door studeren ze is nu nog 9 weken zwanger dus ik wil mijn dingen alvast gaan regelen hoop dat dit de juiste plek is wat raden jullie aan?

[Voor 2% gewijzigd door t_captain op 11-03-2021 10:11. Reden: Interpunctie toegevoegd om OP leesbaar te maken.]

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Allemachtig, kan je niet met je huidige niveau 3 diploma proberen aan de slag te gaan? Eerlijk gezegd vraag ik mij af of HBO een realistische vervolgstap is als ik je verhaal zo lees.

Probeer alsjeblieft wat aan je manier van schrijven te doen want dit is echt onleesbaar. Als je op deze manier een CV gaat schrijven gaat het niet goed komen.
*knip*

[Voor 87% gewijzigd door Standeman op 11-03-2021 09:54]

Default blanke hetero

• GZFan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:41
Wat ik uit je verhaal niet op kan maken: Gaan jullie samen voor het kindje zorgen? Gaan jullie samenwonen? Of blijven jullie allebei 'bij je ouders' wonen.

Dat maakt nogal uit voor de vraag hoe acuut er geld/inkomen nodig is.

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1 > Samsung A52s 5G

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:51
*knip*

@ALDS Blijf vooral in gesprek met je docenten over de mogelijkheden. Zij kunnen inschatten wat voor jou passend is. En wat al eerder is aangegeven. Schrijf wat je denkt, maar lees het nog wel een keer na en plaats hier en daar een punt.
Sterkte met jullie situatie!

[Voor 43% gewijzigd door Standeman op 11-03-2021 09:54]

• frickY
  • Laatst online: 21-03 13:15
Ga op een (it) helpdesk werken. Daar wordt veel personeel gezocht. De luxe om te kiezen wat je leuk vind heb je mijn inziens nu niet.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:25
Ik zou eerder een cursus teksten schrijven nemen. Juist als icter kan dit een meerwaarde zijn omdat je vaak mensen dingen gaat moeten uitleggen die er niets van snappen.
Als ze dan je tekst ook al moeilijk te lezen vinden , gaan ze het niet eens proberen.

Klinkt gemeen, maar is gemeend: doe iets aan je schrijfstijl, leer fatsoenlijk teksten schrijven.

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-03 15:20
Probeer een baantje te scoren in een lokale computerwinkel of dergelijke en werk in de tussentijd aan je schrijfstijl. Je teksten zijn amper leesbaar op dit moment.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:19

Lordy79

Fundamentalist

Schrijf je in bij uitzendbureaus en pak alles aan wat je kunt aanpakken?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• WalnootX
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Mijn hemel TS. Als je motivatiebrieven er ook zo uit zien, dan lijkt het me verstandig om eerst even een taalcursus Nederlands te doen.

Als ik jou was zou ik me nu gewoon focussen op het een vinden van een baan met je niveau 3 diploma en laat die niveau 4 even liggen. Waarom werken en studeren als je nu juist op zoek bent naar een fatsoenlijk inkomen?
Zorg eerst dat je stabiliteit hebt en ga dan kijken hoe je de vervolgstudie invulling kan geven.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:21

Yucon

*broem*

Eens met bovenstaande. TS, dit is niet zoiets van 'ik ben gewoon niet zo goed met schrijven'. Dit is dermate slecht dat je er niet mee wegkomt. Als je je leven in deze richting op de rit wil krijgen moet je hier iets aan doen. Subtieler kan ik het niet verpakken.

*knip*

[Voor 20% gewijzigd door Standeman op 11-03-2021 09:55. Reden: Maak dan een TR aan]

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02 07:48
ALDS schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 03:03:
Dus zoals jullie weten heb ik geen ervaring en wil ik ict werk gaan doen maar ook naar school dus moet ik bbl zoeken maar mijn vraag is dan waar moet ik beginnen ik heb niet echt ervaring maar wil wel al werken op mijn niv 3 diploma en nog door studeren ze is nu nog 9 weken zwanger dus ik wil mijn dingen alvast gaan regelen hoop dat dit de juiste plek is wat raden jullie aan.
Als eerste respect dat je probeert je leven voordien op rit te krijgen en het niet op z'n beloop laat. Mensen die ongevraagd linkjes naar informatie over abortus sturen moet je maar negeren, die lopen sowieso al achter op je. ;)

Heb je de bedrijven waar je gesolliciteerd hebt gevraagd waarom je afgewezen bent? Vaak als je daarom vraagt krijg je tips waar je iets mee kunt. Als iemand die zelf ook sollicitaties afhandelt vermoed ik dat het iets te maken heeft met jouw schrijfstijl. Met een MBO niveau 3 diploma kom je in de ICT vaak in contact met klanten en/of andere medewerkers, als jouw brieven dezelfde schrijfstijl hebben als hier zou ik bang zijn dat dit tijdens jouw werkzaamheden ook zo is. Een goede eerste stap voor school weer verder gaat zou zijn om een taalcursus te volgen.

• Basekid
  • Laatst online: 22:15
Heb je op school ook niet iemand aan wie je dit kan voorleggen? Inderdaad je mentor maar misschien ook klassenondersteuner oid.

Acties:
  • +46Henk 'm!
  • Pinned

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-03 17:05
Beste @ALDS ,

Wat een ingewikkelde situatie zit je in, even samengevat:
  • Je heb MBO N3 succesvol afgerond.
  • Je bent nu bezig met N4, maar die heb je (voorlopig?) nog niet afgerond.
  • Je wordt begin augustus vader.
Dit is inderdaad een héél ingewikkelde situatie! Als eerste, hier kom je niet alleen, of alleen met de moeder van je kind uit, zoek dus hulp, bij je moeder, bij haar ouders, school of andere vertrouwenspersonen. Verder heb je een 'probleem' op de korte / middellange termijn, je wordt immers vader.

Algemeen
  • @GZFan vroeg het ook al, zijn de moeder van je kind* en jij nog bij elkaar?
  • Hoe stabiel is deze relatie?
  • Zit de moeder ook nog op school?
Wonen
  • Kan de moeder van je kind thuis blijven wonen? Of, heeft zij / hebben jullie een dak boven het hoofd als de baby komt (eventueel bij ouders of 'schoon'ouders?)
  • Als onderdak geregeld is, mooi! Is dit een situatie die langere tijd kan voortbestaan?
  • Heb je al contact gehad met een woningcorporatie over het huren van een huisje, de wachttijden (in jullie situatie) en, wanneer nodig, sta je al ingeschreven?
Inkomen
  • Hebben jullie al gekeken wat jullie inkomen, op dit moment, is?
  • Hebben jullie gekeken wat jullie gezamenlijk inkomen wordt, als het kind er is (incl. kinderbijslag en eventueel éénoudertoeslag van DUO)?
  • Hebben jullie berekend wat jullie nodig hebben als jullie 'thuis' blijven wonen?
  • Hebben jullie berekend wat je aan inkomen moet hebben als jullie zelfstandig gaan wonen?
  • Weet je wat een beginnend helpdeskmedewerker of N3 ICT-er gaat verdienen?
  • Kunnen jullie dan rondkomen?
Opleiding
  • Hoe belangrijk vindt je omgeving dat je de N4 opleiding afrondt?
  • Zijn jouw moeder en evt je schoonouders bereid jullie financieel te ondersteunen tot jullie beiden een opleiding hebben afgerond?
  • Biedt je ROC N4 als BBL opleiding aan? Zo ja, is school bereid je te helpen?
  • Kan je rondkomen van een startsalaris als je 32 uur werkt?
  • Lukt het je zélf(!) om school, werk én zorgtaken te combineren? Ik weet niet hoe je leven er uit zag, maar je zal dan, forse, offers moeten brengen, je leven zal de eerste jaren bestaan uit werken, studeren, zorgen, slapen. Een uitgebreid sociaal leven zal wat lastiger zijn, kan je dat écht?
...Ik weet zéker dat ik nog van alles vergeten ben... maar ik hoop dat je hiermee één en ander op een rijtje kunt zetten. Nogmaals, zoek ondersteuning!!

Succes!!!

(* je vertelt niet of de moeder en jij nog bij elkaar zijn, als dat zo is, lees dan hier, 'je vriendin')

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-03 19:48
Normaal duik ik niet zo snel op spelling, grammatica en interpunctie van iemand... maar zoals al door anderen opgemerkt: daar moet je echt aan werken, want je TS is echt vermoeiend om te lezen. Je wil wat doen met de opleiding die je al hebt gedaan en nog wil gaan doen, hoe jij jezelf presenteert in schrift en woord verhoogt absoluut je kansen.

Ik kan het weten want ik ben zelfs nog zonder papieren op een ICT niveau 4 functie aangenomen en mij is achteraf verteld wat de reden is waarom ze mij verkozen boven iemand die wél de papieren had. Dat is nl. begonnen met dat ik een heel sterke sollicitatiebrief had geschreven die met kop en schouders boven de rest uit stak qua opzet, verwoording en onderbouwing. Daarnaast heb ik tijdens de gesprekken ook goed kunnen verwoorden dat ik al kennis van bepaalde zaken had en heel erg enthousiast ben. Dit heeft indruk gemaakt en voldoende vertrouwen om voor mij te kiezen.

Laatste tip: als je sollicitatiebrieven gaat versturen of op gesprekken gaat: to the point! Je hebt duidelijk een lastige tijd achter de rug en je gaat zo te lezen ook nog een pittige tijd tegemoet... maar daar heeft een potentiële nieuwe werkgever geen enkele boodschap aan, sterker nog dit zal zonder twijfel in je nadeel werken want een werkgever staat niet te springen om iemand aan te nemen die duidelijk een lading (emotionele) bagage meeneemt.

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-03 19:36
Ik zou als eerste gaan trouwen, dan gaat het niet opvallen dat je seks hebt gehad voor het huwelijk.
Dat kan gewoon op Maandag of Vrijdag tegenwoordig.

Verder zou ik accuut stoppen met school en gaan werken. Mijn interpunctie en taal is niet de beste, maar theoretisch leren lijkt me niets voor jou. Dus lekker handson op een servicedesk knokken voor elke cent die je waard bent.

En als 1e auto zou ik een oude afgetrapte stationbak kopen. Liefst electrisch..

• Limaad
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het belangrijkste is hierboven denk ik al genoemd.

Benut je sociaal kapitaal. Daarmee bedoel ik: benut alle mensen om je heen, vraag om advies van mensen die jouw/jullie verhaal beter kennen dan willekeurige mensen online.

Denk daarnaast over kinderopvang/creche na. Daar zijn enorme wachtlijsten op. Ik weet niet in hoeverre je hier gebruik van kan/wil maken, het zou alleen sneu zijn als je in de laatste maand aanmeldt en geen gebruik hiervan kunt maken.

Veel sterkte de komende tijd in ieder geval!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Modbreak:Ik heb een aantal posts bewerk en een aantal verwijderd. Het is de bedoeling dat we elkaar met enig respect behandelen en voornamelijk inhoudelijk reageren

[Voor 12% gewijzigd door Standeman op 11-03-2021 09:56]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-03 13:06

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Crashhill schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:45:
Ik zou als eerste gaan trouwen, dan gaat het niet opvallen dat je seks hebt gehad voor het huwelijk.

Verder zou ik accuut stoppen met school en gaan werken. Mijn interpunctie en taal is niet de beste, maar theoretisch leren lijkt me niets voor jou. Dus lekker handson op een servicedesk knokken voor elke cent die je waard bent.

En als 1e auto zou ik een oude afgetrapte stationbak kopen. Liefst electrisch..
Juist, want trouwen is geen grote gelduitgave die TS zich nu makkelijk kan veroorloven, en mensen kunnen niet terugtellen tot een datum van verwekking 8)7

Geen auto kopen, lekker met het OV, snel een baan in deeltijd fixen (desnoods avonduren) en snel een papiertje halen waar je verder mee kunt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:11
Feedback op moderatie kan in een DM, TR of in het feedback-topic, maar niet hier

[Voor 99% gewijzigd door Standeman op 11-03-2021 10:10]

• bernard038
Jeroenneman schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:02:
[...]
Juist, want trouwen is geen grote gelduitgave die TS zich nu makkelijk kan veroorloven, en mensen kunnen niet terugtellen tot een datum van verwekking 8)7
Naar het gemeentehuis gaan en trouwen kan (nog steeds) gratis. Het zijn de zaken er omheen (jurk, pak, feest, taart) die een trouwerij prijzig maken. Het voordeel van trouwen is wél dat er een heel aantal zaken (bijvoorbeeld erkenning kind) geregeld zijn.

Maar óf TS deze stap zet is aan hem en zijn vriendin...

• GZFan
Je bent niet de enige die onbedoeld te maken heeft met zwangerschap.
Het is duidelijk dat jij/jullie nog heel wat moeten regelen, de komende tijd.
De VBOK/Siriz kan en wil die hulp bieden. Voor je vriendin, maar ook voor de partner; @ALDS dus.
Ik zou zeggen: Neem (samen) contact met hen op.

https://www.siriz.nl/

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1 > Samsung A52s 5G

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@ALDS Allereerst gefeliciteerd dat je vader gaat worden!
Vergis je niet in het ouderschap en wat daar bij komt kijken. Niet om je af te schrikken, maar wel om je even een "wake up call" te geven. Een baby vergt veel tijd, je hebt weinig nachtrust en je wilt er veel van mee krijgen.

Dus stel jezelf de vraag: Waar liggen mijn prioriteiten? Ligt dat bij het studeren (MBO4 en HBO starten / afronden) of bij het vergaren een "stabiel inkomen" en een vader zijn voor je kind.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om je studie (hoe klote dat ook is) nu te laten voor wat het is. Probeer een leuke baan te vinden bij je reeds afgeronde MBO niv. 3. Vanuit daar kan jij je mogelijk ook verder ontwikkelen. Voordeel is dan wel dat je werkgever (een deel van) de kosten vergoed en jij ondertussen gewoon een salaris krijgt. Het zal misschien minder hard gaan, dat dat je nu MBO niv. 4 doet en daarna je HBO, maar volgens mij zit je nu niet meer in de positie om door te studeren.

Voordeel is wel dat je nog jong bent, dus het studeren kan je mogelijk ook over 2 jaar nog oppakken (en de nachtrust weer is teruggekeerd).

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:57
Ik snap dat sommige aansturen op een baan, maar dat is iets wat misschien niet handig is. Je krijgt dan een baan met het minimum loon of iets erboven. Er komt nog zoveel bij kijken.

Afhankelijk van of jullie met z'n 3en willen wonen (waar ik eigenlijk wel van uit ga, anders is het kind op komst niet echt van belang).

-Je moet een huis kunnen betalen, ik heb begrepen dat met de huidige markt je met een minimum inkomen geen huis kunt betalen.
-Je moet een kind onderhouden, gelukkig krijg je daar wel behoorlijk wat subsidies voor in vorm van toeslagen. Maar dit dekt niet de volledige kosten.
-Jullie moeten ook eten (van welk geld doe je dat?).

Er is veel onduidelijk/onzeker met wat je ook beslist. Ik kan dus alleen hetzelfde aanraden als @GZFan: zoek professionele hulp hierbij. Die stellen je eerst een boel vragen waarbij ze erna advies geven op wat voor jullie het beste is. Veel vragen zijn nog onbeantwoord om een goed advies te geven. Zoals waar woon je nu en hoe zou je het willen zien als je kind geboren is? Is er al een kinderkamer?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

DutchKel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:39:
Ik snap dat sommige aansturen op een baan, maar dat is iets wat misschien niet handig is. Je krijgt dan een baan met het minimum loon of iets erboven.
MBO4 en HBO (proberen) geeft alles behalve een garantie voor een hoger salaris. Meer studieschuld? Ja. Meer kans? Ja. Zekerheid? Nee! Maar ik snap je boodschap :) nog los van het feit dat het kind inmiddels al bijna naar de basisschool gaat als TS klaar is met MBO4 + HBO

[Voor 15% gewijzigd door Ebayzo op 11-03-2021 10:45]

Default blanke hetero

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 12:34

t_captain

Moderator General Chat
Ik vrees dat TS en zijn partner zeer afhankelijk zullen zijn van de ouders en schoonouders.

Dat is geen schande. Het is een gevolg van in verwachting raken als je nog jong bent en niet financieel zelfstandig (met "financieel zelfstandig" bedoel ik: voldoende inkomen om volledig in je eigen behoeften te voorzien plus degenen die van jou afhankelijk zijn).

Ik zou de volgende stappen zetten:
1. Zoek uit waarvoor je in aanmerking komt: kinderbijslag, toeslagen, heffingskortingen etc en hoeveel er dan netto binnenkomt.
1. Overleg met jezelf en je partner: in welke mate vind je het acceptabel om te leunen op je ouders of die van haar? (denk aan de mogelijkheden van opa's en oma's voor gratis oppas, woonruimte etc)
2. Overleg met je ouders en schoonouders: in welke mate willen zij helpen?
3. Zet op een rijtje hoeveel hulp er beschikbaar is en hoeveel daarvan je wil gebruiken.
4. Daaruit volgt hoeveel je ten minste zelf zult moeten verdienen. Dat bepaalt je mogelijkheden om wel of niet naar school te gaan. Hoe minder je hoeft te verdienen, hoe meer vrijheid je hebt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:25
bespreek bij stap 4 ook meteen met je ouders wat het betekend voor jou en hun.
als ze zeggen wij helpen meer -> meer onderwijs -> meer kansen later op markt.
als ze zeggen: jij hebt de baby zelf gemaakt -> meteen aan werk -> minder onderwijs.

Andersom:
als ze zeggen wij helpen meer -> kost hun VEEL tijd, HEEL VEEL energie, zijn ze daar wel klaar voor?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:57
Ebayzo schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:43:
[...]
MBO4 en HBO (proberen) geeft alles behalve een garantie voor een hoger salaris dan MBO3 nu. Meer kans? Ja. Zekerheid? Nee! Maar ik snap je boodschap :)
Het ging mij er meer om dat wij met de beperkte informatie die we hebben geen goed advies kunnen geven.

En wellicht dat je met MBO4 wel start met het minimum (je hebt in elk geval wel zeker meer baanzekerheid en meer mogelijkheden), maar je groeit wellicht ook sneller. Al durf ik niet in te schatten of het haalbaar is met @ALDS zijn communicatieve vaardigheden.

Vroeger was MBO3 IT Systeembeheerder, maar dan richting helpdesk (van wat ik heb gezien in de bedrijven waar ik heb gewerkt groei je daar helemaal niet verder). MBO4 had deels nog development (de basis ervan) erin zitten en was meer richting applicatiebeheerder (hier zijn meer groei mogelijkheden, vooral als je een beetje tussendoor ontwikkeld). Ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Ook was vroeger om van MBO3 naar MBO4 te gaan maar een 2 jarige studie.

[Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 11-03-2021 10:53]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Als ik deze situatie beschouw, dan is er 1 keuze op korte termijn die op lange termijn de wereld aan verschil gaat maken in de financiele situatie: wel of geen auto.

De kosten van een auto leggen de lat voor benodigd inkomen hoger en zullen vermoedelijk leiden naar een keuze om meer te gaan werken in het verlengde van de bijbaan en niet meer naar school te gaan. Op lange termijn ligt daar een vooruitzicht van onopgeleid en laagbetaald werk, hoge kans op werkloosheid en geen vooruitzicht op een eigen woning.
Weten TS en zijn partner deze behoefte te onderdrukken, dan ontstaat er wat meer ruimte om naast het werk naar school te blijven gaan, op den duur betere banen te bemachtigen en wellicht een eigen woning.

Die twee scenario's schelen over 50 jaar een miljoen euro.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@t_captain _/-\o_ Je zou moeten gaan spreken bij scholen. Al zal dat in veel gevallen vooral tegen de muur zijn.

Default blanke hetero

• Yucon

Yucon

*broem*

t_captain schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:58:
Als ik deze situatie beschouw, dan is er 1 keuze op korte termijn die op lange termijn de wereld aan verschil gaat maken in de financiele situatie: wel of geen auto.

De kosten van een auto leggen de lat voor benodigd inkomen hoger en zullen vermoedelijk leiden naar een keuze om meer te gaan werken in het verlengde van de bijbaan en niet meer naar school te gaan. Op lange termijn ligt daar een vooruitzicht van onopgeleid en laagbetaald werk, hoge kans op werkloosheid en geen vooruitzicht op een eigen woning.
Weten TS en zijn partner deze behoefte te onderdrukken, dan ontstaat er wat meer ruimte om naast het werk naar school te blijven gaan, op den duur betere banen te bemachtigen en wellicht een eigen woning.

Die twee scenario's schelen over 50 jaar een miljoen euro.
Volgens mij vraagt hij niet naar een auto. Die ruis is gekomen door een grapje over een auto dat inmiddels weggemodereerd is, maar TS heeft niet genoemd dat hij er een overweegt te kopen.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat

Mijn post wat niet specifiek gericht op TS, maar de gemiddelde 20-er kennende zal de wens op enig moment wel ontstaan.

Eigenlijk zouden scholieren cursus van FIRE aanhangers moeten krijgen :)

Het gaat om het volgende idee: (vaste lasten - stabiel passief inkomen) / (168 * verdiencapaciteit per uur) = deel van je tijd dat je vast zit in de mallemolen. Volgende de FIRE filosofie: hoe lager hoe beter.

Ik ken in het prive-domein geen enkele investering die meer rendement oplevert dan een stukje financiele ruimte. Het maakt namelijk in alle mogelijke handel en wandel je positie sterker. Een paar voorbeelden:

* als je financieel vast zit, kun je bijvoorbeeld moeilijker je baan opzeggen. vooral als die baan met leaseauto, boetebeding bij voortijdig inleveren, en eventueel een amortisatie van een opleiding komt. Dat vezwakt je positie in je salarisonderhandelingen.
* als je solliciteert vanuit werkloosheid en zonder grote buffer, zul je de eerste werkgever moeten kiezen die met een aanbod komt en niet kunnen wachten op een beter aanbod dat later komt.
* als je geen buffer hebt, kun je niet zo makkelijk uit loondienst naar ondernemerschap promoveren.
* als je geen eigen geld hebt, zit je vast aan huurwoningen.
* als je bankrekening structureel leeg is, kun je niet groot inkopen tegen gusntige prijzen de aanbieding. In plaats daarvan moet je inkopen op het moment dat je loon of uitkering wordt uitbetaald.
* als je moeite hebt om rond te komen, zul je niet gauw voor eigen rekening een (aanvullende) opleiding gaan doen. je blijft afhankelijk van wat je baas je aanbiedt en dat kan je carriere beperken.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Onze maatschappij zit vol met verleidingen om mensen dieper in de mallemolen te trekken met allerlei financiele verplichtingen. Jongeren zijn daar gevoelig voor.

TS zit in een situatie dat hij financieel heel kwetsbaar is. Om er iets van te maken, is veel discipline nodig.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
t_captain schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:31:

Mijn post wat niet specifiek gericht op TS, maar de gemiddelde 20-er kennende zal de wens op enig moment wel ontstaan.

Het gaat om het volgende idee: (vaste lasten - stabiel passief inkomen) / (168 * verdiencapaciteit per uur) = deel van je tijd dat je vast zit in de mallemolen. Volgende de FIRE filosofie: hoe lager hoe beter.

Ik ken in het prive-domein geen enkele investering die meer rendement oplevert dan een stukje financiele ruimte. Het maakt namelijk in alle mogelijke handel en wandel je positie sterker. Een paar voorbeelden:

* als je financieel vast zit, kun je bijvoorbeeld moeilijker je baan opzeggen. vooral als die baan met leaseauto, boetebeding bij voortijdig inleveren, en eventueel een amortisatie van een opleiding komt. Dat vezwakt je positie in je salarisonderhandelingen.
* als je solliciteert vanuit werkloosheid en zonder grote buffer, zul je de eerste werkgever moeten kiezen die met een aanbod komt en niet kunnen wachten op een beter aanbod dat later komt.
* als je geen buffer hebt, kun je niet zo makkelijk uit loondienst naar ondernemerschap promoveren.
* als je bankrekening structureel leeg is, kun je niet groot inkopen tegen gusntige prijzen de aanbieding. In plaats daarvan moet je inkopen op het moment dat je loon of uitkering wordt uitbetaald.
* als je moeite hebt om rond te komen, zul je niet gauw voor eigen rekening een (aanvullende) opleiding gaan doen. je blijft afhankelijk van wat je baas je aanbiedt en dat kan je carriere beperken.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Onze maatschappij zit vol met verleidingen om mensen dieper in de mallemolen te trekken met allerlei financiele verplichtingen. Jongeren zijn daar gevoelig voor.

TS zit in een situatie dat hij financieel heel kwetsbaar is. Om er iets van te maken, is veel discipline nodig.

Hier heeft ts wat aan, veel om eens goed over na te denken lijkt me.

• Super00721
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-03 11:58
Dit heeft toch totaal niets met de situatie te maken? En trouwen is, naast iets gevoelsmatig, ook iets dat juridische gevolgen heeft. We zijn 2021, dus ik zou met zoiets opletten, trouwen omdat het dan niet gaat opvallen.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02 07:48
@Standeman misschien dit deel ook even weghalen. Nu komen steeds dit soort reacties:
Super00721 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:23:
[...]

Dit heeft toch totaal niets met de situatie te maken? En trouwen is, naast iets gevoelsmatig, ook iets dat juridische gevolgen heeft. We zijn 2021, dus ik zou met zoiets opletten, trouwen omdat het dan niet gaat opvallen.
Omdat de opmerking niet logisch lijkt aangezien de basis ervoor wel weggemod is. :)

• ALDS
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-03 12:49
Dank julie wel ik heb heel wat reactie's gelezen en ik heb nu meer uit zicht voor wat ik het beste kan gaan doen.
Het is mij allemaal duidelijk wat mij allemaal te verachten staat mijn dank is groot.

En sorry voor hoe ik alles heb getypt normaliter kan ik het veel beter en hoe ik er nu zeg maar op terug kijk zie ik zelfs dat het best onleesbaar is en niet netjes, ik zie ook dat er veel fouten in zijn gemaakt maar er gaat zoveel door mijn hoofd ik denk niet echt helemaal logisch naar meer ik zoek geen excuus maar ja hoop dat jullie daar begrip voor hebben.

En wat ik ook ga doen is in gesprek gaan met mijn mentor en even kijken ook wat de mogelijkheden voor mij zullen zijn en hopelijk komen we er goed uit dan zonder zorgen zeg maar.

Nogmaals zie ook echt dat jullie me willen helpen ben daar heel dankbaar voor aan sommige dingen dacht ik niet eens aan.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-03 23:42

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En toch vind ik ook dat genoemd moet worden dat er inderdaad een optie tot abortus of afstand doen van het kind is. Religie vind ik in deze niet van toepassing, want dan hadden jullie ook geen seks moeten hebben. Nu kiezen om een zeer waarschijnlijk ongelukkig en zeer kansarm kind op de wereld te zetten, omdat een zelfgekozen geloof dat voor zou schrijven, vind ik erg hypocriet, plus je laat meerdere anderen, en niet in de laatste plaats het kind, de dupe worden van je eigen domme acties. Er zijn al genoeg slachtoffers van de beperkte denkwijze van religieuzen, er is geen enkele noodzaak om er nog meer bij te maken.

De organisatie Siriz komt voort uit de Vereniging ter bescherming van het ongeboren kind, daar krijg je geen neutrale info. Verwijs dan iig naar de neutrale site: https://www.onbedoeldzwanger.info/

Zeker in gevallen waarin er niet samen voor gekozen wordt, maar 1 van de 2 het de ander oplegt, lijkt het me fijn om zelf ook met een neutraal iemand te kunnen praten. Hier kun je iemand vinden die neutraal is: https://www.onbedoeldzwanger.info/hulp-in-jouw-buurt

Let wel: je maakt een beslissing voor het leven. Niet voor 1 jaar, niet voor 10 jaar, niet voor 18 jaar. Nee, je bent vader tot aan je dood. En naar mijn mening kun je beter geen vader zijn, dan een slechte vader. Het is geen hondje dat je kunt opvoeden zoals je wilt, het is geen speeltje dat je aan de kant kunt leggen als het je niet meer bevalt. Plus je zadelt er óók (ongevraagd!) je omgeving ermee op, want als niet-zelfstandig wonenden, die onvoldoende inkomsten hebben, ben je gewoon écht afhankelijk. En dan mag je maar hopen dat dat goed gaat... Hou er rekening mee: het kind van de rekening is meestal inderdaad het kind. En armoede en kans-arm-heid is erfelijk. Als jij deze start mee geeft aan jouw kind, is de kans heel groot dat deze óók weer ellende doorgeeft aan zíjn/haar/hen kinderen.
ALDS schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:20:
En wat ik ook ga doen is in gesprek gaan met mijn mentor en even kijken ook wat de mogelijkheden voor mij zullen zijn en hopelijk komen we er goed uit dan zonder zorgen zeg maar.
Wat je ook gaat kiezen, dit gaat niet gebeuren. Ongeacht of je voor 'n abortus kiest, of voor houden, trouwen, werken, studeren, hulp van ouders accepteren, kind afstaan, whatever, je gaat zorgen hebben en zorgen houden.

Als je het kind gaat houden, ga je zelfs een leven lang van zorgen tegemoet. Waarbij zeker de eerste jaren heel erg zwaar gaan zijn.

[Voor 22% gewijzigd door Ardana op 11-03-2021 15:53]

No good deed goes unpunished.

• Yucon

Yucon

*broem*

ALDS schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:20:
Dank julie wel ik heb heel wat reactie's gelezen en ik heb nu meer uit zicht voor wat ik het beste kan gaan doen.
Het is mij allemaal duidelijk wat mij allemaal te verachten staat mijn dank is groot.

En sorry voor hoe ik alles heb getypt normaliter kan ik het veel beter en hoe ik er nu zeg maar op terug kijk zie ik zelfs dat het best onleesbaar is en niet netjes, ik zie ook dat er veel fouten in zijn gemaakt maar er gaat zoveel door mijn hoofd ik denk niet echt helemaal logisch naar meer ik zoek geen excuus maar ja hoop dat jullie daar begrip voor hebben.

Nogmaals zie ook echt dat jullie me willen helpen ben daar heel dankbaar voor aan sommige dingen dacht ik niet eens aan.
ok, het spijt me dat ik je verkeerd als een troll ingeschat had. Ik hoop dat je het in je hoofd een beetje op een rijtje krijgt; vaak help opschrijven ook al dus zelfs een post zoals je de topic start zal het in je hoofd wel weer wat helderder gekregen hebben.

Blijft 1 punt over. Door de week om 3 uur 's nachts op forums posten is niet helemaal normaal. Zeker als je moeite hebt dingen een beetje helder te zijn helpt dit niet mee. Nu ken ik de omstandigheden van vannacht niet maar mogelijk helpt Rust, Reinheid en Regelmaat je ook mee om een en ander wat op de rails te krijgen.

edit:

@Ardana bespreken is altijd een goed idee, maar om het kind bij voorbaat als kansarm te bestempelen is wel heel drastisch. Tenslotte is TS vooral jong. Het is niet zo dat hij bij voorbaat een hele lijst vinkjes heeft die hem kansarm maken. Tenminste niet voor zover ik kan bepalen.

Een belangrijk aspect is wat de omgeving ervan vindt. Zoals je terecht opmerkt: die gaan er aardig wat van merken. Maar hey, wat vinden ze er zelf eigenlijk van? Misschien is het standpunt van TS in de OP over 'niemand tot last zijn' voornamelijk overmatig verantwoordelijkheidsgevoel naar z'n omgeving.. zijn uitspraak in dit opzicht is immers het enige wat we horen. Het is niet bij voorbaat uitgesloten dat ouders en schoonouders gaan zeggen "hey, stelletje idioten, mega stom van jullie maar natuurlijk gaan we jullie hiermee helpen. Jullie zijn onze kinderen en jullie problemen zijn onze problemen. We gaan ervoor die baby goed terecht te laten komen". Ouders kunnen problemen die kinderen als compleet onoplosbaar zien soms een heel stuk nuchterder bekijken.

Dit klinkt misschien als romantiseren waar ik geen enkele reden voor heb. Dat klopt, maar voor het tegendeel is de onderbouwing evengoed heel mager.

[Voor 26% gewijzigd door Yucon op 11-03-2021 16:22]

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 17-03 08:33
t_captain schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:31:

Helemaal mee eens.
Maar je vergeet nog de ziekte die abonnementen heet.
Veel mensen kunnen daar niet mee omgaan en voordat je het weet sta je €200 per maand uit te geven voor zooi die je eigenlijk niet nodig hebt of goedkoper had kunnen kopen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• bernard038
Ardana schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:47:
Nu kiezen om een zeer waarschijnlijk ongelukkig en zeer kansarm kind op de wereld te zetten omdat een zelfgekozen geloof dat voor zou schrijven, vind ik erg hypocriet, plus je laat meerdere anderen, en niet in de laatste plaats het kind, de dupe worden van je eigen domme acties. Er zijn al genoeg slachtoffers van de beperkte denkwijze van religieuzen, er is geen enkele noodzaak om er nog meer bij te maken.
Beste @Ardana,
Of dit nu zo helpend is, vraag ik mij af. We leven in een maatschappij waarin, bij een niet-gewenste zwangerschap de ouders (gelukkig) keuzes hebben. Welke keuze ouders maken en waaróm zij deze maken, is gelukkig hun zaak (net als de keuzes die jij in je leven maakt, jouw zaak zijn). Om het moment dat TS en de aanstaande moeder een bepaalde weg niet willen nemen, mag dat.

Hun 'omgeving' staat het ook vrij om hen te steunen, of niet. TS mag natuurlijk enorm blij zijn áls zijn omgeving hem en de moeder helpt een redelijk goede start te maken, want inderdaad, de uitgangspositie is niet ideaal. En door door deze sub-optimale uitgangssituatie is de kans dat een kind niet alle mogelijkheden krijgt die het verdient groter dan bij anderen. Het klopt dat het kind hierin géén keuze heeft, maar dat heeft geen enkel kind, nooit. Niet geboren worden is voor een kind geen optie.

Laten we er van uitgaan dat TS doordrongen is van de situatie en van de zware last die hem wacht, hij is immers mede-verantwoordelijk voor iemand die de eerste jaren van zijn of haar leven volledig, en later, behoorlijk van hem afhankelijk is. Laten we hopen dat hij daarin de juiste keuzes maakt, zodat hij wat van zijn-, van het leven van zijn kind en van het leven van de moeder van zijn kind maakt.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

bernard038 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:01:
[...]
Beste @Ardana,
Of dit nu zo helpend is, vraag ik mij af. We leven in een maatschappij waarin, bij een niet-gewenste zwangerschap de ouders (gelukkig) keuzes hebben. Welke keuze ouders maken en waaróm zij deze maken, is gelukkig hun zaak (net als de keuzes die jij in je leven maakt, jouw zaak zijn). Om het moment dat TS en de aanstaande moeder een bepaalde weg niet willen nemen, mag dat.
Gelukkig wel. Maar een keuze kun je pas op een verantwoorde manier nemen als je de gevolgen van die keuze weet en kunt overzien. Daarbij moet je alle kanten belichten, niet alleen de lieve en leuke kanten, maar ook de risico's.
Laten we er van uitgaan dat TS doordrongen is van de situatie en van de zware last die hem wacht, hij is immers mede-verantwoordelijk voor iemand die de eerste jaren van zijn of haar leven volledig, en later, behoorlijk van hem afhankelijk is. Laten we hopen dat hij daarin de juiste keuzes maakt, zodat hij wat van zijn-, van het leven van zijn kind en van het leven van de moeder van zijn kind maakt.
Maar er IS helemaal nog geen kind. Er is een foetus, een ongeplande zwangerschap die, vermoedelijk, bij geen ingrijpen zorgt voor een kind. De foetus nu al kind noemen en zeggen dat TS verantwoordelijk is voor het leven van zijn kind, is al sturend. Het IS nog geen kind. Hij IS nog geen vader, en zijn vriendin IS nog geen moeder, iig niet van ZIJN kind (geen idee of ze al eerder 'n kind gekregen heeft natuurlijk). Laten we alsjeblieft hierin niet sturen.

Als ze samen beslissen om de zwangerschap niet af te breken, zullen ze vader en moeder van een kind worden. Maar zover is het nog niet.

Dus ja, ik hoop dat hij de juiste keuzes maakt, voor zijn eigen leven, en dat van zijn vriendin.

• GZFan
@Ardana Jij bent daarin net zo sturend door te zeggen dat het GEEN kind is.
Ik sta daar anders in.

Jij geeft je mening, ik zal het ook doen.
Ik gaf zojuist inderdaad de tip om de hulp van Siriz in te schakelen.
Omdat ik het buitengewoon treurig vind, dat er in Nederland kinderen worden geaborteerd. En helemaal dat daar abortussen bij zijn, die om financiële redenen worden gedaan. In Nederland. Één van de rijkste landen ter wereld. :|
Ik kan daar echt verdrietig om worden.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:34

Touchdomex

Meisje!

GZFan schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:29:
Ik sta daar anders in.

Omdat ik het buitengewoon treurig vind, dat er in Nederland kinderen worden geaborteerd. En helemaal dat daar abortussen bij zijn, die om financiële redenen worden gedaan. In Nederland. Één van de rijkste landen ter wereld. :|
Mag je verdrietig om worden maar het is de realiteit en in sommige situaties ook nog eens de minst slechte keuze.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

GZFan schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:29:
Ik sta daar anders in.
Je kan gras appels noemen, maar daarmee is het nog geen appels. Het is en het blijft gras. Je mag daar prima anders in staan, maar dat verandert de wetenschap en werkelijkheid niet.
Ik vind het ook treurig. Maar ik vind het nóg treuriger dat er duizenden kinderen ongewenst zijn. In armoede opgroeien (meer dan 1 miljoen mensen, waaronder 251.000 kinderen in Nederland leven in armoede, cijfers uit 2019, nu nog veel erger, oa wegens corona). Mishandeld en misbruikt worden, ook nu veel erger, oa wegens corona. Soms vanuit een religieus oogpunt, vaker vanuit onmacht, onkunde en onvolwassenheid.

"De ongeboren vrucht is heilig, maar zodra het kind geboren is, is het bevlekt met de erfzonde en draagt het zijn kruis." Hypocrieter kun je het wat mij betreft niet krijgen.

Ik wil TS zeker geen abortus aanpraten, ik ben zeker geen voorstander van abortus en het is zeker geen alternatief voor goede hulp of goede voorbehoedsmiddelen. Maar het moet wél een net zo valide optie zijn als het kind houden. Eentje waarbij je ook écht moet kijken naar "wat is het belang van alle betrokkenen?" De potentiële vader, de potentiële moeder, het potentiële kind, de omgeving. Welke kansen zijn er? Welke niet?

Nóg een kansloos kind op de wereld moet je gewoon niet willen. En ik zeg níet dat dat het geval is bij TS. Ik zeg wél dat hij én zijn vriendin zorgvuldig hun beslissing moeten nemen. Zonder richting abortus gedrukt te worden, maar ook zonder richting "zwangerschap uitdragen" gedrukt te worden.

[Voor 3% gewijzigd door Ardana op 11-03-2021 18:07]

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:48
Daarbij gaat het er niet om wat de tweakers vinden, Het gaat erom welke opties TS heeft.

TS en zijn vriendin moeten overwegen hoe zij hun toekomst eruit willen laten zien. Bedenk welke scenarios er zijn (bij elkaar of niet, met of zonder kind, wel of geen vervolgopleiding, werk, huis, ... .) en bedenk wat je hiervoor van je omgeving nodig hebt in de komende jaren. Is dat haalbaar en bij welk scenario voelen jullie je het best?

Hoe dan ook, de keuze om de zwangerschap eventueel af te breken kan je alleen nu maken en is niet terug te draaien. Deze moeilijke keuze zal deels afhangen van de steun die je uit je (directe) omgeving verwacht.

hoe dan ook wens ik jullie veel wijsheid

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Er ontbreekt informatie voor goed advies.

In het ideale geval:
• leert topicstarter door
• leert/werkt de moeder door
• wordt het kind goed en liefdevol verzorgd.

Aangezien we hier maar een paar aspecten van topicstarter aangestipt worden is de oplossingsruimte onbekend.

In sommige omstandigheden kan het bijvoorbeeld een prima oplossing om vooralsnog geen huisje boompje beestje te doen, maar op bestaande voet door te gaan met een extra inwonende baby.

Etc.etc.

[Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 11-03-2021 18:07]

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
scenarios:
1. alleen, zonder kind zonder vriendin
2. alleen, met kind
3. samen, zonder kind
4. samen, met kind

a. zonder werk, zonder opleiding
b. met werk, zonder opleiding
c. zonder werk, met opleiding
d. met werk, met opleiding

X. zonder eigen woning
Y. met eigen woning

even alle combinaties van bovenstaande punten afgaan en voor jezelf bepalen waar je zit op een emotionele schaal en op een financiele schaal.

beiden min? niet doen
plusje ene schaal en minnetje op de andere? ga na wat je moet doen om er een plus van te maken
beiden plus? doen, dit is je scenario

weet je iets niet? stel vragen.
en pas op dat je niet voor de kar van iemand anders gaat, het is jouw leven jij bent de dirigent.

• Anoniem: 93050
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
99ruud99 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:57:
Ik zou eerder een cursus teksten schrijven nemen. Juist als icter kan dit een meerwaarde zijn omdat je vaak mensen dingen gaat moeten uitleggen die er niets van snappen.
Als ze dan je tekst ook al moeilijk te lezen vinden , gaan ze het niet eens proberen.

Klinkt gemeen, maar is gemeend: doe iets aan je schrijfstijl, leer fatsoenlijk teksten schrijven.
Volkomen mee eens, een recruiter haakt halverwege de 1e alinea af. Gebruik alsjeblieft interpunctie, en korte zinnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-03 13:09
Ten eerst vind ik een forum voor dit soort dingen minder geschikt, het geeft na mijn idee aan hoe radeloos je bent. Dit zijn zaken die je met ouders of goede vrienden bespreekt. Als je hier echt geholpen wil worden zal je meer informatie moeten geven over je situatie. Er zijn een aantal belangrijke vragen gesteld naar je thuis situatie en de situatie van jouw partner, haar werk/studie, jullie relatie, enz.

Zet die dingen eens op rij en maak dan een keuze. Een kind krijgen is een van de mooiste dingen die er zijn in het leven maar ook een van de dingen die je leven kapot kan maken. Je staat nu waarschijnlijk voor de belangrijkste keuze van je leven. Ik wens je veel sterkte en vooral wijsheid. Bedenk dat je de keuze niet alleen voor jezelf maakt maar ook vooral voor het kind.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:02:
Juist, want trouwen is geen grote gelduitgave die TS zich nu makkelijk kan veroorloven
Trouwen!= feest geven en geld uitgeven. Zo'n feest is wat de omgeving van je verwacht. Dat is mooi voor de omgeving maar niet jouw zorg. Ik heb in Nederland ook geen trouwfeest gegeven en in het land waar ik getrouwd ben waren alleen mensen uit het gezin waarin ik ben opgegroeid. Voor ons prima, de omgeving zat te zeuren om een feest...

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-03 17:03

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

offtopic:
Ik vind dit gedeelte redelijk off-topic. Ik las nergens dat er een vraag was van wel of niet het kind houden. Het ter overweging meegeven, akkoord. Maar de manier waarop je het nu neergeschreven hebt, daarvan had ik even iets van... wow.
Ik kan veel hebben, ben flink open minded. maar sommige dingen gaan mij te ver. Jouw post ook.
De teneur, de toonzetting is wel héél negatief. Héél erg sturend richting abortus. En barstensvol met aannames. Als dit niet de bedoeling was, dan wordt het tijd voor reflectie op je eigen schrijven. Objectief informatie geven (ongevraagd in dit geval) is één, dit was gewoon een betoog voor abortus.

Ik kan op heel veel dingen ingaan, maar dat slaat dit topic de verkeerde richting in. Daarom geef ik maar kort twee punten mee:
Eén: ook kinderen en gezinnen in bittere armoede kunnen extreem gelukkig zijn. Het is maar net hoeveel je nodig hebt (en in feite hoe goed je bestand bent tegen de druk van de maatschappij om maar van alles te moeten hebben) Uiteindelijk is liefde gratis. Alle andere geld kostende rommel eromheen is slechts subjectief en relatief.
Twee: ook een abortus kan een psychisch trauma bij de ouders opleveren en zorgen dat hun leven juist slechter wordt dan wanneer het kind wél gehouden werd.

De reden dat ik dit in het topic zet en niet per DM doe, is dat er enorm veel duimpjes zijn gegeven. Blijkbaar zitten veel meer mensen op jouw lijn. Wat ik aan iedereen duidelijk wil maken is dat dit niet de manier is om een hulpvraag in te vullen, dit duwt de hulpvrager alleen maar een richting op die hij misschien niet eens wil en wat zich later alleen maar gaat wreken. Zorg voor objectieve, vraaggerichte informatie, eventueel aangevuld met 'heb je hier ook aan gedacht?' Dát is de beste hulp die je kunt geven.

Ik weet niet hoe de TS in de vraag zit m.b.t. wel of niet het kind houden. Daarover spreekt hij zich niet uit en kunnen wij allemaal alleen maar naar gissen. Ik zie vreselijk veel aannames en mensen die weer aannames doen op basis van die aannames. Maar even verifiëren bij de TS of deze vraag van belang is en het hem gaat helpen om daar iets over op te schrijven, dat doet bijna niemand.

Het enige wat ik de TS wil aanraden is om na te denken of er een keuze is m.b.t. het kind houden ja of nee*, wat de gevolgen van die keuze zijn en of hij bereid is die gevolgen te accepteren. Dit is HET belangrijkste keuzepunt waar je nu uit moet gaan komen, omdat dit de rest van de invulling van je leven gaat bepalen. Als je meer inzichten wilt, omdat je niet alles overziet, win dan informatie in op plekken die je vertrouwd: familie, vrienden, de moeder van je ongeboren kind, dit topic, instanties. Waar jij je vertrouwd bij voelt. En als je de keuze hebt genomen, ga er dan ook voor en zorg dat je gelukkig wordt, want dat is het enige dat ECHT belangrijk is in het leven.

*Toelichting: In NL is het zo dat je als vader relatief weinig in te brengen hebt of het kind ter wereld komt of niet. Als de moeder ja of nee zegt, dan is dat vaak de uitkomst. Al beweeg je hemel en aarde, als de moeder het kind wil houden, dan komt het kind ter wereld. Dan is er voor de vader verder weinig aan te kiezen, zeker als hij dan zijn verantwoordelijkheid wil nemen voor het kind.

[Voor 6% gewijzigd door Freakertje op 14-03-2021 11:02]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Freakertje schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Eén: ook kinderen en gezinnen in bittere armoede kunnen extreem gelukkig zijn. Het is maar net hoeveel je nodig hebt (en in feite hoe goed je bestand bent tegen de druk van de maatschappij om maar van alles te moeten hebben) Uiteindelijk is liefde gratis. Alle andere geld kostende rommel eromheen is slechts subjectief en relatief.
Ja, heel relatief ja. Kom toch op, bewust kiezen voor een kansloos leven voor een kind. Mooi man! Wij draaien er met de maatschappij wel weer voor op.

Default blanke hetero

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 22:15
Laten we hier nu niet allemaal onze meningen geven over abortie en adoptie.. TS weet (nu) dat het een optie is, de keuze is verder aan hem en z'n vriendin.

• FuaZe
  • Laatst online: 07:18
Basekid schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:12:
Laten we hier nu niet allemaal onze meningen geven over abortie en adoptie.. TS weet (nu) dat het een optie is, de keuze is verder aan hem en z'n vriendin.
Exact, wat TS moet doen is even goed nadenken en alles op een rijtje zetten.

Analyseren, onderzoeken, overleggen, risico's inschatten en komen met een aantal mogelijke scenario's en onderbouwingen.

(Ironisch genoeg eigenlijk dus HBO denkwijze, en niet MBO ('wat moet ik doen'))

Ik denk dat het semi-logisch zou zijn om dit hele topic op slot te gooien; en de TS indien nodig een nieuw topic laat starten waarbij hij zelf een gedeelte eigen onderzoek heeft gedaan en het e.e.a kan uitsluiten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FuaZe
  • Laatst online: 07:18
FuaZe schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:38:
[...]
semi-logisch zou zijn om dit hele topic op slot te gooien.
Als je bijzonder veel vertrouwen hebt in haar, jou ouders en/of haar ouders; zou je kunnen overwegen om toch door te gaan met dit verhaal; maar sec gezien ben je dan erg afhankelijk van die andere partij(en) en wordt het een stuk lastiger om iets op te bouwen.

Om wat olie op het vuur te gooien (deze discussie is toch al gedoemd te falen; je kunt anderen niet een groep van x mensen op het internet laten beslissen over JOU toekomst); het beste (puur financieel en oppervlakkig gezien het makkelijkste) voor jezelf is:

- Bespreek samen een abortus.
- Als zij dit echt niet wil, het kind niet erkennen.
- Rustig je studie afmaken
- Als je eenmaal een woning hebt en een relatie voor 5-10jaar, beide een vaste baan en spaargeld.
- Dan overwegen om een kind te nemen.

Hier gaan mensen (gedeeltelijk terecht) flink over vallen.

• bernard038
FuaZe schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:01:
[...]
Om wat olie op het vuur te gooien (deze discussie is toch al gedoemd te falen; je kunt anderen niet een groep van x mensen op het internet laten beslissen over JOU toekomst); het beste (puur financieel en oppervlakkig gezien het makkelijkste) voor jezelf is:

- Bespreek samen een abortus.
- Als zij dit echt niet wil, het kind niet erkennen.
- Rustig je studie afmaken
- Als je eenmaal een woning hebt en een relatie voor 5-10jaar, beide een vaste baan en spaargeld.
- Dan overwegen om een kind te nemen.

Hier gaan mensen (gedeeltelijk terecht) flink over vallen.
Ja! En laat ik dan maar de eerste zijn. In zijn éérste reactie geeft TS al aan dat abortus géén optie is ivm zijn religieuze overtuiging (al lijkt het er op dat deze reactie iets te enthousiast is weggemodereerd). Inmiddels zijn we een paar dagen en tientallen reacties verder en krijgt TS nog steeds het advies om over abortus te beginnen. Waarom is het zo moeilijk / onmogelijk om te accepteren dat TS dit niet wil?

[Voor 10% gewijzigd door bernard038 op 14-03-2021 18:43. Reden: Been iets minder gestrekt.]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-03 18:30
bernard038 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:39:
[...]

Ja! En laat ik dan maar de eerste zijn. In zijn éérste reactie geeft TS al aan dat abortus géén optie is ivm zijn religieuze overtuiging (al lijkt het er op dat deze reactie iets te enthousiast is weggemodereerd). Inmiddels zijn we een paar dagen en tientallen reacties verder en krijgt TS nog steeds het advies om over abortus te beginnen. Waarom is het zo moeilijk / onmogelijk om te accepteren dat TS dit niet wil?
Omdat men niet kan begrijpen dat als je niet eens voor jezelf kunt zorgen (in financieel opzicht), hoe kun je dat dan voor een kind?

Een kind is een enorme investering! Iets dat je niet zo maar krijgt door een "ongelukje". Het moet weloverwogen zijn en met iemand waarmee je al meerdere jaren een relatie hebt. Tegenwoordig zie ik zoveel mensen te snel aan kinderen beginnen om vervolgens uit te gaan......en wie is de dupe....juist het kind. Als ik kijk naar de statistieken, dan wordt ik daar niet vrolijk van.

Een kind is een commitment voor de rest van je leven, daar kun je niet als het even tegenzit van weg lopen!

Mijn schrijven is niet bedoeld om vervelend te doen richting TS, maar wel duidelijk te maken dat hij er niet lichtzinnig over moet denken en abortus als serieus alternatief moet zien.

Zet zoals anderen hebben gezegd een aantal scenario's op een rij en praat met een professional.

In ieder geval wens ik je veel sterkte toe!

• GZFan
Veenbrandt schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:30:
[...]
Tegenwoordig zie ik zoveel mensen te snel aan kinderen beginnen om vervolgens uit te gaan......en wie is de dupe....juist het kind.
En een abortus dan?! Is het kind dáár niet de dupe van!?!
:'(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Veenbrandt
GZFan schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:57:
[...]

Ik sluit mij aan bij de woorden van Ardana. Het is nog een foetus, geen kind.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

GZFan schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:57:
[...]
Nee, want er is nog geen kind dan. Dus als er geen kind is, welk kind moet er dan de dupe van worden?

Kunnen we ALSJEBLIEFT stoppen met abortus kinder-doding noemen? Je maakt geen einde aan het leven van een kind, het gaat hier om een foetus. Een miskraam noemen we ook geen kinder-doding.

Ik ben niet pro-abortus, ik ben niet anti-abortus. Ik ben wél voor verstandige keuzes, die zónder taboes en een overdaad aan emotionele chantage gemaakt moeten kunnen worden. Ik heb géén idee wat de beste keuze voor TS is, dat kan alleen hij beslissen. Echter, als hij al vooringenomen is (religie zegt "abortus mag niet", wat vreemd is, want seks voor het huwelijk mag ook niet) én ook nog eens allerlei afkeuring over zich heen krijgt, zal deze optie voor hem al heel snel afgedaan hebben. En dát vind ik zonde.

[Voor 15% gewijzigd door Ardana op 14-03-2021 20:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vikterr
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-02 21:03
bernard038 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:33:
Beste @ALDS ,

...Ik weet zéker dat ik nog van alles vergeten ben... maar ik hoop dat je hiermee één en ander op een rijtje kunt zetten. Nogmaals, zoek ondersteuning!!

Succes!!!

(* je vertelt niet of de moeder en jij nog bij elkaar zijn, als dat zo is, lees dan hier, 'je vriendin')
Zwaar respect dat je tijd neemt om dit zo uiteen te zetten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@ALDS
Ik werd vader toen ik 35 was, een prima baan als ervaren software developer had, al een prima huis met tuin had, enzovoorts. Alles zo goed mogelijk voorbereid.

Dan nog heeft het mij bijna genekt. En ik ben niet de enige die met een burnout op de bank eindigde vlak voor / na de geboorte van het kind (een oudcollega van mij had exact hetzelfde bij zijn eerste kind).

Hoe je dit in vredesnaam gaat doen vanuit jouw uitgangspositie is mij een raadsel. Dat gaat je zonder steun van jullie ouders simpelweg niet lukken.

Betrek ze hier dan ook zoveel mogelijk bij. Dat is eigenlijk de enige tip die ik heb.

Jouw moeder "niet tot last zijn" is kansloos. Je hebt haar juist nodig. Dus als die relatie niet goed is, of ook naar de ouders van jouw vriendin, dan zul je daar aan moeten werken.

Anders zie ik het niet goedkomen. Ben geen fan van abortus - ook omdat je met een ontzettend rotgevoel / spijtgevoel kunt blijven zitten, zelfs jaren later - maar bedenk samen wel even goed of dit is wat je wil.

Uiteindelijk is dit wel haar keuze trouwens. Als de hormonen door haar lijf gieren en ze graag mama wil worden... well good luck to you _O-

Okee sorry voor mijn zwartgallige humor. Sterkte!

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Anoniem: 567735

[...]
Omdat men niet kan begrijpen dat als je niet eens voor jezelf kunt zorgen (in financieel opzicht), hoe kun je dat dan voor een kind?
Ik ben er 100% zeker van dat er een heleboel ongewenst kinderloze stellen zijn die met heel veel liefde een kind zouden adopteren. Ze zouden ongetwijfeld eeuwig dankbaar zouden zijn aan iedere moeder die onbaatzuchtig een kind zou afstaan, in plaats van het te laten aborteren.

• bernard038
[...]
Mijn schrijven is niet bedoeld om vervelend te doen richting TS, maar wel duidelijk te maken dat hij er niet lichtzinnig over moet denken en abortus als serieus alternatief moet zien.
Maar wacht even. Abortus wordt in één van de eerste reacties als mogelijkheid benoemd. TS geeft aan dat dit ivm zijn levensovertuiging geen mogelijkheid is. En telkens wordt er geroepen, "ja, máár....". Da's weinig respectvol naar andersdenkenden.

Draai de situatie eens om. TS en zijn vriendin willen wél een abortus, wat zou jij dan vinden van mensen die dán constant " ja, maren" over het feit dat ze dit wél willen?

Als je vindt dat de vriendin van TS 'baas in eigen buik' is en dat TS en, vooral, zijn vriendin hier wat over te zeggen hebben, moet je óók accepteren dat er mensen zijn die, vanuit hun principes of levensovertuiging een ándere keuze maken dan de keuze die jij, mogelijk, in zo'n situatie zou maken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Veenbrandt
bernard038 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:37:
[...]

Maar wacht even. Abortus wordt in één van de eerste reacties als mogelijkheid benoemd. TS geeft aan dat dit ivm zijn levensovertuiging geen mogelijkheid is. En telkens wordt er geroepen, "ja, máár....". Da's weinig respectvol naar andersdenkenden.

Draai de situatie eens om. TS en zijn vriendin willen wél een abortus, wat zou jij dan vinden van mensen die dán constant " ja, maren" over het feit dat ze dit wél willen?

Als je vindt dat de vriendin van TS 'baas in eigen buik' is en dat TS en, vooral, zijn vriendin hier wat over te zeggen hebben, moet je óók accepteren dat er mensen zijn die, vanuit hun principes of levensovertuiging een ándere keuze maken dan de keuze die jij, mogelijk, in zo'n situatie zou maken.
Hij vraagt om advies.....ik geef een reactie en daarbij bekijk ik het van mijn perspectief. Als je een vraag stelt op een openbaar fora, dan moet je bereid zijn te worden geconfronteerd met een antwoord die je niet aanstaat. Verder kan ik de woorden van Ardana wel herhalen, maar dat is mijn inziens overbodig.

[Voor 0% gewijzigd door Veenbrandt op 14-03-2021 20:44. Reden: Leesbaarheid]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Veenbrandt
Anoniem: 567735 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Ik ben er 100% zeker van dat er een heleboel ongewenst kinderloze stellen zijn die met heel veel liefde een kind zouden adopteren. Ze zouden ongetwijfeld eeuwig dankbaar zouden zijn aan iedere moeder die onbaatzuchtig een kind zou afstaan, in plaats van het te laten aborteren.
Ongetwijfeld, maar zijn er al teveel kinderen in het systeem/wereld (die zich graag laten adopteren). Meer is echt niet nodig.

• tendmex
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-03 22:28
Los van het verhaal dat je vader (Gefeliciteerd daarmee! Dat is toch iets wat veel mensen niet gegeven is! Het is toch een mooi stukje natuur!)

Je geeft aan dat je geen stage kan vinden, maar dat je school dit niet erg vind. Maar jij wel omdat je er nu niks van leert. Ik kan je vertellen in het eerste jaar dat ik werkte in de IT (dus na het behalen van mijn diploma) heb ik meer geleerd over IT dan in die 3 jaar MBO-4 + stages bij elkaar.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De discussie gaat een eigen leven leiden, voor we enig advies kunnen geven hebben we input van de TS nodig.

@ALDS als je met dit topic verder wil, stuur mij of 1 van de andere pfsl mods een DM dan kijken we even verder.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee