When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!
Vraag
Alle reacties
Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle
Soms ben ik bijna gelukkig
Stekkerblok en stekker hebben gewoon randaarde. Tenzij dat defect kan zijn lijkt me dit niet zo.PaRaDoX4 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:59:
Toevallig aangesloten zonder randaarde?
Dat hoopte ik aanvankelijk, maar het gebeurd wel erg regelmatig en soms ook een wat hardere schok dan ik gewend ben van statische elektriciteit.JukeboxBill schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:02:
Statische elektriciteit?
When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

Heeft die hub een externe voeding? of gevoed vanuit USB?
ALS de schok mild was, is de meest waarschijnlijke oorzaak dat de voeding bedoeld is om een aardverbinding te hebben (3e pin) maar er geen heeft.
De meeste PC voedingen hebben twee "Y" -filtercondensatoren aan de ingangszijde van de AC-ingangslijn naar de ingang aardingskabel. Dit zorgt ervoor dat de losgekoppelde aarde "zweeft" op Vinput_AC / 2 met een impedantie van ongeveer Zcap / 2. Als de ingangsaarde is verbonden met Vout_negative (zoals gebeurt), is de spanning voldoende om een onaangenaam gevoel te veroorzaken bij een geaarde gebruiker die deze aanraakt.
Lang verhaal kort, Even goed checken of je pc of bijvoorbeeld het stekkerblok waar die in zit geaard is.
Anderzijds kan het sluiting zijn in een van je usb poorten. Maar de keren dat ik dat heb meegemaakt crashte windows vaak een paar seconden later.
[Voor 73% gewijzigd door PaRaDoX4 op 10-03-2021 14:18]
Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle
Het vreemde is wel dat een schok komt van het aanraken van een toetsenbord.
Is dat van metaal? Anders kan het geen stroom geleiden en is een schok vanuit de PC onwaarschijnlijk.
Dat je bij de laptop geen schok krijgt, kan komen doordat de laptop niet aan het net hangt en de statische elektriciteit niet kan ontladen.
Sluit de PC even direct aan op een ander stopcontact van een andere groep om de aarde te testen.
[Voor 30% gewijzigd door JukeboxBill op 10-03-2021 14:21]
De schok was niet heel heftig, geen pijn ofzo. Meer zoals een schokdraad van een weiland, maar dan nog wat milder.PaRaDoX4 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:11:
Ik neem aan dat je niet op je sokken op een tapijt loopt voor je achter je pc gaat zitten?
Heeft die hub een externe voeding? of gevoed vanuit USB?
ALS de schok mild was, is de meest waarschijnlijke oorzaak dat de voeding bedoeld is om een aardverbinding te hebben (3e pin) maar er geen heeft.
De meeste PC voedingen hebben twee "Y" -filtercondensatoren aan de ingangszijde van de AC-ingangslijn naar de ingang aardingskabel. Dit zorgt ervoor dat de losgekoppelde aarde "zweeft" op Vinput_AC / 2 met een impedantie van ongeveer Zcap / 2. Als de ingangsaarde is verbonden met Vout_negative (zoals gebeurt), is de spanning voldoende om een onaangenaam gevoel te veroorzaken bij een geaarde gebruiker die deze aanraakt.
Lang verhaal kort, Even goed checken of je pc of bijvoorbeeld het stekkerblok waar die in zit geaard is.
Anderzijds kan het sluiting zijn in een van je usb poorten. Maar de keren dat ik dat heb meegemaakt crashte windows vaak een paar seconden later.
De PC zelf heeft zo'n standaard kop met randaarde, het stekkerblok ook. Daar zijn ook apparaten op aangesloten die geen randaarde hebben, waaronder de USB hub (aangesloten op exerne voeding dus). De reden dat ik het probleem bij de PC zoek is omdat het via de laptop geen schok geeft, enkel via de PC (al het andere is hetzelfde).
Het toetsenbord is een mechanische met een metalen plaat erop inderdaad.JukeboxBill schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:11:
Het was maar een gok. Moest denken aan kantoor, toen er nieuwe vloerbedekking was gelegd.
Het vreemde is wel dat een schok komt van het aanraken van een toetsenbord.
Is dat van metaal? Anders kan het geen stroom geleiden en is een schok vanuit de PC onwaarschijnlijk.
Dat je bij de laptop geen schok krijgt, kan komen doordat de laptop niet aan het net hangt en de statische elektriciteit niet kan ontladen.
Sluit de PC even direct aan op een ander stopcontact van een andere groep om de aarde te testen.
De laptop hangt ook standaard aan het stroomnet (bedenk me net dat die wel op een andere wandcontactdoos zit).
Hoe kan ik de randaarde dan testen? PC rechstreeks op een wandcontactdoos aansluiten, en dan gewoon wachten tot ik weer een schok krijg of niet? Dit gebeurd niet heel regelmatig (soms een paar keer achter elkaar, soms een dag ofzo niet).
Zonder meetapparatuur is dat de enige methode.LankHoar schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:28:
[...]
Hoe kan ik de randaarde dan testen? PC rechstreeks op een wandcontactdoos aansluiten, en dan gewoon wachten tot ik weer een schok krijg of niet? Dit gebeurd niet heel regelmatig (soms een paar keer achter elkaar, soms een dag ofzo niet).
Het is wel lastig fout zoeken als het random optreedt.
Ja is ook lastig. Zo is er nu al de hele avond niets aan de hand. Kan de stekker nu wel omgooien maar dan sluit ik nog niet echt iets uit.. Zal zodra het weer gebeurd de stekker omgooien en kijken of het dan nog zo is.JukeboxBill schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:16:
[...]
Zonder meetapparatuur is dat de enige methode.
Het is wel lastig fout zoeken als het random optreedt.
En de stekker van 'het stekkerblok', zit die wel degelijk ook in een geaard stopcontact?LankHoar schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:28:
De PC zelf heeft zo'n standaard kop met randaarde, het stekkerblok ook.
Yes, die zit in een geaarde wandcontactdoosAllesKan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:08:
[...]
En de stekker van 'het stekkerblok', zit die wel degelijk ook in een geaard stopcontact?

Iemand tips?
(monitor, audio en evt andere direct op de pc aangesloten apparatuur zitten allemaal op hetzelfde stekkerblok?)
[Voor 32% gewijzigd door PalingDrone op 04-04-2021 19:58]
Audio gaat via jack naar mijn actieve speakers. Zitten op hetzelfde stekkerblok. Kortsluiting vind ook plaats met enkel stroomdraad naar mijn PSU (dus zonder audio aangesloten).PalingDrone schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:54:
Gaat je audio uitgang naar een externe versterker of actieve speakers die op een ander stopcontact zijn aangesloten?
(monitor, audio en evt andere direct op de pc aangesloten apparatuur zitten allemaal op hetzelfde stekkerblok?)
De pin in de meterkast bleek gewoon een stuk betonijzer te zijn. Die beslist niet aan de eisen voldeed. Daar is een nieuwe pin naast gezet.
Sindsdien krijgen we ook geen schokjes meer van deurklinken (metalen kozijnen) ed. Wij waren daar aan gewend geraakt, zeker op koude dagen, maar dat bleek dus niet normaal.
Hmm dit zet me aan het nadenken. Het huis huren we van iemand die het zelf gebouwd heeft, en kort geleden was de stroom al eens uitgevallen en bleek e.e.a. niet goed aangesloten te zitten (de kortsluiting bleef plaatsvinden terwijl de hoofdschakelaar er af was). Misschien de PC eens bij een vriend proberen. Hoewel hij het de hele avond al goed doet nu, en heb ook nog geen schok gehad. Krijg overigens ook geen schokken van deurklinken etc.WillySis schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:30:
Ik herken de situatie. Ik heb uiteindelijk een nieuw stopcontact geplaatst en toen bleek er helemaal geen aarde draad aan te zitten. Ik heb toen maar een elektricien laten komen en overal de aarde aan te laten leggen.
De pin in de meterkast bleek gewoon een stuk betonijzer te zijn. Die beslist niet aan de eisen voldeed. Daar is een nieuwe pin naast gezet.
Sindsdien krijgen we ook geen schokjes meer van deurklinken (metalen kozijnen) ed. Wij waren daar aan gewend geraakt, zeker op koude dagen, maar dat bleek dus niet normaal.
Al eens een flink verlengsnoer gepakt of een haspel en de hele zooi op een ander stopcontact aangesloten?LankHoar schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:19:
@PalingDrone ja, echt alles afgekoppeld behalve de PSU.
[...]
Hmm dit zet me aan het nadenken. Het huis huren we van iemand die het zelf gebouwd heeft, en kort geleden was de stroom al eens uitgevallen en bleek e.e.a. niet goed aangesloten te zitten (de kortsluiting bleef plaatsvinden terwijl de hoofdschakelaar er af was). Misschien de PC eens bij een vriend proberen. Hoewel hij het de hele avond al goed doet nu, en heb ook nog geen schok gehad. Krijg overigens ook geen schokken van deurklinken etc.
Voordat je wandcontactdozen van je muur gaat schroeven in een huurhuis misschien een ideetje om eens een andere doos iets verderop te proberen, mocht het dan werken zonder elektrocuties weet je gelijk welke richting je de huisbaas op moet sturen.
De aarde-pin is wel een bekend euvel. Die blijkt vaker te kort of te dun te zijn. Ook komt het voor dat de grond onder het huis zover wegzakt dat de aarde-pin niet goed meer werkt. Bij mijn ouders kon je na 40 jaar bijna rechtop in de kruipruimte staan!
Het probleem kan overigens ook in de computer zelf zitten. Als de behuizing geen contact maakt met de voeding (aarde-kabeltje of direct contact). De ventilatoren en de luchtstroom veroorzaken best wat statische elektriciteit Als dat niet weg kan komt na verloop van tijd de kast onder spanning te staan. Hoe droger de lucht, hoe sneller dat gebeurt.
Als je computer bij vrienden of familie hetzelfde probleem vertoont is de computer zelf de hoofdverdachte, krijg je daar geen schokken, dan is de wandcontactdoos of de huisinstallatie niet goed geaard.
@WillySis dat klinkt als een mogelijkheid, zeker met in gedachten het stroomuitval incident van recent. Momenteel doet de kast het weer even prima, maar zodra het weer begint ga ik hem zeker elders testen om dit uit te sluiten. Lastig troubleshooten iets dat niet continue gebeurd..
Heb het hier ook, als ik bijv de connector van een wired xbox360 aanraak. Volgens mij is het combi van statistische lading en geen randaarde. Verder geen issues, pc draait al 5 jaar zo.LankHoar schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:28:
[...]
De schok was niet heel heftig, geen pijn ofzo. Meer zoals een schokdraad van een weiland, maar dan nog wat milder.
De PC zelf heeft zo'n standaard kop met randaarde, het stekkerblok ook. Daar zijn ook apparaten op aangesloten die geen randaarde hebben, waaronder de USB hub (aangesloten op exerne voeding dus). De reden dat ik het probleem bij de PC zoek is omdat het via de laptop geen schok geeft, enkel via de PC (al het andere is hetzelfde).
[...]
Het toetsenbord is een mechanische met een metalen plaat erop inderdaad.
De laptop hangt ook standaard aan het stroomnet (bedenk me net dat die wel op een andere wandcontactdoos zit).
tussen dit verlengsnoer en de aarde in de kast.
gewaarwordingshorizon