Vraag

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-05 10:03
Beste mede Tweakers,

Ook ik heb een huis gekocht en wil aan de zonnepanelen. Het gaat om een plat dak op het zuiden met plek voor 9-12 panelen, waar ik zelf denk aan 9 genoeg te hebben.

Nu heb ik al enkele offertes opgevraagd, maar ik zie, hoor en lees nogal grote verschillen. (Onduidelijk of dit verschil in serie / parallel zit, maar staat me bij dat je ongeacht situatie eigenlijk altijd parallel moet hebben? Correct me if I'm wrong.)
Wat is een beetje gangbaar in deze regio qua prijzen? En als iemand ervaring heeft met bepaalde partijen hou ik mij ook aanbevolen!

Alvast bedankt! :)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Alle reacties

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 21:03
Na een lange zoektocht heb ik uiteindelijk de panelen bij Dijkman gekocht in Heino.

https://dijkman.nl/

Voelde voor mij destijds als een betrouwbare partij die goed advies heeft gegeven. Ze zijn niet één van de goedkoopste en kunnen zeker niet op tegen https://www.solar-bouwmarkt.nl/, maar ik vond het belangrijk dat ik ook bedrijf in de buurt had ipv iemand aan andere kant van nederland.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik bezig was met een nieuwbouwwoning. Er kwamen 101 dingen op mij af en Dijkman hielp me hier prima bij.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Winkelman in Hengelo.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 23:13
Mocht je lekker aan de DHS (Doe het samen) willen, ik woon vlak in de buurt, geef maar een DM ;)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een paar tips wat betreft de installatie op het platdak:
- dakje vol. Paneel kosten vallen in het niet, tegenover andere kosten. Niemand klaagt over te veel opwek, maar wel over te weinig.
- niet plat leggen of schoonmaken moet je hobby zijn.
- houd rekening met voldoende afstand tussen de rijen en hou je aan de regels wat betreft dakrand en paneelhoogte.

Heb je een plaatje met afmetingen vh dak?
Heb je 1 of 3-fase in huis?
Geen schuindak aanwezig? Of wil de directie dat niet?

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2021 03:44]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:42
KoningPaulus schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:02:
Beste mede Tweakers,

Ook ik heb een huis gekocht en wil aan de zonnepanelen. Het gaat om een plat dak op het zuiden met plek voor 9-12 panelen, waar ik zelf denk aan 9 genoeg te hebben.

Nu heb ik al enkele offertes opgevraagd, maar ik zie, hoor en lees nogal grote verschillen. (Onduidelijk of dit verschil in serie / parallel zit, maar staat me bij dat je ongeacht situatie eigenlijk altijd parallel moet hebben? Correct me if I'm wrong.)
Wat is een beetje gangbaar in deze regio qua prijzen? En als iemand ervaring heeft met bepaalde partijen hou ik mij ook aanbevolen!

Wel eens aan coolblue gedacht?
Die doen ook zonnepanelen en hebben diverse panelen in het segement waar bij ook de absolute topkwaliteit.

Uitstekende garanties en service.

Het is een grote partij die zoals bekend ook in een andere markt opereren.
Daardoor betrouwbaar en solvabel.
en de kans is klein dat zij over 25 jaar niet meer bestaan.

https://www.coolblue.nl/zonnepanelen

• AUijtdehaag
  • Niet online
boyette schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 06:05:
[...]

Wel eens aan coolblue gedacht?
Die doen ook zonnepanelen en hebben diverse panelen in het segement waar bij ook de absolute topkwaliteit.

Uitstekende garanties en service.

Het is een grote partij die zoals bekend ook in een andere markt opereren.
Daardoor betrouwbaar en solvabel.
en de kans is klein dat zij over 25 jaar niet meer bestaan.

https://www.coolblue.nl/zonnepanelen
Waar baseer je dat op?
Als een bedrijf nog geen 10 jaar bestaat, is dat glazen bol werk om dat te beweren.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• boyette
AUijtdehaag schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 06:26:
[...]

Waar baseer je dat op?
Als een bedrijf nog geen 10 jaar bestaat, is dat glazen bol werk om dat te beweren.
waar baseer ik wat op?

en welk bedrijf bestaat nog geen 10 jaar?

[Voor 8% gewijzigd door boyette op 11-03-2021 06:44]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@boyette
Ik had het anders moeten formuleren.
Hoe lang verkopen ze al zonnepanelen.
Ikea is ook een keer geswitched

Maar je beweert dat coolblue nog 25 jaar bestaat. Waar baseer je dat op?
Ik wil dat ook wel leren om te voorspellen.

[Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2021 06:54]

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 22:08
KoningPaulus schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:02:
Beste mede Tweakers,

Bonk elektro in Deventer hebben mijn zwager, mijn vader, mijn buurman en ik de zonnepanelen laten plaatsen.
http://deventer-zonnepanelen.nl/

Is wel een fan van Solaredge, ook bij geen schaduw, maar de afterservice is top.
Heeft uit zichzelf bij mijn buurman en mijn vader aangegeven dat er iets niet klopte en dat ook opgelost.
Fijne vent!
Over serie of parallel kan ik je geen zinnig antwoord geven.

• Arn0uDz
  • Laatst online: 13:32
BvZwolle schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 06:57:
[...]

Bonk elektro in Deventer hebben mijn zwager, mijn vader, mijn buurman en ik de zonnepanelen laten plaatsen.
http://deventer-zonnepanelen.nl/

Is wel een fan van Solaredge, ook bij geen schaduw, maar de afterservice is top.
Heeft uit zichzelf bij mijn buurman en mijn vader aangegeven dat er iets niet klopte en dat ook opgelost.
Fijne vent!
Over serie of parallel kan ik je geen zinnig antwoord geven.
Hier ook besteld bij Bonk Elektro. Zeer tevreden over de installatie.

Doet inderdaad wel SolarEdge maar was in mijn geval ook wel nodig i.v.m. shaduw dakkapel.

• boyette
AUijtdehaag schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 06:49:
@boyette
Ik had het anders moeten formuleren.
Hoe lang verkopen ze al zonnepanelen.
Ikea is ook een keer geswitched

Maar je beweert dat coolblue nog 25 jaar bestaat. Waar baseer je dat op?
Ik wil dat ook wel leren om te voorspellen.
Ik wacht even tot je je vraag wederom herformuleert..

• boyette
Arn0uDz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:03:
[...]

Hier ook besteld bij Bonk Elektro. Zeer tevreden over de installatie.

Doet inderdaad wel SolarEdge maar was in mijn geval ook wel nodig i.v.m. shaduw dakkapel.
Waarom heb je niet gekozen voor micro omvormers en neem je zoveel risico met de solardedge?

• Arn0uDz
boyette schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:40:
[...]

Waarom heb je niet gekozen voor micro omvormers en neem je zoveel risico met de solardedge?
Destijds niet genoeg verdiept in de materie en achteraf gelukkig geen problemen met SolarEdge.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 22:08
[...]

Welk risico? Ik merk een goede kwaliteit en daar waar wel nodig een service zonder haken en ogen. En ja, er zullen vast meer merken zijn die er zo mee omgaan, maar tot nu toe alleen maar positieve ervaringen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:26
[...]

Ik heb meer kapotte micro omvormers gezien dan optimizers. Waar fundeer jij het op dat Solaredge=risico?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-05 10:03
Dus beter geen solaredge icm plat dak zonder schaduw begrijp ik hieruit? Nog anderen met ervaringen?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
Als je geen schaduw hebt is optimizers / solaredge inderdaad overbodig. Mocht je toch een paneel of 2 in erge schaduw hebben dan kun je altijd nog een TIGO of Honeybee400 optimizers er tussen klikken, die werken in principe met alle andere omvormers (behalve solaredge) en je hoeft dan niet alle panelen te voorzien.

Mocht schaduw geen probleem zijn dan zou ik gewoon een string omvormer pakken zoals bv een GoodWe, SMA of Growatt (andere merken mag ook). Zelf ben ik fan van Growatt omdat ik de monitoring app wel fijn vind werken en de aftersales / technische dienst snel problemen oplost mocht er ooit iets spelen. Dat zal echter bij de andere merken ook goed zijn.

Qua aantal panelen zou ik het dak gewoon zo vol mogelijk leggen, zoals AUijtdehaag al schreef zijn er nooit mensen die klagen over teveel opbrengst, maar wel over te weinig.

Als prijs kun je doorgaans rekenen rond een bedrag van 1 euro per wp. Daarmee kun je de meeste offertes wel vergelijken.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• boyette
Arn0uDz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:42:
[...]

Destijds niet genoeg verdiept in de materie en achteraf gelukkig geen problemen met SolarEdge.
Daar zit het probleem nu juist dat risico dat ga je lopen na 10-12 jaar..

• Arn0uDz
boyette schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:03:
[...]

Daar zit het probleem nu juist dat risico dat ga je lopen na 10-12 jaar..
Maar waar doel je nou precies op? Want micro omvormers zijn ook niet heilig.

• Robertine
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-04-2021
Ik denk dat 9 zonnepanelen misschien net te weinig zullen zijn. Er zijn natuurlijk wel manieren om je rendement zo hoog mogelijk te krijgen, zoals je zegt door ze op het zuiden te laten plaatsen.

Wij hebben ook offertes bekeken en zo gewoon gekozen voor een fijne prijs, inderdaad iemand in de buurt want dat is wel zo handig als je later wat nodig hebt. De installateur heeft toen ook gewoon zelf nog advies gegeven voor het plaatsen.

Misschien is dit wel behulpzaam: zonnepanelen op een plat dak
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee