Toon posts:

Goedkope fileserver voor minimale taken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-09 16:13
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal plaats gaan maken voor twee oude QNAP servers die niets meer doen dan een backup van internet halen van een aantal servers. Dit is geen hoogstaand werk wat hij moet doen maar de QNAPS zijn te traag geworden en inmiddels 10+ jaar oud. Tijd dus voor wat nieuws. De schijven zijn in de loop der tijd allemaal vervangen en worden omgezet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hoe minder hoe beter! Het systeem hoeft niet veel te doen maar als het maar betrouwbaar 24/7 kan aanstaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Schijven heb ik echter zal er in de toekomst ook uitgebreid worden. SSD zal ik gebruiken om het besturingssysteem op te draaien.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bang for the buck! Opslagruimte voor het minste geld!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Makkelijk schaalbaar en betrouwbaar.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een lijst samengesteld maar twijfel. Ik moet in ieder geval vier SATA schijven aansluiten maar twijfel om er meteen twee bij te plaatsen voor de extra ruimte zodat ik komende twee jaar vooruit kan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 125,05€ 125,05
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 79,90€ 79,90
1BehuizingenCooler Master N300 (Closed)€ 53,03€ 53,03
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 85,90€ 85,90
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesSamsung 980 250GB€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,68

Zit ik in de goede richting en wat kan er beter?

Alle reacties

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 05:25
Sorry, maar waarom schaf je niet gewoon een nieuwe NAS aan?

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 07:14
Als je i.p.v. een NAS iets zelf wilt bouwen is stroomverbruik belangrijk, de BBG Instapthuisserver is een systeem wat zuiniger is dan het jouwe - met name de Ryzen is niet erg geschikt voor server toepassingen wegens te hoog idel stroomgebruik.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:00
Wat voor besturingssysteem wil je draaien?

Het lijkt mij een beetje overkill om alleen maar 4 schijven te laten draaien voor opslag.
Ik was €350 kwijt voor een systeempje met Openmediavault.
Goedkoop M2 bordje voor OS en een el cheapo Pentium + MB.
Voeding heb ik wel eisen aan gesteld i.m. lange duur gebruik en geluid.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Boinkie
The Realone schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:16:
Sorry, maar waarom schaf je niet gewoon een nieuwe NAS aan?
Een NAS is in dat opzicht wat beperkter. Daarbij als hardware uitvalt is het makkelijker te vervangen bij een server als deze dan een NAS? Het gaat hier om een backup van een backup van data die relatief snel groeit dus moet ook makkelijk schaalbaar zijn binnen x jaar. Waarbij x 8 maanden of 2 jaar kan zijn.

• The Realone
  • Laatst online: 05:25
Boinkie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:21:
[...]

Een NAS is in dat opzicht wat beperkter. Daarbij als hardware uitvalt is het makkelijker te vervangen bij een server als deze dan een NAS? Het gaat hier om een backup van een backup van data die relatief snel groeit dus moet ook makkelijk schaalbaar zijn binnen x jaar. Waarbij x 8 maanden of 2 jaar kan zijn.
Een NAS is niet beperkter voor de eisen die jij stelt (voor zover wij weten). Op een QNAP zit bijvoorbeeld 3 jaar garantie, mocht er iets onverwacht defect raken, dat kun je ook nog uitbreiden geloof ik. De schaalbaarheid zal hem dan wel moeten zitten in het upgraden van je disks.

• Boinkie
JukeboxBill schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:20:

Het lijkt mij een beetje overkill om alleen maar 4 schijven te laten draaien voor opslag.
Open Media vault was het idee inderdaad! Mede ook omdat we hierop de QNAP schijven kunnen importeren. Nu even gekeken naar de BBG Server Guide.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock J3455-ITX€ 102,76€ 102,76
1ControllersInLine PCI-Express 2.0 4x SATA 6Gb/s€ 12,70€ 12,70
1BehuizingenFractal Design CORE 2500€ 52,03€ 52,03
1Geheugen internCorsair ValueSelect CMSO8GX4M1A2133C15€ 41,-€ 41,-
1VoedingenCooler Master MWE Gold 550 Full Modular€ 75,90€ 75,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 42,99€ 42,99
Totaal€ 327,38

• -weenie-
  • Laatst online: 02-09 19:36
JukeboxBill schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:20:

Open Media Vault is inderdaad 1 waar ik bekend mee ben. Dan kunnen we de soft-raid set zo importeren.
Er zitten nu 4 disks in de qnap die vervangen moet worden.

En de set data groeit zo hard, dat er per jaar wel een disk bij zou kunnen komen. Een qnap met 8 bays is dan gewoon relatief duur.

Het backup process stelt verder niets voor. Connect met een http-api en op basis van de result download die wat files.

edit;
wat wel een wens is, is dus eventueel de mogelijkheid om 4+ disks te kunnen plaatsen, al is het maar via een sata-pci kaartje erin

[Voor 7% gewijzigd door -weenie- op 10-03-2021 12:32. Reden: wens toegevoegd]

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:00
-weenie- schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:30:
[...]

edit;
wat wel een wens is, is dus eventueel de mogelijkheid om 4+ disks te kunnen plaatsen, al is het maar via een sata-pci kaartje erin
Dat is goed mogelijk. Ik heb zelf ook een SATA PCI bordje ingeprikt om nog 2 schijven bij te plaatsen, nu 6 in totaal.
Je kan nog wat geld besparen door een kleinere SSD te nemen, b.v. Kingston A400 120Gb.
OMV heeft niet veel nodig en de rest kan je toch niet gebruiken voor opslag.
Op mijn systeem gebruikt OMV 3,5 Gb bij een vrij kale setup.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt het over betrouwbaar, gaat het om een zakelijke oplossing? Let dan vooral op garantietermijnen en problem solving. Als het een zelfbouw systeem is dan zal bij een probleem zelf geanalyseerd moeten worden welk component defect is en zal dat component vervangen moeten worden wat een redelijke doorlooptijd kan hebben. Kan je zo lang je backup server missen? Wil je daar ook eigen capaciteit aan kwijt zijn om die problemen op te lossen? En wil je überhaupt zelf wel een server hebben draaien? Wellicht is een cloud oplossing een passender idee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Boinkie
Tsurany schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:13:
Je hebt het over betrouwbaar, gaat het om een zakelijke oplossing? Let dan vooral op garantietermijnen en problem solving. Als het een zelfbouw systeem is dan zal bij een probleem zelf geanalyseerd moeten worden welk component defect is en zal dat component vervangen moeten worden wat een redelijke doorlooptijd kan hebben. Kan je zo lang je backup server missen? Wil je daar ook eigen capaciteit aan kwijt zijn om die problemen op te lossen? En wil je überhaupt zelf wel een server hebben draaien? Wellicht is een cloud oplossing een passender idee.
Het is een backup van een backup. Dus die moeite wil ik er wel in steken. De data in een cloud stoppen is op den duur vele malen duurder. Hebben we afgelopen jaar naar gekeken. Vandaar nu de wens voor een goedkopere opzet waarbij de schijven makkelijk schaalbaar zijn :)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je daarbij ook meegenomen de tijd die je kwijt bent aan het troubleshooten van hardware issues en het vervangen van componenten op termijn?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee