Toon posts:

5.1 Surround i.c.m. een oude receiver, LGCX55/PS5/RTX3080

Pagina: 1
Acties:

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-03 18:33
Hallo,

Tot vandaag de dag maak ik gebruik van de receiver "Onkyo HT-R390". Ik heb deze jaren lang en ik kan niet vinden welke specs het heeft. Momenteel wil ik op korte termijn overstappen van mijn 10 jaar oude plasma naar een LG CX55. Hier wil ik op 4k 120 fps gamen via mijn PS5/RTX 3080. Het liefst met surround sound.

Momenteel heb ik al mijn apparaten aan mijn huidige receiver aangesloten. Als ik dat echter zometeen ook doe, dan loop ik waarschijnlijk tegen de beperkingen van de verouderde hdmi-poorten en haal ik niet zo veel uit mijn TV/PS5. Ik heb in de handleiding gevonden dat mijn huidige receiver ARC ondersteunt. Nu vraag ik mij echter af: als ik dit doe, en dus alle componenten aan mijn tv aansluit i.p.v. de receiver, moet de HDMI poort waarover ARC gaat dan niet alsnog 2.1 zijn om in 4k/120fps te gamen of doet het er niet aan toe welke versie/benummering de hdmi poort heeft waarover ARC loopt? Daarnaast heb ik ook gelezen dat ARC problemen geeft als het komt op het neerzetten van goed 5.1 geluid, en als dat zo is, is het dan beter om dan toch voor een nieuwe receiver te gaan die eARC ondersteunt? Moet de receiver die eARC ondersteunt dan ook gelijk 2.1 zijn, of kan dat (extreem voorbeeld) ook 1.4 zijn? Als allerlaatste vraag heb ik de vraag of er mogelijk anders andere oplossingen dan een receiver zijn waardoor ik in 4k/120fps kan blijven gamen met 5.1 surround geluid. Ik wil graag mijn vloerspeakers en surroundspeakers blijven gebruiken dus een soundbar is geen oplossing. Bedankt voor de tijd.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:30

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Thrawni schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:04:
moet de HDMI poort waarover ARC gaat dan niet alsnog 2.1 zijn om in 4k/120fps te gamen of doet het er niet aan toe welke versie/benummering de hdmi poort heeft waarover ARC loopt?
Je biedt audio en beeld aan bij de TV over HDMI, daar heb je HDMI 2.1 voor nodig in verband met de 4K op 120 Hz. HDMI ARC, wat een aparte kabel is, zal alleen gebruikt worden voor de Audio Return. Vanaf HDMI 1.4 was die functie er al. Alleen met de hogere versies heb je eARC welke losless surround door kan sturen waar de eerdere versie dat niet kon.
Daarnaast heb ik ook gelezen dat ARC problemen geeft als het komt op het neerzetten van goed 5.1 geluid...
Linkje? Een kreet als "problemen met goed 5.1 geluid" is niet concreet en valt zo niets over te zeggen. Er zitten wat nukken aan HDMI ARC maar of dat dit dekt? Ook zijn er dus technische verschillen tussen ARC en eARC wat problemen kan veroorzaken. Ook is de TV in deze een groot punt. Zo doet de huidige LG OLED X-reeks geen DTS. De 9-reeks deed dat wel. De TV kan een bottleneck zijn.
en als dat zo is, is het dan beter om dan toch voor een nieuwe receiver te gaan die eARC ondersteunt?
Qua implementatie maakt het niet uit of je ARC of eARC hebt. Tevens is HDMI 2.1 op receivers op dit moment een dingetje. Als je 4K 120Hz invoert gaat het niet goed. Zijn enkele artikelen op de FP over geweest.
Moet de receiver die eARC ondersteunt dan ook gelijk 2.1 zijn, of kan dat (extreem voorbeeld) ook 1.4 zijn?
HDMI 1.4 kent geen eARC. Officieel was eARC er pas vanaf HDMI 2.1 maar sommige fabrikanten hebben eARC als optie toegevoegd aan HDMI 2.0.
Als allerlaatste vraag heb ik de vraag of er mogelijk anders andere oplossingen dan een receiver zijn waardoor ik in 4k/120fps kan blijven gamen met 5.1 surround geluid.
Met de PC kan je beeld en geluid apart aanbieden als je minimaal twee uitgangen hebt, met een RTX zal dat geen probleem zijn. Beeld direct naar de TV en Audio via een andere HDMI naar de receiver, op een gewone HDMI In. Zit je niet met HDMI ARC en heb je wel de volledige benutting van HDMI. Met de PS5 kan dat helaas niet. Er zijn wel Audio Extractors. Die plaats je tussen de bron en de TV waardoor je ook het beeld en geluid kan scheiden. Er is ook een HDMI Audio Extractor die HDMI eARC om kan zetten zodat je vanaf de eARC poort naar een gewone HDMI IN op de receiver kan gaan. Zit je dus wel met wat de TV kan of niet. Vandaar ben ik fan van elke optie die de TV overslaat.

[Voor 13% gewijzigd door FeaR op 10-03-2021 16:33]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee