Toon posts:

welke winkel kan mij helpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Florski
  • Registratie: April 2016
  • Niet online
Hallo,

Ik ben al even aan het rondneuzen op dit forum en kom wederom tot de conclusie; dit soort dingen zou ik niet moeten hoeven doen.. Maar helaas, nu ik vrijgezel ben kan ik mijn IT'er Ex niet meer om hulp vragen.

Wie kan mij adviseren welke winkels naar mijn wensen kunnen luisteren en op basis daarvan een desktop samen stellen waar ik weer jaren mee vooruit kan?

Ik heb de computer eigenlijk alleen maar nodig omdat ik knettergek wordt van de traagheid van mijn laptop bij foto bewerking. Ik bewerk in Lightroom, photoshop, luminar, Topaz. De rest is bijzaak en daar heb ik mijn laptops wel voor. Er moet ook een bijpassende grote monitor met hoge resolutie bij.

Hoop dat iemand mij een zetje de goede richting in kan geven.
groetjes Floor

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik denk dat dit een goed begin is: reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2021

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Iedere PC-winkel kan je hiermee helpen.

En verder: De vragenlijst die je kreeg bij het openen van dit topic is er om ingevuld te worden. Dat vereist geen technische kennis maar geeft wel een boel inzicht in de mensen die je willen helpen.

Ter herinnering, die lijst zag er zo uit:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:21
Ik zou eerder een beetje onderzoek proberen te doen en dan hier op het forum om advies vragen. Computerwinkels verkopen vaak gewoon rotzooi en dat nog voor te veel geld.

Assembleren is niet heel moeilijk, maar kun je ook door verschillende webshops laten uitbesteden. Zelfde geldt voor het installeren van Windows 10. Zoek gewoon op YouTube/Tweakers naar systemen met vergelijkbare eisen en zoek uit welke componenten ze gebruiken en waarom. Vul je topicstart aan met de gevonden informatie en dan moet er echt wel een mooi systeem uit rollen.

Overigens even voor de volledigheid: welke laptop gebruik je momenteel? Misschien dat je met een kleine investering de laptop snel genoeg krijgt, zodat je weer aan de slag kunt.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:40
Tijd om het zetje te geven:
Welke specs heeft de huidige laptop?
Een 'hoge resolutie' scherm is tegenwoordig een 1440p of 4K scherm.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:01
De requirements voor de Adobe spullen staan op hun site, Lightroom, Photoshop. Dan hangt het erg af van je budget en van je gebruik: ben je professioneel fotograaf, een serieuze hobbyist, of iemand die vooral vakantie kiekjes neemt? Wat bedoel je met hoge resolutie - 1080p, 1440p, 4K, 8K?

Als je een serieuze hobbyist bent zou ik bv. hier kijken naar de modellen met een videokaart type GTX 1650, GTX 1660 of GTX 2060, al dan niet met de toevoeging 'Super', 16 GB werkgeheugen, een Intel Core i5 of Core i7 processor en een SSD voor de opslag. Voor het scherm: welke resolutie wil je?

Als je een pro bent wil je waarschijnlijk een Mac.

[Voor 4% gewijzigd door martyw op 11-03-2021 08:59]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:51
Elke half-degelijke winkel die computers verkoopt kan je hierbij helpen. Alleen daar ga je wel meer betalen dan wat je precies nodig hebt. Misschien omdat ze te duur zijn, of misschien omdat je meer gaat kopen dan dat je eigenlijk nodig hebt.

Welkom op het forum!

Als je zelf iets gaat samenstellen (of met hulp van het forum/iemand anders wil samenstellen) dan willen we je hier natuurlijk best bij helpen. Daarbij hebben we wel wat meer informatie nodig. Zoals @Detmer aangaf is de periodieke Best Buy Guide een heel goed begin voor het samenstellen van een computer.

In elkaar zetten van een computer is lang niet zo lastig als dat het klinkt, en als je met Lego overweg kan (of het aloude houten blokje in het driehoekige gaatje) dan gaat dat zeker lukken. Met een youtube tutorial en wat motivatie kan dat een hele leuke/leerzame ervaring zijn.

Het is maar net wat je wil. Wil je precies naar je budget het beste wat je nu kan kopen? En ben je bereid wat meer moeite er in te steken om dat voor elkaar te krijgen? Open dan vooral een nieuw topic, en zorg even dat je de vragenlijst template invult bij de topicstart.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

dragonhaertt schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:28:
In elkaar zetten van een computer is lang niet zo lastig als dat het klinkt, en als je met Lego overweg kan (of het aloude houten blokje in het driehoekige gaatje) dan gaat dat zeker lukken. Met een youtube tutorial en wat motivatie kan dat een hele leuke/leerzame ervaring zijn.
En de grote shops bieden nagenoeg allemaal de service om een systeem tegen betaling in elkaar te zetten en kant-en-klaar af te leveren.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
Florski schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:16:
Hallo,

Ik ben al even aan het rondneuzen op dit forum en kom wederom tot de conclusie; dit soort dingen zou ik niet moeten hoeven doen.. Maar helaas, nu ik vrijgezel ben kan ik mijn IT'er Ex niet meer om hulp vragen.

Wie kan mij adviseren welke winkels naar mijn wensen kunnen luisteren en op basis daarvan een desktop samen stellen waar ik weer jaren mee vooruit kan?

Ik heb de computer eigenlijk alleen maar nodig omdat ik knettergek wordt van de traagheid van mijn laptop bij foto bewerking. Ik bewerk in Lightroom, photoshop, luminar, Topaz. De rest is bijzaak en daar heb ik mijn laptops wel voor. Er moet ook een bijpassende grote monitor met hoge resolutie bij.

groetjes Floor
Alvorens een geheel nieuw systeem te kopen, kun je aangeven wat voor laptop je precies hebt en verder het lijstje met informatie om advies te geven.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:30
Hoihoi,

Paar kleine vraagjes vooraf:
Je geeft aan een laptop te hebben... Wat voldoet hier exact niet meer? Alles, of enkel bepaalde programma's, je geeft namelijk aan bij foto bewerking, maar is dat het enige wanneer j deze traagheid tegenkomt?

Als je wilt weten wie het beste luisterde: gooi je wensen op dit forum, en er wordt samen met jou een lijstje met onderdelen gemaakt als optie. Die bekijk je , misschien wil je net wat meer lampjes, of juist andere kleur,of toch wat minder betalen. (Of toch nog sterker nog groter etc etc). In eerste instantie is het de bedoeling dat je zelf met een opzetje komt. Natuurlijk kan daar ook al bij geholpen worden (zie BBG)

Wanneer je dan uiteindelijk na hoop heen en weer gevraagd "de ultieme lijst aan onderdelen" hebt, ga je naar winkel met die lijst: ik wil dit.
Moet je even kiezen of winkel alles in elkaar zet, of dat je dit zelf (al dan niet samen met een Tweaker) doet.

En dan komt de belangrijkste stap: plezier hebben van je nieuwe pc.

[Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 11-03-2021 09:58]

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-03 19:22
Hallo,

groetjes Floor
Waarom ga je niet gewoon shopreviews lezen? Jouw ex heeft ook niet op magische wijze ergens vandaan getoverd welke winkels hij/zij kan vertrouwen. "Dit zou ik niet moeten hoeven doen", wat bedoel je daarmee? Ieder weldenkend volwassen mens moet toch op een gegeven moment leren zelf dingen te beoordelen? Daar hoort bij dat je zelf onderzoek gaat doen. Hulp bij wat je wilt kopen kun je uiteraard krijgen, en welke winkels je kunt vertrouwen ook, maar dan verwacht men op Tweakers in ieder geval meer initiatief dan "Help mij want ik kan het niet". Welke winkels heb je al gevonden? Welke winkels spreken je aan? Welk product zou je willen? Etc. Etc.

Een goed begin is de Pricewatch van Tweakers. Daar zie je simpelweg aan de sterretjes al dat je sommige winkels beter kunt vertrouwen dan andere. Stuur daar een mailtje heen met je vraag "kunnen jullie voor mij een pc bouwen" en kijk of je je goed voelt bij hun reactie.

Succes met je zoektocht!

&

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:59
Beste is gewoon de best buy guide en kijken waar van je denkt zelf nodig te hebben en assemblage kun je makkelijk zelf zo niet kun je het hier op de forums/vraag en aanbod vragen of iemand je er mee kan helpen. Webshop doen het ook maar iemand van hier kan goedkoper zijn.

PC : Ryzen 7 3800x / 6800XT / 32 GB DDR4 @ 3200

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hallo,

groetjes Floor
Los van dat zelf bouwen inderdaad goedkoper is zit je momenteel met mega leveringsproblemen op vlak van videokaarten met bijbehorende prijsverhogingen. Een voordeel van een gebouwde PC is dat leveranciers daar vaak voorrang aan geven, want daar zit voor hun meer marge op.
Ik kan me goed voorstellen dat je totaal geen zin hebt om te veel onderzoek te doen naar iets wat je primair voor je werk gebruikt.

Wil je geen gezeik dan kan een MacBook Pro een optie zijn. Wel duur.
Ik heb vooralsnog goede ervaringen gehad met Azerty. Ook zijn die prijzen helemaal zo gek niet, maar je moet wel tegen de kast kunnen.
Iets mooiere kast voor zakelijk - https://azerty.nl/product...0400f-geforce-rtx-3060-ti
Betere processor voor zaken als photoshop - https://azerty.nl/product...n-5-3600-geforce-rtx-3060
Afhankelijk van je budget is er natuurlijk meer keuze.

Wat monitors betreft wil je waarschijnlijk iets met goede kleuren hebben, dat zijn vaak wel duurdere schermen.
Je kan kijken naar Dell Ultrasharp modellen, die staan redelijk goed aangeschreven, maar om een goed plaatje te kunnen schetsen moeten we iets meer weten over je budget en wensen.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:57
Zoiets als https://www.danmetic.nl/ ? Gewoon contact opnemen en zeggen wat je wilt. Krijg je een op maat gemaakt systeem voor terug.

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22
Ik heb Cd-Romland Breda altijd een winkel gevonden waar ik in de toekomst eventueel gewoon naar binnen kan stappen om in overleg met iemand daar een systeem samen te stellen. Dit omdat ze goede beoordelingen krijgen en vaak niet heel veel duurder zijn dan de goedkoopste in de price-watch.
Moet er wel bij zeggen dat ik er nog nooit zelf ben geweest, en dat mijn bestelling daar inmiddels al wat langer geleden is.

• Florski
  • Registratie: April 2016
  • Niet online
Bedankt voor jullie adviezen! Ik ga naar de links en tips kijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee