Beste tweakers,
Eerder heb ik al een topic gemaakt omdat ik dacht dat mijn moederbord defect was aangezien deze een CPU error geeft (5 piepjes). Dit bleek echter niet het geval te zijn.
De huidige situatie is dat het systeem niet POST. Alle fans (case, voeding, GPU en CPU) gaan draaien. Vrijwel direct zijn er 5 piepjes te horen (wat duidt op een CPU error) en gebeurd er verder helemaal niets.
Naar mijn idee heb ik inmiddels zo'n beetje alles geprobeerd, maar niets helpt. Als iemand enig idee heeft wat er mis kan zijn dan hoor ik dat erg graag!
Specs
Naast het bovenstaande (tweedehands) RAM zijn er ook twee nieuwe stickjes aangeschaft: pricewatch: HyperX Fury black HX432C16FB3K2/16
Zowel de GPU als het RAM zijn tweedehands. Beide zijn getest en werken in mijn oude systeem
Inmiddels heb ik de volgende stappen ondernomen.
De CPU moet haast wel goed zijn (2x een defecte CPU krijgen kan ik mij niet voorstellen) en het moederbord functioneert ook naar behoren (dan ga ik er even van uit de diagnose van Micro-Mail klopt).
Het enige onderdeel wat ik niet heb kunnen testen is de M.2 ssd, maar daar kan het (correct me if im wrong) toch niet aan liggen, aangezien ik dan alsnog in het BIOS zou moeten kunnen komen.
Alle suggesties zijn welkom. Alvast bedankt!
Eerder heb ik al een topic gemaakt omdat ik dacht dat mijn moederbord defect was aangezien deze een CPU error geeft (5 piepjes). Dit bleek echter niet het geval te zijn.
De huidige situatie is dat het systeem niet POST. Alle fans (case, voeding, GPU en CPU) gaan draaien. Vrijwel direct zijn er 5 piepjes te horen (wat duidt op een CPU error) en gebeurd er verder helemaal niets.
Naar mijn idee heb ik inmiddels zo'n beetje alles geprobeerd, maar niets helpt. Als iemand enig idee heeft wat er mis kan zijn dan hoor ik dat erg graag!
Specs
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-10400F Boxed | € 137,- | € 137,- |
1 | Moederborden | ASRock B460M Pro4 | € 89,- | € 89,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Aorus Radeon RX 580 XTR 8GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart/Wit | € 72,90 | € 72,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 37,50 | € 37,50 |
2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16 | € 46,- | € 92,- |
1 | Voedingen | Corsair TX550M | € 70,90 | € 70,90 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 102,99 | € 102,99 |
Totaal | € 602,29 |
Naast het bovenstaande (tweedehands) RAM zijn er ook twee nieuwe stickjes aangeschaft: pricewatch: HyperX Fury black HX432C16FB3K2/16
Zowel de GPU als het RAM zijn tweedehands. Beide zijn getest en werken in mijn oude systeem
Inmiddels heb ik de volgende stappen ondernomen.
- Moederbord is terug gestuurd naar leverancier voor diagnose. Er bleek niets mis te zijn.
- CPU is terug gestuurd naar de leverancier en is direct omgewisseld voor een nieuw exemplaar.
- Tweede hands RAM vervangen voor nieuw RAM.
- RAM reseated elke DIM inmiddels geprobeerd. Zowel single als dual channel getest
- GPU in andere PCI-e slot geprobeerd.
- Eigen werkende GPU in nieuwe systeem geprobeerd.
- Eigen werkende voeding in nieuwe systeem geprobeerd.
- CMOS gecleared
- Systeem 5min+ aan laten staan om de juist configuratie te vinden
- Zonder bootdrive geprobeerd te POST-en
- Alle powercables nagelopen en opnieuw aangesloten
- Systeem buiten de kast getest
- Zonder koeler (en zonder backplate) getest om zeker te zijn dat deze geen kortsluiting veroorzaakte
De CPU moet haast wel goed zijn (2x een defecte CPU krijgen kan ik mij niet voorstellen) en het moederbord functioneert ook naar behoren (dan ga ik er even van uit de diagnose van Micro-Mail klopt).
Het enige onderdeel wat ik niet heb kunnen testen is de M.2 ssd, maar daar kan het (correct me if im wrong) toch niet aan liggen, aangezien ik dan alsnog in het BIOS zou moeten kunnen komen.
Alle suggesties zijn welkom. Alvast bedankt!