Toon posts:

Ervaring Hubitat smarthome hub/controller

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ik vroeg mij af of er veel tevreden Hubitat gebruikers zijn.

https://hubitat.com/

Ik heb nu wat spullen van Heu / google home / harmony hub

Het automatiseren van zaken hiermee is nogal een gepiel, bijvoorbeeld in de avond 'hey google zet avond licht aan vervolgens moeten een paar lampen aan op verschillende dimmer standen en dat blijkt toch heel lastig zonder slimme controller.

Ik heb wat getest met Home Assistant op een Synology, en enige tijd diverse systemen bekeken en mijn oog viel op een Hubitat en wat ik er zo over zie en lees lijkt mij dat wel een mooie oplossing.

Dus vervolgens is zoeken op tweakers maar tot mijn verbazing komt dit ding niet eens in de pricewatch voor.

[Voor 4% gewijzigd door Thijs B op 10-03-2021 14:59]

Alle reacties

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-03 07:39
Ik ga 'm even volgen Thijs. Ik ben zelf ook op zoek naar een gedegen oplossing in onze nieuwbouw om alles gelijk te integreren.

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:34
Thijs B schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:57:
Ik vroeg mij af of er veel tevreden Hubitat gebruikers zijn.

https://hubitat.com/

Ik heb nu wat spullen van Heu / google home / harmony hub

Het automatiseren van zaken hiermee is nogal een gepiel, bijvoorbeeld in de avond 'hey google zet avond licht aan vervolgens moeten een paar lampen aan op verschillende dimmer standen en dat blijkt toch heel lastig zonder slimme controller.

Ik heb wat getest met Home Assistant op een Synology, en enige tijd diverse systemen bekeken en mijn oog viel op een Hubitat en wat ik er zo over zie en lees lijkt mij dat wel een mooie oplossing.

Dus vervolgens is zoeken op tweakers maar tot mijn verbazing komt dit ding niet eens in de pricewatch voor.
Hij is een beetje lastig te vinden in nederland volgens mij, ik heb hem bij Ultrasmart gekocht.
Veel heb ik er door tijdgebrek nog niet mee kunnen spelen maar ik heb een aantal weken geleden wat zigbee lampen toegevoegd met wat automations en dat werkt goed.
Nog niet 1x gehad dat een lamp niet aan ging.

• Confusedwings
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-07-2022
hoi,

Ik heb ondertussen al meer dan 2 jaar mijn Hubitat.

In het begin is het wat zoeken zeker voor deze ongeschoolde beer die niets meer weet dan hoe een printer aan te sluiten in 1999.
Maar ondertussen is het al 1.5 jaar dat we hier geen enkele lichtschakelaar aanraken (beneden).
We maken gebruik van...
- 10 tal aqara motion sensors
- 5tal philips hue motion sensors (was een geschenk, anders veel te duur)
- 15 tal aqara door/window sensors
- 6 aqara temperatuur sensors
- 3 tal Ikea Zigbee repeaters
- 5 tal Ikea lampen
- 1 ikea stopcontact
- 5 tal philips hue lampen (waarvan 1 ledstrip)
- 3 philips hue namaak maar toch compatibel
- 8 kassa stopcontacten
- 1 Lidl verdeeldoos met usb aanluitingen
- 5 wifi touchplate rolluiken
- 1 shelly module in de garagepoort

alles wordt bediend met Google assistent, we hebben een 7 tal speakers/mini's staan en een klein scherm van hen.
En je kan het amper bedenken of het is mogelijk...
Van 'sluit de koelkast bende luie apen' laten omroepen wanneer die 2min open staat.
tot het automatisch laten sluiten van de rolluiken aan de zonnige kant wanneer het vb +25 graden is voor meer dan 2 dagen.

Ik zou niet meer zonder kunnen denk ik.
En 1 van de kinderen weet zelf niet eens de schakelaars meer zitten van de lichten :P

wij durven vaak iets teveel toestellen in werking te steken waardoor de zekering afgaat...
Beide AX routers moeten dus herstarten etc wat misschien toch 2min duurt. tegen dat google ook terug is zitten we al 3 a 4min ver.
Maar daar hebben we geen last van want de automatisering loopt in minder dan 15seconden terug verder.
en we kunnen alles ook lokaal bedienen via tablet etc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Confusedwings schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:17:
hoi,

Ik heb ondertussen al meer dan 2 jaar mijn Hubitat.
Ik heb het weer even laten rusten moet nog een keuze maken of een hubitat of toch home assistant, even geen tijd voor gehad.

Wat mij opviel is dat de Nederlandse KlikAanKlikUit https://klikaanklikuit.nl/producten/control-stations/
wel verdacht veel op de Hubitat lijkt, vroeg mij af de klikaanklijkuit ICS-2000 en hubitat niet stiekem het zelfde product is ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Confusedwings
Lang verhaal kort...

NEEN.

beide hebben verschillende antennes
ICS heeft 433Mhz onderteuning maar niets van Z-wave onersteuning wat Hubitat dan wel heeft.
Jammer genoeg vind ik niet veel van het (werk)geheugen etc
ICS heeft een 3MB terwijl Hubitat een veelvoud (1000) er van heeft.
Ook vind nergens dat ICS ook zonder internet werkt en dat is ook wel handig bij Hubitat.
Er is ook geen noodzaak aan een cloud in te stellen. Het kan en ik zelf gebruik het ook maar niets moet en ik beheer wat ze weten.

De ICS is naar mijn persoonlijke mening (en die kan goed fout zijn).
Een voorloper van een Hubitat-hub, hij bestaat dan al van 2016 terwijl Hubitat laatste versie hardware nog geen jaar oud is. Ook kan de iets oudere versie te zijn zijn in het feit dat ICS wifi 4 gebruikt terwijl ik enkel wifi 6 routers etc in huis heb, wifi 5 zou toch een minimum moeten zijn.

ICS heeft dan wel ook eigen sensoren e.d. die waarschijnlijk goed tot uitstekend gaan werken met hun systeem. Maar dan sturen ze al naar een bepaald eco-systeem. Hubitat maakt geen sensoren dus moeten ze eerder concentreren op alles goed ontvangen dan een 'eigen' product voor te nemen.

Maar misschien heeft ICS wel enkele voordelen voor een huis met oudere toestellen e.d.
Want ondanks ik Hubitat heb heb ik nog een hub voor de 433Mhz, RF, IF,... om die 'oude' airco en tv's te bedienen. Maar dat gaat dan ook weer vlekkeloos samen met Hubitat.

Persoonlijk zou ik ICS niet aanraden tenzij je al een huis hebt met die typische 433Mhz stopcontacten e.d.
Voor iemand die meer of allemaal modernere toestellen heeft of er nog moet aan beginnen zou ik eerder
aanraden voor een Hubitat, Home assistent,...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Confusedwings schreef op zondag 9 mei 2021 @ 01:23:
Lang verhaal kort...

NEEN.

beide hebben verschillende antennes
ICS heeft 433Mhz onderteuning maar niets van Z-wave ondersteuning wat Hubitat dan wel heeft.
Oke maar hebben deze twee producten iets met elkaar te maken, is het gebaseerd op dezelfde software? of zijn het twee totaal verschillende fabrikanten die uiterlijk toevallig iets op elkaar lijken. ?

Ik heb vandaag toch maar een Hubitat besteld een kant en klaar doosje die zover ik heb gezien veel kan en meeste ook gewoon lokaal doet dat spreekt mij wel aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Confusedwings
Voor zover ik weet hebben ze totaal niets met elkaar te maken

Ook wel logisch daar de markt-strategie van beiden anders is, hardware anders is en de en een 5 tal jaar oude toestellen geeft en de andere heeft nog maar net (max 1j) geleden nog een nieuw model uitgebracht.

Ik ben aan het twijfel om een nieuw C7 model te kopen ipv vast te houden aan mijn C5.
De grootste verandering is dan misschien wel Z-wave waarvan ik niets heb maar de nieuwe 'rooms' etc trekken me ook wel aan :p.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kelp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-03 11:21
maar de nieuwe 'rooms' etc trekken me ook wel aan
Behalve je devices onderbrengen in een room kan je er vooralsnog niets mee bij mijn weten, althans ik zie het niet, blijkbaar nog werk in uitvoering ;)

Heb 'm nu een paar maanden, gekocht bij Infemto.com, voor 130 oid..
Heb Openhab en Home Assistant voorbij zien komen, vele uren mee gewerkt en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het teveel van mijn tijd kost, vind het ook niet leuk genoeg meer om mij hiermee bezig te houden.
Ik wilde een 'betaalbare' oplossing die het me 'niet al te lastig' maakt om mijn connected devices met elkaar te kunnen verbinden en automatiseren.
Hubitat is niet direct een plug-en-play oplossing, er is wel een bescheiden learning-curve, met name de rule-engine (Rule-Machine) is wat warrig in gebruik vind ik.. al worden er ook een aantal eenvoudigere hubitat-apps voor geboden.
Ik heb niet al teveel apparaten in huis, maar alles werd probleemloos herkent, al dan niet met user-apps ipv de officieel ingebouwde apps.

Heb vooralsnog geen z-wave devices, allemaal zigbee of wifi.
2 ikea zigbee repeaters om het bereik te verlengen, al was 1 genoeg geweest waarschijnlijk.
Pir, trilling, temperatuur en contact sensoren van Tuya, Aqara en Ikea.
Smart buttons van aqara en tuya.
Een hele rits Google Home/Mini speakers en Chromecasts.
Smart bulbs van Sengled, Yeelight, TP-Link, Philips Hue.
Smart Plugs van TP-link.
Ik krijg alleen mijn Eufy Camera niet herkend met de daarvoor bedoelde binding voor Hubitat, maar goed.

Nu heb ik een aantal projectjes lopen, al dan niet 'flauwekulletjes';)
Als de kinderen stiekem op hun devices zitten terwijl het eigenlijk niet mag.. wordt dit keurig via alle in huis aanwezige Google-smartspeakers omgeroepen ;) En mama en papa krijgen een bericht op hun telefoon.
Via een Hubitat-app die hun (online) aanwezigheid checked.
Op verschillende plekken in huis gaan keurig de lampjes aan na een motion-trigger.. kleur en intensiteit varieert afhankelijk van tijd en/of licht-intensiteit in de betreffende ruimte.
We gebruiken in huis best vaak de Google-Assistant (voice dus) maar in sommige situaties vind ik dat toch onwenselijk en tik ik liever op een knop om routines te triggeren, vandaar dus de zigbee-knoppen.
Ik gebruik een trillings-sensor om een seintje te sturen naar 'de telefoon van moeder de vrouw' als de wasmachine klaar is met z'n programma, dan kan ze snel de was in de wasdroger doen ;)
Ik gebruik een zigbee-knop als deurbel.. als er wordt aangebeld komt er uit alle speakers in huis een uuhhmm.. deurbel! En ook gaat er op zolder (waar ik werkzaam ben) een lamp flikkeren.. (ben een beetje slechthorend).

[Voor 27% gewijzigd door kelp op 22-05-2021 15:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:08
Ik heb een C7 en kwam van smartthings af. Ik heb zigbee lampen, schakelaars, knoppen, en deursensoren; z-wave sirene en watersensor; en Google home. Werkt allemaal makkelijk.

Zogauw ik (eindelijk) weer wat ben aangesterkt (klote corona) maak ik m'n Mitsubishi Electric lucht lucht warmtepomp integratie af (ook dat gaat makkelijk, device handler in een groovy dsl).

• Madzib
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 16:41
Jaspervl schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:21:
Ik heb een C7 en kwam van smartthings af. Ik heb zigbee lampen, schakelaars, knoppen, en deursensoren; z-wave sirene en watersensor; en Google home. Werkt allemaal makkelijk.

Zogauw ik (eindelijk) weer wat ben aangesterkt (klote corona) maak ik m'n Mitsubishi Electric lucht lucht warmtepomp integratie af (ook dat gaat makkelijk, device handler in een groovy dsl).
Ik stap nu over van HA naar AEOTEC Smart Home Hub (= Samsung SmartThings Hub V3).
Kun je uitleggen wat je miste in SmartThings.

madzib

• Jaspervl
Madzib schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:44:
[...]

Ik stap nu over van HA naar AEOTEC Smart Home Hub (= Samsung SmartThings Hub V3).
Kun je uitleggen wat je miste in SmartThings.
Toentertijd was smartthings bijna voornamelijk cloud, Hubitat lokaal. Dat was een veel snellere response.
Ook werd er aangekondigd dat er veranderingen doorgevoerd zouden worden waardoor custom device handlers niet meer zouden werken.

• Madzib
Jaspervl schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:29:
[...]

Toentertijd was smartthings bijna voornamelijk cloud, Hubitat lokaal. Dat was een veel snellere response.
Ook werd er aangekondigd dat er veranderingen doorgevoerd zouden worden waardoor custom device handlers niet meer zouden werken.
Zijn ze later teruggekomen op die uitschakeling van die custom device handlers? En Smartthings is toch nog steeds een cloud dingetje dacht ik?

madzib

• Jaspervl
Madzib schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:31:
[...]

Zijn ze later teruggekomen op die uitschakeling van die custom device handlers? En Smartthings is toch nog steeds een cloud dingetje dacht ik?
Ik ben op dat moment gemigreerd en heb niet meer teruggekeken ;) dus niet echt een idee hoe de huidige situatie is.

Hier staat wel veel: https://community.smartth...things-platform/200513/33

Hubitat krijgt wel een behoorlijke inflow van voorheen ST gebruikers.

• Madzib
Jaspervl schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:45:
[...]

Ik ben op dat moment gemigreerd en heb niet meer teruggekeken ;) dus niet echt een idee hoe de huidige situatie is.

Hier staat wel veel: https://community.smartth...things-platform/200513/33

Hubitat krijgt wel een behoorlijke inflow van voorheen ST gebruikers.
Oeps dat is zo te lezen daar nog niet ideaal. Bedankt voor de heads up.
Vond juist die brede ondersteuning voor diverse devices een pre. Ik heb veel Xiaomi spul dus vandaar.
Ondersteund Hubitat zaken zoals Xiaomi / Aqara?

madzib

• Jaspervl
Madzib schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:37:
[...]

Oeps dat is zo te lezen daar nog niet ideaal. Bedankt voor de heads up.
Vond juist die brede ondersteuning voor diverse devices een pre. Ik heb veel Xiaomi spul dus vandaar.
Ondersteund Hubitat zaken zoals Xiaomi / Aqara?
Ik heb wat Xiaomi / Aqara zoals knoppen, raamsensoren en een temperatuur sensor. Bij beide hubs moest ik custom device handlers installeren. Ik zou (gezien de changes) even goed kijken of ST aqara nu native ondersteunt. (Xiaomi/aqara is niet geheel volgens ZigBee specificaties).
Bij ST was ik altijd wat aan het pielen met het pairen. Met Hubitat gaat dat veel sneller.
Hubitat heeft best veel custom device handlers beschikbaar in de community. Voor beide hubs zou ik controleren of je specifieke devices ondersteund worden, en voor ST of ze ondersteund blijven)

Ik heb dit draaien:
Aqara's knoppen, contact sensoren en thermometer; neo coolcam motion sensor en water sensor; OSRAM smart plugs, OSRAM/lightify plafondlamp, lightify smart switch; Sonos (Ikea), Google Chromecast, google assistant, en een weer service.
Een (eigen) integratie met met lucht lucht warmtepomp (Mitsubishi Electric) staat op de planning.

Mijn doel is om alles zoveel mogelijk te automatiseren via Hubitat, en Google assistent/nest mini als interface te gebruiken.
(Bv, 'hey google, goodnight' schakelt de lampen op een goed moment uit, het 'alarm' aan, verwarming op nacht stand).

Ik vind Hubitat wel een 'tweakers' hub. Je moet wat thuis zijn in IT, niet echt iets wat ik mijn ouders zou aanraden. Ikzelf kan er echter best veel mee zonder veel tijd erin te investeren

[Voor 50% gewijzigd door Jaspervl op 28-06-2021 09:12]

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-03 23:50
Thijs B, heb je inmiddels al een keuze gemaakt? Overigens lees ik dat veel Hubitat gebruikers deze vooral gebruiken voor de radio's en Home Assistant (of Node Red) gebruiken voor de automatisering.

Tot op heden maakte ik (vrij beperkt) gebruik van Domoticz met:
  • P1 kabel voor verbruik elektra/gas
  • Zigbee stick (slaesh)
  • Enkele Aqara sensoren
Daarnaast heb ik enkele HUE lampen, gekoppeld aan een HUE bridge. Deze heb ik nog niet overgezet op de stick omdat vrouwlief gewend is aan de HUE app (en Domoticz voor haar geen meerwaarde heeft op dit moment). Grootste minpunt hiervan vind ik dat 'buitenstaanders' gewoon op de schakelaars drukken waarna e.e.a. niet meer werkt. De HUE switch vind ik geen fijne oplossing omdat je dan met batterijen zit. Voor basisfunctionaliteit (verlichting) vind ik dat een no-go. Ik wil dan ook overstappen op modules (vooral dimmers) achter de schakelaars (dat worden pulsdrukkers).

Momenteel zijn we bezig met een renovatie waarbij ook de elektra is vervangen, rekening houdend met een nulraad voor deze modules.

Ik twijfel erg welk protocol ik ga toepassen voor de modules. Z-wave (Fibaro) is het langst op de markt en heeft zich bewezen. Echter moet ik dan een stick aanschaffen. In dat geval overweeg ik om in plaats daarvan een Hubitat te kopen (die zowel Zigbee als Z-wave kan). Mocht de rule-engine en/of dashboards niet voldoen kan ik eerder genoemd pad bewandelen en de automatisering via Home Assistant gaan doen.

Alternatief is om meer in te zetten op Zigbee, omdat ik daarvoor al een stick heb. Mogelijk dat ik de stick dan wel verhuis naar een NUC of mijn Synology omdat de kans bestaat op corrupte SD-kaarten (en in het geval van de NAS deze toch al aan staat).

Het andere alternatief dat hier de laatste tijd populair is, zijn Shelly's. Hiervoor kan ik gebruik maken van het bestaande WiFi netwerk (of speciaal apart netwerk opzetten). Deze zijn een stuk voordeliger dan Z-wave maar ook dan Zigbee modules.

Maar prijs vind ik niet doorslaggevend. Ik wil dat bij storing van de hub o.i.d. de schakelaars gewoon blijven werken (is volgens mij bij alledrie het geval) en liefst ook dat als opnieuw pairen nodig is (geen idee of dat vaak voor komt) niet alle schakelaars weer open moeten om bij de pair/reset knop te komen. Bij Fibaro dimmers is dat bijvoorbeeld een bepaald patroon dat je met de schakelaar moet doen om in de pair-stand terecht te komen.

Wat betreft sensoren is de keuze eigenlijk minder moeilijk, omdat Zigbee zowel veel goedkoper is als energiezuiniger. Al blijft de vraag hoe het bereik hiervan is als ik weinig routerende apparaten heb.

Qua aansturing ga ik mogelijk overstappen op Home Assistant. In het geval van de Hubitat kan ik eerst kijken of de interne rule engine en dashboards(?) bevallen en hem anders voor de radio's blijven gebruiken. Home Assistant kan dan eventueel op de Synology draaien zodat de Raspberry uit kan.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?

N.B. Niet dat ik er persoonlijk in geïnteresseerd ben, maar anderen mogelijk wel: de ICS2000 is inderdaad niet hetzelfde apparaat (geen Z-wave), maar deze ondersteunt naast 433Mhz ook Zigbee blijkbaar: https://www.smarthomeweb.nl/z1-zigbee-vs-ics-2000-2/

[Voor 4% gewijzigd door Goochelaar op 15-07-2021 17:07]

• Thijs B
  • Niet online
Goochelaar schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:54:
Thijs B, heb je inmiddels al een keuze gemaakt? Overigens lees ik dat veel Hubitat gebruikers deze vooral gebruiken voor de radio's en Home Assistant (of Node Red) gebruiken voor de automatisering.

Tot op heden maakte ik (vrij beperkt) gebruik van Domoticz met:

[list]
Ja ik heb uiteindelijk een Hubitat via marktplaats gekocht maar kan er niet veel over zeggen eigenlijk door andere bezigheden heb ik er tot nu toe nog heel weinig mee gedaan.

Wat mij nogal tegenviel is dat ik de HUE spullen niet zomaar kon toevoegen, ik was in de veronderstelling dat je met je centrale hubitat controller ook gewoon je HUE/bridge kan aansturen.

Maar dat bleek niet zo te zijn, je kan met wat meer moeite wel je HUE spullen direct op de habitat aanmelden maar daar had ik niet zo'n trek in.

• Jaspervl
Thijs B schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:10:
[...]

Ja ik heb uiteindelijk een Hubitat via marktplaats gekocht maar kan er niet veel over zeggen eigenlijk door andere bezigheden heb ik er tot nu toe nog heel weinig mee gedaan.

Wat mij nogal tegenviel is dat ik de HUE spullen niet zomaar kon toevoegen, ik was in de veronderstelling dat je met je centrale hubitat controller ook gewoon je HUE/bridge kan aansturen.

Maar dat bleek niet zo te zijn, je kan met wat meer moeite wel je HUE spullen direct op de habitat aanmelden maar daar had ik niet zo'n trek in.
https://docs.hubitat.com/...le=Hue_Bridge_Integration

Verder geen ervaring mee

• Goochelaar
Thijs B schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:10:
[...]

Lijkt het je niet fijner om juist de HUE bridge uit te faseren en de lampen direct aan te melden op de Hubitat? Scheelt weer een apparaat.

Maar zo te zien hebben de meesten hier geen ervaring met inbouwmodules, al dan niet Z-Wave of Zigbee. Ik was benieuwd hoe die werken in combinatie met de Hubitat.

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-03 16:03
Goochelaar schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:19:
[...]
Lijkt het je niet fijner om juist de HUE bridge uit te faseren en de lampen direct aan te melden op de Hubitat? ..
Best practice is de lampen zelf op de HUE bridge te laten draaien, en alle schakelaars en automatisering via Hubitat.
Zo doe ik dit zelf ook (over een jaartje gebruik nu) en werkt gewoon goed.

Men kan Hubitat een beetje vergelijken met Homey, al vind ik zelf de Hubitat veel krachtiger. De leercurve is hoger dan bij Homey, maar qua mogelijkheden blaast Hubitaty Homey compleet weg.

• Goochelaar
Het leek mij beter om 1 Zigbee netwerk te hebben en een apparaat uit te kunnen faseren, maar als de praktijk anders uit wijst, dan is het goed om dat te weten.

Heb je toevallig ook ervaring met modules voor achter schakelaars?

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-03 16:03
Goochelaar schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:30:
Het leek mij beter om 1 Zigbee netwerk te hebben en een apparaat uit te kunnen faseren, maar als de praktijk anders uit wijst, dan is het goed om dat te weten.

Heb je toevallig ook ervaring met modules voor achter schakelaars?
Men kan prima twee zigbee netwerken naast elkaar hebben, echter zet deze op verschillende kanalen.
Hubitat draait bij mij op kanaal 15, Hue op kanaal 20.
Nog nimmer een verstoring gehad.

Op dit moment zijn al mijn lampen slim, dus schakelaars zijn bij mij voor 99% gewoon domme schakelaars welke aan een software bridge zitten.

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-03 19:30
Beste Tweakers,
Ik zou graag een systeem willen om voor electra een dashbord te bouwen. Hier voor heb ik al een paar shellys en komen nog een paar bij voor de warmtepomp.
Ik heb ook Hue, inner plugs en een ir/wifi afstandbediening draaien. Dit laatste werkt allemaal prima en hoeft niet perse gelinkt te worden.
Belangrijkste zijn dus de shellys en eventueel later een connectie met de valliant warmtepomp via een eBUS USB Adapter als dat überhaupt mogelijk is.
Ik heb geen verstand van programmeren of andere diepgaande IT kennis. Kan wel iets prutsen in programmas en heb ook wel het geduld ervoor om dingen op te zoeken, maar moet geen hardcore zijn.
De Shelly app vind ik net te beperkt om mooie overzichten te maken, te vergelijken met weersonstandigheden e.d.
Home assistant lijkt mij te hardcore, homey wel erg duur voor een dashbord.
Zou habitat wat zijn?
Ik zag dat deze via bol.com te verkrijgen is, voordeel, ik heb nog bonnen van het werk dus mooie "korting".

• Jaspervl
Ik vind HE altijd meer een platform om eea te automatiseren, minder om te dashboarden

• NoobyD
Na een aardig wat grasduinen op internet, de hubitat sites, youtube en reddit besloten dat ik de aanschaf aandurf. Genoeg uitleg documenten te vinden die redelijk basic beginnen en alles wat ik binnen ons huis kan verzinnen lijkt te kunnen connecten. Ik zie zelfs Enphase voorbij komen!

• NoobyD
Hij is binnen!

Ff snel voor het eten aangesloten. Via de browser op de telefoon aangemeld. Gelijk een update gedraaid, de built-inn app voor de hue bridge erin gezet en de connectie gemaakt. Ging super makkelijk.
Ook google home geen probleem.
Als ik weer wat meer tijd heb verder prutsen oOo

• Jaspervl
Mocht het van toepassing zijn, de Google home community app ondersteunt veel meer types.
Community apps en drivers zou ik ook zoveel mogelijk installeren via de hubitat package manager.
https://community.hubitat...tat-package-manager/38016

Veel plezier ermee

• NoobyD
Ah, goede tip!

• NoobyD
Met de aangegeven tips een paar stapjes verder.
De package manager app erop gezet, via die weg nu de hue erop gezet, de orginele weggehaald. In deze versie werden ook gelijk de inner plugs opgepakt. Heel fijn!

En een enphase app toegevoegd, zonder problemen nu connectie met de zonnepanelen *O* Het lastigste was het IP van de envoy achterhalen, deze kun je vinden door een laptop rechtstreeks met een netwerkkabel aan te sluiten en IP 169.254. 120.1 in de browser te zetten.

Volgende studie, de connectie met de shellys moet ik nog wat verder bekijken. Hierin lijken nog wat hobbels te zitten. B)

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-01 01:02
NoobyD schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:42:
Met de aangegeven tips een paar stapjes verder.
De package manager app erop gezet, via die weg nu de hue erop gezet, de orginele weggehaald. In deze versie werden ook gelijk de inner plugs opgepakt. Heel fijn!

En een enphase app toegevoegd, zonder problemen nu connectie met de zonnepanelen *O* Het lastigste was het IP van de envoy achterhalen, deze kun je vinden door een laptop rechtstreeks met een netwerkkabel aan te sluiten en IP 169.254. 120.1 in de browser te zetten.

Volgende studie, de connectie met de shellys moet ik nog wat verder bekijken. Hierin lijken nog wat hobbels te zitten. B)
Hoe bevalt het nu een jaar in gebruik?

• binbash.
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-03 22:31
Vind het wel top hoor. Hubitat. Gebruik het zelf nu ruim een jaar. Heb er twee. Wat erg prettig is, is dat het volop ontwikkelt blijft worden. Iedere maand worden er nieuwe device drivers en features toegevoegd.
Goede community ook. En vind het zelf erg fijn dat het allemaal lokaal is. Geen smartthings cloud situaties.

Ik gebruik een combinatie van Z-Wave Qubino modules, Ikea Zigbee en een hoop van die Sonoff Zigbee deur en beweging sensoren. Wat Ali Zigbee Gledopto LED controllers. Het werkt allemaal.

Room Lighting, Rule Machine, Mode manager en Hubitat Package manager zijn eigenlijk wel de apps die je nodig hebt om tot iets te komen. Vind die Mode manager wel echt top. Dat maakt een hoop automations wel een stuk makkelijker.

Ze hebben laatst een grote aanpassing gedaan door de room lighting app toe te voegen ipv een aantal andere apps. Dat was even zuur, want toen moest ik de boel aardig verbouwen, maar het wordt wel constant beter.
Gebruik het wel echt alleen voor de automations. Voor het grafische gedeelte heb ik Hubitat gekoppeld aan Homekit via homebridge. Dat werkt perfect. Week of twee terug is de Homekit integration van Hubitat zelf in de mix gekomen als nieuwe feature. Heb er wat mee zitten spelen, maar vooralsnog hou ik mijn homebridge situatie nog maar even intact. Eerst maar ff die Beta weg.

Het is vooral erg stabiel. En dat moet je hebben in de home automation. Heb het vorig jaar opgezet voordat de nieuwe baby viel. En dan kan je het daarna ook weer ff een maand of 2 loslaten zonder dat je allemaal rare dingen krijgt. Dat was met HA wel anders. Het kost alleen wel wat tijd om het allemaal in de vingers te krijgen, maar ja. Home automation = dedication lol.

[Voor 5% gewijzigd door binbash. op 09-12-2022 00:54]

• NoobyD
Draait allemaal stabiel, heb af en toe wat gedoe met de shelly stekkers, maar dat licht aan de stekkers, niet aan Hubitat.

• Jaspervl
Bij mij zijn er nu Hue plafondlampen en een home wizard P1 meter bijgekomen. De airco integratie was makkelijk te schrijven.

Alles is stabiel, eigenlijk nog nooit problemen gehad (sinds mid 2020)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Antonio di
  • Laatst online: 23:10
De nieuwe Hubitat Elevation Model C-8 Hub (Z-Wave 800 & Zigbee 3.0) is te koop, zie:
https://www.vesternet.com...t-elevation-model-c-8-hub

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaspervl
Antonio di schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:58:
De nieuwe Hubitat Elevation Model C-8 Hub (Z-Wave 800 & Zigbee 3.0) is te koop, zie:
https://www.vesternet.com...t-elevation-model-c-8-hub
Met een handige migratie van c7 naar c8 :D

Je linkt naar een UK versie
https://hubitat-shop.eu/m/product/hubitat-elevation-c8/ is EU

[Voor 12% gewijzigd door Jaspervl op 03-03-2023 08:31]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee