Toon posts:

Simpele videokaart(en) met modernere output

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 20:37
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe/gebruikte videokaart die mijn exotische monitors wat flexibeler kan aansturen voor simpel programmeerwerk (geen gaming).

Wat is je budget?
100-200 euro? Mag meer maar is volgens mij niet echt nodig?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, geen ervaring ook mee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb recent een mooi systeempje in elkaar geknutseld waar ik een oude videokaart in heb gestoken gezien de huidige videokaart situatie.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 465,-€ 465,-
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 206,78€ 206,78
1VideokaartenSapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 96,-€ 96,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 209,90€ 209,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 122,65€ 122,65
2Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 500GB (zonder heatsink)€ 116,50€ 233,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.384,28

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenPhilips 499P9H Zwart€ 982,52€ 982,52
1LaptopsApple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty) Spacegrijs€ 1.096,96€ 1.096,96
1TelevisiesHisense 43A7300F Zwart€ 374,-€ 374,-
1TelevisiesPanasonic TX-43GXW904€ 738,-€ 738,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.492,47

Dit staat op mijn kantoortje met de volgende schermen (dit was de 'vorige' situatie met een 2018 Macbook Pro 15", die kon zonder moeite alles aansturen).

Aangezien de Macbook Air maar 1 extern scherm ondersteunt laat ik die nu zien op de TV links-boven, en heb ik de nieuwe linux bak op het grote scherm aangesloten. Dit kon helaas niet met 1 kabel omdat de videokaart te oud is om de volle resolutie op 60Hz te ondersteunen. Hij zit nu met displayport en hdmi, welke door de monitor aan elkaar word 'geplakt'. Via muis/keyboard software (synergy) kan ik zonder problemen werken op mijn macbookje en op de linux pc, dat werkt opzich wel fijn.

Nu wil ik echter ook de HiSense TV aan kunnen sturen, en eventueel ook de Panasonic TV links boven ook aansluiten zodat ik volledig de linux bak met 3 schermen kan gebruiken.

Gezien het aantal pixels (2 x 4K TV + 5K ultrawide) heb ik daar waarschijnlijk wel een redelijke kaart voor nodig; maar ik doe er verder niks spannends mee dan mijn editor-scherm weergeven. Ik hoef dus echt geen recente kaart oid.

Nu mijn vragen:

1: Zijn er nu videokaarten tweedehands of nieuw te krijgen die 1-2 x HDMI 4K60Hz ondersteunen?
2: Zijn er wellicht professionele kaarten die niet interessant zijn voor miners, maar wel voor mij (meerdere hoge resolutie outputs)
3: Kan ik wegkomen met 2 goedkopere videokaarten die elk 1 of 2 schermen aansturen?
4: Wat zijn mijn opties?

Ik ben door de GPU tekorten een beetje kwijt wat mijn opties nu zijn. Alles is zo achterlijk duur opeens qua GPU's |:(

Beste antwoord (via Edwin88 op 11-03-2021 12:17)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 13:25
Je hebt 1 x Displayport 1.3 of beter nodig om je 5K monitor aan te sturen (in de praktijk is dat dan Displayport 1.4), en 2 x HDMI 2.0 of beter om je televisies aan te sturen.
Edwin88 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:05:
Nu mijn vragen:

1: Zijn er nu videokaarten tweedehands of nieuw te krijgen die 1-2 x HDMI 4K60Hz ondersteunen?
Nieuw: een GT 1030 met een HDMI 2.0 en Displayport 1.4 zou 2 x HDMI 4K60Hz aankunnen en is voor normale prijzen te krijgen want niet interessant voor mining. Let wel dat niet alle GT 1030's die poorten hebben, meestal hebben ze wel 1 x HDMI 2.0 maar niet die Displayport. Dan is alleen deze nog te koop bij een betrouwbare shop: pricewatch: MSI Geforce GT 1030 2G LP OC

Tweedehands: kijk hier eens tussen: https://tweakers.net/vide...B5SNaTf_VOB_Y56C-ZirNcsxf

Zijn verschillende kaarten bij die naast HDMI 2.0 ook verschillende Displayport uitgangen hebben, maar om die naar HDMI 2.0 om te vormen heb je een actieve adapter nodig zoals deze pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter Zwart. Als je de bestaande HDMI 2.0 poort gebruikt voor één televisie en een Displayport voor je monitor, heb je nog één adapter nodig. Voor een tweedehands RX 570 betaal je momenteel quasi nieuwprijs dus dat is wel zuur maar het is nog wel betaalbaar.
2: Zijn er wellicht professionele kaarten die niet interessant zijn voor miners, maar wel voor mij (meerdere hoge resolutie outputs)
Niet echt, Nvidia is gestopt met de Quadro NVS lijn voordat deze 5K monitoren ondersteunden. De gewone Quadro kaarten dan weer een stukje meer.

Sowieso hebben Quadro kaarten voornamelijk Displayport uitgangen, geen HDMI, dus moet je voor je televisies actieve adapters kopen.
3: Kan ik wegkomen met 2 goedkopere videokaarten die elk 1 of 2 schermen aansturen?
Dat kan prima, je kunt verschillende videokaarten naast elkaar gebruiken, die mogen van een ander type zijn en je kunt zelfs Nvidia en AMD door elkaar gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• MacPoedel
Je hebt 1 x Displayport 1.3 of beter nodig om je 5K monitor aan te sturen (in de praktijk is dat dan Displayport 1.4), en 2 x HDMI 2.0 of beter om je televisies aan te sturen.
Edwin88 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:05:
Nu mijn vragen:

Nieuw: een GT 1030 met een HDMI 2.0 en Displayport 1.4 zou 2 x HDMI 4K60Hz aankunnen en is voor normale prijzen te krijgen want niet interessant voor mining. Let wel dat niet alle GT 1030's die poorten hebben, meestal hebben ze wel 1 x HDMI 2.0 maar niet die Displayport. Dan is alleen deze nog te koop bij een betrouwbare shop: pricewatch: MSI Geforce GT 1030 2G LP OC

Tweedehands: kijk hier eens tussen: https://tweakers.net/vide...B5SNaTf_VOB_Y56C-ZirNcsxf

Zijn verschillende kaarten bij die naast HDMI 2.0 ook verschillende Displayport uitgangen hebben, maar om die naar HDMI 2.0 om te vormen heb je een actieve adapter nodig zoals deze pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter Zwart. Als je de bestaande HDMI 2.0 poort gebruikt voor één televisie en een Displayport voor je monitor, heb je nog één adapter nodig. Voor een tweedehands RX 570 betaal je momenteel quasi nieuwprijs dus dat is wel zuur maar het is nog wel betaalbaar.
Niet echt, Nvidia is gestopt met de Quadro NVS lijn voordat deze 5K monitoren ondersteunden. De gewone Quadro kaarten dan weer een stukje meer.

Sowieso hebben Quadro kaarten voornamelijk Displayport uitgangen, geen HDMI, dus moet je voor je televisies actieve adapters kopen.
Dat kan prima, je kunt verschillende videokaarten naast elkaar gebruiken, die mogen van een ander type zijn en je kunt zelfs Nvidia en AMD door elkaar gebruiken.

• Edwin88
Thnx!

Ik ga even speuren voor een 1030 kaart (of gelijksoortig), en kan dan met een actieve adapter de R9 270x gebruiken om via de displayport een van de TV's aan te sturen.

Ik denk dat ik ze nieuw koop, dan kan ik ze ook nog eens van de belasting aftrekken (zakelijke aanschaf) en kost het een stuk minder. Ik gebruik de PC alleen voor werk.

• MacPoedel
Wou nog even terug komen op je vraag of professionele kaarten een optie zijn, je kunt nog wel Quadro P2200 kaarten aan de "normale" prijs krijgen, bv pricewatch: PNY NVIDIA Quadro P2200 (retail). Maar dan betaal je weer de gewoonlijke Quadro meerprijs dus echt een goedkoper alternatief is dat niet.

• Edwin88
ik hoef niet perse een professionele kaart, maar ik weet dat die vaak veel schermen / hoge resolutie ondersteunen. Maar als ik zo'n ding met displayports koop moet ik alsnog 2 actieve adapters erbij halen dus dat is ook niet echt efficient.

• Edwin88
Ik heb net deze besteld:

https://www.orioncomputer...=detail&src=tweakersFeeds

Mooie is dat deze winkel ook nog eens zo'n 400 meter van mijn huis zat en ook als een van de goedkopere opties in de pricewatch was!

• Edwin88
Ik heb me laten meeslepen en heb een 6900XT besteld vandaag. Dat is wel een goede upgrade denk ik zo :+

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:22
Edwin88 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:48:
Ik heb me laten meeslepen en heb een 6900XT besteld vandaag. Dat is wel een goede upgrade denk ik zo :+
En behoorlijke overkill voor een niet gamer...
Die wide screen Philips is 5k, oftewl DQHD (5120x1440) - dat zijn iets minder pixels dan 4K, de beide TV's zijn 4K. Voor programmeerwerk is dan een PNY NVIDIA Quadro P400 DVI voldoende.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 15:30
Edwin88 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:48:
1 april ? :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Edwin88
Haha nee, gekocht op 1 april. Ik heb me gek laten maken door de tekorten en heb m bij AMD kunnen scoren voor goede prijs.

Ik wil de komende tijd ook gaan duiken in fusion 360 en unity voor een projectje dus daar komt ie wel degelijk van pas. Beetje overkill maar wellicht downgrade ik over een half jaartje oid. Kan het geld nu missen en ze houden hun waarde goed, dus even van genieten nu.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 15:30
Veel plezier ermee!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee