Toon posts:

Wifi versterken met zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FreyaC
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-03-2021
De wifi op de eerste verdieping is niet overal 100%, vooral met thuiswerken leidt dat wel eens tot problemen. Ik heb recent van Telenet een powerline uitgeprobeerd, maar blijkbaar gaat dat helemaal niet samen met onze zonnepanelen. Wifi valt geregeld (minstens 1x per minuut) uit.

Mijn vraag: werken wifi-repeaters op dezelfde manier, of is het wel mogelijk om daarmee aan de slag te gaan? Ik vind hier niet echt informatie over. Ik ben me bewust van de nadelen van wifi-repeaters, maar bijtrekken van UTP kabels om een deftige router te plaatsen is geen optie helaas. Ik weet niet wat ik anders kan proberen om het signaal op de bovenverdieping op te krikken. Alle hulp of ideeën zijn welkom! :)

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:47

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Afhankelijk van je vloeren kun je kiezen voor een Mesh oplossing. Het is onmogelijk om accuraat weer te geven hoe effectief dat gaat werken bij jou thuis

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:57
FreyaC schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:02:
Mijn vraag: werken wifi-repeaters op dezelfde manier, of is het wel mogelijk om daarmee aan de slag te gaan?
Powerline systemen gebruiken de elektrische bedrading van je huis om je data te versturen,
meestal op frequenties van een paar honderd kHz.

Dikke kans dat de omvormer van je zonnepanelen zoveel storing veroorzaakt op deze frequenties
dat communicatie over het lichtnet onmogelijk wordt.

Wifi repeaters gebruiken het lichtnet alleen maar als voeding, en niet voor communicatie.
Een Wifi repeater heeft dan ook -in theorie- geen last van je omvormer, al zijn repeaters
natuurlijk verre van ideaal.

De suggestie om een mesh netwerk op te zetten zou misschien kunnen werken. Of eventueel
met richtantennes te werken om de signalen te bundelen, en daarmee te versterken.

Loopt er niet nog een ongebruikte coax kabel naar boven?

• FreyaC
Dankjewel allebei voor het snelle antwoord!

Het huis is 20 jaar oud, er is weinig bekabeling in te vinden naast gewone stopcontacten. De bovenverdieping heeft geen UTP of coax. Ik ga me verder inlezen in mesh netwerken, hoewel ik dacht dat zoiets opzetten wel een heel ander prijskaartje heeft dan een simpele repeater. Het zal een comfort vs kost keuze worden.

De powerline ligt indertussen terug braaf in de Telenet-winkel, daar vielen ze compleet uit de lucht over het zonnepaneel-probleem :)

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-03 10:46
Je hebt niet toevallig een UTP-kabel naar je omvormer lopen? Ik wel, dus daar heb ik een van de units van mijn mesh-kit tussen geprikt. Werkt als een trein.

• FreyaC
Ik denk dat dat geen optie is, de zonnepannelen en omvormer liggen op een vrijstaande garage, meter of zes van het huis verwijderd (en zeker 10 meter van de router-aansluiting). Maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd! Als ik toch voor een mesh-systeem ga, is dat snel uitgetest.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-03 16:22

Praetextatus

the dutch_paki

FreyaC schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:57:
Dankjewel allebei voor het snelle antwoord!

Het huis is 20 jaar oud, er is weinig bekabeling in te vinden naast gewone stopcontacten. De bovenverdieping heeft geen UTP of coax. Ik ga me verder inlezen in mesh netwerken, hoewel ik dacht dat zoiets opzetten wel een heel ander prijskaartje heeft dan een simpele repeater. Het zal een comfort vs kost keuze worden.

De powerline ligt indertussen terug braaf in de Telenet-winkel, daar vielen ze compleet uit de lucht over het zonnepaneel-probleem :)
Er zijn regelmatig goede aanbiedingen voor Mesh setups. Eventueel kun je bij V&A iets kijken. Ben zelf overgestapt van, Linksys ->Ubiquity-> Devolo via stroom -> Asus Mesh en deze laatste is by far the beste oplossing geweest voor mij. Woning met in totaal 3 etages, betonnen vloeren en haal met 2 nodes voldoende snelheid. Ik kan werken/gamen op 2 etage, terwijl netflix/4k video draait op een tv en een tablet, zonder enige vertraging.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:11
Mijn huis had geen UTP of Coax, maar er was wel voorbereiding aangelegd voor telefoon verbindingen naar de meeste kamers. Mijn huis is ook ongeveer 20 jaar oud.
Ik heb die telefoon aansluitingen uitgebreid met Cat6 UTP. Werkt perfect.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee