Toon posts:

Beginner auto budget 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Nesjka
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Hi allemaal,

Broertje heeft zijn rijbewijs gehaald vandaag. En ben nu opzoek naar een auto voor hem.

Hij is 28 jaar oud 0 schade vrije jaren uiteraard en werk woon verkeer is ongeveer 50km op een dag.
Budget is 2000 euro het liefst maar kan opgerekt worden naar 2500 mocht het waard zijn.

Wat ik al gevonden hebt zijn voornamelijk bmw met een 318 blok. Betrouwbaarheid geen idee. Een pre is wel 100pk+, 4/5 deurs, airco. De reden dat ik voornamelijk naar bmws kijk is omdat het toch wel een droom merk voor hem is.

Maar ik wil toch ook wel naar andere merken kijken, ben toch ook wel opzoek naar wat betrouwbaars.

• Farezz
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:11
En waarom heb je geen idee van betrouwbaarheid? Dit kun je toch zo opzoeken? En heb je alle andere topics al bekeken? Zijn er uit mn hoofd meerdere rond dit budget.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 20:14
Nou, met die afstanden en dat budget zou ik in elk geval naar iets op benzine kijken. Maar wat wil hij zelf? Betrouwbaar, of gelijk z'n droommerk?

Ik zou als eerste auto voor iets betrouwbaars en enigzins courants gaan. Noem het saai (is het ook), maar een Corolla of Almera om een beetje ervaring op te doen voor niet al te veel geld. Dat zou ik doen.

• Ragger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 13:18

Ragger

slopen. alles kapot maken.

Ford Fiesta, billig en betrouwbaar.

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:15
Wat een eisen voor dat budget... Is het niet beter om voor een eerste auto gewoon te kijken naar een Opel Corsa, Suzuki Swift of Peugeotje?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
Kia picanto. Niet de mooiste maar goed uitgerust en zeer betrouwbare Aziaat.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:01
Voor 2000 euro en geen ervaring zou ik geen afgetrapte BMW kopen. Verzekering niet te betalen en de auto ga je op kosten op leeg lopen.
Eerste autootje zou ik gewoon wat simpels doen zoals hierboven al gezegd.
Ik rijd zelf een 206SW van 2003 die ik voor 900 heb gekocht, ja het gaat wel eens stuk, maar reparaties zijn goed zelf te doen en onderdelen kosten geen drol.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-03 21:28
Volvo S60 op LPG. rond 2003 met 300k op de teller is voor dat bedrag zeker te vinden. Oersterk blok, heerlijk relaxed cruisen. Luxe, zit lekker.. 't is geen BMW, maar ook geen Corsa.... Ik zou het wel weten.

en als iedereen het met mij eens is hoeft het ook geen opsomtopic te worden. ;)

[Voor 17% gewijzigd door 107mb op 10-03-2021 19:40]

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-04 19:55
Een aygo; geen chick magnet maar wel goedkoop rijden en schade vrije jaren opbouwen

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:24
wd200 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:58:
Een aygo; geen chick magnet maar wel goedkoop rijden en schade vrije jaren opbouwen
Dat dus, gewoon een Aygo rijden ;)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:34
@wd200 @stylzzzz Het probleem met het trio C1/107/Aygo met dat budget is dat ze behoorlijke km-standen hebben, en die motor lust dan een aardige slok olie. Als het budget iets hoger was geweest had ik ook voor die auto gekozen.

Maar, als je mazzel hebt en je vind een goeie, heb je er een betrouwbare en goedkope auto aan. Het is alleen geen BMW met 100+pk en 5 deuren en airco, dat is nogal een onrealistisch doel voor 2000 euro...

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-04 19:55
Af en toe een liter olie inde aygo is goedkoper dan benzine ; verzekering ; mrb en onderhoud dan elk andere model..

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:13
Nesjka schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:38:
Hi allemaal,

Broertje heeft zijn rijbewijs gehaald vandaag. En ben nu opzoek naar een auto voor hem.

Hij is 28 jaar oud 0 schade vrije jaren uiteraard en werk woon verkeer is ongeveer 50km op een dag.
Budget is 2000 euro het liefst maar kan opgerekt worden naar 2500 mocht het waard zijn.

Wat ik al gevonden hebt zijn voornamelijk bmw met een 318 blok. Betrouwbaarheid geen idee. Een pre is wel 100pk+, 4/5 deurs, airco. De reden dat ik voornamelijk naar bmws kijk is omdat het toch wel een droom merk voor hem is.

Maar ik wil toch ook wel naar andere merken kijken, ben toch ook wel opzoek naar wat betrouwbaars.
2000 euro, BMW, 100pk en Airco? heel veel succes 8)7 Dat zijn dan afgetrapte autos waar je alleen maar geld in moet pompen.

Beter gewoon een bots autootje kopen en sparen voor wat beters.

[Voor 4% gewijzigd door corporalnl op 10-03-2021 20:32]

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:46

Klippy

Still Game

wd200 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:27:
Af en toe een liter olie inde aygo is goedkoper dan benzine ; verzekering ; mrb en onderhoud dan elk andere model..
En Aygo/107/C1 onderdelen zijn ook overal te vinden mocht er een keer wat mis aan zijn of wanneer je een paaltje in je dode hoek had staan.

Ik heb er zelf overigens nooit een gehad overigens, wel andere kleine auto's, maar die passen nog niet in het budget. Auto's in die klasse zijn zo eenvoudig dat je daar juist het plezier uit haalt. Goedkoop, betrouwbaar, degelijk, relatief zuinig, geen zorgen over kleine schades, starten, rijden, in een klein plekje parkeren en verder met je leven :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• saveljos
  • Laatst online: 07:50
Eerste auto waar ik aan dacht met het lezen van de topicstart is dit.
https://www.anwb.nl/auto/...e8-df11-a731-000c29d2a1e4 ik overweeg hem zelf ook als beginnende bestuurder.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
@saveljos zo'n auto is veel te groot voor die 25km die het broertje enkele rit moet rijden, grotere auto's kosten veel meer per maand.

• Mektheb
  • Nu online
Suzuki alto.
5 deuren, airco, 50 euro voor je verzekering en belasting.
Gaat zelden tot nooit iets stuk aan.
Rijd ook nog is mega zuinig, maar ja geen chickmagnet

• Stalensnuitje
  • Laatst online: 01-04 20:14
99ruud99 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:40:
@saveljos zo'n auto is veel te groot voor die 25km die het broertje enkele rit moet rijden, grotere auto's kosten veel meer per maand.
Niet per se eens, zo'n Aygo Cs is hardstikke populair, daar meot je nog goed je best voor doen om een knappe te vinden voor 2 rooitjes. De gemiddelde Japanse C-segmenter wil dan weer niemand hebben, maar je hebt wel ruimte voor 4 volwassenen, het bijbehorende comfort en zaken als Airco, elektrische etc zijn dan ook niet echt een unicum.

• wErudite
Mektheb schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:42:
Als het een chickmagnet is weet je gelijk waarom ze aan je kont hangen, moet je ook niet willen :9 :9 :9

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57
Mektheb schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:42:
Suzuki alto.
5 deuren, airco, 50 euro voor je verzekering en belasting.
Gaat zelden tot nooit iets stuk aan.
De chicks, die je daarmee aantrekt, kennen i.i.g. de waarde van geld.

Soms ben ik bijna gelukkig

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:38

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Idd een japanner, of bv de genoemde Corsa. (De Corsa C is een prima ding)

100pk, BMW, prima, maar voor dat geld koop je ellende en een duur ding in onderhoud, verzekering enz.

Behalve voor het 'patsergehalte' is er 0,0 serieuzere overweging om zo'n ding dan te kopen.

Voor 2K zo'n BMW, prima, maar vertel 'm er ook bij dat die 2K dan ook zijn halfjaarbudget moet zijn voor onderhoud.

als beginnend bestuurder koop je een simpel degelijk ding, ga je ervaring opdoen, boeit schade niet en wil je een ding waarvoor je op elke sloop onderdelen betaalbaar kunt vinden.

een 'echte' auto komt later wel.

En behalve dat je de klinkers er niet mee uit de straat trekt, is bv zo'n Corsa C helemaal niet onconfortabel. Airco, CC, 5 deurs, alllemaal prima opties die met een 2k budget haalbaar zijn.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:44

_Apache_

For life.

wd200 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:58:
Zelf zou ik daar wel 2x over nadenken. Een aygo voor dat budget heeft zoveel kilometers dat betrouwbaarheid echt wel een ding gaat worden. Heb het een aantal keer zien gebeuren in mijn directe omgeving, een kleine auto (hoge km stand), binnen no-time komen er enorme reparaties die de auto al snel economisch total loss maakt.
Zoek het bijvoorbeeld in de hoek van een oude(re) Volvo S40/S60. Die gaat nog sterk met hoge kilometerstanden. Plus dat je verzekeringstechnisch (met leeftijd van je broer, leeftijd auto, en 0schade vrije jaren) niet zo een verschil is met een Aygo.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:39
Hyundai Getz. Niet de auto waar je bij de eerste ontmoeting als een blok voor valt. Maar je gaat hem waarderen en er van houden door z'n betrouwbaarheid. Been there, done that. Helaas zijn we nu uit elkaar, hij heeft plaats gemaakt voor een ander(e Hyundai). "Mijn Getzje" rijdt wel nog steeds ergens rond... :P

[Voor 16% gewijzigd door CrystalViriS op 10-03-2021 21:30]

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:57

SpoekGTi

AMEX vragen? DM!

Voor 2K iets betrouwbaars en goedkoop:

Go Jap of Koreaans.

Vaak zuinig, licht, goedkoop in mrb en verzekering, betrouwbaar en vaak al met veel opties

Waarom geen Duitser met mega vermogen: gewicht, vaak al afgetrapt duur in verzekering zeker als beginnend bestuurder, duur in onderhoud en de benzinepomp vind je ook wel lief.

Eigen ervaringen, Swift 1.3 GTi 92’er, Hyundai Atos1.0 (de Atos was geen succes) Hyundai Getz 1.3, Suzuki Vitaya 2015 1.6 momenteel bij de vriendin in bezit en ik heb tussendoor nog een Swift gehad en nu weet een 1994 swift.

Doet 19€ in de verzekering in de maand, 20€ mrb per maand. Benzine ongeveer 80€ in de maand. Onderhoud de laatste 2 jaar totaal 1200€ dus 50€ per maand.

Overigens is het nu een swift cabrio met een GTi blok, granted geen chick magnet maar goed ben toch al oud en van de markt dus boeien. En je laat er een 318 nog eens raar van op zijn neus kijken bij het stoplicht 😜

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:59
_Apache_ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:20:
[...]

Zelf zou ik daar wel 2x over nadenken. Een aygo voor dat budget heeft zoveel kilometers dat betrouwbaarheid echt wel een ding gaat worden. Heb het een aantal keer zien gebeuren in mijn directe omgeving, een kleine auto (hoge km stand), binnen no-time komen er enorme reparaties die de auto al snel economisch total loss maakt.
Zoek het bijvoorbeeld in de hoek van een oude(re) Volvo S40/S60. Die gaat nog sterk met hoge kilometerstanden. Plus dat je verzekeringstechnisch (met leeftijd van je broer, leeftijd auto, en 0schade vrije jaren) niet zo een verschil is met een Aygo.
Een S40 en zeker een S60 is echt niet goedkoper in onderhoud dan een Aygo/C1/107 met hoge kilometer standen. Wel een goed alternatief op de Japanse autos als je wat groters wil.
Gemiddeld genomen is een Aygo een prima auto, maar als er matig onderhoud aan gedaan is, dan heb je hoge kosten ja. Maar dat geld voor elke auto.

Een Corsa C is ook een prima auto, mits hij geen water lekkage (links voor) heeft.

Simpel een Japanner adviseren kan ook niet, er zijn ook Japanse modellen die matig zijn qua betrouwbaarheid (diverse Nissan en Toyota modellen hebben een erg hoog olie verbruik bijvoorbeeld)

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:11
Ik rij zelf een C1 van 8 jaar met 150k km die nog ongeveer €3000 waard is. Met een beetje mazzel vind je voor €2500 iets soortgelijks. Je moet dan wel rekening houden met €1000 kosten het komende 1-2 jaar. Denk aan de koppeling enzo. Distributieriem heeft de auto niet dus dat scheelt.

BMW is echt niet te doen naar dat moge inmiddels duidelijk zijn.

👉🏻 Blog 👈🏻

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-04 17:33
TS moet even shoppen bij Jetcars, die hebben genoeg staan wat binnen het budget valt :P
Wellicht blijft er nog geld over voor de verzekering aangezien dat met 0 schade-vrije jaren en een dergelijke BMW niet mals zal zijn.

Al het waar is naar zijn geld, dus er moet niet teveel van verwacht worden. Je kan geluk hebben :)
What you see is what you get!

[Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 11-03-2021 08:24]

• rp87
kraades schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:22:
Ik rij zelf een C1 van 8 jaar met 150k km die nog ongeveer €3000 waard is. Met een beetje mazzel vind je voor €2500 iets soortgelijks. Je moet dan wel rekening houden met €1000 kosten het komende 1-2 jaar. Denk aan de koppeling enzo. Distributieriem heeft de auto niet dus dat scheelt.
Het zijn inderdaad geen probleemloze auto's, maar de reparaties zijn vaak niet duur. Meest voorkomende zaken: Koppeling +/-€450, waterlekkage achterin +/-€100, waterpomp +/-€200. Daarnaast uiteraard het onderhoud en vervangen slijtage delen (zoals elke andere auto). Dus wat geld achter de hand houden is verstandig, maar dat is met elke auto die je koopt.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:11
@rp87
Klopt, de eerste 150-175k zijn zo goed als probleemloos. Daarna krijg je de gebruikelijke zaken maar dat is inderdaad bij elke auto.

Bijkomend voordeel. Lage verzekering. Lage mrb. En de auto is zuinig ongeveer 1 op 18.

👉🏻 Blog 👈🏻

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

_Apache_ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:20:
[...]

Oef, een S60 van 2000, leg maar zeker 1000 euro apart voor onverwachte kosten (en dat is dan als je het meeste zelf kan doen) O-)

Moet de auto goedkoop, betrouwbaar zijn, en een beetje 'smoelen', kijk eens naar een Toyota Corolla, 3 deurs, in het zwart ofzo.
Zoiets als dit:
https://www.autowereld.nl...sol-34165994/details.html

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• MrAmos
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:15
Ik kan niet anders dan beamen dat de adviezen die gegeven worden in het topic ontzettend goeie adviezen zijn.

Ik heb zelf vorig jaar rond dat bedrag een BMW 318 gekocht en het is wel een auto die je niet wilt rijden als je geen verstand van sleutelen hebt (want dan heb je een blije garage in de buurt :X ).
Onderhoud is zowieso een ding gezien er veel meer onderdelen op zitten die stuk kunnen gaan gezien de manier van aandrijving, als er iets kapot gaat en je kunt het zelf, zijn het vaak niet de goedkoopste onderdelen in vergelijking met de andere auto's die hier voorgesteld worden.

Dan hebben we het ook nog niet gehad over dat het een auto is die ander rijgedrag vertoond ten opzichte van een hoop andere auto's (waarschijnlijk is zijn lesauto geen RWD geweest) en is het verstandig om eerst in een iets vergevingsgezinde auto ervaring op te doen.

Qua kosten, 50KM per dag is vrij fors. De ander genoemde auto's hebben allemaal een verbruik van 1:15(of meer), dat ga je met de beste bedoelingen in de BMW 318 niet voor elkaar krijgen. Als je echt je best doet haal je 1:12/1:13. Maar dan rijd je wel op zo'n manier dat de voorgestelde auto's in dit topic nog sneller wegrijden dan jij op dat moment doet (en dat is lastig vol te houden O-) ). Dan hebben we het nog niet over de verzekering(die is +- 50 euro, net gecheckt op basis van mijn kenteken en de opgegeven leeftijd) gehad en wegenbelasting(60 per maand) gehad.

Ik kan niet anders zeggen dat ik me schaar achter het advies en nog even zou wachten met het droommerk tot er iets meer ervaring is opgedaan :). En als de ervaring er is, zou ik het niet laten. Maar dat is dan weer een stukje passie voor auto's van mijn kant :P

Driver: BMW 318i E46 || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super

• Nesjka
  • Niet online
Geen slimme keuze dus om voor een 318i te gaan als beginners auto. Ik begrijp het. De alternatieven die hier genoemd zijn zien er zeker leuk uit alleen moet het wel een beetje degelijk uit zien. Verder ben ik vergeten te vertellen dat ik de meeste onderhoud op mij zal nemen dus denken hierbij aan de olie en filters en bougies vervangen.

Ik zal hem een aantal van de genoemde auto's even voorstellen en kijken wat hij ervan vindt :).

Overigens heeft hij van een maat een aanbod gekregen om een ford fiesta over te nemen voor 50 euro. Vrienden prijsje, misschien is dat toch de beste optie voor nu :+

[Voor 16% gewijzigd door Nesjka op 11-03-2021 10:01]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Nesjka schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:01:
Geen slimme keuze dus om voor een 318i te gaan als beginners auto. Ik begrijp het. De alternatieven die hier genoemd zijn zien er zeker leuk uit alleen moet het wel een beetje degelijk uit zien. Verder ben ik vergeten te vertellen dat ik de meeste onderhoudt op mij zal nemen dus denken hierbij aan de olie en filters en bougies vervangen.

Ik zal hem een aantal van de genoemde auto's even voorstellen en kijken wat hij ervan vindt :).

Overigens heeft hij van een maat een aanbod gekregen om een ford fiesta over te nemen voor 50 euro. Vrienden prijsje, misschien is dat toch de beste optie voor nu :+
Degelijker dan een Toyota Corolla bestaat denk ik niet :D

En voor 50 euro een Ford Fiesta overnemen is een no-brainer natuurlijk, meteen doen.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-04 12:47

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Ik zou vooral kijken naar een auto waar het niet zo boeit wanneer je er een deuk in rijdt en je dus ook niet de verzekering hoeft aan te spreken. Dan heb je ook alleen maar een WA nodig wat weer goedkoper is.

Ik heb zelf een tijd lang in rammelende koekblikken gereden van ~500,-, maar voor mij is een auto puur vervoer zonder emotie.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• wErudite
rp87 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:32:
[...]Koppeling +/-€450, waterlekkage achterin +/-€100, waterpomp +/-€200.
Ik heb zelf als student een Peugeot 107 uit 2009 maar ik snap niet hoe je aan deze kosten komt (Geluk?). Rond de winter laat ik 't ook altijd opnieuw dichtkitten achterin en dat kost me 15 euro, ligt er maar net aan naar welke garage je gaat uiteraard :P

• SpoekGTi

SpoekGTi

AMEX vragen? DM!

Nesjka schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:01:
Geen slimme keuze dus om voor een 318i te gaan als beginners auto. Ik begrijp het. De alternatieven die hier genoemd zijn zien er zeker leuk uit alleen moet het wel een beetje degelijk uit zien. Verder ben ik vergeten te vertellen dat ik de meeste onderhoud op mij zal nemen dus denken hierbij aan de olie en filters en bougies vervangen.

Meteen doen 50 euro voor een fiesta is geen geld, hou je de rest van je budget over om hem meteen een grote beurt en een APK tegeven om de eerste 2 jaar te rijden :)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:05
SpoekGTi schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:25:
[...]

Meteen doen 50 euro voor een fiesta is geen geld, hou je de rest van je budget over om hem meteen een grote beurt en een APK tegeven om de eerste 2 jaar te rijden :)
Ervan uitgaande dat hij APK waardig is en niet een reparatie van 500 euro nodig heeft om uberhaupt APK te krijgen (en dan heb je het nog niets eens over toekomstige mogelijke reparaties)

Een auto in deze prijsklasse is al snel total loss. Mijn garage heeft ook wel eens een APK advies rapport gegeven, met 1300+ euro aan reparaties voor een auto die me 1250 euro had gekost.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• SpoekGTi

SpoekGTi

AMEX vragen? DM!

dragonhaertt schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:35:
[...]

Ervan uitgaande dat hij APK waardig is en niet een reparatie van 500 euro nodig heeft om uberhaupt APK te krijgen (en dan heb je het nog niets eens over toekomstige mogelijke reparaties)

Een auto in deze prijsklasse is al snel total loss. Mijn garage heeft ook wel eens een APK advies rapport gegeven, met 1300+ euro aan reparaties voor een auto die me 1250 euro had gekost.
Dan nog als hij 50€ kost en dan 500€ nodig heeft om door de apk te komen is hij in the end nog steeds minimaal 1400€ goedkoper uit over een jaar rijden gezien dan hij een 318i op de kop tikt voor 2k en daar het eerste jaar niets aan heeft

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 23:55

Echt niet.

Gewoon niet.

Het zijn wel allemaal erg bescheiden voorstellen die er worden gedaan. De gedachte die erachter zit klopt ook wel, maar slaat misschien wel wat door. Hoe meer een auto er uitziet als een raceauto, hoe waarschijnlijker dat die ook zo misbruikt is.

Dat gezegd hebbende: je kan er ook wat tussenin gaan zitten, met auto's die buiten het race segment vallen maar er nog wel acceptabel uitzien, waarbij de kans groter is dat ze door bestuurders met een 'saaiere' rijstijl zijn gebruikt. Denk hierbij aan Opel Astra, Volvo S40, een beetje die klasse.
Je neemt dan wel iets meer risico dan met een koekblik, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

Een swift is net iets meer dan een aygo. Ze zijn ook vrijwel probleemloos en het zijn erg leuke karretjes om in te rijden.. zij hebben wel wat elementen van een oude mini.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:14
Wat is het maandelijkse budget voor brandstof, verzekering, MRB, onderhoud en afschrijving?

Bij de keuze van de juiste auto is dat vaak nog belangrijker dan het bedrag wat voor aankoop beschikbaar is. Zeker wanneer er voor de aanschaf geen heel groot budget is, want dat is meestal een indicatie dat er voor de vaste en variabele kosten ook niet al te veel financiële ruimte is.

[Voor 18% gewijzigd door Ivow85 op 11-03-2021 11:44]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:15
SpoekGTi schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:39:
Voor 2K iets betrouwbaars en goedkoop:

Eigen ervaringen, Swift 1.3 GTi 92’er, Hyundai Atos1.0 (de Atos was geen succes) Hyundai Getz 1.3, Suzuki Vitaya 2015 1.6 momenteel bij de vriendin in bezit en ik heb tussendoor nog een Swift gehad en nu weet een 1994 swift.

Doet 19€ in de verzekering in de maand, 20€ mrb per maand. Benzine ongeveer 80€ in de maand. Onderhoud de laatste 2 jaar totaal 1200€ dus 50€ per maand.

Overigens is het nu een swift cabrio met een GTi blok, granted geen chick magnet maar goed ben toch al oud en van de markt dus boeien. En je laat er een 318 nog eens raar van op zijn neus kijken bij het stoplicht 😜
De Hyundai Atos, hebben wij ook geen beste ervaringen mee. Binnen een jaar (2e handsje ook) bodemplaat deels verrot (was niet te zien toen we m kochten) en die dingen waren gewoon binnen een dag te leveren, want op voorraad. Volgens garagehouder is dat vaak een slecht signaal over de kwaliteit. (naast dat we m ook niet bepaald comfortabel vonden).

@Nesjka
Mocht je toch graag een grotere maar betrouwbare auto willen kan je ook nog wel kijken naar een Mitshubishi Spacestar. Die zijn ook nog wel goedkoop te krijgen, je betaald wel meer belasting, maar krijgt ook een bult ruimte voor je budget.
Daarbij stond de Mitshubishi Spacestar (de oudere versies) ook bij de ANWB bekend als zuinig in onderhoud en als er wat mee is dat het simpel/ goedkoop op te lossen valt.

Wij hebben zelf nu (nog) zo'n Spacestar maar die gaat weg (nee, probeer m hier niet te verkopen) omdat we net wat meer eisen stellen aan onze eigen auto, nadat ik in de lease kleiner (goedkoper) ben gaan rijden). Rijdt prima, veel ruimte en dit model had ook Airco (is alleen nu te duur om te laten repareren nu we toch voor een andere gaan) en dergelijke.

[Voor 10% gewijzigd door jbdeiman op 11-03-2021 11:41]

• rp87
wErudite schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:05:
[...]

Ik heb zelf als student een Peugeot 107 uit 2009 maar ik snap niet hoe je aan deze kosten komt (Geluk?). Rond de winter laat ik 't ook altijd opnieuw dichtkitten achterin en dat kost me 15 euro, ligt er maar net aan naar welke garage je gaat uiteraard :P
Waterlekkage achterin kan van alles zijn. Maar 3e remlicht, ontluchtsroosters achterbumper, pakking achterlichten en aanslagdopjes achterruit zijn meest voorkomend. Je kan de delen afkitten of vervangen. prijs kan dus variëren. Maar €15,- is wel erg weinig.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-11-2022
Als je echt iets leuks wil dat betrouwbaar is voor een appel en een ei:

https://www.autowereld.nl...aak-34737387/details.html

Deze is verkocht en iets te duur, maar er zijn er meer.

• Nesjka
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:37:
Wat is het maandelijkse budget voor brandstof, verzekering, MRB, onderhoud en afschrijving?

Bij de keuze van de juiste auto is dat vaak nog belangrijker dan het bedrag wat voor aankoop beschikbaar is. Zeker wanneer er voor de aanschaf geen heel groot budget is, want dat is meestal een indicatie dat er voor de vaste en variabele kosten ook niet al te veel financiële ruimte is.
In principe kunnen we ook een auto aanschaffen van de rond de 10k maar aangezien dit zijn eerste auto wordt lijkt dat mij niet verstandig en ook niet volgens hem. Ik had zelf 2-2.5k in gedachten omdat ik er vannuit ging dat er voor dat bedrag wel degelijke auto's te koop zouden staan.

We neigen toch nu ook meer naar een Japanner toe vanwege de betrouwbaarheid zoals hierboven ook al genoemd is.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-04 19:51
Dieken Taffert schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:12:
Als je echt iets leuks wil dat betrouwbaar is voor een appel en een ei:

https://www.autowereld.nl...aak-34737387/details.html

Deze is verkocht en iets te duur, maar er zijn er meer.
Leuk ding hoor (ik heb zelf een Impreza uit '99) maar áls er dan wat aan mankeert kan het stevig centen kosten. En zo'n tweeliter boxer lust graag brandstof. De 1.6 ook trouwens ;(

• wErudite
rp87 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:41:
[...]

Waterlekkage achterin kan van alles zijn. Maar 3e remlicht, ontluchtsroosters achterbumper, pakking achterlichten en aanslagdopjes achterruit zijn meest voorkomend. Je kan de delen afkitten of vervangen. prijs kan dus variëren. Maar €15,- is wel erg weinig.
3e remlicht idd, daar zit 't bij mij altijd. Kost me 15 euro maar is dan ook wel n beetje een vriendenprijsje.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-03 21:28
rp87 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:13:
[...]

Een S40 en zeker een S60 is echt niet goedkoper in onderhoud dan een Aygo/C1/107 met hoge kilometer standen. Wel een goed alternatief op de Japanse autos als je wat groters wil.
ik lees nergens dat de auto zo goedkoop mogelijk moet zijn in onderhoud. Een auto als hobby mag best wat kosten.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:51

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

107mb schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:56:
[...]

ik lees nergens dat de auto zo goedkoop mogelijk moet zijn in onderhoud. Een auto als hobby mag best wat kosten.
50km woon-werk is toch geen hobby? Je wil gewoon een auto die je iedere dag brengt waar je moet wezen. Met 2K budget voor aanschaf, ga ik er even vanuit dat het niet als hobby wordt gezien.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:14
dragonhaertt schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:35:
[...]

Niks mis met geld uitgeven aan onderhoud van een oude en bijna waardeloze auto. Althans: zo lang de basis van de auto nog goed is en dat onderhoud voornamelijk gaat om het vernieuwen van slijtage delen.

En ja, als je dan in één keer 4 nieuwe banden, nieuwe remblokken en een nieuwe einddemper moet laten monteren, samen met een grote beurt en APK, dan kun je meer kwijt zijn dan de auto waard is. Maar als de auto geen echte mankementen heeft en je met het vervangen van die slijtage delen weer een paar jaar vooruit kunt, dan is die auto dat nog steeds waard. Want voor het bedrag van die ene dure onderhoudsbeurt waar alles bij elkaar komt, kun je geen andere auto kopen waarbij al die zaken net vernieuwd zijn.

Kortom: door die 1300 euro aan onderhoud te besteden 'koop' je dan een auto die in betere staat is dan elke andere auto die voor 1300 euro op marktplaats staat.

Maar goed, ik ben blij dat heel veel anderen dat vooral niet doen. Want daarmee zijn er voor mij meer goedkope auto's te vinden.

Daarbij: wanneer je een tweedehands auto koopt moet je er eigenlijk altijd rekening mee houden dat er een 'dure' beurt aan zit te komen in het eerste jaar. Want vaak doen mensen die al een andere auto overwegen te kopen hun 'oude' auto weg, net voordat er een dure beurt gedaan moet worden. Dat geld van die dure beurt steekt men immers liever in de nieuwe auto.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13
Och een 318i E46 met M43 motor (de 1.9 met 118pk) zou ik nog wel aandurven als hij netjes rijdt en je niet bang bent onderdelen van het koelsysteem te vv.
Ja je hebt er meer werk aan dan een willekeurige toyota of mitsubishi.

Ik ben van een E46 naar een mitsu Colt gegaan en persoonlijk vind ik het fijn dat de auto het altijd doet. Het rijcomfort is wel minder.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-03 15:19
Koop een oude suzuki swift. ben je voor de helft van je budget de man. is het ook niet erg als je er een keer een deuk in rijd als beginnend bestuurder. en kun je t komende jaar flink sparen om een leukere auto te kopen

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:34

Destruction

(ex-)Automonteur

FitTiv schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:52:
Och een 318i E46 met M43 motor (de 1.9 met 118pk) zou ik nog wel aandurven als hij netjes rijdt en je niet bang bent onderdelen van het koelsysteem te vv.
Ja je hebt er meer werk aan dan een willekeurige toyota of mitsubishi.

Ik ben van een E46 naar een mitsu Colt gegaan en persoonlijk vind ik het fijn dat de auto het altijd doet. Het rijcomfort is wel minder.
Ik heb zelf een E36 gehad, een 318. Op lpg(g3), ik heb toen kort na aanschaf (1200 euro voor een e36 in nette staat en nog lange APK) de ECU kapot gehad, dat grapje kostte me toen 500 euro. Daarna probleemloos 40.000km gereden d:)b Op een BMW hoef je dus niet leeg te lopen, maar als je je eerste auto gaat kopen en dus nog geen schadevrije jaren hebt, heb je als beginner een groot probleem, en dat is verzekering.

Dat is ook waarom je vaak die Starlet of Yaris terug ziet komen, dat zijn de auto'tjes die je als beginner vaak nog redelijk goedkoop kunt verzekeren. Alhoewel, noem iets goedkoop... Voor een kennisje van me heb ik het laatst uitgerekend, 30 jaar oud, geen no-claim, woonplaats omg. Rotterdam. Een simpele Starlet zou al 80 euro per maand kosten, voor alleen WA :X Dan wil je het voor een BMW niet eens weten denk ik :')

Citroen Berlingo 2.0HDi '05 | Yamaha FZS600 Fazer '00 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Nesjka
  • Niet online
Destruction schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Ik heb zelf een E36 gehad, een 318. Op lpg(g3), ik heb toen kort na aanschaf (1200 euro voor een e36 in nette staat en nog lange APK) de ECU kapot gehad, dat grapje kostte me toen 500 euro. Daarna probleemloos 40.000km gereden d:)b Op een BMW hoef je dus niet leeg te lopen, maar als je je eerste auto gaat kopen en dus nog geen schadevrije jaren hebt, heb je als beginner een groot probleem, en dat is verzekering.

Dat is ook waarom je vaak die Starlet of Yaris terug ziet komen, dat zijn de auto'tjes die je als beginner vaak nog redelijk goedkoop kunt verzekeren. Alhoewel, noem iets goedkoop... Voor een kennisje van me heb ik het laatst uitgerekend, 30 jaar oud, geen no-claim, woonplaats omg. Rotterdam. Een simpele Starlet zou al 80 euro per maand kosten, voor alleen WA :X Dan wil je het voor een BMW niet eens weten denk ik :')
WA zat op 60 euro voor een 318 2003 :)

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Nesjka schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:49:
[...]

WA zat op 60 euro voor een 318 2003 :)
Hoe krijg je dat dan voor elkaar? Op naam van je ouders ofzo?

Citroen Berlingo 2.0HDi '05 | Yamaha FZS600 Fazer '00 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Nesjka
  • Niet online
Destruction schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:51:
[...]

Hoe krijg je dat dan voor elkaar? Op naam van je ouders ofzo?
Independer :P

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Precies die site heb ik ook gebruikt om dat te checken :D Interessant weer... :+

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13
Is ook gebaseerd op locatie. Randstad is bijv. duurder.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

FitTiv schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:09:
Is ook gebaseerd op locatie. Randstad is bijv. duurder.
Klopt. Of woonwijk.

Zo ben ik 6 jaar geleden verhuisd van de plaatselijke Ghetto naar een betere buurt, maar de premie voor de autoverzekering ging omhoog met 3 euro per maand 8)7 Ik zou toch denken dat het schade risico buiten die ghetto iets kleiner is :+

In ieder geval, voor de broer van TS maar zeker ook voor anderen die dit lezen: Let vooral goed op met verzekeringen. Kijk niet alleen naar de premie die men online laat zien, maar bel ze ook op. Je hebt namelijk best kans dat je online wel kunt berekenen maar uiteindelijk niet geaccepteerd wordt. Daar sta je dan met je BMW/Mercedes/whatever als eerste auto :+

* Destruction begon om die reden ook met een klein en simpel auto'tje (Micra uit 1989, 1.2 met 55pk). Zo'n ding dat op papier maar ook optisch gezien zowel van mij als van mijn ouders had kunnen zijn. Hell, of van m'n oma (niet dat die een rijbewijs had, maar soit). Het enige wat ik ooit heb aangepast aan dat ding is een betere radio en een setje fatsoenlijke speakers :P Na een paar jaar word een leukere auto verzekeren al beter te betalen, en dan kun je die stap natuurlijk gewoon maken. Als je het kunt betalen en de verzekeraar accepteert die BMW, doen! Maar check dat wel van te voren ;)

[Voor 27% gewijzigd door Destruction op 12-03-2021 22:27]

• Verderf
  • Laatst online: 27-03 10:08
Destruction schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Ik rij een 1 serie uit 2007 en daar is inmiddels ook wel wat in gegaan, nu heb ik gelukkig een maatje maar goedkoop is het niet.
Ketting vervangen rond 150k? 1500 euro
Injectoren versleten? 250 euro per cyclinder.

Het is een super fijne auto en ik heb het er voorover maar je moet er wel rekening mee houden :P

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB |

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Verderf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:19:
[...]

Ik rij een 1 serie uit 2007 en daar is inmiddels ook wel wat in gegaan, nu heb ik gelukkig een maatje maar goedkoop is het niet.
Ketting vervangen rond 150k? 1500 euro
Injectoren versleten? 250 euro per cyclinder.

Het is een super fijne auto en ik heb het er voorover maar je moet er wel rekening mee houden :P
Nou ben/was ik zelf monteur, dus ik kan in principe alles zelf. Maar ik heb geen bijzondere kosten gehad in ieder geval :) Naast dus de genoemde ECU (eindtrap verbrand, ding liep toen op 3 cilinders) heb ik een keer een pakking vervangen van het oliefilterhuis (minimale lekkage) en verder geen onderhoudskosten gehad, los van het normale onderhoud :) Wel wat geld besteed aan andere zaken (KW setje, velgen en banden, etc). Maar da's een stukje hobby ;)

Ik zit stiekem nog regelmatig naar BMW te kijken, dus de kans dat er weer een keer zo'n ding voor de deur komt te staan is best groot. Voor nu past 't echter (nog) niet in het plaatje, en zodra het wel gebeurd heb ik er liefst eentje op grijs kenteken. Dan kom je al snel in een project terecht, en daar heb ik er al een paar van :+ /offtopic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• saveljos
  • Laatst online: 07:50
Destruction schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:12:
[...]
maar zeker ook voor anderen die dit lezen: Let vooral goed op met verzekeringen. Kijk niet alleen naar de premie die men online laat zien, maar bel ze ook op. Je hebt namelijk best kans dat je online wel kunt berekenen maar uiteindelijk niet geaccepteerd wordt. Daar sta je dan met je BMW/Mercedes/whatever als eerste auto :+
serieus ja? uhm, zal er eens achterna gaan dan. Ik zit namelijk al Japanse auctions sites in de gaten te houden voor een CLS 550, ondanks dat ik pas 4 maanden mijn rijbewijs heb :X. Maar als je alleen een WA verzekering zoekt en je bent ouder dan 24 (in mijn geval 26) dan zal het wel goedkomen denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

saveljos schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:31:
[...]

serieus ja? uhm, zal er eens achterna gaan dan. Ik zit namelijk al Japanse auctions sites in de gaten te houden voor een CLS 550, ondanks dat ik pas 4 maanden mijn rijbewijs heb :X. Maar als je alleen een WA verzekering zoekt en je bent ouder dan 24 (in mijn geval 26) dan zal het wel goedkomen denk ik.
Ik heb dat een keer gehad, toen ik een Saab 9-5 had (2.3 Turbo, 230pk/350Nm). Ik kocht daar toen een 5-serie (e39, 523i 170pk) bij. Ik had toen 7 schadevrije jaren oid (op de auto that is), maar men wilde die 'funfer' niet hebben, want te sportief... Toen ik ze vroeg te kijken wat voor auto ik daarnaast verzekerd had vonden ze het zelf ook een beetje vreemd en werd de aanvraag wél gewoon goedgekeurd 8)7 Om nog niet te spreken over de motoren die ik destijds had, die toch wel wat sneller zijn dan de gemiddelde vlotte auto :+

Maargoed, da's dus nog een tip aan beginners in het kader van verzekeren :)

[Voor 10% gewijzigd door Destruction op 12-03-2021 22:53]

• Anoniem: 235591
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Een goede Saab 900 is voor 2k ook wel te vinden. Een 1ste generatie Saab 9-3 overigens ook wel. En zeker met die twee suggestie heb je een puike auto in handen.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47
Voor 2K koop je een prima E46 318. Maar inderdaad, die kosten minstens 6-7 cent aan onderhoud per kilometer. Rij hier een 123d, nu van 192k naar 310k gereden en elke zoveel tijd is er wel weer wat. Schokdempers rondom (is stuk duurder als de auto een M sportpakket heeft trouwens), uitlaatfix, roestbehandeling, inlaattraject volgeroet en laten leeghalen, elektrisch raam defect, 3 keer wat exterieurdelen laten spuiten ... en dan ben ik vast nog wel wat vergeten. Ga binnenkort denk ik stoeprandschade op de velgen laten verhelpen.

Dus nee, goedkoper is gewoon een oud barrel. Wat zoekt je broertje? Ik raad de BMW van harte aan. Want het rijdt perfect. Maar de kosten zijn navenant :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee