Toon posts:

Consumentenrecht - Bank wordt niet teruggenomen

Pagina: 1
Acties:

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:32
Bij een grote meubelketen heb ik me recent in coronatijd laten verleiden om een bank online te kopen. Normaliter zou ik dit altijd fysiek doen, maar gezien de beperkingen die er toen golden ben ik uiteindelijk toch gezwicht. Mede omdat de retourvoorwaarden zeer schappelijk waren, tot 100 dagen na aankoop en extra coulant in coronatijd.

De bank werd keurig aan huis geleverd. Deze zat verpakt in een soort huishoudfolie welke ook nog eens flink dichtgetaped zat. Om de bank uit te pakken, moest ik logischerwijs deze folie in stukken knippen.

Nadat ik de poten eronder gezet had, de kussens op hun plaats gelegd had en de bank op zolder geplaatst had (chillkamer voor de kinderen), bleek deze echt waardeloos te zitten. Ik wilde dus een retour aanmelden en in combinatie met de heropening van de winkels eventueel in de winkel op zoek gaan naar een nieuwe bank.

Volgens de website kan een online aankoop in de winkel geretourneerd worden of weer opgehaald worden. Dit laatste kost max. €50. De bank een kleine 400, dus ik was al aan het informeren bij vrienden om een busje te lenen. De lokale vestiging gebeld om een afspraak te maken, wordt me medegedeeld dat de bank niet teruggenomen kan worden zonder originele verpakking!

Flabbergasted nogmaals de website doorgespit en daar staat "Voor artikelen die in de webshop zijn gekocht en zijn afgehaald, geldt dat ze voor volledige terugbetaling, ongebruikt, onbeschadigd, in de originele staat en (indien redelijkerwijs mogelijk) in de originele verpakking zijn voor retourzending." Zoals gezegd staat even verderop dat een retourzending ook het retour brengen kan zijn.

Nu vraag ik me af, bij een bank die volledig in het plastic gedraaid zit, kun je daarbij verwachten dat de bank terug kan in de originele verpakking? Mijns inziens niet. Volgens mij mag het de naam verpakking niet eens hebben, en is het meer een transportbescherming. Kijk, als je een nog in elkaar te schroeven kastje koopt net zoals bij IKEA (waar we het overigens hier niet over hebben), dan zit het in een doos. Als je zoiets wilt retourneren, dan snap ik dat men er graag de doos bij terug heeft. Maar een tweezitsbank omwikkeld met folie en tape? Natuurlijk heb ik dat afgevoerd in een PMD zak toen ik het helemaal aan stukken moest knippen/snijden om te openen. Geen haar op mijn hoofd die er aan gedacht heeft dat er sprake zou zijn van een 'originele verpakking' die ook nog eens 'rederlijkerwijs' teruggeplaatst zou moeten worden.

Volgens de winkel voldoe ik niet meer aan de voorwaarden voor retourneren. Gevoelsmatig gaan ze voorbij aan hun eigen voorwaarden en volgens mij ook aan de eisen die ze mogen stellen, als ik diverse bronnen moet geloven die ik tegenkwam na wat Googlen.

Kortom, heb ik gelijk? En indien ja, hoe kan ik dat ook krijgen? Tips?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:25
Leg het probleem bij de winkel; je moet hem kunnen openen en proberen. Hoe wil je dit doen zonder het plastic te snijden. Als het werkelijk verpakkingsfolie is, dan telt dit niet als verpakking.

• coelho
99ruud99 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:12:
Leg het probleem bij de winkel; je moet hem kunnen openen en proberen. Hoe wil je dit doen zonder het plastic te snijden. Als het werkelijk verpakkingsfolie is, dan telt dit niet als verpakking.
Ik had volgens de klantenservice het plastic moeten bewaren en weer met tape aan elkaar moeten plakken.

Als dit om bijvoorbeeld ee TV zou gaan, dan had ik volkomen begrepen dat de doos er nog bij zou moeten zitten, maar kom op zeg, plastic om een bankstel?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:28
Nu weet ik niet hoe groot de bank is etc. Maar gewoon
https://www.disposabledis...loCzSIszE5YsaAsOPEALw_wcB

En wat tape halen. En weer inpakken. Niet helemaal conform wetgeving. Maar een stuk makkelijk als blijven vechten.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
coelho schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Ik had volgens de klantenservice het plastic moeten bewaren en weer met tape aan elkaar moeten plakken.

Als dit om bijvoorbeeld ee TV zou gaan, dan had ik volkomen begrepen dat de doos er nog bij zou moeten zitten, maar kom op zeg, plastic om een bankstel?
Ik vind dit erg onredelijk bezwarend. Ik weet zeker dat als je dat gedaan had en zo had afgeleverd dat ze wel weer een ander smoesje hadden gevonden om je retour te ontzeggen. HEt is niet mooi aan elkaar getaped ofzo.

* RodeStabilo heeft zo'n hekel aan winkels die moeilijk doen als je wat wil retourneren.

[Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 10-03-2021 12:32]

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-03 23:22
loki504 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:25:
Nu weet ik niet hoe groot de bank is etc. Maar gewoon
https://www.disposabledis...loCzSIszE5YsaAsOPEALw_wcB

En wat tape halen. En weer inpakken. Niet helemaal conform wetgeving. Maar een stuk makkelijk als blijven vechten.
Als de eis "originele verpakking" is, dan gaat dit natuurlijk niet op.

Ik heb zelf ook 2 maanden geleden een bank gekocht bij een bekende winkel, die zette ook vrolijk op de bon dat terugname alleen mogelijk was in de originele verpakking. Verkoper zei dat het om een standaard bon template ging, maar ik moest het wel ondertekenen.

Uiteindelijk heb ik ze verwezen naar verschillende linkjes, waaronder deze van Thuiswinkel.org

Edit: Belangrijke toevoeging: Zorg dat als je de retournering zelf regelt de bank goed verpakt is, en beschermd tegen eventuele stoten / krassen.
Als je de bank door de winkel laat afhalen: zorg dat je foto's van de staat van de bank maakt, er kan anders namelijk een bedrag in rekening worden gebracht voor waardevermindering door eventuele gebruikssporen.

[Voor 15% gewijzigd door IThom op 10-03-2021 12:38]

• coelho
IThom schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Ik heb zelf ook 2 maanden geleden een bank gekocht bij een bekende winkel, die zette ook vrolijk op de bon dat terugname alleen mogelijk was in de originele verpakking. Verkoper zei dat het om een standaard bon template ging, maar ik moest het wel ondertekenen.

Uiteindelijk heb ik ze verwezen naar verschillende linkjes, waaronder deze van Thuiswinkel.org
Deze link is zeer nuttig, ze zijn er bij aangesloten. Ik ga eens een mail sturen.

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:08
WKOA.. ze mogen hem niet weigeren... ze mogen alleen de kosten van de ontbrekende verpakking in rekening brengen.

Dus gewoon volhouden die verpakking folie kost de kop ook niet dus laat ze maar onderbouwen wat daar de daadwerkelijke kosten van zijn (dus niet zo maar een bedrag uit de lucht gegrepen).

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-03 23:22
mrveenie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:38:
WKOA.. ze mogen alleen de kosten van de ontbrekende verpakking in rekening brengen.
Heb je hier een bron voor, dit heb ik zelf nog nooit ergens gelezen?

@coelho Kijk ook even naar de edit in mijn vorige reactie.

[Voor 10% gewijzigd door IThom op 10-03-2021 12:41]

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:08
https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd
Mag ik mijn aankoop uitpakken en uitproberen tijdens de bedenktijd?
Tijdens de bedenktijd mag u de verpakking openmaken. En u mag het product uitproberen of passen, net als in een normale winkel. Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen. Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen. Deed u dit toch? En werd het product daardoor minder waard? Dan mag de verkoper de prijs verminderen. Hij moet dit wel eerst tegen u zeggen.

Mag ik de verpakking stukmaken?
Het is de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. En als u het product terugstuurt, moet u het weer netjes inpakken. Maakt u de verpakking stuk? En was de verpakking makkelijk te openen, zonder het stuk te maken? Dan kan het redelijk zijn dat de verkoper u kosten in rekening brengt.
tevens als je verzendkosten betaald hebt voor de aflevering van de bank dien je die ook terug te krijgen.

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je kunt gewoon bij de bouwmarkt een rol van dat plastic kopen en de bank weer netjes inpakken. Dat zou ik sowieso doen, want als je de bank tijdens transport terug naar de winkel beschadigt heb je alsnog een probleem.

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:27
*knip*, webshop is nergens vermeld dus laten we deze aanname even voor wat het is :)

[Voor 74% gewijzigd door Perkouw op 10-03-2021 13:29]

• coelho
Brammos85 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:54:
[mbr]*knip*, webshop is nergens vermeld dus laten we deze aanname even voor wat het is :)[/]
Aanname was niet juist :)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:28
IThom schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Edit: Belangrijke toevoeging: Zorg dat als je de retournering zelf regelt de bank goed verpakt is, en beschermd tegen eventuele stoten / krassen.
Als je de bank door de winkel laat afhalen: zorg dat je foto's van de staat van de bank maakt, er kan anders namelijk een bedrag in rekening worden gebracht voor waardevermindering door eventuele gebruikssporen.
Klopt. Maar de kans dat ze zover gaan is een stuk kleiner.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Chaos schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:51:
Je kunt gewoon bij de bouwmarkt een rol van dat plastic kopen en de bank weer netjes inpakken. Dat zou ik sowieso doen, want als je de bank tijdens transport terug naar de winkel beschadigt heb je alsnog een probleem.
Dit inderdaad. En met een overdaad aan tape, zodat ze wat te doen hebben op de vestiging...

Maar zorgen dat ze niet alsnog iets van schade kunnen "vinden", goed secuur vervoeren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee