Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaring Hubitat smarthome hub/controller

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Thijs B
  • Registratie: augustus 1999
  • Niet online
Ik vroeg mij af of er veel tevreden Hubitat gebruikers zijn.

https://hubitat.com/

Ik heb nu wat spullen van Heu / google home / harmony hub

Het automatiseren van zaken hiermee is nogal een gepiel, bijvoorbeeld in de avond 'hey google zet avond licht aan vervolgens moeten een paar lampen aan op verschillende dimmer standen en dat blijkt toch heel lastig zonder slimme controller.

Ik heb wat getest met Home Assistant op een Synology, en enige tijd diverse systemen bekeken en mijn oog viel op een Hubitat en wat ik er zo over zie en lees lijkt mij dat wel een mooie oplossing.

Dus vervolgens is zoeken op tweakers maar tot mijn verbazing komt dit ding niet eens in de pricewatch voor.

[Voor 4% gewijzigd door Thijs B op 10-03-2021 14:59]

Alle reacties

• Larko
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17-06 09:14
Ik ga 'm even volgen Thijs. Ik ben zelf ook op zoek naar een gedegen oplossing in onze nieuwbouw om alles gelijk te integreren.

• Idanue
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
Thijs B schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:57:
Ik vroeg mij af of er veel tevreden Hubitat gebruikers zijn.

https://hubitat.com/

Ik heb nu wat spullen van Heu / google home / harmony hub

Het automatiseren van zaken hiermee is nogal een gepiel, bijvoorbeeld in de avond 'hey google zet avond licht aan vervolgens moeten een paar lampen aan op verschillende dimmer standen en dat blijkt toch heel lastig zonder slimme controller.

Ik heb wat getest met Home Assistant op een Synology, en enige tijd diverse systemen bekeken en mijn oog viel op een Hubitat en wat ik er zo over zie en lees lijkt mij dat wel een mooie oplossing.

Dus vervolgens is zoeken op tweakers maar tot mijn verbazing komt dit ding niet eens in de pricewatch voor.
Hij is een beetje lastig te vinden in nederland volgens mij, ik heb hem bij Ultrasmart gekocht.
Veel heb ik er door tijdgebrek nog niet mee kunnen spelen maar ik heb een aantal weken geleden wat zigbee lampen toegevoegd met wat automations en dat werkt goed.
Nog niet 1x gehad dat een lamp niet aan ging.

$25 USD Crypto.com referral x5275huagr

• Confusedwings
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 09-06 10:24
hoi,

Ik heb ondertussen al meer dan 2 jaar mijn Hubitat.

In het begin is het wat zoeken zeker voor deze ongeschoolde beer die niets meer weet dan hoe een printer aan te sluiten in 1999.
Maar ondertussen is het al 1.5 jaar dat we hier geen enkele lichtschakelaar aanraken (beneden).
We maken gebruik van...
- 10 tal aqara motion sensors
- 5tal philips hue motion sensors (was een geschenk, anders veel te duur)
- 15 tal aqara door/window sensors
- 6 aqara temperatuur sensors
- 3 tal Ikea Zigbee repeaters
- 5 tal Ikea lampen
- 1 ikea stopcontact
- 5 tal philips hue lampen (waarvan 1 ledstrip)
- 3 philips hue namaak maar toch compatibel
- 8 kassa stopcontacten
- 1 Lidl verdeeldoos met usb aanluitingen
- 5 wifi touchplate rolluiken
- 1 shelly module in de garagepoort

alles wordt bediend met Google assistent, we hebben een 7 tal speakers/mini's staan en een klein scherm van hen.
En je kan het amper bedenken of het is mogelijk...
Van 'sluit de koelkast bende luie apen' laten omroepen wanneer die 2min open staat.
tot het automatisch laten sluiten van de rolluiken aan de zonnige kant wanneer het vb +25 graden is voor meer dan 2 dagen.

Ik zou niet meer zonder kunnen denk ik.
En 1 van de kinderen weet zelf niet eens de schakelaars meer zitten van de lichten :P

wij durven vaak iets teveel toestellen in werking te steken waardoor de zekering afgaat...
Beide AX routers moeten dus herstarten etc wat misschien toch 2min duurt. tegen dat google ook terug is zitten we al 3 a 4min ver.
Maar daar hebben we geen last van want de automatisering loopt in minder dan 15seconden terug verder.
en we kunnen alles ook lokaal bedienen via tablet etc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Confusedwings schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:17:
hoi,

Ik heb ondertussen al meer dan 2 jaar mijn Hubitat.
Ik heb het weer even laten rusten moet nog een keuze maken of een hubitat of toch home assistant, even geen tijd voor gehad.

Wat mij opviel is dat de Nederlandse KlikAanKlikUit https://klikaanklikuit.nl/producten/control-stations/
wel verdacht veel op de Hubitat lijkt, vroeg mij af de klikaanklijkuit ICS-2000 en hubitat niet stiekem het zelfde product is ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Confusedwings
Lang verhaal kort...

NEEN.

beide hebben verschillende antennes
ICS heeft 433Mhz onderteuning maar niets van Z-wave onersteuning wat Hubitat dan wel heeft.
Jammer genoeg vind ik niet veel van het (werk)geheugen etc
ICS heeft een 3MB terwijl Hubitat een veelvoud (1000) er van heeft.
Ook vind nergens dat ICS ook zonder internet werkt en dat is ook wel handig bij Hubitat.
Er is ook geen noodzaak aan een cloud in te stellen. Het kan en ik zelf gebruik het ook maar niets moet en ik beheer wat ze weten.

De ICS is naar mijn persoonlijke mening (en die kan goed fout zijn).
Een voorloper van een Hubitat-hub, hij bestaat dan al van 2016 terwijl Hubitat laatste versie hardware nog geen jaar oud is. Ook kan de iets oudere versie te zijn zijn in het feit dat ICS wifi 4 gebruikt terwijl ik enkel wifi 6 routers etc in huis heb, wifi 5 zou toch een minimum moeten zijn.

ICS heeft dan wel ook eigen sensoren e.d. die waarschijnlijk goed tot uitstekend gaan werken met hun systeem. Maar dan sturen ze al naar een bepaald eco-systeem. Hubitat maakt geen sensoren dus moeten ze eerder concentreren op alles goed ontvangen dan een 'eigen' product voor te nemen.

Maar misschien heeft ICS wel enkele voordelen voor een huis met oudere toestellen e.d.
Want ondanks ik Hubitat heb heb ik nog een hub voor de 433Mhz, RF, IF,... om die 'oude' airco en tv's te bedienen. Maar dat gaat dan ook weer vlekkeloos samen met Hubitat.

Persoonlijk zou ik ICS niet aanraden tenzij je al een huis hebt met die typische 433Mhz stopcontacten e.d.
Voor iemand die meer of allemaal modernere toestellen heeft of er nog moet aan beginnen zou ik eerder
aanraden voor een Hubitat, Home assistent,...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Confusedwings schreef op zondag 9 mei 2021 @ 01:23:
Lang verhaal kort...

NEEN.

beide hebben verschillende antennes
ICS heeft 433Mhz onderteuning maar niets van Z-wave ondersteuning wat Hubitat dan wel heeft.
Oke maar hebben deze twee producten iets met elkaar te maken, is het gebaseerd op dezelfde software? of zijn het twee totaal verschillende fabrikanten die uiterlijk toevallig iets op elkaar lijken. ?

Ik heb vandaag toch maar een Hubitat besteld een kant en klaar doosje die zover ik heb gezien veel kan en meeste ook gewoon lokaal doet dat spreekt mij wel aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Confusedwings
Voor zover ik weet hebben ze totaal niets met elkaar te maken

Ook wel logisch daar de markt-strategie van beiden anders is, hardware anders is en de en een 5 tal jaar oude toestellen geeft en de andere heeft nog maar net (max 1j) geleden nog een nieuw model uitgebracht.

Ik ben aan het twijfel om een nieuw C7 model te kopen ipv vast te houden aan mijn C5.
De grootste verandering is dan misschien wel Z-wave waarvan ik niets heb maar de nieuwe 'rooms' etc trekken me ook wel aan :p.

• kelp
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 16-06 09:58
maar de nieuwe 'rooms' etc trekken me ook wel aan
Behalve je devices onderbrengen in een room kan je er vooralsnog niets mee bij mijn weten, althans ik zie het niet, blijkbaar nog werk in uitvoering ;)

Heb 'm nu een paar maanden, gekocht bij Infemto.com, voor 130 oid..
Heb Openhab en Home Assistant voorbij zien komen, vele uren mee gewerkt en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het teveel van mijn tijd kost, vind het ook niet leuk genoeg meer om mij hiermee bezig te houden.
Ik wilde een 'betaalbare' oplossing die het me 'niet al te lastig' maakt om mijn connected devices met elkaar te kunnen verbinden en automatiseren.
Hubitat is niet direct een plug-en-play oplossing, er is wel een bescheiden learning-curve, met name de rule-engine (Rule-Machine) is wat warrig in gebruik vind ik.. al worden er ook een aantal eenvoudigere hubitat-apps voor geboden.
Ik heb niet al teveel apparaten in huis, maar alles werd probleemloos herkent, al dan niet met user-apps ipv de officieel ingebouwde apps.

Heb vooralsnog geen z-wave devices, allemaal zigbee of wifi.
2 ikea zigbee repeaters om het bereik te verlengen, al was 1 genoeg geweest waarschijnlijk.
Pir, trilling, temperatuur en contact sensoren van Tuya, Aqara en Ikea.
Smart buttons van aqara en tuya.
Een hele rits Google Home/Mini speakers en Chromecasts.
Smart bulbs van Sengled, Yeelight, TP-Link, Philips Hue.
Smart Plugs van TP-link.
Ik krijg alleen mijn Eufy Camera niet herkend met de daarvoor bedoelde binding voor Hubitat, maar goed.

Nu heb ik een aantal projectjes lopen, al dan niet 'flauwekulletjes';)
Als de kinderen stiekem op hun devices zitten terwijl het eigenlijk niet mag.. wordt dit keurig via alle in huis aanwezige Google-smartspeakers omgeroepen ;) En mama en papa krijgen een bericht op hun telefoon.
Via een Hubitat-app die hun (online) aanwezigheid checked.
Op verschillende plekken in huis gaan keurig de lampjes aan na een motion-trigger.. kleur en intensiteit varieert afhankelijk van tijd en/of licht-intensiteit in de betreffende ruimte.
We gebruiken in huis best vaak de Google-Assistant (voice dus) maar in sommige situaties vind ik dat toch onwenselijk en tik ik liever op een knop om routines te triggeren, vandaar dus de zigbee-knoppen.
Ik gebruik een trillings-sensor om een seintje te sturen naar 'de telefoon van moeder de vrouw' als de wasmachine klaar is met z'n programma, dan kan ze snel de was in de wasdroger doen ;)
Ik gebruik een zigbee-knop als deurbel.. als er wordt aangebeld komt er uit alle speakers in huis een uuhhmm.. deurbel! En ook gaat er op zolder (waar ik werkzaam ben) een lamp flikkeren.. (ben een beetje slechthorend).

[Voor 27% gewijzigd door kelp op 22-05-2021 15:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19:01
Ik heb een C7 en kwam van smartthings af. Ik heb zigbee lampen, schakelaars, knoppen, en deursensoren; z-wave sirene en watersensor; en Google home. Werkt allemaal makkelijk.

Zogauw ik (eindelijk) weer wat ben aangesterkt (klote corona) maak ik m'n Mitsubishi Electric lucht lucht warmtepomp integratie af (ook dat gaat makkelijk, device handler in een groovy dsl).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True