moederbord wil GND en [9-35V], voeding geeft -V en +V?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:23
Hallo medetweakers,

ik ben bezig met een zelfbouw PC met een mini-ITX bord in de kast van een oud Sun werkstation. Daarvoor gebruik ik een moederbord dat via een 4-pin ATX12V GND en een DC spanning tussen 9V en 35V verwacht ( LV-6712 ).
Op de voeding die ik gekocht heb, zijn de uitgangen gemarkeerd als -V en +V (met regelbare spanning) ( Traco Power TXH 060-112 ). Ik ben geen kei in elektronica, dus graag de mening van een kenner: heb ik een ander soort voeding nodig, of telt enkel het potentiaalverschil tussen de GND en [9-35]V ? Blaas ik mijn moederbord op wanneer ik de -V verbind met GND en de +V met de [9-35]V ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee dit zijn m.b. industriële mobo's die 24VDC als input hebben (deze dus vanaf 9 tot 35V)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Beetje ongelukkig aangegeven maar de V- op de voeding is hetzelfde als de GND

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Bij een computervoeding is V- en GND aan elkaar gekoppeld en heet het als geheel GND, bij dit soort industriële voedingen zijn die van elkaar gescheiden. Maakt voor het moederbord niet uit of de V- geaard is, en de voeding zal via de behuizing de boel alsnog aarden voor de veiligheid, of je kan zelf een draadbruggetje tussen V- en GND maken.

[ Voor 6% gewijzigd door AlexanderB op 10-03-2021 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

AlexanderB schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:01:
Bij een computervoeding is V- en GND aan elkaar gekoppeld en heet het als geheel GND, bij dit soort industriële voedingen zijn die van elkaar gescheiden. Maakt voor het moederbord niet uit of de V- geaard is, en de voeding zal via de behuizing de boel alsnog aarden voor de veiligheid, of je kan zelf een draadbruggetje tussen V- en GND maken.
GND hoeft persee geen connectie met de aarde te zijn. GND of ook wel ground staat voor massa en in een voeding staat dat ook voor een negatieve pool dat prima op zichzelf kan staan dan aleen zonodig verbonden met de aarde aan de netspanningkant..

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:23
Ik heb ondertussen met de voltmeter geverifieerd dat tussen V- en V+ 12V zit. Met V- naar GND op het moederbord en V+ naar 12V werkt het moederbord perfect! Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1