Toon posts:

Behuizing en AIO gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:39
Ik zoek een?
Behuizing voor een AIO koeling set voor mijn systeem (zie onderaan).
Ook moet ik de knoop nog doorhakken voor een AIO set. Afhankelijk van de kast wil ik
pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB
pricewatch: Corsair Hydro Series H100x High Performance Liquid CPU Cooler
pricewatch: Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Wat is je budget?
Het liefst zo min mogelijk, maar het moet wel goede airflow hebben, ik heb nu een simpele Sharkoon T3-W kast. Die moet ik open houden als ik VR game en vind het wel prettig om de kast gewoon dicht te kunnen zetten. Ik heb hier nu drie Arctic P12's erin, maar dat koelt niet genoeg.
Al beter dan de fans die erin zaten, maar mijn 3080 VRAM loopt toch nog hoog op. Zonder de kap draaien de fans van de 3080 op 60% maar met de kap gaat dit snel naar de 77% voor dezelfde temperatuur. De kast kan nu dus simpelweg de warmte niet goed genoeg verwerken.

Daar zoek ik nu dus een oplossing voor, maar met de reviews zie ik nog veel verschillende meningen, die zal ik hier misschien ook wel krijgen, maar dan hoop ik dat deze meer gericht zijn op iets met een AIO set en gericht op goede airflow

Ik hoop op een prijs rond de €80 voor de kast, de fans op zich lijken mij goed, dus de kast die ik zou kopen hoeft geen fans te hebben. Als uit jullie ervaring echt een duidelijke meerwaarde is voor een kast van €100 dan sta ik daar wel voor open, wil het graag goed hebben nu.
Daar moet dus ook een van de AIO's goed in te verwerken zijn, daarbij wil ik dat deze bovenin de kast gemonteerd gaat worden. Ik heb begrepen dat dit in de regel de beste plek is voor de pomp en lijkt mij voor airflow ook handig.

De AIO is mijn uiterste prijs echt wel €115,- en de Corsair heeft een look die mij erg bevalt. Enige reden voor mij om voor de iCUE te gaan i.p.v. de H100x is omdat de LED ook uit te zetten is. Om voor de Coolermaster te gaan is de reden duidelijk, ziet er wel OK uit, maar erg goed geprijsd. Het RGB op zich vind ik niet zo belangrijk, wil er niet geen een kermis van maken, maar vooral een strakke/simpele look.
Het hangt daarbij ook af van de prijs van de behuizing. Uiteindelijk vind ik functionaliteit belangrijker dan de looks.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de kast niet een specifieke voorkeur, AIO enigszins zoals hierboven al gemeld. Maar als iemand met een goed alternatief komt sta ik daar altijd voor open.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
pricewatch: Intel Core i7-10700K Boxed
pricewatch: Gigabyte Z490 Gaming X
pricewatch: Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP Holo
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
pricewatch: WD Black NVMe SSD SN750 500GB (zonder heatsink)
pricewatch: WD Purple (2020), 6TB
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
pricewatch: Corsair RM750

Ik vind de kast een erg lastige, zoveel keuze met zoveel prijzen, maar ook zoveel verschillende meningen. Daar heb ik nog geen concreet idee bij. Ik hoop met een aantal mensen hier hun ervaringen in kasten in een soortgelijke situatie te kunnen bekijken welke kast het beste past binnen mijn wensen en budget.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
De T3-W heeft geen mesh top panel. Warmte van de RTX3080 gaat er dus slecht uit. De Arctic P12 is een static pressure fan en die zijn prima als inlaat, maar minder als uitlaat. Daarvoor kun je beter een airflow fan pakken.

Een AIO gaat je niet helpen bij de temperatuur van de GPU. Een goede kast wel.

Ik ben zelf fan van de kasten van het Nederlandse Phanteks:
pricewatch: Phanteks Eclipse P400A Digital Zwart
pricewatch: Phanteks Eclipse P500A Digital (RGB) Zwart

• Koldur
Djarune schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:26:
De T3-W heeft geen mesh top panel. Warmte van de RTX3080 gaat er dus slecht uit. De Arctic P12 is een static pressure fan en die zijn prima als inlaat, maar minder als uitlaat. Daarvoor kun je beter een airflow fan pakken.

Dank je voor het meedenken, inderdaad, de huidige kast is echt niet goed genoeg.

Een AIO kan zeker wel helpen omdat deze de warmte van de CPU in een kast met mesh aan de bovenkant de warmte eruit werkt.
Maar zal niet de oplossing zijn, zal wel helpen aardig wat wattage uit de kast te houden. De AIO koop ook niet alleen hiervoor, ook om de CPU wat koeler te houden. Juist daarom de vraag naar een goede kast.

De kast die jij aanraadt ziet er goed uit, gaat in de mix van keuzes. Enige nadeel is dat de fans geen PWM hebben.

EDIT:
Zie dat er met de 400 geen top montage mogelijk is voor een AIO, dus die valt af, maar de P360A kan het wel in en wordt goed getest. Dus die zou het nog wel eens kunnen worden.

[Voor 16% gewijzigd door Koldur op 18-03-2021 14:02]

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• Koldur
Ben ondertussen voor de Phanteks P360A gegaan met de Corsair H100i.
De H100i was een tweede kans bij CB voor €104, altijd mooi meegenomen en als hij niet zoals nieuw is als beloofd op de site, gaat hij gewoon weer terug en ga ik voor een nieuwe.

• Koldur
Djarune schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:26:

Nog even een opmerking over jouw statement dat een je beter een airflow cooler kan pakken voor een uitlaat fan. Dit heb ik nog even goed onderzocht, maar is niet het geval.
Pressure fans zijn eigenlijk altijd beter voor lucht verplaatsen, het nadeel van pressure fans is dat ze wat luider zijn in de meeste gevallen, maar eigenlijk altijd beter zijn in lucht verplaatsen als je de specs voor de rest hetzelfde zijn.
https://www.reddit.com/r/...w_fans_for_front_of_case/
Check ook even de link in de eerste reactie.

• Djarune
  • Nu online
Koldur schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:58:
[...]

No even een opmerking over jouw statement dat een je beter een airflow cooler kan pakken voor een uitlaat fan. Dit heb ik nog even goed onderzocht, maar is niet het geval.
Pressure fans zijn eigenlijk altijd beter voor lucht verplaatsen, het nadeel van pressure fans is dat ze wat luider zijn in de meeste gevallen, maar eigenlijk altijd beter zijn in lucht verplaatsen als je de specs voor de rest hetzelfde zijn.
https://www.reddit.com/r/...w_fans_for_front_of_case/
Check ook even de link in de eerste reactie.
Dit komt precies overeen met mijn statement. Als intake (dus voor in de kast) kun je het best static pressure fans pakken (positieve druk). Ik heb zelf 2x Arctic P14 in mijn Meshify die het uitstekend doen. Als exhaust (uitlaat) en achterkant van de kast blaas je liever de warme lucht uit met airflow fans.

[Voor 8% gewijzigd door Djarune op 11-03-2021 13:32]

• Koldur
Djarune schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:23:
[...]

Dit komt precies overeen met mijn statement. Als intake (dus voor in de kast) kun je het best static pressure fans pakken (positieve druk). Ik heb zelf 2x Arctic P14 in mijn Meshify die het uitstekend doen. Als exhaust (uitlaat) en achterkant van de kast blaas je liever de warme lucht uit met airflow fans.
Jij zegt letterlijk:
De Arctic P12 is een static pressure fan en die zijn prima als inlaat, maar minder als uitlaat. Daarvoor kun je beter een airflow fan pakken.
Dit is dus niet het geval, ook voor uitlaat kan je beter een pressure fan gebruiken.

Het verschil met static pressure en airflow fans, is dat SP fans beter om kunnen gaan met weerstand (een radiotor o.i.d.).
Enige voordeel wat een airflow fan heeft is dat deze potentieel stiller is, met als nadeel dat deze met dezelfde specs met enige weerstand uiteindelijk minder lucht kunnen verplaatsen.

[Voor 18% gewijzigd door Koldur op 11-03-2021 13:45]

• Djarune
  • Nu online
Koldur schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:35:
Dit is dus niet het geval, ook voor uitlaat kan je beter een pressure fan gebruiken.
Ben ik het niet mee eens. Reddit is bovendien geen betrouwbare bron. Kijk eens YouTube: Static Pressure vs. High Airflow Fans As Fast As Possible

Het beste is echter een praktijk test. Ik heb mijn Arctic P12 achterin de kast vervangen voor een airflow fan en sindsdien is de kast stiller en net zo koel.

• Koldur
Djarune schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:46:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Reddit is bovendien geen betrouwbare bron. Kijk eens YouTube: Static Pressure vs. High Airflow Fans As Fast As Possible

Het beste is echter een praktijk test. Ik heb mijn Arctic P12 achterin de kast vervangen voor een airflow fan en sindsdien is de kast stiller en net zo koel.
Ik heb meerdere bronnen geraadpleegd en ook al eens een airflow getest op die plek zonder merkbaar verschil in de meet resultaten. Maar het verschil zou marginaal moeten zijn. Dus ook mijn opmerking dat je beter altijd een pressure kan gebruiken is wat overdreven.

Wat wel duidelijk is, het maakt zeer weinig uit in luchtverplaatsing en is wat dat betreft een non-issue. Ga het straks met mijn nieuwe kast nog wel een keer testen voor de zekerheid en kom er dan op terug hier.

• Djarune
  • Nu online
Koldur schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:04:
[...]
Wat wel duidelijk is, het maakt zeer weinig uit in luchtverplaatsing en is wat dat betreft een non-issue.
Daar ben ik het wel mee eens. Vooral de wat duurdere SP fans (Noctua, Scythe, Arctic Bionix) hebben behoorlijke airflow.

Bevoorbeeld de pricewatch: Arctic BioniX P120 Grijs, 120mm heeft praktisch evenveel airflow als de pricewatch: Arctic BioniX F120 Grijs, 120mm.

Bij de 140mm versie is het verschil wel weer merkbaar:
pricewatch: Arctic BioniX P140, 140mm vs pricewatch: Arctic BioniX F140 Grijs, 140mm

• Koldur
Inderdaad, het gaat uiteindelijk om de CFM, als die gelijk is, dan is een SP fan in principe de slimmere keuze voor wat betreft prestaties. Geluid is de HA fan potentieel de betere keuze.

Daar doelde ik ook op met mijn specs, maar misschien niet duidelijk genoeg in geweest.

• Koldur
Ik had beloofd nog even een update te plaatsen.

Met de nieuwe kast dicht ging in eerste instantie de temperatuur nog flink omhoog. Was wel wat beter dan met de vorige kast, waarschijnlijk omdat de warmte van mij CPU nu via de radiator direct uit de kast gaat.
Maar nog echt niet tevreden.

Toen de kast open gezet, bleek de temperatuur op deze manier zelfs slechter te zijn dan met mijn vorige kast op deze manier! Hoewel de koelers niet veel verschillen qua CFM (Arctic SP met 56,3 en de Phantek AF 50CFM) maakt dit toch een groot verschil. met de kast open. In de oude situatie bleef de kaart draaien op max 69% maar met de nieuwe kast op 77%.

Even een P12 (die ik nu toch over had) los neergezet tegen de kaart en bam, open en zelfs dicht onder de 69%. Heb er een slot afdek plaatje voor gebeund om het vast te zetten, maar werkt nu koel en ziet er redelijk netjes uit.

Ik weet nu dus niet zeker of het ligt aan dat het een SP koeler is, of de extra 6,3CFM per koeler (wat mij niet aannemelijk lijkt) of dat ik de koelers er in mijn vorige situatie al dichter op stonden, maar het is in ieder geval opgelost.

De reden dat ik daar niet verder mee ben gaan testen, is dat ik de fans mooi vind staan zo, het nu naar wens is met een kast, dit nu gewoon dicht kan en de kabels netjes weggewerkt zijn met de geleverde fans.

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:41
Er lijkt hier sprake te zijn van een groot misverstand mbt "de temperatuur".

Er zijn twee belangrijke temperaturen om in de gaten te houden: cpu en gpu. De nieuwe kast en aio pakken juist voor het merendeel de temperatuur van de cpu aan, het is dus niet verwonderlijk dat de temperatuur van de gpu weinig lijkt te profiteren van de nieuwe aankoop.

Het aanpakken van die cpu temperatuur was overigens niet onbelangrijk, met die kachel vlak daaronder die men videokaart placht te noemen. Mogelijk was de temperatuur van de cpu zelfs een groter probleem dan die van de gpu!

Dat de koelprestatie voor de gpu verslechtert, als de kast geopend is, is een indicatie dat de videokaart deels gekoeld word met lucht van achter de kast, die met behulp van negatieve druk naar binnen wordt gezogen. Die extra fan zal dan ook mogelijk contra-productief werken als de kap er weer op zit. Om de koeling van de gpu te verbeteren is het wellicht meer productief per decibel om de fans achter en boven in de behuizing iets harder lucht af te laten voeren en/of de gleuven van de pcie sloten te openen.

[Voor 52% gewijzigd door emphy op 19-03-2021 06:34]

• Koldur
De kap zit er op, die foto is met het glas paneel erop.
Zonder de extra fan gingen de fans van de GPU met een stress test naar 80% nu maar naar 69%. De intake fans waren dus hoe dan ook niet voldoende voor de GPU. Dit is wel echt een zeer goede situatie, want de GPU blijft nu rond de 70 en de VRAM rond de 80 terwijl het geluid goed te doen is.
Het lijkt alsof de extra lucht niet goed genoeg naar onderen werd geblazen maar vooral naar boven.

Ik heb het idee dat de fans gewoon niet goed genoeg zijn, maar daar even niet de tijd voor alles om te gooien voor de rest op dit moment.

De AIO had ik ook gekocht in de hoop dat dit de temperatuur binnen de kast wat lager zou krijgen door de warme lucht via de radiator direct de kast uit te laten gaan.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee