Toon posts:

PC staat onder stroom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-03 15:55

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Zo nu en dan krijg ik een schok wanneer ik mijn toetsenbord of headset aanraak. Deze zijn verbonden via een USB hub aan mijn PC. Wanneer ik diezelfde USB hub aan mijn laptop hang heb ik geen last, dus vermoed ik dat de stroom ergens bij mijn PC vandaan komt. Ik heb al gekeken of ik toch niet vergeten was de busjes onder het moederbord te plaatsen toen ik hem in elkaar zette, maar die zitten gewoon op hun plaats. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de stroompjes die doorgegeven worden?

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

Alle reacties

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-03 08:22

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Toevallig aangesloten zonder randaarde?

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:03
Statische elektriciteit?

Soms ben ik bijna gelukkig

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
PaRaDoX4 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:59:
Toevallig aangesloten zonder randaarde?
Stekkerblok en stekker hebben gewoon randaarde. Tenzij dat defect kan zijn lijkt me dit niet zo.
Dat hoopte ik aanvankelijk, maar het gebeurd wel erg regelmatig en soms ook een wat hardere schok dan ik gewend ben van statische elektriciteit.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-03 08:22

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Ik neem aan dat je niet op je sokken op een tapijt loopt voor je achter je pc gaat zitten? :P

Heeft die hub een externe voeding? of gevoed vanuit USB?

ALS de schok mild was, is de meest waarschijnlijke oorzaak dat de voeding bedoeld is om een ​​aardverbinding te hebben (3e pin) maar er geen heeft.
De meeste PC voedingen hebben twee "Y" -filtercondensatoren aan de ingangszijde van de AC-ingangslijn naar de ingang aardingskabel. Dit zorgt ervoor dat de losgekoppelde aarde "zweeft" op Vinput_AC / 2 met een impedantie van ongeveer Zcap / 2. Als de ingangsaarde is verbonden met Vout_negative (zoals gebeurt), is de spanning voldoende om een ​​onaangenaam gevoel te veroorzaken bij een geaarde gebruiker die deze aanraakt.

Lang verhaal kort, Even goed checken of je pc of bijvoorbeeld het stekkerblok waar die in zit geaard is.

Anderzijds kan het sluiting zijn in een van je usb poorten. Maar de keren dat ik dat heb meegemaakt crashte windows vaak een paar seconden later.

[Voor 73% gewijzigd door PaRaDoX4 op 10-03-2021 14:18]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• JukeboxBill
Het was maar een gok. Moest denken aan kantoor, toen er nieuwe vloerbedekking was gelegd.

Het vreemde is wel dat een schok komt van het aanraken van een toetsenbord.
Is dat van metaal? Anders kan het geen stroom geleiden en is een schok vanuit de PC onwaarschijnlijk.

Dat je bij de laptop geen schok krijgt, kan komen doordat de laptop niet aan het net hangt en de statische elektriciteit niet kan ontladen.

Sluit de PC even direct aan op een ander stopcontact van een andere groep om de aarde te testen.

[Voor 30% gewijzigd door JukeboxBill op 10-03-2021 14:21]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
PaRaDoX4 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:11:
Ik neem aan dat je niet op je sokken op een tapijt loopt voor je achter je pc gaat zitten? :P

Heeft die hub een externe voeding? of gevoed vanuit USB?

ALS de schok mild was, is de meest waarschijnlijke oorzaak dat de voeding bedoeld is om een ​​aardverbinding te hebben (3e pin) maar er geen heeft.
De meeste PC voedingen hebben twee "Y" -filtercondensatoren aan de ingangszijde van de AC-ingangslijn naar de ingang aardingskabel. Dit zorgt ervoor dat de losgekoppelde aarde "zweeft" op Vinput_AC / 2 met een impedantie van ongeveer Zcap / 2. Als de ingangsaarde is verbonden met Vout_negative (zoals gebeurt), is de spanning voldoende om een ​​onaangenaam gevoel te veroorzaken bij een geaarde gebruiker die deze aanraakt.

Lang verhaal kort, Even goed checken of je pc of bijvoorbeeld het stekkerblok waar die in zit geaard is.

Anderzijds kan het sluiting zijn in een van je usb poorten. Maar de keren dat ik dat heb meegemaakt crashte windows vaak een paar seconden later.
De schok was niet heel heftig, geen pijn ofzo. Meer zoals een schokdraad van een weiland, maar dan nog wat milder.

De PC zelf heeft zo'n standaard kop met randaarde, het stekkerblok ook. Daar zijn ook apparaten op aangesloten die geen randaarde hebben, waaronder de USB hub (aangesloten op exerne voeding dus). De reden dat ik het probleem bij de PC zoek is omdat het via de laptop geen schok geeft, enkel via de PC (al het andere is hetzelfde).
JukeboxBill schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:11:
Het was maar een gok. Moest denken aan kantoor, toen er nieuwe vloerbedekking was gelegd.

Het vreemde is wel dat een schok komt van het aanraken van een toetsenbord.
Is dat van metaal? Anders kan het geen stroom geleiden en is een schok vanuit de PC onwaarschijnlijk.

Dat je bij de laptop geen schok krijgt, kan komen doordat de laptop niet aan het net hangt en de statische elektriciteit niet kan ontladen.

Sluit de PC even direct aan op een ander stopcontact van een andere groep om de aarde te testen.
Het toetsenbord is een mechanische met een metalen plaat erop inderdaad.

De laptop hangt ook standaard aan het stroomnet (bedenk me net dat die wel op een andere wandcontactdoos zit).

Hoe kan ik de randaarde dan testen? PC rechstreeks op een wandcontactdoos aansluiten, en dan gewoon wachten tot ik weer een schok krijg of niet? Dit gebeurd niet heel regelmatig (soms een paar keer achter elkaar, soms een dag ofzo niet).

• JukeboxBill
LankHoar schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Hoe kan ik de randaarde dan testen? PC rechstreeks op een wandcontactdoos aansluiten, en dan gewoon wachten tot ik weer een schok krijg of niet? Dit gebeurd niet heel regelmatig (soms een paar keer achter elkaar, soms een dag ofzo niet).
Zonder meetapparatuur is dat de enige methode.
Het is wel lastig fout zoeken als het random optreedt.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
JukeboxBill schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Zonder meetapparatuur is dat de enige methode.
Het is wel lastig fout zoeken als het random optreedt.
Ja is ook lastig. Zo is er nu al de hele avond niets aan de hand. Kan de stekker nu wel omgooien maar dan sluit ik nog niet echt iets uit.. Zal zodra het weer gebeurd de stekker omgooien en kijken of het dan nog zo is.

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-03 20:44
De PC zelf heeft zo'n standaard kop met randaarde, het stekkerblok ook.
En de stekker van 'het stekkerblok', zit die wel degelijk ook in een geaard stopcontact?

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
AllesKan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:08:
[...]

En de stekker van 'het stekkerblok', zit die wel degelijk ook in een geaard stopcontact?
Yes, die zit in een geaarde wandcontactdoos :)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Inmiddels 2 dagen verder en geen schok meer gehad. Wat er veranderd is? Mijn KVM switch heeft kuren dus die er tussen uitgehaald en handmatig kabels tussen mijn laptop en PC verwisselen. Even kijken of het wegblijft, want dan zou het dus aan de KVM switch (of kabels daarvan) hebben kunnen liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Update: dit issue blijft terugkeren. Inmiddels ook al een nieuwe USB hub geprobeerd, en allerlei kabels, maar blijf een schok krijgen. Bijkomend is dat mijn PC steeds vaker ergens intern kortsluiting maakt. Dan spinnen de case fans een split seconde op, evenals de LEDs, en that's it. Kan er maar niet achter komen wat dit veroorzaakt. Het is niet de stroom groep (andere groep hetzelfde verhaal), het verlengsnoer (dito) of de stroomkabel (dito). Heb ook 1 voor alle onderdelen in mijn kast losgemaakt, en lijk er nog niet echt een patroon in kunnen vinden. Wat me wel opvalt is dat wanneer ik de grote voeding stekker van mijn mobo ontkoppel, dit niet gebeurd. Maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat er dan simpelweg niets met het systeem gebeurd. En wanneer ik die kabek terugzet, dan is er ook niet per se direct weer kortsluiting.

Iemand tips?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Gaat je audio uitgang naar een externe versterker of actieve speakers die op een ander stopcontact zijn aangesloten?
(monitor, audio en evt andere direct op de pc aangesloten apparatuur zitten allemaal op hetzelfde stekkerblok?)

[Voor 32% gewijzigd door PalingDrone op 04-04-2021 19:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
PalingDrone schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:54:
Gaat je audio uitgang naar een externe versterker of actieve speakers die op een ander stopcontact zijn aangesloten?
(monitor, audio en evt andere direct op de pc aangesloten apparatuur zitten allemaal op hetzelfde stekkerblok?)
Audio gaat via jack naar mijn actieve speakers. Zitten op hetzelfde stekkerblok. Kortsluiting vind ook plaats met enkel stroomdraad naar mijn PSU (dus zonder audio aangesloten).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Monitor of e.v.t. aangesloten tv ook?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WillySis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-03 16:12
Ik herken de situatie. Ik heb uiteindelijk een nieuw stopcontact geplaatst en toen bleek er helemaal geen aarde draad aan te zitten. Ik heb toen maar een elektricien laten komen en overal de aarde aan te laten leggen.
De pin in de meterkast bleek gewoon een stuk betonijzer te zijn. Die beslist niet aan de eisen voldeed. Daar is een nieuwe pin naast gezet.

Sindsdien krijgen we ook geen schokjes meer van deurklinken (metalen kozijnen) ed. Wij waren daar aan gewend geraakt, zeker op koude dagen, maar dat bleek dus niet normaal.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@PalingDrone ja, echt alles afgekoppeld behalve de PSU.
WillySis schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:30:
Ik herken de situatie. Ik heb uiteindelijk een nieuw stopcontact geplaatst en toen bleek er helemaal geen aarde draad aan te zitten. Ik heb toen maar een elektricien laten komen en overal de aarde aan te laten leggen.
De pin in de meterkast bleek gewoon een stuk betonijzer te zijn. Die beslist niet aan de eisen voldeed. Daar is een nieuwe pin naast gezet.

Sindsdien krijgen we ook geen schokjes meer van deurklinken (metalen kozijnen) ed. Wij waren daar aan gewend geraakt, zeker op koude dagen, maar dat bleek dus niet normaal.
Hmm dit zet me aan het nadenken. Het huis huren we van iemand die het zelf gebouwd heeft, en kort geleden was de stroom al eens uitgevallen en bleek e.e.a. niet goed aangesloten te zitten (de kortsluiting bleef plaatsvinden terwijl de hoofdschakelaar er af was). Misschien de PC eens bij een vriend proberen. Hoewel hij het de hele avond al goed doet nu, en heb ook nog geen schok gehad. Krijg overigens ook geen schokken van deurklinken etc.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

LankHoar schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:19:
@PalingDrone ja, echt alles afgekoppeld behalve de PSU.

[...]

Hmm dit zet me aan het nadenken. Het huis huren we van iemand die het zelf gebouwd heeft, en kort geleden was de stroom al eens uitgevallen en bleek e.e.a. niet goed aangesloten te zitten (de kortsluiting bleef plaatsvinden terwijl de hoofdschakelaar er af was). Misschien de PC eens bij een vriend proberen. Hoewel hij het de hele avond al goed doet nu, en heb ook nog geen schok gehad. Krijg overigens ook geen schokken van deurklinken etc.
Al eens een flink verlengsnoer gepakt of een haspel en de hele zooi op een ander stopcontact aangesloten?
Voordat je wandcontactdozen van je muur gaat schroeven in een huurhuis misschien een ideetje om eens een andere doos iets verderop te proberen, mocht het dan werken zonder elektrocuties weet je gelijk welke richting je de huisbaas op moet sturen.

• WillySis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-03 16:12
Elektrische schokken van deurklinken kan je alleen met metalen kozijnen krijgen.
De aarde-pin is wel een bekend euvel. Die blijkt vaker te kort of te dun te zijn. Ook komt het voor dat de grond onder het huis zover wegzakt dat de aarde-pin niet goed meer werkt. Bij mijn ouders kon je na 40 jaar bijna rechtop in de kruipruimte staan!
Het probleem kan overigens ook in de computer zelf zitten. Als de behuizing geen contact maakt met de voeding (aarde-kabeltje of direct contact). De ventilatoren en de luchtstroom veroorzaken best wat statische elektriciteit Als dat niet weg kan komt na verloop van tijd de kast onder spanning te staan. Hoe droger de lucht, hoe sneller dat gebeurt.
Als je computer bij vrienden of familie hetzelfde probleem vertoont is de computer zelf de hoofdverdachte, krijg je daar geen schokken, dan is de wandcontactdoos of de huisinstallatie niet goed geaard.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@PalingDrone ja dat heb ik al geprobeerd (op een wandcontactdoos van een andere groep), en dan was het probleem hetzelfde.

@WillySis dat klinkt als een mogelijkheid, zeker met in gedachten het stroomuitval incident van recent. Momenteel doet de kast het weer even prima, maar zodra het weer begint ga ik hem zeker elders testen om dit uit te sluiten. Lastig troubleshooten iets dat niet continue gebeurd..

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
[...]

De schok was niet heel heftig, geen pijn ofzo. Meer zoals een schokdraad van een weiland, maar dan nog wat milder.

De PC zelf heeft zo'n standaard kop met randaarde, het stekkerblok ook. Daar zijn ook apparaten op aangesloten die geen randaarde hebben, waaronder de USB hub (aangesloten op exerne voeding dus). De reden dat ik het probleem bij de PC zoek is omdat het via de laptop geen schok geeft, enkel via de PC (al het andere is hetzelfde).

[...]

Het toetsenbord is een mechanische met een metalen plaat erop inderdaad.

De laptop hangt ook standaard aan het stroomnet (bedenk me net dat die wel op een andere wandcontactdoos zit).

Heb het hier ook, als ik bijv de connector van een wired xbox360 aanraak. Volgens mij is het combi van statistische lading en geen randaarde. Verder geen issues, pc draait al 5 jaar zo.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-03 15:46
Je brengt een verlengsnoer uit je stekkerblok naar de meterkast en meet de weerstand van de aardedraad.
tussen dit verlengsnoer en de aarde in de kast.

gewaarwordingshorizon

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee