Toon posts:

Acces bibliotheek problemen met opslaan van records

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Stef21
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-04-2021
Goedendag,

Ik probeer een Access database te maken voor een bibliotheek in de buurt. Deze bibliotheek is maar 1 maal in de week open, dus ik heb geen datumnummers maar weeknummers gebruikt. Ik ben al een eindje met de database, maar nu kom ik niet verder. Ik zal zo duidelijk mogelijk uit proberen te leggen wat er aan de hand is.

Ik heb 4 tabellen: Klanten, Schrijvers (van de boeken), Boeken en Geleende Boeken. Deze zijn al met de juiste relaties aan elkaar gekoppeld. Geleende Boeken is een tabel die informatie uit verschillende andere tabellen en query's haalt. Zo heb ik een query die de voorletters, achternaam en tussenvoegsel van de klanten in 1 record per klant plaatst. Geleende Boeken bestaat uit de volgende kolommen: Geleend_ID (het ID van het boek wat geleend wordt als keuzelijst), Klant (deze records wordt uit bovengenoemde query gehaald als keuzelijst), het weeknummer van het inleveren en van het terugbrengen.
Om nieuwe records in te kunnen vullen heb ik een formulier gemaakt waarin de kolommen staan als invullijsten, maar omdat een klant vaak met 10 boeken tegelijk komt, wil ik niet dat de klant bij elk boek opnieuw aangeklikt moet worden. Daarom heb ik een subformulier gemaakt. In het hoofdformulier kan dan de klant aangeklikt worden, en in het subformulier het boek_ID. Deze formulieren heb ik allebei leeggemaakt met de macro: Naar volgende record gaan; Nieuw record. (Moet ik trouwens het nieuwe record in de tabel of in het formulier openen?)

Nu komt mijn probleem: Ik kan nadat ik de klant heb aangeklikt, niet meer het Geleend_ID invullen, want dan komt er een melding: Vul het Geleende Boeken.Geleend_ID in. En als ik begin met het Geleend_ID in het subformulier in te vullen, krijg ik een melding dat ik Geleende Boeken.Klant niet heb ingevuld en dat dus nog moet doen. Er zijn geen macro's die aangeven dat het record opgeslagen moet worden, maar toch gebeurt dit al. Wat doe ik hier fout? Of is het een beter idee om geen subformulier te gebruiken maar een andere optie?

Alvast bedankt! :)

MVG,

Stef

Beste antwoord (via Stef21 op 11-03-2021 12:54)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De relatie tussen Boeken en Klanten zou ik niet verwachten, daar tussen zou ik Geleende boeken verwachten.

Ter inspiratie: https://download.cnet.com...3000-2065_4-76472069.html

@Stef21

[Voor 36% gewijzigd door Falcon op 10-03-2021 16:09]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

Alle reacties

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Stef21 Zou je de relatiediagram even hier kunnen tonen? (Screenshotje)

• Stef21

• Stef21

Hier geef ik dan aan waar de informatie voor die kolom vandaan gehaald moet worden

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De relatie tussen Boeken en Klanten zou ik niet verwachten, daar tussen zou ik Geleende boeken verwachten.

Ter inspiratie: https://download.cnet.com...3000-2065_4-76472069.html

@Stef21

[Voor 36% gewijzigd door Falcon op 10-03-2021 16:09]

• Stef21
Ik heb daarbij inderdaad zitten twijfelen welke ik zou moeten pakken, beide gaat niet. Waarschijnlijk ga ik dat inderdaad nog veranderen, maar dat komt pas op het moment als ik verder met die tabel aan de slag ga

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Stef21 Als die basis niet goed is, gaat dit niet werken :)

Wikipedia: Relationele database

• Stef21
@Falcon U hebt gelijk, had ik niet gezien. Ik heb het nu aangepast dus nu is er wel een relatie tussen deze 2. Maar nu nog een vraagje: De bibliothecaris ziet nu alleen maar getallen voor zich en weet natuurlijk niet welke naam hierbij hoort. Kun je ook de naam van de klant in die records zetten ipv het klant_ID?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Stef21 Dit zijn dermate basis vragen dat ik je aanraad om eens te gaan zoeken op YouTube

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geen YouTube maar het lesmateriaal, daar is het voor :)

Stef21: meedenken doen we graag maar zeker bij huiswerk kunnen we niet te ver gaan. “Alles kan”, is een kwestie van het datamodel doordenken daarna doorvoeren. Loop je vast op een concreet punt kunnen we meedenken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Stef21
Prima, ik was iets te snel met plaatsen want eigenlijk wist ik gewoon hoe ik het op moest lossen. Bedankt allemaal voor de feedback!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:48

g0tanks

Moderator CSA
Stef21 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:54:
Prima, ik was iets te snel met plaatsen want eigenlijk wist ik gewoon hoe ik het op moest lossen. Bedankt allemaal voor de feedback!
Wellicht aardig om de oplossing te delen voor toekomstige zoekers? Ik ben in ieder geval wel benieuwd. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

g0tanks schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:02:
[...]
Ik ben in ieder geval wel benieuwd. :)
Met ^^^. Al is het alleen maar of je er ook al achter was dat elk boek in deze opzet maar één keer uitgeleend kan worden.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee