Toon posts:

Netbeui/TCPIP/Freesco

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het volgende mogelijk is en of het een goede opzet is voor een thuis-netwerkje?
Ik wil 3 pc's (2x win98 1x win2000) via netbeui met elkaar laten "praten" (moet kunnen!) Nu komt er echter een pc'tje, met Freesco er op, bij te staan voor het internet verkeer (voor alle 3 de pc's). Deze "praat" tcp, kan ik dan door protocol scheiding het geheel goed aan de praat krijgen? Alvast bedankt voor de info.

Verwijderd

Als ik me niet vergis ga je die andere computer dus als router gebruiken?
Als dat zo is dan is netbeui geen optie meer.
Is namelijk niet routeerbaar

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Kan wel: hij geeft aan dat de windows PC's met elkaar moeten praten en via de router op i-net moeten.

Heel simpel: gewoon op iedere windows PC netbeui installen en 'binden' aan 'client for microsoft networks' en 'file and printer sharing'. Verder ook TCP/IP installen en daar GEEN binds aan geven (en windows duidelijk maken dat je dat echt niet wilt ;))

Verder Freesco installeren en de DHCP server aanzetten.

Dit moet werken, omdat Netbeui geen server nodig heeft: alle PC's die elkaar zien gaan om de 15 minuten uitvechten wie de volgende 15 minuten de baas kan spelen; freesco hoeft zich hier helemaal niet mee te bemoeien.

Verder loopt al het inet verkeer via TCP/IP en dat regelt je routertje wel

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 23:45
Dat kan inderdaad wel. Ik heb hier TCP/IP draaien voor zowel internet als file sharing (dat laatste hoeft natuurlijke niet, kan ook met Netbeui) en daarnaast IPX/SPX voor een ouder netwerk spel.

Gaat prima, wel in windows precies aangeven wat je nu wilt. Freesco regeld alleen je internettoegang. De rest van het netwerk kan gewoon een ander protocol gebruiken. Succes!

There is no place like 127.0.0.1