Toon posts:

Plint bij hele krappe deurpost

Pagina: 1
Acties:

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-05 06:55
Hallo allemaal,

wij hebben een probleem bij het plaatsen van plinten in 1 kamer in het huis, en dan met name bij de deur. Zie deze foto:

De laminaatvloer ligt op de foto links van de deur net iets meer dan 15mm van de deur vandaan. Zeg op 16mm, dus willen we het liefst een plint van 18mm gebruiken. Enige probleem is, dat de deur dan niet meer lekker ver open kan. Met een 15mm plint ertussen kan de deur wat verder open, ook nog niet ideaal, maar dat gaat an sich wel.

Aan de deur te zien, hadden de vorige bewoners hetzelfde probleem, ze hadden lagere plinten en in het hoekje onderaan is de deur een beetje ingedeukt door het vast vaak te ver en te hard open doen.

Bestaat hier een oplossing voor? Behalve plakplinten?

Het enige idee dat ik kan bedenken is dat we of gaan voor een 15mm plint, en een klein kiertje voor lief nemen onderaan, of proberen af te kitten. Of dat we van een 18mm plint overgaan op 15mm bij de hoek van de deur, door deze schuin af te zagen :-s

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10
Plint lokaal paar mm vanaf schuren en lokaal kier opvullen met strookje laminaat of afkitten.

Vervolgens bedenken dat jij echt de enige bent die het ooit op zal vallen.

• Steinumstein
Haha, dat is waarschijnlijk ook wel waar @Rukapul, en heel erg eraan storen zal ik me niet. Zou schuren beter zijn dan bv met een afkortzaag in de weer gaan?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:56

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je nog reserveplanken laminaat? Dan kun je er een dunne strook in leggen en dan een dunnere plint gebruiken. Hoe het er nu in ligt is gewoon prutswerk, vloer ligt veel te ver van de muur af.

Zelf een tijd terug ook gedaan toen we nieuwe vloer gelegd hebben:

Je wilt dit niet overal hebben (dan heeft de vloer geen ruimte om te werken), aan de andere zijdes kwamen we beter uit en viel de plint (8mm meen ik) netjes over de 6mm ruimte die we aanhielden.

[Voor 84% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2021 14:10]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tja... kier is groter dan plint, dus gat
Grotere (dikkere) plint kan niet, want deur...

Wat wil je dat wij hier op gaan antwoorden?
Plakplint wil je zelf niet (??)
Je zou de vloer er uit kunnen halen en opnieuw leggen (waarbij je dan alleen paar planken hoeft te vervangen die ingekort zijn, of gewoon een compleet nieuwe vloer leggen)
Je zou de muur kunnen open breken en verplaatsen
Je zou een stuk onder de deur uit kunnen zagen (zodat deze over de plint heen valt). Gevolg is wel dat je wat last van tocht kan hebben :X

Veel opties, maar vast niet wat je wilt...

• Sethro
  • Laatst online: 13:27
en doe gelijk ook iets aan die vergeelde stopcontacten zonder RA ;)

[Voor 7% gewijzigd door Sethro op 10-03-2021 14:42]

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:47
Ik heb in een zelfde situatie de 2mm die over waren opgevuld met kit in een vergelijkbare kleur. Sowieso handig om in de buurt te hebben met laminaat, mijn ervaring is dat er wel vaker stukjes zijn waar je geen plint kwijt kunt.

Online een kit-kleurenstaal besteld, gekeken welke het beste bij de vloer paste, en daar een bus van besteld. En dan gewoon je plinten eroverheen, die 2mm ga je echt niet meer zien.

En als je je deur wil beschermen dan zou ik zelfs de plint een stuk schuin af laten lopen richting deur. Gewoon de achterkant wegschuren, en de plint dan tegen de muur aan knallen, heb je genoeg ruimte om de deur ruim open te doen.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:39
Tja, als het gat tussen de vloer en de muur meer is dan 15mm, en de deur gaat al niet lekker open als je een 15mm plint gebruikt dan heb je niet veel opties.

- een plint die onder de deur door komt (plakplint?)
- de deur minder ver open kunnen doen.
- het gat tussen de vloer en de muur zichtbaar hebben
- de vloer beter leggen, met een kleinere gleuf tussen vloer en muur

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Steinumstein
@redah, zou 't niet de voorkant moeten zijn die ik weghaal? Of een klein stukje aan de achterkant opschuren dat dan er los tegenaan zetten?

Kit in de kleur van de vloer klinkt heel handig - dan kunnen we gewoon met een 15mm plint werken die we in de hoek misschien nog iets smaller maken waar de deur hem voor 't eerst raakt. En verder afkitten.

Aan iedereen verder: de beste oplossing is waarschijnlijk inderdaad om de vloer strakker te leggen aan de ene kant, maar dat is wat ons betreft nu toch te veel werk. Dan blijft er bij de deur inderdaad niet veel ruimte meer over, maar we komen er met deze suggesties hopelijk wel uit :)

• Steinumstein
Sethro schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:41:
en doe gelijk ook iets aan die vergeelde stopcontacten zonder RA ;)
Die staan op de nominatie om vervangen te worden :P

De deuren zelf trouwens ook (net als het schuren en verven van de posten)!

[Voor 14% gewijzigd door Steinumstein op 10-03-2021 16:43]

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:25

Foamy

Fulltime prutser

Plint schuin afzagen zodat de deur er naast past. Dan zou je het kleinste gat over moeten houden. Evt. voordat je de plint vastzet het ontstane gaatje even opvullen met wat afval-laminaat.

blub

• Sethro
  • Laatst online: 13:27
Als je die deur toch gaat vervangen zou ik meteen het kozijn meenemen en de nieuwe zo plaatsen dat de deur normaal open kan

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 13:38
Zelfde probleem gehad, inderdaad gewoon een dunner stukje maken. Zit toch altijd achter de deur dus jij bent de enige die het weet.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:06
ThinkPadd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:06:
Je wilt dit niet overal hebben (dan heeft de vloer geen ruimte om te werken), aan de andere zijdes kwamen we beter uit en viel de plint (8mm meen ik) netjes over de 6mm ruimte die we aanhielden.
Heeft iemand laminaat wel eens "zien" werken? Het heef namelijk geen vezels die allemaal in dezelfde richting kunnen opzwellen. Ik heb verleden jaar een pak kliklaminaat dat tien jaar in een vochtige schuur heeft gelegen gelegd, en tot mijn verbazing paste alles nog perfect.

Ik begin te vermoeden dat het advies om een beetje ruimte over te houden klopt voor parket, maar dat het voor laminaat overbodig is. En dat iedereen het advies overneemt en doorgeeft, want sja, niemand neemt het risico dat de vloer opnieuw moet worden gelegd.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 19:50
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:27:
[...]

Heeft iemand laminaat wel eens "zien" werken? Het heef namelijk geen vezels die allemaal in dezelfde richting kunnen opzwellen. Ik heb verleden jaar een pak kliklaminaat dat tien jaar in een vochtige schuur heeft gelegen gelegd, en tot mijn verbazing paste alles nog perfect.

Ik begin te vermoeden dat het advies om een beetje ruimte over te houden klopt voor parket, maar dat het voor laminaat overbodig is. En dat iedereen het advies overneemt en doorgeeft, want sja, niemand neemt het risico dat de vloer opnieuw moet worden gelegd.
Ja dit heb ik wel gezien! Op de overloop heeft de vorige bewoner nog even snel laminaat gelegd voordat wij er kwamen wonen. Het was precies pas, maar na een paar maanden begon het bol te staan. Was het klem gelopen op een aantal plekken. Met een fijne beitel ongeveer een halve cm vrij gehakt. Nooit meer ergens last van gehad.

https://f1nerd.nl

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:56

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@CVTTPD2DQ In een vorig huis wel gehad dat het op een bepaalde plek begon te wringen en er een kier ontstond aan lange zijde tussen twee planken. Daar hadden we het doorgelegd in alle kamers.

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2021 18:53]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:47
Steinumstein schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:57:
@redah, zou 't niet de voorkant moeten zijn die ik weghaal? Of een klein stukje aan de achterkant opschuren dat dan er los tegenaan zetten?

Kit in de kleur van de vloer klinkt heel handig - dan kunnen we gewoon met een 15mm plint werken die we in de hoek misschien nog iets smaller maken waar de deur hem voor 't eerst raakt. En verder afkitten.
Die kit bestaat in heel veel kleuren en het werkt gewoon best goed.

De achterkant schuren zei ik met opzet zodat de voorkant van je plint mooi intact blijft ;) Als je de achterkant, die toch tegen de muur komt, weg haalt houd je de voorkant van je plint, die je ziet, mooi. Uiteindelijk wordt ie hoe dan ook smal, of je nu aan de voor of achterkant iets weg haalt :)

• dragonhaertt
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:27:
[...]

Laminaat zet in beide richtingen uit. Het probleem is ook niet dat het niet meer zou passen (waarom zou het?) maar dat de planken breder en langer worden. (of tegenovergesteld).

Daarmee gaat het laminaat bol staan, of ontstaan er kieren, bij het te strak leggen en niet laten acclimatiseren voor het leggen.

Hout werkt ook zowel met de vezelrichting als tegen de vezelrichting. Alleen één kant op veel meer dan de ander. Dat betekent niet dat laminaat niet werkt omdat er geen uniforme vezelrichting is.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:06
dragonhaertt schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:57:
Laminaat zet in beide richtingen uit. Het probleem is ook niet dat het niet meer zou passen (waarom zou het?)
De tong- en groefverbinding bij kliklaminaat heeft een speling van een millimeter. Als die vloerdelen (tien jaar in een vochtige kelder) zijn gaan uitzetten of krimpen, dan hebben ze dat allemaal precies gelijkmatig gedaan. Lijkt me nogal sterk.

Waarschijnlijker lijkt me dat de uitzetting zo klein is dat het alleen cumulatief een probleem kan worden. een halve millimeter per plank, 20 planken breed is natuurlijk 2 centimeter. Maar nog steeds niet te vergelijken met hout.

Maar goed, ik accepteer dat het kan, ik heb het alleen zelf nog nooit gezien :)

• dragonhaertt
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:04:
[...]

De tong- en groefverbinding bij kliklaminaat heeft een speling van een millimeter. Als die vloerdelen (tien jaar in een vochtige kelder) zijn gaan uitzetten of krimpen, dan hebben ze dat allemaal precies gelijkmatig gedaan. Lijkt me nogal sterk.

Waarschijnlijker lijkt me dat de uitzetting zo klein is dat het alleen cumulatief een probleem kan worden. een halve millimeter per plank, 20 planken breed is natuurlijk 2 centimeter. Maar nog steeds niet te vergelijken met hout.

Maar goed, ik accepteer dat het kan, ik heb het alleen zelf nog nooit gezien :)
Tja, de plank is maar een paar mm dik. Het uitzetten van de tong/groef is dus maar 1/20e van de uitzetting over de breedte van de plank. Zelfs als één plank 2mm over de breedte uitzet, dan is de toen/groef maar een tiende millimeter uitgezet. Als je 10 planken naast elkaar legt heb je toch een vloer die 2cm uitzet.

En ja, daarnaast krimpen/zetten planken over het algemeen uniform uit. Als ze opgeslagen liggen in dezelfde temperatuur en luchtvochtigheid zal dit over alle planken ongeveer gelijk zijn.

Ik heb zelf nooit problemen gehad met een vloer die ik gelegd heb, maar als je op werkspot kijkt zijn er genoeg mensen die iemand vragen om 'bol laminaat' op te lossen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee